Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Ja, het is gebeurd...dat zwerfkat die af en toe op bezoek kwam bleek dan toch niet gesteriliseerd en vorige maand kwam ze met een pakske af. Ze krijgen allemaal een schitterende thuis. Na tientallen foto's kon ik opeens deze nemen, wist direct dat het énen was om in te kaderen... Om te smelten ❤️ :

Of deze:

Je kan best contact opnemen met een organisatie die zich om zwerfkatten bekommerd. Zij kunnen dan zorgen dat de kittens wettelijk in orde worden gezet vooraleer ze een huisje voor hun zoeken en ze kunnen ook mama-kat steriliseren en plaatsen of terug uitzetten.
Vaak werken die vzw's ook met pleeggezinnen, dus kan best zijn dat er opties zijn dat jullie dat worden, maar dan met ondersteuning van mensen die beter op de hoogte zijn van zowel kittenzorg, als regelgeving daarrond.

Het is wettelijk verplicht om een kat te laten steriliseren/kastreren/vaccineren als je die zou weggeven (of verkopen) trouwens.
En anders moet je die naar een asiel brengen en dan zetten zij die kittens op orde en zoeken ze nieuwe eigenaars.

Je zou best sowieso die moederkat proberen te vangen met een vangkooi en die naar een asiel brengen om ze te laten steriliseren want anders gaan er blijven nieuwe kittens komen. Een kan kan zo wel 3 keer per jaar jongeren dus dan zit je met 12 kittens op 1 jaar tijd. Die kittens kunnen dan ook weer nieuwe kittens krijgen na verloop van tijd, dus als je die niet laat steriliseren dan zit je daar op korte tijd met serieuze overlast.

Laatst bewerkt:
Het wettelijke zal gedaan worden voor de mama en de kittens. Eerst moeten de kittens wel zelfstandig kunnen eten, momenteel drinken ze uitsluitend bij de mama. De kittens zelf worden geplaatst bij echte kattenliefhebbers na 2-3 maand.
We twijfelden wel (feitelijk nog altijd) om zelf een kitten op te vangen. Onze kat is echter 18 jaar oud en om dan daar zo'n jong ding bij te plaatsen...Heb wel al verhalen gehoord waar dat geen enkel probleem was.
PS: het zijn normaal gezien geen raskatten (we weten natuurlijk niet wie de vader is... :) ).

Laatst bewerkt:
Het wettelijke zal gedaan worden voor de mama en de kittens. Eerst moeten de kittens wel zelfstandig kunnen eten, momenteel drinken ze uitsluitend bij de mama. De kittens zelf worden geplaatst bij echte kattenliefhebbers na 2-3 maand.
We twijfelden wel (feitelijk nog altijd) om zelf een kitten op te vangen. Onze kat is echter 18 jaar oud en om dan daar zo'n jong ding bij te plaatsen...Heb wel al verhalen gehoord waar dat geen enkel probleem was.
PS: het zijn normaal gezien geen raskatten (we weten natuurlijk niet wie de vader is... :) ).

Zeker niet eerder dan 3 maanden plaatsen; het beste is pas na 4 maanden, want anders kan je een kat creëren met gedragsproblemen.
Ze leren zoveel van de mama in die eerste 3-4 maand.

Maar goed een echte kattenliefhebber zal dat natuurlijk weten en de kitten niet te vroeg willen adopteren.

We hebben onze kater in huis genomen op 2 maand (toen werden daar veel minder vragen bij gesteld) en dat was geen probleem, maar ik las dat minimaal 3 maand nu toch de norm is. We zullen dat respecteren.
Het is altijd hartverscheurend om ze van de mama weg te halen. Ik kijk al op tegen het gejammer...maar ik troost me met de gedachte dat ze veel beter af zullen zijn dan dat ze in het bos zouden geboren geweest zijn.
De moederkat houden we hier. Die is half-wild en dat bos is haar thuis. Ze zal nooit verhongeren en krijgt een droog en warm plekje onder de pergola voor als ze wil overnachten.

Er zitten wel totentrekkers bij:

We hebben onze kater in huis genomen op 2 maand (toen werden daar veel minder vragen bij gesteld) en dat was geen probleem, maar ik las dat minimaal 3 maand nu toch de norm is. We zullen dat respecteren.
Het is altijd hartverscheurend om ze van de mama weg te halen. Ik kijk al op tegen het gejammer...maar ik troost me met de gedachte dat ze veel beter af zullen zijn dan dat ze in het bos zouden geboren geweest zijn.

Onze kitten was 3 weken oud toen hij naar ons kwam, bijna 1.5 jaar geleden nu. Was uitgestoten uit het nestje en was tijdelijk opgevangen bij ne kameraad zijn neef, maar zijn katten kwamen niet overeen met de kitten. Dan hebben we die maar in huis gehaald.
Was elke 3-4 uur opstaan om van die poeder melk te geven (flesje wou hij niet, dus dronk hij van een schoteltje). Ging ook instant naar zijn kattenbak en heeft nooit in huis gepist of gekakt, zelfs toen hij diarree had.
Tis echt nen brave en miauwt zelf amper.

Terug
Bovenaan