Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    216
Ga hier waarschijnlijk dingen zeggen waar je al aan hebt gedacht of rekening mee houdt maar...
Voeding aangepast, of aanpassen? Mijn kat heeft ook een tijd last gehad van diaree en overgeven.
Ik heb haar toen wat vaker natte voeding gegeven in combinatie met een andere droog voeding te geven (Royal Canin, sterilised), smorgens droog, smiddags nat, savonds droog en nat en haar ook iedere dag geborsteld/gekamd zodat ze zeker niet teveel haar binnen kreeg bij het wassen.
Ik dacht eerst dat dit niet zou werken omdat ze daarvoor een jaar lang al diezelfde droog voeding kreeg en nooit problemen had, maar eens we overschakelden tot die voeding nooit meer last gehad. Oh en we gaven haar ook zo wat voeding uit een tube van de dierenarts (weet de naam helaas niet meer), dat hielp ook.
Merci voor de tip!

Hij krijgt wel al rauwvoer, dus geen droog. De dierenarts heeft het daar nog niet over gehad eigenlijk. Denk dat ze eerst wat testen wilt doen om dingen uit te sluiten, maar ga het zeker eens voorleggen als het blijft duren.

Hij is vandaag al wat meer zichzelf gelukkig, dus hopelijk is hij weer snel beter.
 
Ocharme 😢
Hopelijk is hij snel beter!
Volgens mij geen voedingsprobleem aangezien hij al goed eten krijgt maar ik denk eerder iets in de richting van wormen, maar ik ben geen dierenarts dus het is ook maar gissen.
 
Ocharme 😢
Hopelijk is hij snel beter!
Volgens mij geen voedingsprobleem aangezien hij al goed eten krijgt maar ik denk eerder iets in de richting van wormen, maar ik ben geen dierenarts dus het is ook maar gissen.
Zou zeker ook kunnen, zullen het resultaat afwachten. Heeft vandaag wel weer goed gegeten en is buiten. Dus dat is al beter gelukkig.
 
Had hier een tijdje geleden gepost dat onze kater ook continue diarree en platte stoelgang had. Zijn nu gewoon gestopt met natvoer te geven en na enkele dagen is het nu toch hersteld naar gezonde, minder stinkende, harde drollen. Terwijl hij vroeger veel natvoer kreeg zonder invloed op zijn stoelgang. Is er ineens gevoeliger aan ofzo. Dus het kan wel.
 
't Is niet omdat het natvoer is dat het daarvoor kwaliteit is (ik weet niet wat je te eten gaf maar dit is algemeen).
 
Onze kat altijd droge korrels. Geven we die natte voeding of iets van de BBQ o.i.d. dan ligt er de dag nadien gegarandeerd kots op de vloer. Altijd.
 
Onze kat altijd droge korrels. Geven we die natte voeding of iets van de BBQ o.i.d. dan ligt er de dag nadien gegarandeerd kots op de vloer. Altijd.
Sowieso is rauw geven beter dan iets wat warm is geweest. En best ook niet rauw en korrels door elkaar hebben. De maag kan dan het één minder goed verteren. Kan ook zo zijn voor uw kat. Dat die maag niet gewend is om zo'n vlees te eten. Althans, dat heb ik eens gehoord dat je beter niet mixt.
 
Enkel droge korrels is niet aan te raden. Het risico op nier -en blaasproblemen wordt hiermee serieus in de hand gewerkt.
Katten halen het grootste deel van hun vocht uit hun voeding. Ze moeten echt veel drinken om dit tekort te compenseren.
En zoals @Wilcao zegt ben je best dat je het vlees rauw geeft, als het bereid is zijn de voedingstoffen veel verminderd.
 
Enkel droge korrels is niet aan te raden. Het risico op nier -en blaasproblemen wordt hiermee serieus in de hand gewerkt.
Katten halen het grootste deel van hun vocht uit hun voeding. Ze moeten echt veel drinken om dit tekort te compenseren.
En zoals @Wilcao zegt ben je best dat je het vlees rauw geeft, als het bereid is zijn de voedingstoffen veel verminderd.
Amai, wij geven al bijna 10 jaar droge korrels. Dierenarts heeft me daar niets over verteld en zei dat dat geen kwaad kon.
Onze kat drinkt ook gewoonweg nooit van zijn drinkbakje. Maar echt nooit.

Toch eens even aanhalen bij de jaarlijkse controle.

Dus dan best af en toe eens van die natte kattenvoeding kopen?
 
Heeft er hier iemand een kattenverzekering? Ervaringen daarmee?
Heb daar hier en daar wel vanalles over gelezen, maar zie toch veel mensen zeggen dat het totaal onnodig is. Niet alles is gedekt en op het einde van de rit veel duurder. Kun je best €20 maandelijks in een pot duwen speciaal om te gebruiken bij de dierenarts.
 
Onze kat drinkt ook gewoonweg nooit van zijn drinkbakje. Maar echt nooit.

Best de drinkbak ook niet naast het eten zetten maar bv aan de andere kant van de ruimte.

Ik heb er hier sinds een dik jaar op aanraden van de dierenarts 2 staan en in principe drinkt ze nu nog maar alleen uit die aan de andere kant van de ruimte.

Sinds ik die heb staan drinkt ze ook veel meer
 
Amai, wij geven al bijna 10 jaar droge korrels. Dierenarts heeft me daar niets over verteld en zei dat dat geen kwaad kon.
Onze kat drinkt ook gewoonweg nooit van zijn drinkbakje. Maar echt nooit.

Toch eens even aanhalen bij de jaarlijkse controle.

Dus dan best af en toe eens van die natte kattenvoeding kopen?
Dierenartsen zijn niet altijd goed op de hoogte van voeding of soms nog erger, ze hebben hun aandeel in bepaalde merken en proberen enkel te verkopen. Ik zeg niet dat jouw dierenarts zo is maar ze bestaan alleszins.
Enkel droog kan goed gaan....tot het slecht begint te gaan. Katten drinken van nature zeer weinig, vandaar dat ze ook het meeste van hun vocht uit hun eten moeten halen. De manier van drinken is vrij verschillend dan die van een hond. Een hond maakt precies een lepel van zijn tong om te drinken terwijl een kat enkel druppeltjes opneemt dmv de "haartjes" op tong. Ze moeten dus veel meer moeite doen om evenveel water te drinken.
Ik zou toch proberen van minstens 75% nat en verder aan te vullen met droog.
Heeft er hier iemand een kattenverzekering? Ervaringen daarmee?
Zelf geen ervaring maar wel wat zitten opzoeken erover de laatste maanden sinds de aanschaf van ons Britje.
De conclusie dat ik van de meesten las was dat je beter het geld dat je aan de verzekering zou spenderen gewoon zelf spaart. Al hetgeen je aan de verzekering stort ben je kwijt. Je kan pech hebben en zware kosten hebben aan je dier, misschien dan kan je er profijt uithalen maar dan moet je goed je clausule lezen en chance hebben dat het iets is dat eronder valt.
Heb daar hier en daar wel vanalles over gelezen, maar zie toch veel mensen zeggen dat het totaal onnodig is. Niet alles is gedekt en op het einde van de rit veel duurder. Kun je best €20 maandelijks in een pot duwen speciaal om te gebruiken bij de dierenarts.
Voila, dat denk ik er ook van. Lees gewoon de Google reviews van Santévet maar eens, daar staan eerlijke reviews en geen eventueel beïnvloede.
Best de drinkbak ook niet naast het eten zetten maar bv aan de andere kant van de ruimte.

Ik heb er hier sinds een dik jaar op aanraden van de dierenarts 2 staan en in principe drinkt ze nu nog maar alleen uit die aan de andere kant van de ruimte.

Sinds ik die heb staan drinkt ze ook veel meer
Klopt! En liefst ook niet tegen de muur maar een beetje er van.
 
Ah! Zal dat eens opzoeken. Die leeft al 10 jaar op droge voeding. Tijd om daar serieus verandering in te brengen.
Een drinkfontein KAN helpen maar is zeker geen garantie, hou daar wel rekening mee ;)
Onze vorige poes vond er niet veel aan, ze dronk er niet meer of minder uit dan uit haar gewone kommetje.
Dan uiteindelijk toch maar weg gedaan want om de zoveel tijd moet je daar nieuwe filters voor kopen.
 
Een drinkfontein KAN helpen maar is zeker geen garantie, hou daar wel rekening mee ;)
Onze vorige poes vond er niet veel aan, ze dronk er niet meer of minder uit dan uit haar gewone kommetje.
Dan uiteindelijk toch maar weg gedaan want om de zoveel tijd moet je daar nieuwe filters voor kopen.
Ah ok. 't Is een vreemde kat hoor. Haar drinkbakje raakt ze nooit aan, maar uit een zwembad met chloor of vuil regenwater drinkt ze direct als ze buitenkomt.
 
Ah ok. 't Is een vreemde kat hoor. Haar drinkbakje raakt ze nooit aan, maar uit een zwembad met chloor of vuil regenwater drinkt ze direct als ze buitenkomt.
't Is misschien het proberen waard voor een fontein te kopen. Koop anders geen te dure voor moest ze toch echt geen interesse hebben.
Dat klinkt als Bèrke. Uit de eerste de beste plas buiten gaan drinken, maar binnen moest het een drinkfontein zijn voor meneer.
Uit een schaaltje van plastic drinken de meeste katten niet graag, liefst inox of keramiek. Of zoals @Z3r0 eerder al zei, meerdere schaaltjes zetten kan ook helpen.
 
Terug
Bovenaan