Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Dat kost nu toch ook gewoon rechtstreeks geld aan degene die rijdt? Brandstof?

Als je een vergoeding wilt reken je brandstof en km heffing toch gewoon?

Als je dat gratis doet, doe je dat dan ook gewoon nog gratis zou ik denken? Of als je wat wrekkiger bent reken je de km heffing hé, niemand die daar wakker van ligt

Op zich blijft het ook een kleiner bedrag. Toch zeker relatief tov de andere kosten van een wagen. Uitgaande van bv. 4 cent/km, is dat 4 euro voor 100km. Aan een verbruik van bv. 7 liter/100km aan 1.4 euro/liter, is dat 9,8 euro aan naft. Dat zijn de direct zichtbare kosten dan. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog alle andere kosten aan een wagen, ik geloof dat de huidige kmvergoeding voor gebruik wagen rond de 33 cent zit? Wilt dus zeggen dat de 'verborgen' kosten (die mensen vaak niet meetellen als ze voor iemand rijden) rond de 23 cent/km zitten.

Grootste verschil is vooral dat de taks zichtbaarder wordt per km, dat is zeker een feit.

Dat kost nu toch ook gewoon rechtstreeks geld aan degene die rijdt? Brandstof?
Bwa, reken maar eens uit wat je betaalt voor een dikke Ferrari die maar 1000km per jaar doet.
Het verbruik zal maar een deeltje zijn ipv het grootste deel van de kost om er mee rond te rijden. Los van onderhoud en afschrijving natuurlijk.
Het grootste geld zal gaan naar vaste kosten, met name BIV en dan de jaarlijkse belastingen.
En niet naar de benzine.

Ja ok. Maar het ging over de vrijwilligers in de sportclub, jeugdbeweging die taxi spelen. Lijkt me niet dat er veel verandert voor die mensen.

Als je dat met een Ferrari schikt te doen dan vermoed ik ook dat je daar niet van wakker ligt?

Als je dat met een Ferrari schikt te doen dan vermoed ik ook dat je daar niet van wakker ligt?
Daar zou ik niet zomaar van uitgaan hoor, die BIV loopt al rap tot 10k en hoger. Serieus wat geld waar je niets aan hebt, je kan dat niet terugvorderen bij verkoop ofzo.
En daarbij, niet iedereen koopt een Ferrari nieuw, koop er eentje van 50k en je zit ook nog steeds met zware bedragen.

In zo'n situaties zal de kilometerheffing wel een enorme financiële verbetering zijn. Ik verwacht dan ook meer sportwagens in het straatbeeld te zien.

Kilometerheffing kan perfect afhankelijk gemaakt worden van pk's, he.
Jaloezietaks kun je dit dan ook noemen. Typisch belgisch, 3x hetzelfde belasten onder het mom van vergroening.
Ik rij per jaar 10k aan 217g/km en betaal hier jaarlijks 1000€ taxs voor en 1400€ accijnzen ( 2/3 vd prijs van 12l/100km verbruik = 2100€ benzine) + 2500€ biv.

Maar dan haal je wel de beweegreden van de heffing onderuit. Dat je het van uitstoot laat afhangen, dat snap ik, maar van pk is gewoon idioot.
Ze kunnen het van het verbruik laten afhangen (en dus eigenlijk de uitstoot aan de energiecentrale). Zoals nu de belasting van de CO2 uitstoot laten afhangen is ook maar krom met de nuluitstoot van EV’s (die gewoon uitstoot veroorzaken, alleen ergens anders).

Ze kunnen het van het verbruik laten afhangen (en dus eigenlijk de uitstoot aan de energiecentrale). Zoals nu de belasting van de CO2 uitstoot laten afhangen is ook maar krom met de nuluitstoot van EV’s (die gewoon uitstoot veroorzaken, alleen ergens anders).
Behalve dan dat je de mensen die hun wagen opladen op zonne-energie dus gaat belasten voor de vervuiling van een ander...

Behalve dan dat je de mensen die hun wagen opladen op zonne-energie dus gaat belasten voor de vervuiling van een ander...
Ik had graag eens cijfers over gezien. Denk dat het % stroom van pv die rechtsteeks in ev geinjecteerd word ferm tegenvalt.

Alleen is dat niet helemaal een correcte redenering, want de groene stroom die jij verbruikt kan een ander niet meer gebruiken, waardoor die andere bij wijze van spreken aan de steenkool moet.

Alleen is dat niet helemaal een correcte redenering, want de groene stroom die jij verbruikt kan een ander niet meer gebruiken, waardoor die andere bij wijze van spreken aan de steenkool moet.
Ahnee, want dat is overdag en dus op de momenten dat er overschot is... Je kan niet zeggen dat je gaat belasten omdat je overschot hebt, en dat ook gaan belasten bij eigenconsumptie in die periode he...

Ahnee, want dat is overdag en dus op de momenten dat er overschot is... Je kan niet zeggen dat je gaat belasten omdat je overschot hebt, en dat ook gaan belasten bij eigenconsumptie in die periode he...
Maar gij hebt geen eigenconsumptie, gij pikt gewoon de stroom van uwe klant. :tongue:

100 % tegen

Iemand die veel rijdt, verbruikt meer benzine/diesel, dus er zit al een soort km heffing ( de vervuiler/gebruiker) betaald.
En hoeveel belastingen betalen we nu al niet om met de wagen te rijden? Inschrijvingsgeld (wel eenmalig), verkeersbelastinhg en de veel te hoge accijnzen en taksen op diesel/benzine?
Ik walg al bij het idee te moeten betalen om bijv naar m'n werk te gaan of op bezoek bij mijn ouders.
Dat ze eens de grote verbruikers wat meer belasten (de auto's met krachtige motoren) welk nut heeft om een auto met bij 180 pk te hebben?

Maar gij hebt geen eigenconsumptie, gij pikt gewoon de stroom van uwe klant. :tongue:
Maar wel eigenconsumptie van de klant he ;). Imo is een basistarief + een factor gebaseerd op uitstoot de meest logische oplossing.

100 % tegen

Iemand die veel rijdt, verbruikt meer benzine/diesel, dus er zit al een soort km heffing ( de vervuiler/gebruiker) betaald.
En hoeveel belastingen betalen we nu al niet om met de wagen te rijden? Inschrijvingsgeld (wel eenmalig), verkeersbelastinhg en de veel te hoge accijnzen en taksen op diesel/benzine?
Ik walg al bij het idee te moeten betalen om bijv naar m'n werk te gaan of op bezoek bij mijn ouders.
Dat ze eens de grote verbruikers wat meer belasten (de auto's met krachtige motoren) welk nut heeft om een auto met bij 180 pk te hebben?
1) pk en uitstoot zijn niet aan elkaar te koppelen. Een Fiat Doblo zit bvb op 180gr met 120pk. Een BMW 140i zat op 164gr met 340pk
2) en dan nog, wat is het slechts voor het milieu: een wagen die 1000km rijdt met 100 gr CO2/km, of een wagen die 100km met 200gr CO2/km?

100 % tegen

Het is al een paar keer aangehaald in dit topic, maar BIV en jaarlijkse verkeersbelasting zou verdwijnen in ruil voor kilometerheffing.

Zou verdwijnen : voorwaardelijke zin, das zoals de mensen die zonnepanelen lieten leggen in de veronderstelling dat de Vlaamse regering haar belofte ging houden over de terugdraaiende teller? Zijn we nog zo naïef? Geloven we die mensen nog steeds?
De bedoeling van de kilometerheffing is simpel en eenvoudig : meer geld in de schatkist, het zal er bovenop komen en ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg maar ik vrees dat ik zal lachen als een boer met tandpijn (en gelijk ga krijgen).
De NVA geilt hier al jaren op en als Weytske zijn zin had gekregen een paar jaar geleden hadden we nu al aan het rekening rijden geweest...(met evenveel file)

Zou verdwijnen : voorwaardelijke zin, das zoals de mensen die zonnepanelen lieten leggen in de veronderstelling dat de Vlaamse regering haar belofte ging houden over de terugdraaiende teller? Zijn we nog zo naïef? Geloven we die mensen nog steeds?
De bedoeling van de kilometerheffing is simpel en eenvoudig : meer geld in de schatkist, het zal er bovenop komen en ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg maar ik vrees dat ik zal lachen als een boer met tandpijn (en gelijk ga krijgen).
De NVA geilt hier al jaren op en als Weytske zijn zin had gekregen een paar jaar geleden hadden we nu al aan het rekening rijden geweest...(met evenveel file)
Dus het alternatief van "geloven we die mensen nog steeds" is "we gokken er zelf wat op los, iemand zal wel gelijk hebben".
Brussel heeft in hun voorstel effectief de verkeersbelasting en BIV afgeschaft, waarom zou dat nu anders zijn? Zolang er geen uitgeschreven tekst hierrond is, heeft het geen nut om te discussiëren over allerhande regelingen die hier verzonnen worden en discussieer je best enkel over de voorstellen die effectief naar voorgeschoven worden door partijen.

Terug
Bovenaan