Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Wauw :love2:

Is dat het Siamees ras?
Nee is een Ragdoll. Onze 2 vorige (Sushi & Saké) en deze (Blue) komen van https://www.paramountcy.be/

Edit: Blue is zo zalig trouwens. Echt een kruising tussen Sushi & Saké. Nieuwsgierig als Sushi maar zo lief als Saké. Zoekt ons constant op, komt direct bij ons liggen in de zetel, stoort zich totaal niet aan kinderen en als je hem op uw schoot legt, begint hij te spinnen en blijft hij liggen. :love:

Laatst bewerkt:
Even een vraagje:

1 van mijn 3 katten (kater, 2,5 jaar, normaal heel sociaal) plaste maandag plots voor de eerste keer op de vloer. Ik dacht er eerst niet veel van… maar 2 uur later begon hij echt raar te doen: zich verstoppen, hissen als je zijn buik wilde aanraken (doet hij anders nooit).

Dus meteen naar de dierenarts gegaan -> blaas zat helemaal vol en hij kon niet plassen. Uiteindelijk bleek het om gruis in de urine te gaan, blijkbaar de “minder erge” soort. Blaas is leeggemaakt met een katheter en gespoeld. Oplossing: aangepaste voeding of zijn huidige voeding blijven geven met een gel om de urine zuurder te maken. Prima, wat nodig is doen we.

Sinds maandag krijgt hij dagelijks spuitjes (o.a. Buscopan en antibiotica). Sinds dinsdagavond is hij terug thuis, maar hij eet niet, drinkt amper en is niet echt zichzelf. Hij komt wel bij mij liggen, maar blijft nogal sloom en héél afstandelijk. De dierenarts zegt dat dit normaal kan zijn en dat het 24–48u kan duren voor hij weer begint te eten/drinken, maar toch maak ik me wat zorgen…

Iemand hier ervaring mee?

Het kan idd even duren voor een kat weer wat normaler begint te eten en reageren na een ingreep.
Probeer anders eens met een liquid snack zoals deze van bv Inaba Churu.

Qua voeding geef je best minimum 50/50 of zelfs liefst 70/30 percentage nat/droogvoer.
Te weinig vochtinname heeft een hogere kans op urineweg -en nierproblemen.

Het kan idd even duren voor een kat weer wat normaler begint te eten en reageren na een ingreep.
Probeer anders eens met een liquid snack zoals deze van bv Inaba Churu.

Qua voeding geef je best minimum 50/50 of zelfs liefst 70/30 percentage nat/droogvoer.
Te weinig vochtinname heeft een hogere kans op urineweg -en nierproblemen.
Ondertussen terug naar de dierenarts... Bloedafname verliep slecht want zijn bloed is te dik... Met het beetje bloed dat ze heeft kunnen nemen gaat ze de nieren/lever controleren. Hij moet daar tot zondag aan de baxter blijven.

zucht

Ondertussen terug naar de dierenarts... Bloedafname verliep slecht want zijn bloed is te dik... Met het beetje bloed dat ze heeft kunnen nemen gaat ze de nieren/lever controleren. Hij moet daar tot zondag aan de baxter blijven.

zucht
Oh, dat probleem heb ik ook bij één kat. Bloed via het pootje ging niet, dan maar via de nek. Ging in eerste instantie ook niet, tot ze zagen dat ze bij haar wat rechtser op de nek moesten gaan voor bloed te nemen. Nu hebben ze maar ineens een aantekening in haar dossier gemaakt voor als er nog eens ooit bloed moet worden getrokken.

Veel goeie moed, het is niet fijn als je je huisdier bij de dierenarts moet achterlaten.

Dinsdag de kat van ons ouders laten inslapen. Had vorig jaar agressieve tumor gekregen rond het oog, oog verwijderd maar we wisten dat het maximaal 1-2 jaar kon duren. Uiteindelijk heeft hij de 6 maanden niet gehaald...Hij at minder de laatste weken, er zat nog weinig leven in en dinsdag kon hij zelfs niet meer op zijn poten staan, zijn staart was zo slap als wat... 2 Kilo woog hij nog. 11 Jaar is hij geworden. Hij zal bijzonder gemist worden: lag elke avond op de schoot van oma, speelde met de kinderen, was er om troost te bieden of een woordje mee te doen...
RIP lieve Lowie...

Dinsdag de kat van ons ouders laten inslapen. Had vorig jaar agressieve tumor gekregen rond het oog, oog verwijderd maar we wisten dat het maximaal 1-2 jaar kon duren. Uiteindelijk heeft hij de 6 maanden niet gehaald...Hij at minder de laatste weken, er zat nog weinig leven in en dinsdag kon hij zelfs niet meer op zijn poten staan, zijn staart was zo slap als wat... 2 Kilo woog hij nog. 11 Jaar is hij geworden. Hij zal bijzonder gemist worden: lag elke avond op de schoot van oma, speelde met de kinderen, was er om troost te bieden of een woordje mee te doen...
RIP lieve Lowie...

Heel veel sterkte 🧸

Onze kat Suzy heeft vorige zomer maandenlang veilig in onze semi-afgesloten tuin buiten gezeten, tot ze nadat ze het een vreemde kat had zien voordoen, ontdekt hoe ze over de afsluiting kon klimmen.
In de winter hebben we haar veel binnengehouden en enkel buiten onder begeleiding, maar nu het beter weer wordt miauwt ze de hele buurt bijeen om buiten te mogen...

We willen haar graag in de tuin houden, vooral omdat er in de buurt in de wijk nogal wat honden rondlopen, ze schrik heeft van vreemde mensen en ze niet goed overweg kan met andere katten. (ze vecht altijd met andere katten als die in onze tuin komen)

Hebben jullie ervaring met speciale kattenafsluitingen om ze in de tuin te houden? Zo ja, welke?Mijn vriendin wil trellisschermen kopen en die zelf op de afsluiting plaatsen, maar ik zoek liever iets duurzamers of kant-en-klaars.

Onze kat Suzy heeft vorige zomer maandenlang veilig in onze semi-afgesloten tuin buiten gezeten, tot ze nadat ze het een vreemde kat had zien voordoen, ontdekt hoe ze over de afsluiting kon klimmen.
In de winter hebben we haar veel binnengehouden en enkel buiten onder begeleiding, maar nu het beter weer wordt miauwt ze de hele buurt bijeen om buiten te mogen...

We willen haar graag in de tuin houden, vooral omdat er in de buurt in de wijk nogal wat honden rondlopen, ze schrik heeft van vreemde mensen en ze niet goed overweg kan met andere katten. (ze vecht altijd met andere katten als die in onze tuin komen)

Hebben jullie ervaring met speciale kattenafsluitingen om ze in de tuin te houden? Zo ja, welke?Mijn vriendin wil trellisschermen kopen en die zelf op de afsluiting plaatsen, maar ik zoek liever iets duurzamers of kant-en-klaars.
Dat het een hele moeilijke zal zijn. Als een kat echt wegwil, life finds a way...

Dus meteen naar de dierenarts gegaan -> blaas zat helemaal vol en hij kon niet plassen. Uiteindelijk bleek het om gruis in de urine te gaan, blijkbaar de “minder erge” soort. Blaas is leeggemaakt met een katheter en gespoeld. Oplossing: aangepaste voeding of zijn huidige voeding blijven geven met een gel om de urine zuurder te maken. Prima, wat nodig is doen we.

Urinary S/O van Royal canin? Moeten wij ook al jaren geven. Wel zien dat ze genoeg drinkmogelijkheden hebben want zorgt er ook voor dat ze sneller plassen, en dus sneller dehydrateren.

trellisschermen gaan niet helpen

Je moet iets op je afsluiting plaatsen die naar binnen toe buigt zodat ze er niet over kunnen.

Het mag dus niet recht naar omhoog gaan

Zoiets dus

Wij wonen in een gelijkvloersappartement met tuin en laten haar enkel buiten aan een lisje dat met een picket in de grond zit. Een heel simpel, maar toch stevig model zonder "flap", want dat vindt ze niet fijn.
(Heb dit in een fysieke winkel gekocht, maar kan wel even zoeken naar een voorbeeld.)
Ik vermoed dat dit hetzelfde model is.

Het heeft wel vrij lang geduurd, want ze is nieuwsgierig, maar tegelijkertijd schuw van aard. Eerst kroop ze onder tafel door het geluid dat de schuifdeur maakte. Uiteindelijk was ze hieraan gewend en telkens we buiten zaten wilde ze erbij. Dan deden we haar in de reismand en gingen we er zo mee in de tuin zitten en nadien in een veel groter model. Ze werd het steeds sneller beu, dus we probeerden het uiteindelijk opnieuw met het lisje (dit keer dus een model zonder "flap" en het lukte). Als ze buiten is, is ze zelfs niet bezig met het feit dat ze een lisje draagt omdat ze te druk is met alles observeren. Binnen moet het natuurlijk wel direct uit. Ze probeert het niet af te krijgen en trekt ook niet (meer) aan het touw.

Het enige lastige is wel dat we haar goed in het oog moeten houden, want ze blijft al eens ergens vastzitten. Ik heb er zelfs de tuin zoveel mogelijk naar ingericht om dit te vermijden. Maar kijk, ze kan tenminste veilig buiten.

Misschien is dit een handige optie?

EDIT: typo's en link toegevoegd

Laatst bewerkt:
Kleine update:

Vorige vrijdag de bloedresultaten (nieren) teruggekregen en die waren… echt niet goed. Was er niet goed van. De dierenarts had zelf niet verwacht dat het door gruis en niet plassen zo snel zo’n impact op zijn nieren zou hebben. Waarschijnlijk zal het al een tijdje aan de gang zijn. Uiteindelijk heeft hij een heel weekend aan het infuus gehangen. Maandag opnieuw bloed laten trekken en de waardes waren al sterk gezakt, maar zaten nog net iets boven het maximum. Zolang hij blijft drinken en plassen, zouden de waardes moeten stabiliseren. Volgende maand gaan we nog eens langs voor controle.

Stressvolle twee weken achter de rug, maar ik heb mijn dikke vriend terug. Hij drinkt, plast weer normaal en is precies nog aanhankelijker geworden.

trellisschermen gaan niet helpen

Je moet iets op je afsluiting plaatsen die naar binnen toe buigt zodat ze er niet over kunnen.

Het mag dus niet recht naar omhoog gaan

Zoiets dus

Dit, of van die palen die rollen zodat ze geen grip krijgen.

hewel ik moet er toch aan wennen hoor ! al heel mijn leven lieve katten gehad.

maar nu heb ik 2 rosse katten in huis, van 1 en 2 jaar oud, respectievelijk. en het zijn absoluut geen lieve katten.
daarmee bedoel ik: ze liggen altijd ver weg van ons. op een stoel onder de tafel. maar komen nooit in de zetel bij ons.
laat staat dat ze op onze schoot blijven zitten als ik ze vast pak.

mijn hand pakken en er in bijten of krabbelen, ja dat....

vind het toch wat sneu.... ik haal vooral katten in huis om ze op me te laten liggen of bij me in de zetel te nestelen om naar TV te kijken....
moet ik gewoon afwachten, zijn ze daar nog te jong voor?
zijn rosse katten meestal zo? (eerste keer dat ik rosse katten heb).

het begint nu vooral te jeuken om een derde kat bij te nemen, maar dan echt een gezellige kat.

maar nu heb ik 2 rosse katten in huis, van 1 en 2 jaar oud, respectievelijk. en het zijn absoluut geen lieve katten.
daarmee bedoel ik: ze liggen altijd ver weg van ons. op een stoel onder de tafel. maar komen nooit in de zetel bij ons.

vind het toch wat sneu.... ik haal vooral katten in huis om ze op me te laten liggen of bij me in de zetel te nestelen om naar TV te kijken....

het begint nu vooral te jeuken om een derde kat bij te nemen, maar dan echt een gezellige kat.
Vanwaar heb je die katten? Als die van een asiel komen of van iemand anders, werd vermoedelijk wel gezegd of het aanhankelijke dieren zijn of niet.

En anders hebben ze gewoon nog wat tijd nodig om te wennen. Het zijn uiteindelijk ook nog altijd dieren met een eigen willetje.

Vanwaar heb je die katten? Als die van een asiel komen of van iemand anders, werd vermoedelijk wel gezegd of het aanhankelijke dieren zijn of niet.

En anders hebben ze gewoon nog wat tijd nodig om te wennen. Het zijn uiteindelijk ook nog altijd dieren met een eigen willetje.
tja ze komen gewoon van smerige mensen die te lui waren om hun katten te steriliseren, en ik heb ze mee gekregen, (en wel gesteriliseerd/gecastreerd ! ) . wel op de correcte leeftijd van 3 maand in huis genomen.

ja als ze op mijn bed liggen, en ik ga er bij liggen, blijven ze ook wel hoor. maar ze komen nooit zelf naar me toe helaas :(

Denk niet dat het iets met hun kleur te maken heeft hoor. De liefste kat die we ooit gehad hebben thuis (en dat zijn er veel geweest) was een rosse.

Nu hebben we ook een roske, dat is wel een angstig beestje maar als het rustig is in huis komt ze ook wel bij mijn vrouw liggen (minder bij mij).

tja ze komen gewoon van smerige mensen die te lui waren om hun katten te steriliseren, en ik heb ze mee gekregen, (en wel gesteriliseerd/gecastreerd ! ) . wel op de correcte leeftijd van 3 maand in huis genomen.

ja als ze op mijn bed liggen, en ik ga er bij liggen, blijven ze ook wel hoor. maar ze komen nooit zelf naar me toe helaas :(
Is bij ons ook zo. Toen onze kat nog kitten was kwam die altijd bij ons liggen. Nu die 1,5 jaar oud is komt die heel soms bij mij liggen en vaak voor een minuutje of 2 en dat is het. In mijn handen bijten doet die ook voor te spelen. Voor de rest is hij wel nen hele brave.

Den onze is een tuxedo.

Is al bij ons sinds hij 3 weken oud is.

Terug
Bovenaan