Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
@FuseTea

Enkel een leiband is niet goed. De kat haar nek wordt dicht genepen als ze trekt.
Wij hebben onlangs deze gekocht : https://www.amazon.de/dp/B07WTTY7JN/ref=pe_27091401_487024491_TE_item
Ik heb de verkeerde benaming gebruikt. (Hoe noem je zoiets?) Wij hebben ongeveer dezelfde als in je link, maar daar raakte ze dus makkelijk uit en het was ook nog te kort, dus we gebruiken het niet meer. We hebben nu een echt harnasje (dit ongeveer https://huisdier-online.nl/product/kattenharnas-met-riem/) en proberen haar hier nu aan te laten wennen, maar dat gaat dus een stuk moeilijker.
 
Ik heb de verkeerde benaming gebruikt. (Hoe noem je zoiets?) Wij hebben ongeveer dezelfde als in je link, maar daar raakte ze dus makkelijk uit en het was ook nog te kort, dus we gebruiken het niet meer. We hebben nu een echt harnasje (dit ongeveer https://huisdier-online.nl/product/kattenharnas-met-riem/) en proberen haar hier nu aan te laten wennen, maar dat gaat dus een stuk moeilijker.
Ach zo. Misschien was hij niet strak genoeg afgesteld? Er mag max 1 vinger tussen kunnen.
Hou er wel rekening mee dat geen enkel tuigje 100% veilig is tegen ontsnappen.
 
Dit is wat mijn fokker en de verkoper van de voeding speciaalzaak mij verteld hebben. De ene zit in het kattenwereldje en de andere kent persoonlijk een dierenarts in opleiding. Dan heb ik nog een collega waarvan zijn vrouw dierenarts is en van hem heb ik ook gehoord dat er weinig tijd besteed wordt aan voeding in de opleiding.
Dus ja, om echt eerlijk te zijn heb ik het ook maar van een ander gehoord aangezien ik zelf geen dierenarts ben. Wel van 3 verschillende mensen die elkaar niet kennen.
Ja, dat is zo'n fabeltje dat de ronde doet in de dierenwereld. Ik heb het bijvoorbeeld ook al gelezen op Nederlandse huisdierenfora dus het gaat echt niet over 'dé dierenartsopleiding'. Iedereen vertelt dat maar door zonder te checken of dat echt zo is.

Dit vak in de bachelor diergeneeskunde is inderdaad al 60 contacturen en het zal inderdaad ook wel in andere vakken nog terug komen.

Dat zijn zo van die dingen die iemand één keer zegt om een punt te maken en zevenentwintig mensen later is het waarheid en nog sterker overdreven. Maar je hebt natuurlijk een punt, een dierenarts is niet van alle marktsen thuis én hebben idd samenwerkingen met merken.
 
Ja, dat is zo'n fabeltje dat de ronde doet in de dierenwereld. Ik heb het bijvoorbeeld ook al gelezen op Nederlandse huisdierenfora dus het gaat echt niet over 'dé dierenartsopleiding'. Iedereen vertelt dat maar door zonder te checken of dat echt zo is.

Dit vak in de bachelor diergeneeskunde is inderdaad al 60 contacturen en het zal inderdaad ook wel in andere vakken nog terug komen.

Dat zijn zo van die dingen die iemand één keer zegt om een punt te maken en zevenentwintig mensen later is het waarheid en nog sterker overdreven. Maar je hebt natuurlijk een punt, een dierenarts is niet van alle marktsen thuis én hebben idd samenwerkingen met merken.
Ikzelf heb het idd ook maar van horen zeggen maar 2 van de 3 die ik ken hebben rechtstreeks het gehoord van een dierenarts (in opleiding).
Nu ja, wat er van aan is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het een zeer controversieel thema is rauw voeder. Er zijn veel tegenstanders maar ook veel voorstanders. Feit is wel dat (zeker) een kat een echt carnivoor is en dat industriële voeder zodanig bewerkt is dat men vanalles moet gaan toevoegen om toch voldoende nutritionele waardes te hebben en dat moet dan allemaal nog voldoende winst opleveren.
 
De dierenvoederindustrie speelt hun spelletje wel slim. Ze maken hun goedkope kwaliteit eten lekker voor de dieren door er allerlei smaak -en geurstoffen aan toe te voegen zodat ze ze met plezier opeten. Bekijk het een beetje zoals fastfood bij de mens.
De meeste commerciële merken kattenvoer zijn van lage kwaliteit, veel te veel koolhydraten/vulstoffen en dierlijke bijproducten, maar er bestaan ook merken met een goede samenstelling en hoog vleesaandeel.
Natvoer geef ik vooral Purizon, en ook Rosie's Farm of Wild Freedom.
Droogvoer Orijen of Feringa coldpressed.
Kost een stuk meer maar de kat heeft er veel minder van nodig door de hogere voedingswaarden en kwalitatieve eiwitten.
M'n adoptiekat heeft wel moeite gehad met overschakelen omdat ze bij haar vorig baasje gewend was aan Whiskas & consoorten, maar haar vacht ziet er nu een stuk glanzender en gezond uit.
 
De meeste commerciële merken kattenvoer zijn van lage kwaliteit, veel te veel koolhydraten/vulstoffen en dierlijke bijproducten, maar er bestaan ook merken met een goede samenstelling en hoog vleesaandeel.
Natvoer geef ik vooral Purizon, en ook Rosie's Farm of Wild Freedom.
Droogvoer Orijen of Feringa coldpressed.
Kost een stuk meer maar de kat heeft er veel minder van nodig door de hogere voedingswaarden en kwalitatieve eiwitten.
M'n adoptiekat heeft wel moeite gehad met overschakelen omdat ze bij haar vorig baasje gewend was aan Whiskas & consoorten, maar haar vacht ziet er nu een stuk glanzender en gezond uit.
Tuurlijk bestaan die! Alleen kennen de meeste mensen enkel maar de gekendste merken zoals bv Whiskas, Felix, Gourmet, Royal Canin, Hills,...
Van die betere natvoeding bestaan er redelijk veel merken al heb ik de indruk, zelf heb ik mij er nog niet in verdiept.
Deze website gebruik ik meestal om de kwaliteit op te zoeken https://www.voerwijzer.com/het-beste-natvoer-voor-de-kat/ maar zelfs hier staan alle merken niet bij. Wat belangrijk is is dat bij de ingrediënten bijstaat wat er effectief allemaal inzit, als er 'dierlijke bijproducten' opstaat vertrouw ik persoonlijk het minder. Dat kan vanalles zijn en lijkt wel alsof ze het willen wegsteken. Uiteraard zijn er hier weer ook uitzonderingen in maar het blijft een vraagteken.
 
Tuurlijk bestaan die! Alleen kennen de meeste mensen enkel maar de gekendste merken zoals bv Whiskas, Felix, Gourmet, Royal Canin, Hills,...
Van die betere natvoeding bestaan er redelijk veel merken al heb ik de indruk, zelf heb ik mij er nog niet in verdiept.
Deze website gebruik ik meestal om de kwaliteit op te zoeken https://www.voerwijzer.com/het-beste-natvoer-voor-de-kat/ maar zelfs hier staan alle merken niet bij. Wat belangrijk is is dat bij de ingrediënten bijstaat wat er effectief allemaal inzit, als er 'dierlijke bijproducten' opstaat vertrouw ik persoonlijk het minder. Dat kan vanalles zijn en lijkt wel alsof ze het willen wegsteken. Uiteraard zijn er hier weer ook uitzonderingen in maar het blijft een vraagteken.
Hier staat ook een uitgebreide rangschikking van merken:
Natvoer
Droogvoer
 
De meeste commerciële merken kattenvoer zijn van lage kwaliteit, veel te veel koolhydraten/vulstoffen en dierlijke bijproducten, maar er bestaan ook merken met een goede samenstelling en hoog vleesaandeel.
Natvoer geef ik vooral Purizon, en ook Rosie's Farm of Wild Freedom.
Droogvoer Orijen of Feringa coldpressed.
Kost een stuk meer maar de kat heeft er veel minder van nodig door de hogere voedingswaarden en kwalitatieve eiwitten.
M'n adoptiekat heeft wel moeite gehad met overschakelen omdat ze bij haar vorig baasje gewend was aan Whiskas & consoorten, maar haar vacht ziet er nu een stuk glanzender en gezond uit.
Ik heb twee nieuwe (asiel)katten en ik was ook nog aan het zoeken naar goede kwaliteitsvoeding.

Ik zie dat er bijvoorbeeld voor Purizon / Wild Freedom ook de 400g versies bestaan en die zijn natuurlijk iets goedkoper. Is er een reden waarom je voor de 200g versies gaat ipv de 400g versies?
 
Laatst bewerkt:
Magic is tov mijzelf al veel socialer geworden. Hij moet mij nog maar zien rondwandelen of hij trekt meteen een snelle sprint, loopt dan continue voor mijn voeten, komt dan kopjes geven en ik kan hem ook gewoon aaien, dan knort hij.

Vrouwlief is jaloers, want van haar gaat hij lopen als ze te dicht komt. Dat is de boze heks.
En als ze zich per ongeluk tussen mij en Magic plaatst, dan begint hij te sissen (hij vindt het blijkbaar niet leuk als hij niet tot bij mij kan komen :unsure: )

Loki komt ook al erg dicht maar ik mag hem absoluut niet aanraken.

Toch altijd moeilijk asielkatten gewend te maken aan je gezin.
 
Magic is tov mijzelf al veel socialer geworden. Hij moet mij nog maar zien rondwandelen of hij trekt meteen een snelle sprint, loopt dan continue voor mijn voeten, komt dan kopjes geven en ik kan hem ook gewoon aaien, dan knort hij.

Vrouwlief is jaloers, want van haar gaat hij lopen als ze te dicht komt. Dat is de boze heks.
En als ze zich per ongeluk tussen mij en Magic plaatst, dan begint hij te sissen (hij vindt het blijkbaar niet leuk als hij niet tot bij mij kan komen :unsure: )

Loki komt ook al erg dicht maar ik mag hem absoluut niet aanraken.

Toch altijd moeilijk asielkatten gewend te maken aan je gezin.
Komt wel goed. Je moet ze gewoon wat tijd geven.
 
Ja vrouwlief heeft heel graag dat de katten van haar houden. Ik heb dat minder. Ik laat ze volledig met rust tenzij ze zelf afkomen, terwijl vrouwlief regelmatig eens gaat 'piepen'. Bij mij is het van: Ben je niet geinteresseerd in mij? Oef! Dan ben ik tenminste zelf gerust :D

Ik ben ook wel wat strenger. 2 weken geleden als ik nog maar voorbij ging (zonder dat ik er aandacht aan besteed), begon Magic telkens naar mij luid te sissen. Na hem een paar keer staalhard te negeren en hij dit bleef doen, keek ik hem plots doodleuk strak aan, pal in zijn gezicht en zei ik: Allé kerel, als je wil aanvallen, dit is je kans, give it your best shot! En toen keek hij ineens zo van: Oei! Hij is niet onder de indruk. :tongue:

Dus je zou denken dat de katten mijn vrouw sneller zouden lief hebben .. neen dus. :unsure: (Het tegendeel is waar)
 
Onze vorige kat wist ook dat ze haar niet moest stellen tegen mij omdat ze haar toch niet kon weren 😝
Beli is gewoon braaf, alleen durft hij wel regelmatig hyperactief zijn en dingen doen die niet mogen om de aandacht op te eisen. Het enigste dat dan werkt is een beetje spelen met hem.
 
Onze vorige kat wist ook dat ze haar niet moest stellen tegen mij omdat ze haar toch niet kon weren 😝
Beli is gewoon braaf, alleen durft hij wel regelmatig hyperactief zijn en dingen doen die niet mogen om de aandacht op te eisen. Het enigste dat dan werkt is een beetje spelen met hem.
Zouden Huub en Beli niet van dezelfde stamboom zijn? :unsure:
 
Nog een vraagje: mijn kat begint steevast te janken om naar buiten te kunnen wanneer ik aan het eten ben. Durf te wedden dat het zo dadelijk rond half zeven ook weer van dat is. :unsure: Avondeten of middageten maakt geen hol uit, maar ik denk dat het puur vanwege de positie is, namelijk omdat mijn eettafel vlak aan het schuifraam aan de tuin is langs waar ik ze het vaakst buiten laat. Uiteraard enorm vervelend want ik wil op zo'n momenten niet toegeven omdat ik dat gedrag wil afleren. Heeft iemand daar nog tips voor?
 
Nog een vraagje: mijn kat begint steevast te janken om naar buiten te kunnen wanneer ik aan het eten ben. Durf te wedden dat het zo dadelijk rond half zeven ook weer van dat is. :unsure: Avondeten of middageten maakt geen hol uit, maar ik denk dat het puur vanwege de positie is, namelijk omdat mijn eettafel vlak aan het schuifraam aan de tuin is langs waar ik ze het vaakst buiten laat. Uiteraard enorm vervelend want ik wil op zo'n momenten niet toegeven omdat ik dat gedrag wil afleren. Heeft iemand daar nog tips voor?
De deur open zetten? :unsure:
 
Ja, ik wist al dat die ging komen. :tongue:
Geef jij ook alles toe aan uw kind misschien?

Nee, het ding zit ‘m dat ik tijdens het koken of afruimen/afwassen haar kan in het oog houden maar als ik zit te eten niet. En daarom hou ik haar liever binnen tot na het eten.
 
Ja, ik wist al dat die ging komen. :tongue:
Geef jij ook alles toe aan uw kind misschien?

Nee, het ding zit ‘m dat ik tijdens het koken of afruimen/afwassen haar kan in het oog houden maar als ik zit te eten niet. En daarom hou ik haar liever binnen tot na het eten.
:biglaugh:
Wij hebben geen kinderen, dus nee :tongue:

Katten houden gewoon niet van gesloten deuren. Ze hebben instinctief liefst alles voorspelbaar in hun omgeving voor als ze zouden moeten vluchten. Vandaar dat als je de deur voor hun opendoet ze niet altijd naar buiten gaan, gewoon het feit dat de deur open moet voor hun.
Ik denk dat het enigste is dat je kan doen is ze negeren ofwel hun aandacht afleiden naar iets anders.
 
Terug
Bovenaan