Katten

Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    262
Ja, het is gebeurd...dat zwerfkat die af en toe op bezoek kwam bleek dan toch niet gesteriliseerd en vorige maand kwam ze met een pakske af. Ze krijgen allemaal een schitterende thuis. Na tientallen foto's kon ik opeens deze nemen, wist direct dat het énen was om in te kaderen... Om te smelten ❤️ :


Of deze:


Je kan best contact opnemen met een organisatie die zich om zwerfkatten bekommerd. Zij kunnen dan zorgen dat de kittens wettelijk in orde worden gezet vooraleer ze een huisje voor hun zoeken en ze kunnen ook mama-kat steriliseren en plaatsen of terug uitzetten.
Vaak werken die vzw's ook met pleeggezinnen, dus kan best zijn dat er opties zijn dat jullie dat worden, maar dan met ondersteuning van mensen die beter op de hoogte zijn van zowel kittenzorg, als regelgeving daarrond.
 
Het is wettelijk verplicht om een kat te laten steriliseren/kastreren/vaccineren als je die zou weggeven (of verkopen) trouwens.
En anders moet je die naar een asiel brengen en dan zetten zij die kittens op orde en zoeken ze nieuwe eigenaars.

Je zou best sowieso die moederkat proberen te vangen met een vangkooi en die naar een asiel brengen om ze te laten steriliseren want anders gaan er blijven nieuwe kittens komen. Een kan kan zo wel 3 keer per jaar jongeren dus dan zit je met 12 kittens op 1 jaar tijd. Die kittens kunnen dan ook weer nieuwe kittens krijgen na verloop van tijd, dus als je die niet laat steriliseren dan zit je daar op korte tijd met serieuze overlast.
 
Laatst bewerkt:
Het wettelijke zal gedaan worden voor de mama en de kittens. Eerst moeten de kittens wel zelfstandig kunnen eten, momenteel drinken ze uitsluitend bij de mama. De kittens zelf worden geplaatst bij echte kattenliefhebbers na 2-3 maand.
We twijfelden wel (feitelijk nog altijd) om zelf een kitten op te vangen. Onze kat is echter 18 jaar oud en om dan daar zo'n jong ding bij te plaatsen...Heb wel al verhalen gehoord waar dat geen enkel probleem was.
PS: het zijn normaal gezien geen raskatten (we weten natuurlijk niet wie de vader is... :) ).
 
Laatst bewerkt:
Het wettelijke zal gedaan worden voor de mama en de kittens. Eerst moeten de kittens wel zelfstandig kunnen eten, momenteel drinken ze uitsluitend bij de mama. De kittens zelf worden geplaatst bij echte kattenliefhebbers na 2-3 maand.
We twijfelden wel (feitelijk nog altijd) om zelf een kitten op te vangen. Onze kat is echter 18 jaar oud en om dan daar zo'n jong ding bij te plaatsen...Heb wel al verhalen gehoord waar dat geen enkel probleem was.
PS: het zijn normaal gezien geen raskatten (we weten natuurlijk niet wie de vader is... :) ).

Zeker niet eerder dan 3 maanden plaatsen; het beste is pas na 4 maanden, want anders kan je een kat creëren met gedragsproblemen.
Ze leren zoveel van de mama in die eerste 3-4 maand.

Maar goed een echte kattenliefhebber zal dat natuurlijk weten en de kitten niet te vroeg willen adopteren.
 
We hebben onze kater in huis genomen op 2 maand (toen werden daar veel minder vragen bij gesteld) en dat was geen probleem, maar ik las dat minimaal 3 maand nu toch de norm is. We zullen dat respecteren.
Het is altijd hartverscheurend om ze van de mama weg te halen. Ik kijk al op tegen het gejammer...maar ik troost me met de gedachte dat ze veel beter af zullen zijn dan dat ze in het bos zouden geboren geweest zijn.
De moederkat houden we hier. Die is half-wild en dat bos is haar thuis. Ze zal nooit verhongeren en krijgt een droog en warm plekje onder de pergola voor als ze wil overnachten.

Er zitten wel totentrekkers bij:


 
We hebben onze kater in huis genomen op 2 maand (toen werden daar veel minder vragen bij gesteld) en dat was geen probleem, maar ik las dat minimaal 3 maand nu toch de norm is. We zullen dat respecteren.
Het is altijd hartverscheurend om ze van de mama weg te halen. Ik kijk al op tegen het gejammer...maar ik troost me met de gedachte dat ze veel beter af zullen zijn dan dat ze in het bos zouden geboren geweest zijn.

Onze kitten was 3 weken oud toen hij naar ons kwam, bijna 1.5 jaar geleden nu. Was uitgestoten uit het nestje en was tijdelijk opgevangen bij ne kameraad zijn neef, maar zijn katten kwamen niet overeen met de kitten. Dan hebben we die maar in huis gehaald.
Was elke 3-4 uur opstaan om van die poeder melk te geven (flesje wou hij niet, dus dronk hij van een schoteltje). Ging ook instant naar zijn kattenbak en heeft nooit in huis gepist of gekakt, zelfs toen hij diarree had.
Tis echt nen brave en miauwt zelf amper.
 
Hoe zorgen jullie voor extra verkoeling voor jullie kat tijdens deze hitte?

Ik moet vandaag oo kantoor zijn en ik heb een natte handdoek in de keuken en de badkamer gelegd zodat ze eventueel daarop wat verkoeling kunnen zoeken. Hoelang deze nat blijft, geen idee.

Voor de rest hou ik de zon zo veel mogelijk buiten. Geeft ik veel vocht (natvoer, van die soepjes), controleer ik meerdere keren per dag of ze niet overhitten en als ik thuis ben staat de ventilator aan. 's nachts kunnen ze buiten op het balkon.
 
Niet, katten kunnen daar veel beter tegen dan wij. Ik voorzie gewoon wat vaker vers water omdat dat toch ook wel rap opwarmt (aan de andere kant denk ik niet dat ze dat veel kan schelen, als katten buitenlopen drinken ze toch ook van vanalles).

Ik zie wel wat gedragsveranderingen (slapen meer, liggen op de koele tegels, eten iets minder) maar ze doen nog altijd zot genoeg, spelen, elkaar achterna zitten,... Mijn ene kater zat daarnet zelfs in 't zonnetje te soezen.

Voor zeer oude of zieke katjes hou je het wel een beetje in de gaten natuurlijk.
 
Niet, katten kunnen daar veel beter tegen dan wij.

Niet perse waar hoor. Katten kunnen warmte veel minder efficiënt kwijt dan wij of honden. Katten kunnen enkel zweten door hun voet kussentjes, en ze gebruiken ook hun oren.

Hoewel gezonde en fitte katten meestal wel perfect oké zijn, kan het absoluut geen kwaad om ook aan hun comfort te denken en regelmatig eens te kijken of alles wel oké.
Als ze symptomen van oververhitting tonen, moet je er namelijk heel snel bij zijn. Zeker als ze beginnen te hijgen.
 
Hier lijken ze er momenteel vrij weinig last van te hebben. Ze zijn een beetje tammer dan normaal, maar ook niet om te zeggen dat dat heel erg dramatisch is.
Pixel haar favoriete kamer is de warmste in heel het huis en dat weerhoudt haar er niet van om daar toch nog heel veel te zitten. Dat scheelt toch een 4 à 5 graden met beneden en ze is niet dom, dus feit dat ze daar ligt, zal ze daar wel geen last van hebben. Als je haar aait, voelt die onder haar pels ook helemaal niet warm aan.
Filou zie ik wel iets meer op de vloer liggen dan normaal. Wij hebben vloerkoeling, dus die is effectief wel aangenaam fris.

Ik heb bij de laatste bestelling eten purina pro plan hydra care gekregen. Dat is een supplement om vochtopname te bevorderen. Dus dat is wel ideaal deze dagen. Volgens de handleiding is dat 1 zakje per 2 kg lichaamsgewicht. Maar dat zou voor Pixel 4 zakjes en voor Filou 5 op een dag betekenen. 't is niet dat we dat geven voor nierproblemen, juist voor wat extra vochtopname, dus krijgen ze elk 2 keer een half zakje per dag. Dat ziet er uit als een heel lopende liquid snack en ze vinden dat duidelijk lekker.
 
Onze kat(er) leeft helemaal op bij dit weer, ligt uren in de zon, onbegrijpelijk. Ik begin te vermoeden dat het een vermomde woestijnkat is.

Nog mensen wiens kat zulk gedrag vertoont?
 
Onze kat(er) leeft helemaal op bij dit weer, ligt uren in de zon, onbegrijpelijk. Ik begin te vermoeden dat het een vermomde woestijnkat is.

Nog mensen wiens kat zulk gedrag vertoont?
Noemt je kat misschien Guglielmo?


De mijne vroeger deed dat niet. Zocht altijd een plekje buiten onder de struik en zag je dan enkele uren niet. En af en toe in de veranda plat onder een kast op de vloer die nog (relatief) fris was.
 
Ons Britje heeft er precies ook niet teveel last van. Hij is nog even vervelend en energiek als anders 😝
Hun pels met die dikke ondervacht heeft ook wel een soort isolerend effect.
 
Niet perse waar hoor. Katten kunnen warmte veel minder efficiënt kwijt dan wij of honden. Katten kunnen enkel zweten door hun voet kussentjes, en ze gebruiken ook hun oren.

Hoewel gezonde en fitte katten meestal wel perfect oké zijn, kan het absoluut geen kwaad om ook aan hun comfort te denken en regelmatig eens te kijken of alles wel oké.
Als ze symptomen van oververhitting tonen, moet je er namelijk heel snel bij zijn. Zeker als ze beginnen te hijgen.
Tuurlijk moet je letten op symptomen van oververhitting maar kijk eens waar katten oorspronkelijk vandaan komen? Ze stammen af van de Afrikaanse wilde kat.

't Is zelfde met mijn Senegal papegaai. Die is vrolijk, vindt het allemaal prima, niks last.
 
Terug
Bovenaan