Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
We moeten nu ook niet doen alsof het vreemd is dat ze nu harder rijden als in Armstrong zijn tijd. Armstrong was qua body een klassiek coureur waar ze mede door doping een ronderenner van hebben gemaakt. Armstrong woog zo'n 72kg, dat weegt tegenwoordig niemand meer die op het podium van de TDF eindigt. Op dat vlak zitten de renners van vandaag dus korter bij "de ideale ronderenner', zoals NBA spelers tussen 1950 en 2010 ook allemaal groter zijn geworden en dus performanter.
En ja, qua fietsen, kledij en voeding is er gigantisch veel veranderd de laatste 20 jaar.

De beste maatstaf voor hoe hard het niveau in het wielrennen gestegen is merk je bij de bredere bevolking. De sportieve fietser met job die een ftp heeft van 4,5 a 5w/kg, dat is totaal geen uitzondering. Neem nu godbetert de Ronde van Vlaams-Brabant, dat zijn nog altijd amateursporters. Een vlakke etappe is vlot 46 gemiddeld, een rit met 1500hm's 45 gemiddeld. Dat zijn gewoon crazy numbers.

Dat er nu meer doping is als in de jaren 90 geloof ik niet. Misschien ben ik daar naïef in, dat kan.
Mss niet meer, maar verfijnder. enfin waar ik nog altijd geen antwoord op heb gelezen is dat men pakweg tien jaar geleden een periode had waarbij de verschillen eerder minimaal waren zowel in het rondewerk/klassieke werk en waar de 'experts' dat dan toeschreven aan het gevolg dat men zuiver(der) reed dan het dopingtijdperk, zien we de laatste jaren een paar jaar weer de compleet tegenovergestelde richting gaat, aanval na aanval, zelfs op 100km en buiten een paar uberatleten (afsof die vroeger niet bestonden) die de rest gewoon compleet vernederd welke logische uitleg is daarvoor? je hoort ook nog amper kritische kanttekeningen bij diezelfde experts.. op een paar uitzonderingen, zoals onze vriend hier op het forum die klaarkomt als zijn favoriete renner op 100km van de streep een solo plaats, moet mijn inziens de grote meerderheid van de fans hier toch niks interessant aan vinden...

Ik heb hier voor Pedersen overigens ook de loftrompet afgestoken vandaag, vond ik ook genieten (toegegeven als VDP dat doet geniet ik nog meer).

Zoals ik van een Bolt ook genoot die won ook waar hij startte, een Littler in het darts momenteel vind ik ook heerlijk, ik hou wel van dominantie in de sport. Niks saai aan, imo.

Dat was een boutade om te zeggen dat Wout Van Aert zen palmares gewoon pover is. Twee heel uiteenlopende renners, één die de gemiddelde vlaming waarschijnlijk amper kent maar toch 2 keer de RVV gewonnen heeft en een ander die al vele jaren als één van de beste renners ter wereld beschouwd wordt en in één zelfde adem als MVDP en Pogacar genoemd wordt. Maar als ge dan het palmares vergelijkt qua monumenten/klassiekers/ etc... zit daar niet zo heel veel verschil in. Minder dan je op het eerste zicht op basis van status zou denken.

Daarna vergeleek ik inderdaad met een Boonen/Museeuw vermits die destijds een vergelijkbare status hebben als WVA nu. Daarom haalde ik ze erna bij.

Sorry als je WVA zijn palmares pover vindt heb jij hele hoge eisen.

WVA is geen MVDP , Museeuw of Pogi en zelf Remco. Dat moet toch ook niet ?
Wout is Wout !

Hij wil graag een kasseiklassieker winnen en dat heeft er altijd ingezeten maar tot nu toe nog niet gelukt. Er zijn nog wielrenners in het verleden die hun doel nooit hebben bereikt ondanks dat het erin zat en de bekendste is zelf familie van mvdp.

Het is toch geen schande dat hij dat palmares niet heeft van een MVDP/Pogi . Die zijn misschien wel bij de beste wielrenners allertijden. Dat Wout daar altijd mee vergeleken wordt zegt veel over zijn capaciteiten !

Hij heeft ons fantastisch dingen laten zien al op verschillende vlakken in het wielrennen en ons als Belg/Vlaming laten genieten !

Laat ons gewoon hopen dat we ooit nog de normale Wout terug zien !

Wout die meedoet om tijdritten te winnen
Wout die meedoet om sprints te winnen
Wout die het peloton aan gort rijdt in de TDF
Wout die bijna altijd op de afspraak was in het voorjaar.

Mss niet meer, maar verfijnder. enfin waar ik nog altijd geen antwoord op heb gelezen is dat men pakweg tien jaar geleden een periode had waarbij de verschillen eerder minimaal waren zowel in het rondewerk/klassieke werk en waar de 'experts' dat dan toeschreven aan het gevolg dat men zuiver(der) reed dan het dopingtijdperk, zien we de laatste jaren een paar jaar weer de compleet tegenovergestelde richting gaat, aanval na aanval, zelfs op 100km en buiten een paar uberatleten (afsof die vroeger niet bestonden) die de rest gewoon compleet vernederd welke logische uitleg is daarvoor? je hoort ook nog amper kritische kanttekeningen bij diezelfde experts.. op een paar uitzonderingen, zoals onze vriend hier op het forum die klaarkomt als zijn favoriete renner op 100km van de streep een solo plaats, moet mijn inziens de grote meerderheid van de fans hier toch niks interessant aan vinden...

Een tijd geleden las ik ergens een artikel met de "ontsnappingskoning" Taco Van der Hoorn over hoe vluchters tegenwoordig meer kans maken, in grote mate doordat er zoveel verandert is qua aerodynamica. Aan hetzelfde wattage reed een renner vroeger bv 45km/u, waar dit tegenwoordig 49km/u is. Om sneller te gaan rijden moet je proportioneel altijd maar een hoger wattages gaan leveren, en hoe sneller een koploper rijdt hoe korter de tijd uiteraard wordt om deze in te halen. Jammer genoeg vind ik het artikel niet meer terug.

Misschien is het grootste verschil de mindset. Waar men vroeger schrik had om aan te vallen zie je eigenlijk dat wanneer een renner weg is er achteraan vaak gewoon geen goede samenwerking is. Omdat renner X toch weet dat hij in de sprint geklopt zal worden, of omdat renner Y gewoon zijn benen voelt en weet dat hij niet meer kan winnen.
Kijk naar het afgelopen WK. Daar weigerde Nederland lange tijd om een poot uit te steken (Mollema ging zelfs nog wat aanvallen) omdat ze schrik hadden van Remco. Toen Remco niet in staat bleek om VDP te lossen was het kalf natuurlijk al lang verdronken.
Terpstra of Gilbert wonnen hun RVV bijvoorbeeld ook wel naar een serieuze solo. Of Cancellara en Boonen in Roubaix. Het is nu zeker meer, maar het is ook niet dat het vroeger niet bestond.

Welke verklaring wens je dan juist te krijgen?

De sport is gewoon niet meer dezelfde als 5, laat staan 10 jaar geleden. De professionaliteit en de wetenschap is gewoon op een totaal ander niveau dan toen. En ja als je dan enkele uiteindelijke talenten hebt die zeer goed daarop reageren dan krijg je duidelijke afscheidingen.
Tel daar nog een de technische vooruitgang bij en je krijgt hetgeen je nu ziet.

Maar dat is toch een fenomeen dat je in alle sporten ziet? Elke sport kent toch zijn fenomenen die enkele trappen boven de rest uitsteken?

Het grote probleem is ook gewoon al veel aangehaald. Renners en ploegen hebben schrik om rechtstreeks het duel aan te gaan met de grote namen, schrik om naast het podium te vallen.
En dat is nu ook net waar de toppers van blaken en gebruik van maken, de ballen om iets te ondernemen. Zo vaak zie je dat de grote namen vertrekken en niemand durft want ze gaan toch beter zijn. En als ze dan eens meegaan en toch blijken minder te zijn dan zakken ze volledig weg.
Maar daarna is er ook 0,0 organisatie om nog iets te proberen. Schrik om te veel opofferingen te doen die betekenen dat een ereplaats verloren gaat.

Natuurijk is het makkelijker om iets te ondernemen als je al 7 monumenten gewonnen hebt of 4 grote rondes.
Je kan enkel nog meer winnen en verliezen kan altijd.

Dus een amateur van 70kg die fulltime werkt, maar wel een uur lang 350 watt kan trappen? Waarschijnlijk zijn die er wel, maar toch eerder uitzonderlijk hoor.

Lol.
Jij bent duidelijk niet thuis in de gran fondo wereld. Er zijn er meer dan je zou denken, veel meer.
Met een FTP onder de 4w/kg ga je echt niet bijster ver springen. Toch zeker niet in de categorieën tot 50 jaar.

Alleen al het correct gebruik van ketonen en andere voedingssupplementen voor/tijdens/na de koers, maakt al een wereld van verschil imo. Zoals het verhogen van het aantal kcal inname per uur koers voor bepaalde renners. En alles rond voeding, het hele jaar door. Allemaal begonnen met de marginal gains van Sky en nu wijdverspreid in het WT-peloton.

Alleen al het correct gebruik van ketonen

Los van dat uw algemene stelling zeker zal kloppen, wordt dit wel door veel renners en ploegen ontkend. Het zal zeker iets doen, maar het is niet het supermiddel dat er van gemaakt werd.

De vraag is hoeveel van die voedingssupplement bekend zijn en in hoeverre sommige ervan ethisch verantwoord zijn natuurlijk. Ik heb dat al eens gezegd. Echte dopingmiddelen geloof ik niet echt in, maar wel bepaalde dingen die eigenlijk niet "natuurlijk" zijn en als supplement worden gezien. Dingen die niet op de lijst staan en dus technisch gezien legaal zijn, maar dat betekent niet het normaal is. Eigenlijk zijn ketonen dat ook niet, maar dat is een persoonlijke mening. Ach ja, ik houd me er niet echt mee bezig, maar zou ook niet verrast zijn als er binnen dit en 10 jaar iets uitkomt van praktijken waar toch vraagtekens bij gesteld worden.

maar wel bepaalde dingen die eigenlijk niet "natuurlijk" zijn en als supplement worden gezien.

Heel veel zaken zijn niet natuurlijk maar gemaakt in een laboratorium.
Sportvoeding is tout court weinig natuurlijk aan. Ketonen zijn in feite niet anders.

Maar er is nog wel een groot verschil tussen het gebruik van supplementen en ketonen, en het gebruik van doping zoals EPO.

De Lie past voor DVV en RvV, niet geheel onverwacht maar wat een malaise daar zeg.
Ik vind die "malaise" nog wel meevallen - met De Lie specifiek gaat het duidelijk niet goed. Ik hoop gewoon dat er geen mensen zijn die willens nillens bepaalde zaken doorduwen die schadelijk zijn op LT.
Verder hebben ze niet echt pionnen die kunnen wedijveren met de grote 3 in het voorjaar - zoals zoveel ploegen. In Catalunya ging het daarentegen wel helemaal prima.

Eind maart, maar wat kijk ik uit naar DDV zeg. De koers van de laatste kans voor heel wat mannen dus daar gaat lekker gekoerst worden. Als byproduct gaan we ook weten hoe het gesteld is met Benoot en VA na de hoogtestagen. Dat wordt likkebaarden.

Ik vind die "malaise" nog wel meevallen - met De Lie specifiek gaat het duidelijk niet goed. Ik hoop gewoon dat er geen mensen zijn die willens nillens bepaalde zaken doorduwen die schadelijk zijn op LT.
Verder hebben ze niet echt pionnen die kunnen wedijveren met de grote 3 in het voorjaar - zoals zoveel ploegen. In Catalunya ging het daarentegen wel helemaal prima.
Ik bedoelde het ook specifiek op De Lie hoor, niet het hele Lotto team. Wat Van Eetvelt laten zien heeft in Catalunya was meer dan ok!

Eind maart, maar wat kijk ik uit naar DDV zeg. De koers van de laatste kans voor heel wat mannen dus daar gaat lekker gekoerst worden. Als byproduct gaan we ook weten hoe het gesteld is met Benoot en VA na de hoogtestagen. Dat wordt likkebaarden.

Nog twee keer slapen! Hopelijk is Van Aert geprikkeld voor woensdag, de chouchou van het Vlaamse wielrennen heeft het mogen horen afgelopen weekend.

Nog twee keer slapen! Hopelijk is Van Aert geprikkeld voor woensdag, de chouchou van het Vlaamse wielrennen heeft het mogen horen afgelopen weekend.

Geprikkeld zal die zeker zijn. Je moet het nog kunnen ook natuurlijk...

Benieuwd wat het verdikt is na DVV, RVV en P-R voor Van Aert. Ik heb er geen al te best gevoel bij, al hoop ik nog steeds dat hij in P-R toch een grote rol zal kunnen spelen.

Misschien mislukt het allemaal, maar rijdt hij vervolgens toch weer een dikke Giro, zoals vorig jaar in de Vuelta ook het geval was (tot die noodlottige val). Dat kan ook.

Ergens vrees ik dat die laatste val in de Vuelta er toch té hard ingehakt heeft. Ze gaan dat nu ook niet toegeven natuurlijk. Voor hetzelfde geld haalt hij dus gewoon nooit meer het niveau dat we van hem gewoon zijn in zijn beste dagen...

Inderdaad, je kan je wel afvragen of die commentatoren ook eens een (Nederlandse) krant openslaan of de website van de ploeg nakijken. Denk dat we al van in het veldritseizoen lezen dat de val in de Vuelta nog heel lang is blijven hangen, lange tijd het rechterbeen nog niet even sterk was als het linkerbeen, er een conditionele achterstand was ivm de vorige winters, lichaamsgewicht van >80kg, moraal onder nul,...

Een geprikkelde Van Aert kan zeker DDV op zijn palmares zetten als het mee zit, maar de kans is evengoed reëel dat de conditie gewoon echt niet top is.

Ik hoop vooral dat die voorjaar op z'n minst een goede prikkel is ifv de Giro om daar weer op z'n Wouts te gaan rondrijden. Hopelijk dan ook closure vinden in de Vuelta door deze keer wél berg- en puntentrui mee naar huis te nemen. Want amai, ik denk dat echt veel mensen al vergeten zijn hoe die daar rondreed vorig jaar.

Ergens vrees ik dat die laatste val in de Vuelta er toch té hard ingehakt heeft. Ze gaan dat nu ook niet toegeven natuurlijk. Voor hetzelfde geld haalt hij dus gewoon nooit meer het niveau dat we van hem gewoon zijn in zijn beste dagen...
Of hij staat er pas opnieuw volgend jaar en niet dit jaar omdat het gewoon allemaal wat langer duurt door de ernst van de blessure(s)?
You never know until ..

Van Remco dacht men ook na zijn Vuelta winst. Hij is vertrokken.
Maar hij is dan op een slecht moment gevallen en het jaar erna was het niks in de grote 3 rondes.
Toen schreven sommige mensen hem ook al 'meteen' weer af.
Een jaar later werd hij echter alweer 3des in de Tour.

Mensen verwachten soms erg veel maar draaien snel met de wind mee als het weer goed gaat. ;)

Terug
Bovenaan