Kinderen financieel steunen: doen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Kinderen financieel helpen?

• Zonder twijfel!

Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 3 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    210
Zonder twijfel. Optie B is ook logisch maar het is aan mij als ouder om ervoor te zorgen dat ze met geld weten om te gaan..

Ik zeg gewoon dat er "veel" gezinnen zijn waar het geld van onder de plinten klotst eens de kinderen het huis uit zijn. Je kunt semantische discussies voeren over wat veel is. Maar laten we er van uit gaan dat het geen zeldzaamheid is. Ik ga er van uit dat niemand veronderstelt dat de straatjunk van op de hoek of zat fernandke hier een rol zal spelen.

Ik kan er ook niet aan doen dat een gemiddeld gezin met 2 verdieners 10k per maand kan binnenharken op hun 55-60... En je kunt discussies voeren over "is het 1% of 10% of 50% van de gezinnen". 1% zal het waarschijnlijk niet zijn.
Moesten wij hier vandaag 50 zijn (kinderen beginnen uit het huis te gaan, geen hypotheek meer) zou er hier een 100k netto/jaar binnenkomen moesten we beiden voltijds werken. En we zijn geen uitzonderlijke profielen.

Dus ik gok ook op meer dan 1%

Moesten wij hier vandaag 50 zijn (kinderen beginnen uit het huis te gaan, geen hypotheek meer) zou er hier een 100k netto/jaar binnenkomen moesten we beiden voltijds werken. En we zijn geen uitzonderlijke profielen.

Dus ik gok ook op meer dan 1%
8333 netto per maand.. Dat is veel meer uitzondering dan regel kan ik u vertellen.. het zal wel meer dan 1% zijn maar dan verdiend ge toch al serieus goed uwen boterham.

Simpele rekensom: gemiddeld bruto-loon is 4900€ bij 60-ers. Dat is 2815€ netto of dus 5630€ voor een gezin. Hoogstwaarschijnlijk met reeds afbetaalde lening. Dan is het niet ondenkbaar dat dus "de gemiddelde 60-er 2-verdiener" dus 50000€ per jaar spaart.
5.630€ x 12 = 67.560€
50.000€ sparen betekent op jaarbasis 17.560€ opdoen.

Wel heel sober leven dan, een nieuwe auto kopen en uw leefgeld voor 2 jaar is op. :tongue:

5.630€ x 12 = 67.560€
50.000€ sparen betekent op jaarbasis 17.560€ opdoen.

Wel heel sober leven dan, een nieuwe auto kopen en uw leefgeld voor 2 jaar is op. :tongue:
Gelukkig is de gemiddelde auto in België niet 2 jaar maar 9 jaar oud ;).
En als je dan eens beleggingen gaat meenemen, dan heb je met 50000€/jaar aan 4% dus 529139.8€ he. Er is wat marge...

Ook toch ook nog eens de bemerking er bij maken dat 'loon van de gemiddelde bediende' niet gelijk is aan 'loon van de gemiddelde werknemer' en al helemaal niet gelijk is aan 'gemiddeld (gezins)inkomen'.

Buiten dat gemiddelde lonen relatief weinig zeggen tout court om uitspraken te doen over het gemiddelde gezin.

Alles van cijfers wordt hier vrij structureel door elkaar gebruikt, wat het vrij moeilijk maakt.

Jammer dat het niet zo terug te vinden is, maar het 'mediaan gezinskomen' is een stuk lager dan wat de meesten hier op hun eentje verdienen.

Het mediaanloon bedraagt 3.486 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.486 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept. De grootste groep, 43% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.500 euro en de 3.750 euro bruto per maand.

Ook toch ook nog eens de bemerking er bij maken dat 'loon van de gemiddelde bediende' niet gelijk is aan 'loon van de gemiddelde werknemer' en al helemaal niet gelijk is aan 'gemiddeld (gezins)inkomen'.

Buiten dat gemiddelde lonen relatief weinig zeggen tout court om uitspraken te doen over het gemiddelde gezin.

Alles van cijfers wordt hier vrij structureel door elkaar gebruikt, wat het vrij moeilijk maakt.

Jammer dat het niet zo terug te vinden is, maar het 'mediaan gezinskomen' is een stuk lager dan wat de meesten hier op hun eentje verdienen.
Dit soort threads eindigt meestal in een soort "reken je rijk", of dat is toch mijn indruk. Ik wacht alvast in spanning op een post in een andere thread over hoe wereldvreemd het forum is :)

Door de leeftijd van mijn ouders ken ik best veel 55-65 jarigen en die hebben geen diploma en hadden "inferieure" jobs als arbeider/ster om er eens een huizenhoog cliché tegenaan te gooien maar hebben financieel hun zaken best goed op orde:

- meesten hadden een afbetaald huis op 40-45 jaar, zou me niet verbazen als dat nu 50-55 jaar is
- hun vastgoed is gigantisch gestegen en niet zelden meer dan 1 eigendom (zelf gedaan/laten bouwen of door erfenis)
- hebben ook een periode gekend met beperkte weelde en luxe, een factor die volgens mij ook niet onderschat mag worden - TV was luxe, op restaurant was voor de rijken en een reis naar het zuiden ronduit decadent - vandaag de dag is dat helemaal anders.

Gevolg is dan ook dat deze generatie een lage kostenstructuur heeft op het moment dat het inkomen piekt, zoals @cege onrechtstreeks aangeeft: je kan maar een beperkte hoeveelheid geld uitgeven bij behoud van +/- hetzelfde uitgavepatroon. Je ziet dan typisch de auto wat groter worden of eens meer op reis maar op het einde van de rit zijn dat nog steeds bescheiden uitgaven ten aanzien van het inkomen.

En dan zijn er nog de vele zelfstandigen/arbeiders die in een tijdperk geleefd en gewerkt hebben dat zwart geld met grote opleggers werd aangevoerd. Welke 30 jarige zou nu nog geloven als je zegt dat je rekeningen van 25K (huidige waarde) gewoon handje contantje overhandigde?

Je zou zelfs nog een stap verder kunnen gaan en de vraag stellen: als relatief standaardgezinnen met standaard jobs er best goed in geslaagd zijn om een waardevolle eigendom en een aanzienlijke spaarbuffer op te bouwen - hoe zit dat dan met de echte middenklasse?

Dit is echter niet de standaard, heb vroeger best in veel (honderden) huizen geweest bij een zeer divers publiek (van regelrechte krotten tot de kastelen in La Hulpe van de familie Solvay). Maar ik denk dus wel dan een relatief standaard -gezin waarvan de ouders geboren zijn in de jaren 50 (mede door de vastgoedmarkt) er financieel best goed voor staan - maar tegelijk denk ik ook dat een standaard gezin vandaag (25-30 jaar) beduidend meer moeite zou hebben met de levensstandaard (en dan vooral niveau van comfort, verplaatsingen, ...) in de jaren 70 bvb. Denk dat we vooral te weinig beseffen hoe goed we het wel hebben in dit landje - en dat desondanks hoge belastingen etc.

Het gemiddelde is het gemiddelde... Als de gemiddelde 60 er 5000 per maand verdient, is dat het gemiddelde. Een gemiddeld gezin zal in elk geval niet minder verdienen dan wat een gemiddelde werknemer verdient. En dat staat los van bediende of arbeider of whatever.

Het mediaanloon bedraagt 3.486 euro. Dat betekent dat 50% van de werknemers maximaal 3.486 euro verdient, terwijl de andere helft een hoger salaris in de wacht sleept. De grootste groep, 43% van alle werknemers, verdient een bedrag dat zich situeert tussen de 2.500 euro en de 3.750 euro bruto per maand.

Het gaat niet over het mediaanloon, maar over het mediaanloon van een 55-60er, die kinderen heeft die het huis uit zijn. Uiteraard zal een starter veel minder verdienen, maar daar gaat het niet over.

Het gemiddelde is het gemiddelde... Als de gemiddelde 60 er 5000 per maand verdient, is dat het gemiddelde.

Dat is het gemiddelde voor de (voltijds?) Werkende bevolking. Huismoeders, zieken, pre-pensioneerden,... Zullen daar niet bij zitten.
Een gemiddeld gezin zal in elk geval niet minder verdienen dan wat een gemiddelde werknemer verdient.
Enkel op voorwaarde dat beide voltijds werken klopt dit.
En dat staat los van bediende of arbeider of whatever.

Het gaat niet over het mediaanloon, maar over het mediaanloon van een 55-60er, die kinderen heeft die het huis uit zijn. Uiteraard zal een starter veel minder verdienen, maar daar gaat het niet over.

Wij sparen wel voor onze kinderen en hebben toch een "eindbedrag" in gedachte, maar dat gaat hier zeker NIET over 100k schenken of zo, want dat kunnen wij gewoonweg niet, gewoon zorgen dat ze toch een steuntje krijgen. Alles hangt natuurlijk ook af van de toekomst (komende 20 jaar) en hoe ons leven nog gaat verlopen.

Dat is het gemiddelde voor de (voltijds?) Werkende bevolking. Huismoeders, zieken, pre-pensioneerden,... Zullen daar niet bij zitten.

Dat is voor een werkende (volgens mij halftijdse inbegrepen ?). Het is nogal logisch dat niet-werkenden niet in de statistieken zitten, want die werken niet. Again, ik had het over 2-werkende gezinnen.

Enkel op voorwaarde dat beide voltijds werken klopt dit.

Het gezinsinkomen kan toch niet lager zijn dan het inkomen van 1 iemand? Als het GEMIDDELDE loon van een werknemer X is, dan is het gemiddelde gezinsinkomen toch X of meer. ALTIJD ? Of mis ik iets ?

We gaan echt wel hard op BG weeral, als ik rondrij door Vlaanderen zie ik toch aan 60% van de woningen dat daar best eenvoudig gewoond word.

De modale Belg is fier dat hij in zijn bakstenen spaarboekje woont, zijn kinderen heeft doen studeren, en op kot gaan was meestal echt een kostelijke grap.
De laatste 4 bladzijden hier lijken mij toch vrij wereldvreemd over te komen..

We gaan echt wel hard op BG weeral, als ik rondrij door Vlaanderen zie ik toch aan 60% van de woningen dat daar best eenvoudig gewoond word.

Hier zit al een aandachtspunt: neme onze buurvrouw - is +70 jaar, haar man 1 jaar terug verloren en gaat verhuizen naar een appartement. Haar woning is idd eenvoudig maar staat wel op een lap grond van 25 are (dat is standaard formaat in die periode) - het compromis is verleden week getekend voor 470.000 € - een bevriend koppel van mezelf heeft het gekocht, gewoon uit de hand. Dus hier spreken we al over bijna een half miljoen euro - enkel voor de woning, ze heeft 2 kinderen. Dus desondanks een bescheiden woning, normale job ... is er een aanzienlijk vermogen aanwezig - de opbrengst van de woning gaat integraal naar de kinderen, appartement heeft ze zelf betaald met spaargeld.

Maar, zijn punt was dan ook 2-verdieners.
Simpele rekensom: gemiddeld bruto-loon is 4900€ bij 60-ers. Dat is 2815€ netto of dus 5630€ voor een gezin. Hoogstwaarschijnlijk met reeds afbetaalde lening. Dan is het niet ondenkbaar dat dus "de gemiddelde 60-er 2-verdiener" dus 50000€ per jaar spaart.
Het grotere probleem in de maatschappij is dat er amper 60-ers nog werken, en al helemaal niet waarbij beide partners dan nog werken...
Hier een voorbeeldje van de gemiddelde 60-er: https://www.hln.be/geld/nu-al-moete...thuisprijzen-niet-meer-kunt-betalen~a2b0d53e/

Maar goed dat die veel kunnen sparen om het grote dilemma op te lossen: steunen we de kinderen om een woning te kunnen kopen of de ouders die elke maand een torenhoge factuur van het rusthuis krijgen? De generatie vijftigers/zestigers zit tussen twee vuren: vaak nog hulpbehoevende ouders die niet kapitaalkrachtig zijn en volwassen kinderen die een zetje in de rug kunnen gebruiken om stand te houden in de huidige vastgoedmarkt.

Het is gevaarlijk om de wereld enkel te bekijken vanuit je eigen leventje.

De modale Belg is fier dat hij in zijn bakstenen spaarboekje woont, zijn kinderen heeft doen studeren, en op kot gaan was meestal echt een kostelijke grap.
De laatste 4 bladzijden hier lijken mij toch vrij wereldvreemd over te komen..
Dat zegt nu eens helemaal niks se. Mijn ouders wonen ook in een huis waarvan je zou zeggen dat er eenvoudig gewoond wordt (en dat is ook zo).
Maar ondertussen staan er wel 100000-en euro's op de bank.

Hier een voorbeeldje van de gemiddelde 60-er: https://www.hln.be/geld/nu-al-moete...thuisprijzen-niet-meer-kunt-betalen~a2b0d53e/

Maar goed dat die veel kunnen sparen om het grote dilemma op te lossen: steunen we de kinderen om een woning te kunnen kopen of de ouders die elke maand een torenhoge factuur van het rusthuis krijgen? De generatie vijftigers/zestigers zit tussen twee vuren: vaak nog hulpbehoevende ouders die niet kapitaalkrachtig zijn en volwassen kinderen die een zetje in de rug kunnen gebruiken om stand te houden in de huidige vastgoedmarkt.

Het is gevaarlijk om de wereld enkel te bekijken vanuit je eigen leventje.
De Belg is gemiddeld 82.8 jaar als hij voor de eerste keer naar een rusthuis gaat. De gemiddelde levensduurte is 80.8 jaar.
De gemiddelde Belg komt dus zelfs nooit in een rusthuis uit ;). Enkel mijn grootmoeder is in een rusthuis terecht gekomen, en daar heeft nooit iemand een frank voor moeten bijbetalen hoor.

De Belg is gemiddeld 82.8 jaar als hij voor de eerste keer naar een rusthuis gaat. De gemiddelde levensduurte is 80.8 jaar.
De gemiddelde Belg komt dus zelfs nooit in een rusthuis uit ;). Enkel mijn grootmoeder is in een rusthuis terecht gekomen, en daar heeft nooit iemand een frank voor moeten bijbetalen hoor.
De statisticus verdronk in een rivier van gemiddeld een meter diep. De gemiddelde Belg bestaat niet. De boomer generatie heeft gouden economische jaren gekend en draagt daar nog steeds de vruchten van. Echter, het is nu niet zo dat je kan laten uitschijnen dat die 'gemiddeld' in rijkdom leven.

Ik heb het hier al 's gepost en heb nu geen tijd om de cijfers terug op te zoeken maar:

- 30% van de leeftijdsgroep <40 jaar krijgt financiële steun van de ouders bij aankoop van een woning. Een groot deel onder hen zou het zonder die steun heel moeilijk hebben om een woning vast te krijgen. Onderzoek was van Axa.
- UA heeft de vermogensverdeling van Belgische gezinnen in kaart gebracht en vanaf 1 miljoen (en een beetje) netto vermogen zit je bij de 5% rijkste gezinnen in dit land. Netto vermogen he, dat is dus al je geld, beleggingen en vastgoed - de schulden.

Zou je dat van dat vermogen het gemiddelde berekenen dan krijg je een vertekend beeld omdat dan ook het onwaarschijnlijk supervermogen van Colruyt, Coucke en andere superrijken meeneemt. Het is dus beter om naar de spreiding te kijken.

Terug
Bovenaan