Misterblort
Well-known member
Zonder twijfel. Optie B is ook logisch maar het is aan mij als ouder om ervoor te zorgen dat ze met geld weten om te gaan..
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Moesten wij hier vandaag 50 zijn (kinderen beginnen uit het huis te gaan, geen hypotheek meer) zou er hier een 100k netto/jaar binnenkomen moesten we beiden voltijds werken. En we zijn geen uitzonderlijke profielen.Ik zeg gewoon dat er "veel" gezinnen zijn waar het geld van onder de plinten klotst eens de kinderen het huis uit zijn. Je kunt semantische discussies voeren over wat veel is. Maar laten we er van uit gaan dat het geen zeldzaamheid is. Ik ga er van uit dat niemand veronderstelt dat de straatjunk van op de hoek of zat fernandke hier een rol zal spelen.
Ik kan er ook niet aan doen dat een gemiddeld gezin met 2 verdieners 10k per maand kan binnenharken op hun 55-60... En je kunt discussies voeren over "is het 1% of 10% of 50% van de gezinnen". 1% zal het waarschijnlijk niet zijn.
8333 netto per maand.. Dat is veel meer uitzondering dan regel kan ik u vertellen.. het zal wel meer dan 1% zijn maar dan verdiend ge toch al serieus goed uwen boterham.Moesten wij hier vandaag 50 zijn (kinderen beginnen uit het huis te gaan, geen hypotheek meer) zou er hier een 100k netto/jaar binnenkomen moesten we beiden voltijds werken. En we zijn geen uitzonderlijke profielen.
Dus ik gok ook op meer dan 1%
5.630€ x 12 = 67.560€Simpele rekensom: gemiddeld bruto-loon is 4900€ bij 60-ers. Dat is 2815€ netto of dus 5630€ voor een gezin. Hoogstwaarschijnlijk met reeds afbetaalde lening. Dan is het niet ondenkbaar dat dus "de gemiddelde 60-er 2-verdiener" dus 50000€ per jaar spaart.

Ik heb zo'n voorgevoel dat @Pan ook zelfstandige is8333 netto per maand.. Dat is veel meer uitzondering dan regel kan ik u vertellen.. het zal wel meer dan 1% zijn maar dan verdiend ge toch al serieus goed uwen boterham.
. Maar ook dat hij geen 60-er is ...Gelukkig is de gemiddelde auto in België niet 2 jaar maar 9 jaar oud5.630€ x 12 = 67.560€
50.000€ sparen betekent op jaarbasis 17.560€ opdoen.
Wel heel sober leven dan, een nieuwe auto kopen en uw leefgeld voor 2 jaar is op.![]()
.Dit soort threads eindigt meestal in een soort "reken je rijk", of dat is toch mijn indruk. Ik wacht alvast in spanning op een post in een andere thread over hoe wereldvreemd het forum isOok toch ook nog eens de bemerking er bij maken dat 'loon van de gemiddelde bediende' niet gelijk is aan 'loon van de gemiddelde werknemer' en al helemaal niet gelijk is aan 'gemiddeld (gezins)inkomen'.
Buiten dat gemiddelde lonen relatief weinig zeggen tout court om uitspraken te doen over het gemiddelde gezin.
Alles van cijfers wordt hier vrij structureel door elkaar gebruikt, wat het vrij moeilijk maakt.
Jammer dat het niet zo terug te vinden is, maar het 'mediaan gezinskomen' is een stuk lager dan wat de meesten hier op hun eentje verdienen.

Ook toch ook nog eens de bemerking er bij maken dat 'loon van de gemiddelde bediende' niet gelijk is aan 'loon van de gemiddelde werknemer' en al helemaal niet gelijk is aan 'gemiddeld (gezins)inkomen'.
Buiten dat gemiddelde lonen relatief weinig zeggen tout court om uitspraken te doen over het gemiddelde gezin.
Alles van cijfers wordt hier vrij structureel door elkaar gebruikt, wat het vrij moeilijk maakt.
Jammer dat het niet zo terug te vinden is, maar het 'mediaan gezinskomen' is een stuk lager dan wat de meesten hier op hun eentje verdienen.
Het gaat niet over het mediaanloon, maar over het mediaanloon van een 55-60er, die kinderen heeft die het huis uit zijn. Uiteraard zal een starter veel minder verdienen, maar daar gaat het niet over.Het mediaanloon bedraagt 3.486 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.486 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept. De grootste groep, 43% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.500 euro en de 3.750 euro bruto per maand.
Gemiddelde bruto maandlonen | Statbel
statbel.fgov.be
Het gemiddelde is het gemiddelde... Als de gemiddelde 60 er 5000 per maand verdient, is dat het gemiddelde.
Enkel op voorwaarde dat beide voltijds werken klopt dit.Een gemiddeld gezin zal in elk geval niet minder verdienen dan wat een gemiddelde werknemer verdient.
En dat staat los van bediende of arbeider of whatever.
Het gaat niet over het mediaanloon, maar over het mediaanloon van een 55-60er, die kinderen heeft die het huis uit zijn. Uiteraard zal een starter veel minder verdienen, maar daar gaat het niet over.
Dat is het gemiddelde voor de (voltijds?) Werkende bevolking. Huismoeders, zieken, pre-pensioneerden,... Zullen daar niet bij zitten.
Enkel op voorwaarde dat beide voltijds werken klopt dit.
We gaan echt wel hard op BG weeral, als ik rondrij door Vlaanderen zie ik toch aan 60% van de woningen dat daar best eenvoudig gewoond word.
Hier een voorbeeldje van de gemiddelde 60-er: https://www.hln.be/geld/nu-al-moete...thuisprijzen-niet-meer-kunt-betalen~a2b0d53e/Maar, zijn punt was dan ook 2-verdieners.
Simpele rekensom: gemiddeld bruto-loon is 4900€ bij 60-ers. Dat is 2815€ netto of dus 5630€ voor een gezin. Hoogstwaarschijnlijk met reeds afbetaalde lening. Dan is het niet ondenkbaar dat dus "de gemiddelde 60-er 2-verdiener" dus 50000€ per jaar spaart.
Het grotere probleem in de maatschappij is dat er amper 60-ers nog werken, en al helemaal niet waarbij beide partners dan nog werken...
Dat zegt nu eens helemaal niks se. Mijn ouders wonen ook in een huis waarvan je zou zeggen dat er eenvoudig gewoond wordt (en dat is ook zo).We gaan echt wel hard op BG weeral, als ik rondrij door Vlaanderen zie ik toch aan 60% van de woningen dat daar best eenvoudig gewoond word.
De modale Belg is fier dat hij in zijn bakstenen spaarboekje woont, zijn kinderen heeft doen studeren, en op kot gaan was meestal echt een kostelijke grap.
De laatste 4 bladzijden hier lijken mij toch vrij wereldvreemd over te komen..
De Belg is gemiddeld 82.8 jaar als hij voor de eerste keer naar een rusthuis gaat. De gemiddelde levensduurte is 80.8 jaar.Hier een voorbeeldje van de gemiddelde 60-er: https://www.hln.be/geld/nu-al-moete...thuisprijzen-niet-meer-kunt-betalen~a2b0d53e/
Maar goed dat die veel kunnen sparen om het grote dilemma op te lossen: steunen we de kinderen om een woning te kunnen kopen of de ouders die elke maand een torenhoge factuur van het rusthuis krijgen? De generatie vijftigers/zestigers zit tussen twee vuren: vaak nog hulpbehoevende ouders die niet kapitaalkrachtig zijn en volwassen kinderen die een zetje in de rug kunnen gebruiken om stand te houden in de huidige vastgoedmarkt.
Het is gevaarlijk om de wereld enkel te bekijken vanuit je eigen leventje.
. Enkel mijn grootmoeder is in een rusthuis terecht gekomen, en daar heeft nooit iemand een frank voor moeten bijbetalen hoor.De statisticus verdronk in een rivier van gemiddeld een meter diep. De gemiddelde Belg bestaat niet. De boomer generatie heeft gouden economische jaren gekend en draagt daar nog steeds de vruchten van. Echter, het is nu niet zo dat je kan laten uitschijnen dat die 'gemiddeld' in rijkdom leven.De Belg is gemiddeld 82.8 jaar als hij voor de eerste keer naar een rusthuis gaat. De gemiddelde levensduurte is 80.8 jaar.
De gemiddelde Belg komt dus zelfs nooit in een rusthuis uit. Enkel mijn grootmoeder is in een rusthuis terecht gekomen, en daar heeft nooit iemand een frank voor moeten bijbetalen hoor.