Kind ten laste - belastingvrijstelling ouder waar kind ten laste is voor 80%

sfxdumbo

Member
Goedeavond,

Als ge als ouder een kind hebt, en ge ontvangt onderhoudsgelden/alimentatie voor dat kind, moet dat kind dan ook bij u ten laste zijn zodat ge die inkomst maar voor 80% als belastbaar kunt laten gelden?

En dat is dan bovenop de verhoging van de belastingvrije som als ge dat kind ten laste hebt?

Wie kan hier aub raad in geven ?

dank u
 
Het is het kind dat het alimentatiegeld ontvangt, en is dus belastbaar bij het kind.

Enkel indien je alimentatiegeld voor jezelf krijgt (meestal oudere vrouwen), moet je hetzelf aangeven.
 

Volgens het 2de punt wel.

(Aaaah, geldt niet voor alimentatie voor een "kind ten laste", enkel voor partneralimentatie😁)

Heb mijn respons verwijderd want volgens mij had ik de vraag verkeerd begrepen.

enfin, je hebt gelijk wel maar het is belastbaar bij de kleine en die zou het moeten aangeven.

Maar ik denk wel dat het getolereerd wordt dat een 6jarige geen belastingaangifte moet invullen als zoalng die onder het belastingvrij inkomen zit :p.
 
Maar ik denk wel dat het getolereerd wordt dat een 6jarige geen belastingaangifte moet invullen als zoalng die onder het belastingvrij inkomen zit :p.

Inderdaad. In de praktijk wordt dat enkel bij de meerderjarige kinderen nagekeken en belast (maar dan moet het al over het Belastingsvrije som zijn) zoals bv bij studenten.
 
Terug
Bovenaan