Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Het is zover, ruim 2 jaar na het verlies van onze 17 jarig poes zijn we wel toe aan een nieuw avontuur.

Ons oog is gevallen op een Neva Masquerade kitten.
Zowel het uiterlijk als de karakter eigenschappen spreken ons erg aan.
Zijn er mensen die er eentje hebben of er ervaring mee hebben?
 
Mooi! Nog nooit van gehoord btw.
Alhoewel ik zeer graag langharige katten zie, weet ik niet of ik het er voor over zou hebben om de pels constant te moeten onderhouden.
 
Ons Beli'ke nog eens btw.

EPbB5Rw.jpg
 
Het is zover, ruim 2 jaar na het verlies van onze 17 jarig poes zijn we wel toe aan een nieuw avontuur.

Ons oog is gevallen op een Neva Masquerade kitten.
Zowel het uiterlijk als de karakter eigenschappen spreken ons erg aan.
Zijn er mensen die er eentje hebben of er ervaring mee hebben?

Waarom geen kitten uit een gastgezin of asiel?
Mijn ervaring met raskatten is dat die vaak/altijd asocialer zijn dan geredde poezen.

Ik schrijf dit terwijl mijn asielkat op mijn schoot ligt te ronken :p
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Waarom geen kitten uit een gastgezin of asiel?
Mijn ervaring met raskatten is dat die vaak/altijd asocialer zijn dan geredde poezen.

Ik schrijf dit terwijl mijn asielkat op mijn schoot ligt te ronken :p
Ik geef u 100% gelijk.
Onze vorige poes kwam uit een asiel.

Ik heb er niet echt een reden voor eerlijk gezegd. Maar ook met een asielkat moet je een beetje geluk hebben van karakter.
 
Het is zover, ruim 2 jaar na het verlies van onze 17 jarig poes zijn we wel toe aan een nieuw avontuur.

Ons oog is gevallen op een Neva Masquerade kitten.
Zowel het uiterlijk als de karakter eigenschappen spreken ons erg aan.
Zijn er mensen die er eentje hebben of er ervaring mee hebben?
Mijn schoonzus heeft er 2. Zijn zotte beesten, heel schoon en ook duur. Misschien de mooiste katten die ik al heb gezien, maar dat lange haar kan ook vervelend zijn want er blijft wel eens 'iets' inhangen if you know what I mean.

:unsure: Ze is er wel zot van tot in het grappige toe, maar of dat te maken heeft met het ras weet ik niet.
 
Mijn ervaring met raskatten is dat die vaak/altijd asocialer zijn dan geredde poezen.
Dat heeft er volgens mij niks mee te maken.
Onze vorige poes was een straatkatje en die was asocialer dan ons Britje. Andere mensen mochten er nog maar naar kijken en ze was al weg, Beli komt gewoon zelfs goeiendag zeggen.
 
Ik heb een langharige kat en met dagelijks borstelen en dagelijks de robot stofzuiger langst te laten gaan, valt het onderhoud heel goed mee.
Wij houden de haren rond zijn poep wel kort om dat zo proper mogelijk te houden.
Waar onze langhaar wel vele last van heeft, is haarballen :/ hij krijgt een mix van eten speciaal tegen haarballen en het eten dat hij moet krijgen tegen kristallen.in zijn urine.
 
Ik ben nu al aan het stressen als onze 2 katten even verdwenen zijn. Wat moet dat dan niet zijn met zo een raskat waar je €€€ voor betaald hebt.
 
Ik ben nu al aan het stressen als onze 2 katten even verdwenen zijn. Wat moet dat dan niet zijn met zo een raskat waar je €€€ voor betaald hebt.
Tis ook niet echt de bedoeling dat ze vrij buiten lopen. Veel zie je ze met een tuigje of in een groot afgezet gedeelte/kooi van de tuin.

Die beestjes worden zonder pardon meegenomen door passanten als ze sociaal naar vreemden zijn.
Ook zijn raskatten vaker gevoeliger voor ziektes/bacteriën van straatkatten.
 
Dit is normaal hoor. Dit kan een tijdje duren. Katten zijn (over het algemeen) heel gevoelig voor stress.
Het beste wat je kunt doen is 'gewoon' doen alsof er niets veranderd is.
Het helpt ook als je hun geur kunt verspreiden door de nieuwe woning. Dit is misschien een tip die te laat is maar vaak helpt het ook om de katten tijdelijk maar in een kamer te laten en ze dan langzaamaan on meer en meer kamers te laten.
Bedankt. Ze hebben gelukkig toch snel hun draai gevonden en zijn eigenlijk al terug de oude. Niet verwacht dat het zo snel zou gaan toen ik ze daar in die hoek zag liggen verstijfd van de stress.
 
Ik ben nu al aan het stressen als onze 2 katten even verdwenen zijn. Wat moet dat dan niet zijn met zo een raskat waar je €€€ voor betaald hebt.

Ik denk dat de prijs van dat je betaald echt niet bepaald hoe erg je kat vermist is.. Of je nu niets of een paar duizend euro voor de kat hebt betaald, wat maakt dat nu uit? Geldwaarde is toch niet evenredig aan de emotionele waarde?


Tis ook niet echt de bedoeling dat ze vrij buiten lopen. Veel zie je ze met een tuigje of in een groot afgezet gedeelte/kooi van de tuin.

Die beestjes worden zonder pardon meegenomen door passanten als ze sociaal naar vreemden zijn.
Ook zijn raskatten vaker gevoeliger voor ziektes/bacteriën van straatkatten.

Elke kat kan zonder pardon meegenomen worden. Ik snap niet waarom mensen hun katten - ras of niet- laten buiten lopen. Als ze niet worden meegenome, kunnen ze verongelukken of vergiftigd worden. Hoe sociale en specialer de kat eruit ziet, hoe meer mensen zich er tot aangetrokken voelen. En een kat moet echt geen stamboom hebben om te worden meegenomen.

Dat raskatten gevoeligzr zijn voor ziektes/bacteriën is ook de eerste keer dat ik hoor. Volgen mij is dit echt niet waar. Wat er wel kan zijn is dat raskatten door het selectief kwekenwel een verhoogd risico kan lopen op gezondheidsproblemen eigen aan het ras. Maar dat heb je bij honden ook.
 
Gisterenavond laat nog naar dierenarts kunnen crossen. Ons Nes kwam thuis met een bebloede achterpoot. Ergens blijven hangen of vastgezeten vermoedde hij. Zag er lief uit. Was gescheurd tussen de nagels en de kussentjes, heel brok vel weg. En een verband vindt ze ook heel leuk trouwens :unsure:
 
Mssn omdat katten niet gemaakt zijn om binnen te leven?

Geen enkel dier is gemaakt om binnen te leven. Dus met uw redenering moeten konijnen, honden, parkieten, varkens, paarden etc... Ook allemaal vrij buiten kunnen rondlopen. De katten die wij in huis halen zijn HUISdieren.
Katten laten buiten lopen is nefast voor de biodiversiteit. Maar voor de eigenaar is het natuurlijk heel gemakkelijk hé. Een kat die vrij buiten loopt, raakt zijn energie daar aan kwijt. Een binnen kat heeft vaak meer aandacht nodig omdat er mee gespeeld moet worden, of de baasjes moeten wat meer moeite doen om wat verrijking te verzien.

Artikel over de negatieve impact van Kate. Op die biodiversiteit: https://www.onzenatuur.be/artikel/zijn-katten-een-bedreiging-voor-de-biodiversiteit

Als je u kat wil laten buiten lopen, geen probleem, maar wees je bewust van waar je aan bijdraagt en het risico dat je kat loopt om gestolen te worden of te verongelukken. Mijn katten zijn perfect gelukkig binnen ook al wonen ze met vier op een twee slaapkamer appartement. We zorgen er gewoon voor dat ze genoeg verrijking hebben (deze periode draagt de kerstboom daar zeker aan toe) en dat ik genoeg tijd heb om hen bezig te zijn.

Gisterenavond laat nog naar dierenarts kunnen crossen. Ons Nes kwam thuis met een bebloede achterpoot. Ergens blijven hangen of vastgezeten vermoedde hij. Zag er lief uit. Was gescheurd tussen de nagels en de kussentjes, heel brok vel weg. En een verband vindt ze ook heel leuk trouwens :unsure:

Een kat waarvan de wonde bedekt moet worden, is toch altijd een hel werkje. Een van onze katten had zo eens een wondje dat hij meer en meer irriteerde door er aan te blijven likken. We hadden een truitje gemaakt uit een sok en zo heeft hij een hele tijd rondgelopen 😬. Maar aan een pootje.... Dat lijkt me pas moeilijk! Trekt hij het verband er dan af?
 
Geen enkel dier is gemaakt om binnen te leven. Dus met uw redenering moeten konijnen, honden, parkieten, varkens, paarden etc... Ook allemaal vrij buiten kunnen rondlopen. De katten die wij in huis halen zijn HUISdieren.
Katten laten buiten lopen is nefast voor de biodiversiteit. Maar voor de eigenaar is het natuurlijk heel gemakkelijk hé. Een kat die vrij buiten loopt, raakt zijn energie daar aan kwijt. Een binnen kat heeft vaak meer aandacht nodig omdat er mee gespeeld moet worden, of de baasjes moeten wat meer moeite doen om wat verrijking te verzien.

Artikel over de negatieve impact van Kate. Op die biodiversiteit: https://www.onzenatuur.be/artikel/zijn-katten-een-bedreiging-voor-de-biodiversiteit

Als je u kat wil laten buiten lopen, geen probleem, maar wees je bewust van waar je aan bijdraagt en het risico dat je kat loopt om gestolen te worden of te verongelukken. Mijn katten zijn perfect gelukkig binnen ook al wonen ze met vier op een twee slaapkamer appartement. We zorgen er gewoon voor dat ze genoeg verrijking hebben (deze periode draagt de kerstboom daar zeker aan toe) en dat ik genoeg tijd heb om hen bezig te zijn.
Al die dieren moeten idd buiten kunnen lopen of vliegen. Dat is nu eenmaal hun natuurlijk biotoop. Ik heb zelf 2 katten die zowel binnen als buiten kunnen. Ideale wereld.

En mssn moeten we zelf ook maar binnenblijven of onze kinderen binnen houden, ze kunnen mssn ook verongelukken of ontvoerd worden :unsure:

Ivm die studie: dat zwerfkatten hiervoor verantwoordelijk zijn, lijkt me logisch want dat is hun grootste bron van eten. En er worden ook vraagtekens gesteld bij de studie en bij de resultaten: https://radio1.be/lees/dirk-draulans-mensen-zijn-de-grootste-belagers-van-vogels-niet-katten
 
Een kat waarvan de wonde bedekt moet worden, is toch altijd een hel werkje. Een van onze katten had zo eens een wondje dat hij meer en meer irriteerde door er aan te blijven likken. We hadden een truitje gemaakt uit een sok en zo heeft hij een hele tijd rondgelopen 😬. Maar aan een pootje.... Dat lijkt me pas moeilijk! Trekt hij het verband er dan af?
Onze Beli hebben we zo een tijdje moeten verzorgen aan zijn pootje. Zalfje smeren en zorgen dat het niet direct opgelikt werd, we hadden het bedekt met een rekverband. Hij schudde met zijn pootje en trok eraan maar 9/10 keer lukte het hem niet om binnen het uur eraf te krijgen. Zo lang de zalf voldoende tijd kreeg om in te trekken was een uur ongeveer voldoende.
Al die dieren moeten idd buiten kunnen lopen of vliegen. Dat is nu eenmaal hun natuurlijk biotoop. Ik heb zelf 2 katten die zowel binnen als buiten kunnen. Ideale wereld.
Dat is de ideale situatie maar het ene dier heeft er al meer noodzaak aan dan de andere. De meeste van onze huiskatten zijn binnen opgegroeid en zijn hier best tevreden mee. Wij hebben om die reden een Britje gekocht omdat deze "de perfecte" binnenhuiskat zou zijn die minder nood heeft aan buitenavonturen. In het begin hebben we het geprobeerd om met een harnasje met hem te gaan wandelen maar hij had veel te veel schrik en hebben het dus niet doorgezet. Onze vorige poes kon uuuuren verslijten op het terras als de deur openstond maar Beli heeft hier veel minder interesse in, die blijft meestal zelfs gewoon binnen.
 
En mssn moeten we zelf ook maar binnenblijven of onze kinderen binnen houden, ze kunnen mssn ook verongelukken of ontvoerd worden :unsure:

Vreemde vergelijking.
Mensen en kinderen lopen niet zomaar de straat over. Allez... ik hoop dat ouders waarvan de kinderen dat nog zouden doen ze niet alleen op straat laten. De meeste mensen kennen toch een paar verkeersregels en kunnen het gevaar van verkeer toch een beetje inschatten. Ik denk dat het uitleggen van de verkeersregels aan een kat niet zo succesvol gaat zijn.
Bovendien gaan meer mensen proberen om een ongeluk met andere mensen te vermijden dan te proberen om voor een dier te remmen.
 
Terug
Bovenaan