Dit is een extreem voorbeeld, maar ik hoor wel overal dat een 2e kind voelt alsof je er opeens 3 krijgt. Klopt dat?
In onze situatie ja
Zoals al door andere aangehaald, je zit met een baby die aandacht vraagt en in ons geval een 2 jarige die ook aandacht vraagt. Nu wij hadden nog het geluk dat de oudste een trotse grote broer was, die wou mee helpen zorgen voor zijn broertje.
Het zware was vooral dat de baby moeite had om bij te komen, moeilijk stoelgang maakte, moeilijke sliep en kinderartsen die mekaar tegenspraken. Waar de ene zij bijvoeden hij moet bijkomen, zei de andere niets doen omdat hij heel actief was. Heeft ook RSV gehad met een week ziekenhuisopname. Daarna is die beginnen eten, dat het niet normaal was. Maar is op dit moment nog altijd degene waar we ons het meeste zorgen over maken.
Nr 3 was in vergelijking met 2 een zaligheid, rustig, sliep in verhouding veel beter, lijkt ook het meeste op de papa, tot frustratie van de mama, want volgens haar heeft hij ook mijn "slechte eigenschappen" (alsof ik dat heb). Op het moment dat de 3de kwam, waren de "problemen" bij de 2de veel minder, oudste was ook al 4 jaar en een pak zelfstandiger, maar kon ook de 2de bezighouden.
Bij Nr 4 was de aanpassing miniem.
Maar elke situatie/kind/ouder is anders en je kan er u er niet op voorbereiden. Je weet niet wat er gaat komen, een goede graadmeter is de familiegeschiedenis van mama en papa bekijken en bevragen bij de eigen ouders/schoonouders. Er zijn toch wel gelijkenissen (als ik er op terug kijk)
Er zijn 1001 redenen om voor kinderen te kiezen en er zijn er 1001 om het niet te doen. Een foute beslissing is er niet zolang het jouw eigen beslissing is. Hetgeen je niet wilt is voor kinderen gaan omdat je partner het wilt of andersom, dit gaat IMO altijd te pas en onpas naar boven komen in discussies en gaat aan u vreten. Ik heb mij nooit de vraag gesteld of ik kinderen wou, ik ging er altijd vanuit dat ik papa ga worden. Heb dit ook altijd tegen mijn partners gezegd en redelijk snel in het date-proces.