Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Ingeburgerd is veel gezegd. Mensen beginnen wel meer en meer in te zien dat industriële katten (en honden) voeding eigenlijk toch niet zo goed is voor hun dier en beginnen de weg te vinden naar kvv en barf. Ikzelf had er ook nog nooit van gehoord voordat we onze kat gekocht hadden van de fokker.

Om deze reden hebben wij ook KVV en vers vlees/vis geprobeerd. Geen van de vier dat dit wil eten. Enkel vlees van kip van het spit willen ze eten 😅. Vandaar dat ze dan maar gewoon brokjes eten en een paar keer per week vlees.
Ik heb zelf bij het uitkiezen van de brokjes vanalles opgezocht om toch het beste eruit te kiezen, maar uiteindelijk staan er hier vier verschillende soorten brokken 🤦‍♀️

Eentje krijgt eten tegen kristallen in de urine, een ander krijgt 'standaard' eten, een andere krijgt eten tegen haarballen op aanraden van de dierenarts en de laatste krijgt eten waarvan ze sneller voldaan van voelt want anders probeert ze het eten van de andere te stelen wat dan weer voor stress zorgt bij de andere katten.

Katten, zo'n gemakkelijke huisdieren 😂.
 
Om deze reden hebben wij ook KVV en vers vlees/vis geprobeerd. Geen van de vier dat dit wil eten. Enkel vlees van kip van het spit willen ze eten 😅. Vandaar dat ze dan maar gewoon brokjes eten en een paar keer per week vlees.
Ik heb zelf bij het uitkiezen van de brokjes vanalles opgezocht om toch het beste eruit te kiezen, maar uiteindelijk staan er hier vier verschillende soorten brokken 🤦‍♀️

Eentje krijgt eten tegen kristallen in de urine, een ander krijgt 'standaard' eten, een andere krijgt eten tegen haarballen op aanraden van de dierenarts en de laatste krijgt eten waarvan ze sneller voldaan van voelt want anders probeert ze het eten van de andere te stelen wat dan weer voor stress zorgt bij de andere katten.

Katten, zo'n gemakkelijke huisdieren 😂.
Hoe zorg je ervoor dat de één niet alles opeet van de ander? En welk soort vlees geef je?
 
Om deze reden hebben wij ook KVV en vers vlees/vis geprobeerd. Geen van de vier dat dit wil eten. Enkel vlees van kip van het spit willen ze eten 😅. Vandaar dat ze dan maar gewoon brokjes eten en een paar keer per week vlees.
De dierenvoederindustrie speelt hun spelletje wel slim. Ze maken hun goedkope kwaliteit eten lekker voor de dieren door er allerlei smaak -en geurstoffen aan toe te voegen zodat ze ze met plezier opeten. Bekijk het een beetje zoals fastfood bij de mens.
Er bestaan wel trucjes voor om ze geleidelijk aan te laten overstappen op andere voeding maar het is niet bij elke kat even gemakkelijk. Industrie dieren voeding is ook gebruiksvriendelijker, blikje open trekken of zakje open scheuren en klaar is kees.
Nu ja, ieder maakt dat voor zich uit wat je je dier wilt geven en welke voor ieder de prioriteit is. Had onze fokker er ons ook niet op gewezen had onze kat ook weer gewoon Royal Canin, Hills, of weet ik wat allemaal aangeboden gekregen. Uiteindelijk ben ik wel blij dat ik het heb leren kennen en voor onszelf geeft het wel een goed gevoel dat je weet dat je dier gezonde voeding krijgt.
 
Katten, zo'n gemakkelijke huisdieren 😂.
Onze vorige kater, had last van kristallen in zijn urine. Dus ik kon hem alleen maar speciale voeding geven. Maar zelfs de speciale voeding was NIET voldoende, ook daar kreeg hij kristallen van. Dat was meermaals met spoed naar de dierenarts (of anders was ie gewoon morsdood) :frown:

Toen moesten we overschakelen op nog specialere heel dure voeding tegen kristallen. Hij at dit NIET graag maar hij was verplicht dit op te eten of hij zou terug kristallen krijgen (en daar dan aan overlijden mits geen spoedopname)

Bovendien mocht hij dus ook nooit naar buiten gaan want dan at hij bijvoorbeeld muizen en ratten op en dan zou hij eveneens 'opnieuw' kristallen krijgen.

Het beestje heeft uiteindelijk nog bijna 13 jaar geleefd, maar ik vond dat toch zielig voor hem. Hij is altijd heel mager geweest en echt gezond was ie niet. Maar hij had een speelkameraad (onze hond) en daarmee heeft hij toch nog veel plezier mee gehad. Dat waren echt twee handen op één buik. :music:
 
Veel katten met urinewegen of nierproblemen. De kans bestaat er in dat het bij velen komt door deze industrievoeding, zoiets komt meestal maar naar boven na vele jaren.
Onze vorige poes had ook nierproblemen en kreeg ook aangepaste voeding maar ik ben er nu toch zo niet meer van overtuigd dat die voeding effectief ook beter was. Ok, lager eiwitgehalte wat beter is voor de nieren maar al de rest blijft nog steeds van bedenkelijke kwaliteit.
Nu ja, op zich is dit weer een heel ander onderwerp.
 
Hoe zorg je ervoor dat de één niet alles opeet van de ander? En welk soort vlees geef je?

Ze hebben etensbakken die open gaan met hun chip. Maar als mevrouw vreetzak honger heeft, duwt ze zich naast de andere kat en eet zo met de andere mee. Sinds we haar om andere voeding hebben gezet is dit gedaan.

Kip en gewoon nat katteneten wat in zakjes zit. Liefst met veel vocht erbij.


De dierenvoederindustrie speelt hun spelletje wel slim. Ze maken hun goedkope kwaliteit eten lekker voor de dieren door er allerlei smaak -en geurstoffen aan toe te voegen zodat ze ze met plezier opeten. Bekijk het een beetje zoals fastfood bij de mens.

Inderdaad. Ik ben mij er van bewust..ik he. Zelf al veel research gedaan in katteneten en van alles geprobeerd. Ze doen het allemaal nu super goed op het voer dat ze hebben dus houden we het verlopig ook zo.

Veel katten met urinewegen of nierproblemen. De kans bestaat er in dat het bij velen komt door deze industrievoeding, zoiets komt meestal maar naar boven na vele jaren.

Onze kat die daar last van had was ongeveer tien maanden toen hij symptomen begon te vertonen. Wat echt wel zeer jong is. Nu staat er op zijn zak eten dat hij dit maar maximum zes maanden mag eten terwijl de dierenarts zegt dat hij dit voor altijd zou moeten eten. Nu moet hij binnenkort naar zijn jaarlijkse controle en inenting dus dan maar eens even verder informeren. Al ben ik mij wel bewust dat de dierenarts ook profijt zou kunnen halen door het voer aan ons te verkopen.
Echter ik wil ook niet weer het risico lopen dat mijn kat dood zou gaan door urinewegen problemen. Vorige keer waren we er maar net op tijd bik. De dierenarts kon ons pas de volgende dag verder helpen en mijn man wilde afwachten en ik heb toen toch aangedrongen om naar de dierenkliniek te gaan. Als we dat niet hadden gedaan hadden we nog maar drie katten gehad :/
 
Inderdaad. Ik ben mij er van bewust..ik he. Zelf al veel research gedaan in katteneten en van alles geprobeerd. Ze doen het allemaal nu super goed op het voer dat ze hebben dus houden we het voorlopig ook zo.

Onze kat die daar last van had was ongeveer tien maanden toen hij symptomen begon te vertonen. Wat echt wel zeer jong is. Nu staat er op zijn zak eten dat hij dit maar maximum zes maanden mag eten terwijl de dierenarts zegt dat hij dit voor altijd zou moeten eten. Nu moet hij binnenkort naar zijn jaarlijkse controle en inenting dus dan maar eens even verder informeren. Al ben ik mij wel bewust dat de dierenarts ook profijt zou kunnen halen door het voer aan ons te verkopen.
Echter ik wil ook niet weer het risico lopen dat mijn kat dood zou gaan door urinewegen problemen. Vorige keer waren we er maar net op tijd bik. De dierenarts kon ons pas de volgende dag verder helpen en mijn man wilde afwachten en ik heb toen toch aangedrongen om naar de dierenkliniek te gaan. Als we dat niet hadden gedaan hadden we nog maar drie katten gehad :/
Goed dat je al bewust bent van wat je je kat te eten geeft! Vele mensen zijn er zich totaal niet van bewust, onwetend door wat de industrie ons wijsmaakt.

Spijtig dat je kat het al van zo jong heeft.
Wist je dat voor een dierenartsopleiding ze maar 1 uurtje les krijgen over de voeding? Dit wordt dan meestal zelfs nog gepromoot door Royal Canin...voor deze aandoening heb je deze variant, voor die aandoening heb je weer een andere,... En zoals je zegt hebben een groot deel zelfs nog hun procentje op. Vele zijn zelfs tegen de kvv en barf om dat het zogezegd niet compleet zou zijn...BS. Wij hebben nu specifiek gezocht naar een dierenarts die wel open staat voor kvv en barf.
 
Goed dat je al bewust bent van wat je je kat te eten geeft! Vele mensen zijn er zich totaal niet van bewust, onwetend door wat de industrie ons wijsmaakt.

Spijtig dat je kat het al van zo jong heeft.
Wist je dat voor een dierenartsopleiding ze maar 1 uurtje les krijgen over de voeding? Dit wordt dan meestal zelfs nog gepromoot door Royal Canin...voor deze aandoening heb je deze variant, voor die aandoening heb je weer een andere,... En zoals je zegt hebben een groot deel zelfs nog hun procentje op. Vele zijn zelfs tegen de kvv en barf om dat het zogezegd niet compleet zou zijn...BS. Wij hebben nu specifiek gezocht naar een dierenarts die wel open staat voor kvv en barf.

Oef. Maar een uurtje? Dat is echt absurd. Terwijl eten toch een zeer belangrijk aspect van de gezondheid is :/
 
Onze kater Magic heeft de laatste dagen, de neiging in mijn benen te bijten.
Niet dat ik dat voel, daarvoor zijn mijn benen veel te stevig en hij bijt ook niet hard door. Het is eerder "zachtjes" bijten.
Geen idee waarom hij bijt? Is dat om te spelen? Om voldoende aandacht te krijgen? Of gewoon omdat hij dit prettig vindt?

En daarna gaat hij op zijn rugje liggen als een ware exhibitionist en ligt ie te rollebollen en een beetje schattig te kijken naar mij.
Hij achtervolgt mij nu ook heel de tijd, miaauwt dan en loopt dan rond en tussen mijn benen ..
Als ik hem voorzichtig aai over zijn staart of rugje, dan doet hij ook niks. Dat laat hij de laatste dagen ook toe. (wanneer hij zelf afkomt).

Onze andere kater, Loki blijft eerder schuchter en houdt zich nog altijd meer afstandelijk.
 
Laatst bewerkt:
Spijtig dat je kat het al van zo jong heeft.
Wist je dat voor een dierenartsopleiding ze maar 1 uurtje les krijgen over de voeding? Dit wordt dan meestal zelfs nog gepromoot door Royal Canin...voor deze aandoening heb je deze variant, voor die aandoening heb je weer een andere,... En zoals je zegt hebben een groot deel zelfs nog hun procentje op. Vele zijn zelfs tegen de kvv en barf om dat het zogezegd niet compleet zou zijn...BS. Wij hebben nu specifiek gezocht naar een dierenarts die wel open staat voor kvv en barf.
Eerder 60 uur. En dat is enkel in de bachelor, waarschijnlijk komt dit in de specifieke stages en pathologievakken later ook nog wel nog specifieker per dierengroep aan bod.
 
Eerder 60 uur. En dat is enkel in de bachelor, waarschijnlijk komt dit in de specifieke stages en pathologievakken later ook nog wel nog specifieker per dierengroep aan bod.
Dit is wat mijn fokker en de verkoper van de voeding speciaalzaak mij verteld hebben. De ene zit in het kattenwereldje en de andere kent persoonlijk een dierenarts in opleiding. Dan heb ik nog een collega waarvan zijn vrouw dierenarts is en van hem heb ik ook gehoord dat er weinig tijd besteed wordt aan voeding in de opleiding.
Dus ja, om echt eerlijk te zijn heb ik het ook maar van een ander gehoord aangezien ik zelf geen dierenarts ben. Wel van 3 verschillende mensen die elkaar niet kennen.
 
Eten jullie katten ook zo vaak gras?

Ik dacht dat ze dit deden om te kunnen overgeven maar elke keer dat die van mij in de tuin zit is ze gras aan het eten.
 
Eten jullie katten ook zo vaak gras?

Ik dacht dat ze dit deden om te kunnen overgeven maar elke keer dat die van mij in de tuin zit is ze gras aan het eten.
Huubke eet ook vrij vaak gras. Heb dit toevallig deze week aan de dierenarts gevraagd en blijkbaar doen katten dat ook gewoon om te eten of uit gewoonte. Dus niet persé altijd om te willen overgeven. Ik weet in ieder geval in welke categorie graseters Huub hoort :unsure:
 
De mijne doet het ook regelmatig. Soms is dat inderdaad om te kunnen overgeven lijkt me. Toch als ik afga op de kleine plasjes speeksel met grassprieten in op de mat die ik erna terugvind :sop:. Andere keren moet hij niet overgeven precies. Denk dat hij soms ook gewoon aan het gras knabbelt zonder het echt binnen te spelen.

Blijkbaar is er een gezegde dat als katten gras eten, het gaat regenen. Nu donderdagavond zat hij erop te knabbelen en 's nachts heeft het toch serieus geregend. Maar bon. Of hij nu een ware voorspeller is of het puur toeval is, laat ik in het midden... Als ik op deze foto voortga, denk ik toch het laatste.

8SB8hjH.jpg
 
Heeft er iemand ervaring met ergens anders verblijven met de kat en dat zijn eetgedrag verandert?

Zelf verblijft ik momenteel een week met mijn kat bij mijn vriend.
Ze is het hier al goed gewoon omdat het niet de eerste keer is dat ze hier is + er zijn hier uiteraard spullen van haar aanwezig. Ook heeft ze pas een grotere krabpaal gekregen voor hier waar ze heel blij mee is.

Maar om de één of andere reden eet ze véél sneller haar bakje leeg (droge voeding), en we begrijpen niet waarom.
Omdat ze niet buiten komt en te dik begon te worden, wegen we sinds een hele tijd haar voeding af en dit heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen. Op den duur leek ze dit gewoon en tegen de tijd dat ze haar nieuwe portie eten kreeg was de vorige zelfs nog niet op.
Goed zou je zeggen, maar nu we hier zijn is dit dus niet meer zo en begint ze dan ook al heel vroeg te zagen voor meer eten, wat we haar uiteraard niet gaan geven omwille van haar gewicht.

(Het is hier sowieso wel altijd veel frisser binnen qua temperatuur. Zou ze hierdoor meer trek hebben?)
Uiteindelijk moest ze later deze week een aantal keer overgeven. Eerst door gras te eten dachten wij, maar uiteindelijk werd het gal. Heel vreemd.
We hebben dan besloten haar portie in 2 op te splitsen: 1 helft 's avonds (zelfde avond na het overgeven) en 1 helft 's ochtends. Ze had wel honger, maar iets minder. 's Nachts heeft ze dan nog één keer overgegeven (haar voeding), maar nadien was het gedaan.
(En raar genoeg had ik dan zelf last van mijn maag en was ik heel de dag ziek, maar soit.)
Maar goed, sindsdien eet ze weer minder met een keer en lijkt het probleem voorlopig opgelost. Ook niet meer overgegeven.

Nog een vraag: in eerste instantie gebruikten wij een "klassieke" leiband (geen harnas) en die kregen we gemakkelijk aan en leek ze geen last van te hebben, maar jammer genoeg was deze niet secuur genoeg en te kort en raakte ze eruit als ze wil.
Nu hebben we een écht harnas, en ja, zoals verwacht is het niet simpel...
Gaat dit na verloop van tijd lukken?
Mijn vriend is begonnen met het een paar keer rond haar kopje te doen; dat lijkt te lukken, maar vanaf dat gedeelte voor de buik loopt het mis. (We forceren zeker niks.) Nadien krijgt ze een snoepje als beloning.

Het is maar omdat ze graag op het terras van mijn vriend wil (gelijkvloersappartement), maar we haar niet vrij willen laten rondlopen, zeker niet omdat ze een binnenkat is.
 
Ironie ten top. Onze katten hebben in het asiel altijd natte voeding gekregen. We hebben nu een paar dagen geprobeerd van hen droge voeding te geven (Op hun eetbordje). Ze weigerden dit halsstarrig op te eten.

Dus wat hebben we gedaan? We geven ze nu de droge voeding zogezegd als snoepje (snoepjes geven we ze altijd gewoon op de parketvloer) en de natte voeding als echte voeding op hun eetboordje. 1x raden of ze de droge voeding nu wel (snel) opeten. :rofl:
 
Terug
Bovenaan