Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Is het dan ook zielig om een hond die graag buiten rondloopt binnen te houden op de paar wandelingen na?

Ik begrijp echt niet waarom mensen hun katten buiten laten lopen. Er raken zoveel katten gewond of sterven omdat ze een ongeluk tegen komen wanneer ze buiten zijn. Bovendien zijn er mensen met slechte bedoelingen en die katten express proberen te vergiftiging of mensen die een vriendelijke kat die ze tegen komen mee naar huis nemen.
Ik zie het vaak genoeg oproepen om dat mensen hun kat niet meer thuis komt.
En als dat niet genoeg is jagen katten voor hun plezier. Ze doden om te doden. Soms laten ze hun prooi nog een lange tijd in leven om er mee te spelen :/
Ik weet dat ik nogal een onpopulaire mening hierover heb, en iedereen moet maar doen wat ze willen, maar als kind en tiener is er regelmatig een kat nooit meer naar huis gekomen. En dat wil ik niet meer meemaken.

Als mijn kat echt naar buiten zou willen, leer ik hem om aan een tuigje te wandelen zodat hij op een veilige manier van de buitenlucht kan genieten. Mijn katten zijn allemaal angsthazen en zodra ze een pootje buiten zetten willen ze zo liefst mogelijk snel terug naar binnen 😁
Katten zijn van nature buitendieren, dus heel onlogisch is het niet om ze buiten te laten he. Nu moet ik zeggen dat wij een Brit hebben genomen om de reden dat die wat luier zijn en in de tuin blijven. Ik heb de poort dicht gemaakt en hij blijft netjes in de tuin. Hij mag uiteraard alleen buiten als we thuis zijn. Maar ik begrijp uw punt zeker wel ergens.

Ook twee katten, onze Nelson is als kitten op mijn appartement gebleven en vraagt nu ook niet om naar buiten te gaan. Die is het perfect gewend om binnen te blijven. Ons Stella is bijna 10j en is 't altijd gewoon geweest om buiten te gaan, maar die vindt het goed om nu gwn Sheba uit een potke te eten ipv zelf haar muizen te vangen.

Katten zijn van nature buitendieren, dus heel onlogisch is het niet om ze buiten te laten he. Nu moet ik zeggen dat wij een Brit hebben genomen om de reden dat die wat luier zijn en in de tuin blijven. Ik heb de poort dicht gemaakt en hij blijft netjes in de tuin. Hij mag uiteraard alleen buiten als we thuis zijn. Maar ik begrijp uw punt zeker wel ergens.

Maar zijn alle dieren niet van nature buitendieren? 😁

Maar als jij je beter voelt als je kat buiten mag, is dit goed. Ik begrijp die gedachten erachter ook wel hoor. Katten die buiten lopen zijn volgens mij ook gemakkelijker binnen omdat ze hun energie kwijt raken door op pad te gaan. En ik denk ook wel dat het gemakkelijker is om ze op een gezond gewicht te houden. Ik zie toch weinig echt moddervette buitenkatten.

Maar zijn alle dieren niet van nature buitendieren? 😁

Maar als jij je beter voelt als je kat buiten mag, is dit goed. Ik begrijp die gedachten erachter ook wel hoor. Katten die buiten lopen zijn volgens mij ook gemakkelijker binnen omdat ze hun energie kwijt raken door op pad te gaan. En ik denk ook wel dat het gemakkelijker is om ze op een gezond gewicht te houden. Ik zie toch weinig echt moddervette buitenkatten.
Buiten die van ons :unsure: . Vandaag gewogen en 5.4kg. De kleine vreetzak.

Ja, dat is waar, bij alle dieren zijn buitendieren. Ik moet wel zeggen dat ik gek zou worden als hij nooit meer thuis zou komen. Lijkt me vreselijk.

Ik ben wel heel content van deze:

Ik heb deze ook, maar na een aantal maanden had ik er toch maar weer een gewone kattenbak van gemaakt (roostertje e.d. verwijderd) omdat ik het zo beu was dat dat roostertje altijd verstopt raakte en de geklonterde grit er zelfs doorheen viel. Het plastiek is ook maar goedkope brol (maar zal wel lang genoeg meegaan als je er een beetje voorzichtig mee bent) en dat uitkuisen is ook een gedoe omdat het zulke grote delen zijn.

We zijn aan het rondkijken om 2 katjes te adopteren maar ik heb eigenlijk zelf weinig ervaring met een binnenkat (we hebben een tuin maar zouden ze binnen willen houden omdat we aan een drukke straat wonen) dus handige tips of info altijd welkom (ook welke type kattenbak aan te raden is enzo :v)
Mijn Mini is een binnenkat en dat gaat meestal goed, maar omdat het nog een jonge kat is heeft ze verschillende keren per dag een zotte bui waarin overal opspringt en heen en weer rent. Voldoende speelgoed waarmee ze zich kan uitleven is daardoor zeker een aanrader. Een speelgoedmuisje aan een hengeltje vindt ze altijd leuk, alsook rubberen balletjes.

Katten zitten ook graag hoog, dus als je wil vermijden dat ze op je tafels, aanrecht, e.d. springen zijn hogere krabpalen of eventueel schapjes aan de muur waar ze mogen opzitten nooit een slecht idee indien mogelijk. Ze zitten ook graag knus ergens in en dat daarom moet geen duur mandje zijn. Een kartonnen doos met een eventueel een kijkgat in kan al voldoende zijn.

Ik zat er zelf ook lang mee dat als ik een volwassen kat zou adopteren deze buiten zou willen, maar dat valt met Mini eigenlijk heel goed mee; al heeft ze af en toe momenten dat ze een paar keer miauwt om buiten kunnen te gaan.
Ik woon zelf op het eerste en dat is dus niet mogelijk (alleen op mijn balkon, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde), maar mijn vriend woont op het gelijkvloers en heeft een tuintje.
We hebben haar overlaatst al een paar keer een leibandje om gedaan en zijn ermee de tuin geweest, maar vreemd genoeg lijkt ze bang en wil meteen terug naar binnen. (Al is ze wel een kat die sowieso sneller schrikt.)
Dus misschien heeft ze er toch niet zo'n behoefte aan...

Nog vergeten maar: probeer om hun waterbak niet naast hun etensbak te zetten. Ze gaan meer en vaker drinken als hun waterbak ergens anders staat.
Dit! Jammer genoeg weten nog veel mensen dit niet. Veel (oudere) katten krijgen last van hun nieren hierdoor omdat katten van zichzelf al niet zoveel water drinken.
Veel katten hebben ook graag een drinkfonteintje omdat ze zich meestal aangetrokken voelen tot stromend water.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze ook, maar na een aantal maanden had ik er toch maar weer een gewone kattenbak van gemaakt (roostertje e.d. verwijderd) omdat ik het zo beu was dat dat roostertje altijd verstopt raakte en de geklonterde grit er zelfs doorheen viel. Het plastiek is ook maar goedkope brol (maar zal wel lang genoeg meegaan als je er een beetje voorzichtig mee bent) en dat uitkuisen is ook een gedoe omdat het zulke grote delen zijn.

Hier geen problemen mee?
Ik had de M versie misschien ander grit gebruiken?

Eergisteren nogmaals met onze oude kater naar de DA gegaan.
Had al een tijdje last van een onstoken oog, we dachten dat het cherry eye was maar blijkbaar is de kans groot dat het een tumor is :confused2: in zijn keel ook een groot gezwel aanwezig.

Onze rakker is ondertussen al 22 jaar dus opereren gaan we niet meer doen(Los van de leeftijd ook te riskant wegens FIV positief / te mager).

Ah, hij eet/drinkt/wast zichzelf nog. Zodra de levenskwaliteit niet meer optimaal is gaan we de keuze moeten maken om hem te laten inslapen vrees ik, zou zeer egoïstisch zijn van ons om hem te laten afzien.

Eergisteren nogmaals met onze oude kater naar de DA gegaan.
Had al een tijdje last van een onstoken oog, we dachten dat het cherry eye was maar blijkbaar is de kans groot dat het een tumor is :confused2: in zijn keel ook een groot gezwel aanwezig.

Onze rakker is ondertussen al 22 jaar dus opereren gaan we niet meer doen(Los van de leeftijd ook te riskant wegens FIV positief / te mager).

Ah, hij eet/drinkt/wast zichzelf nog. Zodra de levenskwaliteit niet meer optimaal is gaan we de keuze moeten maken om hem te laten inslapen vrees ik, zou zeer egoïstisch zijn van ons om hem te laten afzien.
Sinds gisteren zit er helemaal geen fut meer in onze kat. Eet ook niet meer, probeert nog wat het vocht van het natvoer af te likken maar voor de rest, speelt precies niks meer binnen.

Vanavond een afspraak bij de dierenarts.
Klinkt misschien belachelijk maar ik ben echt aan het janken gelijk een klein kind. Ik kan er echt niet bij dat ik binnen een 5tal uur afscheid moet nemen van mijn beste vriend.

Sinds gisteren zit er helemaal geen fut meer in onze kat. Eet ook niet meer, probeert nog wat het vocht van het natvoer af te likken maar voor de rest, speelt precies niks meer binnen.

Klinkt misschien belachelijk maar ik ben echt aan het janken gelijk een klein kind. Ik kan er echt niet bij dat ik binnen een 5tal uur afscheid moet nemen van mijn beste vriend.
Heel veel sterkte!

Dat is trouwens niet belachelijk. Ge hebt toch een band met uw huisdier en dat is gewoon verschrikkelijk als je die moet afgeven. Niks om u over te schamen.

Ken het gevoel, jaren geleden kreeg ik bericht van mijn vader dat onze 21-jarige poes ziek was en dat ze ze gingen laten inslapen in de namiddag.

Ik ben toen tijdens mijn middagpauze snel naar mijn ouders gereden gewoon om hem nog eens te kunnen knuffelen en daarna weer na het werk met tranen in de ogen.

Sterkte

Het meest triestige aan de band tussen mens en dier is dat mensen vaak de dieren overleven. Mag er niet aan denken om de onze af te geven. Heel veel sterkte in deze moeilijke periode :(

Eyes bright,
claws sharp,
tail held high.
Go keenly into the mist, old warrior.
Valhalla waits for you.

:hug:

Vandaag de urne van mijn kat gaan afhalen.
In juli werd er bij de dierenarts astma vastgesteld via een RX foto. Daarvoor kreeg hij dagelijks een behandeling met een puffer. Maar zijn hoesten ging nooit echt weg.
Op 28/10 wou hij niet meer eten en er toen opnieuw mee naar de dierenarts geweest. Hij had toen ook zware koorts. Hij is daar moeten blijven en is niet meer naar huis kunnen komen. Blijkbaar was het toch geen astma maar was er op de RX ondertussen een zeer grote longtumor te zien die niet meer te behandelen was. Ook een test op hartschade was positief.
30/10 laten inslapen in onze armen en diezelfde dag nog naar het crematorium gebracht. We wouden hem niet industrieel laten verwerken en begraven zagen we ook niet zitten aangezien we hem dan niet konden meenemen naar ons volgende huis.
Het was een asielkat die al +-10 jaar was op het moment van adoptie en die toch nog 5 mooie jaren bij ons heeft gehad.

Vandaag de urne van mijn kat gaan afhalen.
In juli werd er bij de dierenarts astma vastgesteld via een RX foto. Daarvoor kreeg hij dagelijks een behandeling met een puffer. Maar zijn hoesten ging nooit echt weg.
Op 28/10 wou hij niet meer eten en er toen opnieuw mee naar de dierenarts geweest. Hij had toen ook zware koorts. Hij is daar moeten blijven en is niet meer naar huis kunnen komen. Blijkbaar was het toch geen astma maar was er op de RX ondertussen een zeer grote longtumor te zien die niet meer te behandelen was. Ook een test op hartschade was positief.
30/10 laten inslapen in onze armen en diezelfde dag nog naar het crematorium gebracht. We wouden hem niet industrieel laten verwerken en begraven zagen we ook niet zitten aangezien we hem dan niet konden meenemen naar ons volgende huis.
Het was een asielkat die al +-10 jaar was op het moment van adoptie en die toch nog 5 mooie jaren bij ons heeft gehad.
Je hebt een fantastische daad verricht en een ouder diertje een waardig einde gegeven.

Gaan nog een nieuwe kitten adopteren. Onze Noa is nog te jong om al alleen achter te blijven.

Rip Nalake, zo harteloos vermoord :(

Terug
Bovenaan