Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Heeft er iemand ervaring met ergens anders verblijven met de kat en dat zijn eetgedrag verandert?

Zelf verblijft ik momenteel een week met mijn kat bij mijn vriend.
Ze is het hier al goed gewoon omdat het niet de eerste keer is dat ze hier is + er zijn hier uiteraard spullen van haar aanwezig. Ook heeft ze pas een grotere krabpaal gekregen voor hier waar ze heel blij mee is.

Maar om de één of andere reden eet ze véél sneller haar bakje leeg (droge voeding), en we begrijpen niet waarom.
Omdat ze niet buiten komt en te dik begon te worden, wegen we sinds een hele tijd haar voeding af en dit heeft dan ook zijn vruchten afgeworpen. Op den duur leek ze dit gewoon en tegen de tijd dat ze haar nieuwe portie eten kreeg was de vorige zelfs nog niet op.
Goed zou je zeggen, maar nu we hier zijn is dit dus niet meer zo en begint ze dan ook al heel vroeg te zagen voor meer eten, wat we haar uiteraard niet gaan geven omwille van haar gewicht.

(Het is hier sowieso wel altijd veel frisser binnen qua temperatuur. Zou ze hierdoor meer trek hebben?)
 
Katten doen dat om hun prooi uit te putten. Daarna laten ze het meestal nog even liggen tot ze zeker zijn dat het veilig is om net op te eten. Daarmee dat ze het ook naar huis brengen om dat dat hun safe spot is.
Onzen Beli zal dit spijtig genoeg nooit kunnen meemaken omdat we op een appartement wonen maar af en toe krijgt hij wel een eendagskuiken te eten :)
Wtf eendagskuikens. Nog nooit eerder van gehoord. Hoe wreed is da seg.
 
Wtf eendagskuikens. Nog nooit eerder van gehoord. Hoe wreed is da seg.
Eendagskuikens koop je diepgevroren. Dat is het "afval" van de kippenindustrie, dus eigenlijk haantjes die men niet kan gebruiken voor eieren te leggen en sowieso toch gedood worden. Het is wreed maar de harde waarheid. Liever zo een kuikentje dan een babykonijntje of muizen, welke effectief gekweekt worden als voeding voor reptielen en andere carnivoren.
1 keer in de week krijgt hij zo een kuikentje, that's it. Verder eet hij rauw vlees, vis of kippenhartjes.
 
Loki heeft nog iets te veel schrik om dichterbij te komen wanneer we hem en Magic iets lekkers geven.

Een paar heerlijke stukjes kalkoen op de grond? Tegen dat Loki eindelijk dichterbij wilde komen, had Magic ALLE stukjes al opgegeten behalve ééntje. Pakt hij dat laatste stukje ook gewoon af van Loki. :tongue:

Die eerste zal het wel leren, dat als hij een letternij wil, dat hij sneller dichterbij moet komen. Als het over voedsel gaat dan denk ik dat ze het wel snel zullen leren, maar Magic leert het dus een beetje (veel) sneller ;)

--

Loki was al na 1 à 2 dagen aan het rondfloreren en kwam dan al op een metertje afstand staan loeren op jou. Magic kwam een week lang niet uit zijn hoekje en had veel meer schrik. Dus we dachten: Loki is de baas en is de meest sociale van de twee. FOUT! :shutup: Het is Magic die de baas is en na 3 weken is Magic diegene die dichterbij komt en diegene die zaagt achter snoepjes, terwijl Loki nog altijd datzelfde metertje afstand houdt.

Of laten we zeggen: Magic is gewoon een beetje slimmer. :tongue:

(Magic is de meest linkse)


Viktor-Kasper.png

(
 
Laatst bewerkt:
Eendagskuikens koop je diepgevroren. Dat is het "afval" van de kippenindustrie, dus eigenlijk haantjes die men niet kan gebruiken voor eieren te leggen en sowieso toch gedood worden. Het is wreed maar de harde waarheid. Liever zo een kuikentje dan een babykonijntje of muizen, welke effectief gekweekt worden als voeding voor reptielen en andere carnivoren.
1 keer in de week krijgt hij zo een kuikentje, that's it. Verder eet hij rauw vlees, vis of kippenhartjes.
Niks naar u toe hè, maar ben echt verwonderd dat da zo ingeburgerd lijkt om uw katten zo een kuikens te geven. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is 😁. Allez. Dat zal dat ook zo wel zijn he. Kom het op diverse kattenforums tegen lol.

Bvb. https://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32325 lekker met filmpjes enzo. My brain does not compute lol
 
Niks naar u toe hè, maar ben echt verwonderd dat da zo ingeburgerd lijkt om uw katten zo een kuikens te geven. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is 😁. Allez. Dat zal dat ook zo wel zijn he. Kom het op diverse kattenforums tegen lol.

Bvb. https://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=32325 lekker met filmpjes enzo. My brain does not compute lol
Ingeburgerd is veel gezegd. Mensen beginnen wel meer en meer in te zien dat industriële katten (en honden) voeding eigenlijk toch niet zo goed is voor hun dier en beginnen de weg te vinden naar kvv en barf. Ikzelf had er ook nog nooit van gehoord voordat we onze kat gekocht hadden van de fokker.

Ja, heb dat filmpje ook al gezien. Mijn vrouw heeft geen geduld om onzen Beli zijn "prooi" te laten verscheuren en we knippen het kuiken in stukken omdat het anders te lang duurt :unsure:
 
In begin kreeg onze kat ook KVV maar niet lang volgehouden en naar klassieke voeding overgeschakeld.

Ik vond de discussie wat denken aan fles VS borstvoeding bij baby's, beiden partijen hebben degelijke argumenten maar als puntje bij paaltje komt worden alle baby's groot ongeacht hun wat ze kregen.
 
In begin kreeg onze kat ook KVV maar niet lang volgehouden en naar klassieke voeding overgeschakeld.

Ik vond de discussie wat denken aan fles VS borstvoeding bij baby's, beiden partijen hebben degelijke argumenten maar als puntje bij paaltje komt worden alle baby's groot ongeacht hun wat ze kregen.
Waarom niet lang volgehouden?

Dat de baby uiteindelijk groot wordt, is een feit, maar er zijn wel degelijk grote voordelen bij borstvoeding bijvoorbeeld.
 
In begin kreeg onze kat ook KVV maar niet lang volgehouden en naar klassieke voeding overgeschakeld.

Ik vond de discussie wat denken aan fles VS borstvoeding bij baby's, beiden partijen hebben degelijke argumenten maar als puntje bij paaltje komt worden alle baby's groot ongeacht hun wat ze kregen.
Bij ons hadden we het voordeel dat ons kitten van bij de fokker al kvv kreeg dus die was niets anders gewoon.

Dat is het hem net. Er is geen probleem...tot er problemen beginnen te komen. De eerste jaren gaat alles goed totdat ze wat ouder beginnen te worden en nierproblemen of iets anders beginnen te krijgen. Hoeveel ik niet hoor dat mensen hun kat nierproblemen of iets anders krijgen op latere leeftijd, onze vorige kat was er ook niet van gespaard gebleven.
 
Mmm ...

Kattenbakvulling - klonterend (merk laat ik achterwege, want ik weet niet of dat mag gepost worden?)

Bij de Delhaize -->
6,99€ voor 5 liter (1,40€/l)

Bij Maxizoo -->
Een betere versie / kwaliteitsprodukt van hetzelfde merk --> 16,99€ voor 20 liter (0,85€/l)
(Ja we hebben beide versies reeds uitgeprobeerd)

Ik dacht dat de Maxizoo altijd wel duurder zou zijn tov de supermarkt, maar mmm in dit geval is alvast het omgekeerde waar. :unsure:
Bij de Delhaize is het dus prijs / kwaliteit het dubbele in prijs. Dan is de keuze toch snel gemaakt, zeker nu we 2 katten hebben. :tongue:
 
Wij gebruiken houtpellets (Peewee). Zéér gemakkelijk, ruikt niet en mag gewoon bij de gft. De drolletjes scheppen we er gewoon uit.
 
Wij gebruiken houtpellets (Peewee). Zéér gemakkelijk, ruikt niet en mag gewoon bij de gft. De drolletjes scheppen we er gewoon uit.
Dat is wel iets wat ik wil weten of dit nog wel mag :)

Ik dacht dat er sinds enkele jaren echt niks meer van kattenbakvulling in de GFT container mocht -tenzij dit in het gemeentereglement staat dat het toch mag- ? En dat het ironisch genoeg de uitwerpelen zijn die wel in de GFT container mogen?

Info website https://www.vlaco.be/

Wat mag NIET bij het gft-afval (sinds 1 januari 2019)
  • Kattenbakvulling en vogelkooizand
Waarom mogen de uitwerpselen van de kat wel in de gft-bak met de uitbreiding en (composteerbare) kattenbakvulling dan weer niet?

Dat heeft met eenduidigheid te maken. Voor de burgers, maar ook voor de ophalers en de composteerders, is het belangrijk een duidelijke lijn te trekken. Op de markt vind je zowel composteerbare als niet-composteerbare kattenbakkorrels. Om geen vergissingen te maken, wordt als algemene regel gesteld dat kattenbakkorrels niet zijn toegelaten.

---

Of begrijp ik dit verkeerd en mag het met houtpallets toch nog in de GFT container? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ze maken de regels soms erg moeilijk of ze wijzigen deze om de zoveel jaar dat niemand dit nog in het oog houdt hé :tongue:

Nog zo'n voorbeeld -->
Sinds dit jaar mag zowat alle plastiek (uitgezonderd harde plastiek) in de blauwe zak.
Maar dat is nog niet zolang geleden anders geweest.
Dan had je naast de blauwe zak ook nog zo'n roze zak -voor plastiek dat niet in de blauwe zak mocht-

Dan kwam ik met die zak aan op het containerpark.

'Hey meneer! Die plastiek a, b, c en d die mogen NIET in die roze zak!'
Ik: "Ah het mag dan toch in de blauwe zak?"
"Neen meneer, deze plastiek mag daar ook niet in." :unsure:
 
Maar als ik er over opzoek vind ik tegenstrijdige berichten. Volgens https://www.flamingo.be/nl/blog/de-beste-kattenbakvulling-kiezen-voor-jouw-kat mag het dus wel. De Peewee korrels zijn 100% natuurlijk en zijn eigenlijk gewoon zaagsel als ze weggesmeten worden.
Outdated vermoed ik? Voor 2019 mocht het nog wel. En ook de gemeente kan zelf bepalen dat het toch mag.
De algemene regel is dat het niet mag, maar de gemeente kan dit wel toestaan.

Maar ze gaan daar niet op controleren hé.

Controles doen ze soms op de blauwe zak (dat is zichtbaar en dan doen ze er zo'n grote rode sticker op die zak), ivm de groene container, tov de salarissen die ze die mensen geven, die gaan die stinkende bakken echt niet allemaal opendoen om eens te kijken wat daar allemaal insteekt dat NIET mag. :tongue:
 
Outdated vermoed ik? Voor 2019 mocht het nog wel. En ook de gemeente kan zelf bepalen dat het toch mag.
De algemene regel is dat het niet mag, maar de gemeente kan dit wel toestaan.

Maar ze gaan daar niet op controleren hé.

Controles doen ze soms op de blauwe zak (dit is zichtbaar), ivm de groene container, aan de salarissen die ze die mensen geven, gaan die echt die stinkende bak niet allemaal opendoen om eens te kijken wat daar allemaal insteekt dat NIET mag. :tongue:
En dan nog, als ze in de gft terechtkomen zijn het geen pellets meer maar gewoon zaagsel en dat mag dan weer wel... :thinking:
Geen kat dat weet (no pun intended 😋) dat het van kattenbakpellets komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Wij gooien die pellets (van de Aveve) ook in de groene container. Hier in Wallonië mag dat toch allemaal :unsure:
 
Mmm ...

Kattenbakvulling - klonterend (merk laat ik achterwege, want ik weet niet of dat mag gepost worden?)

Bij de Delhaize -->
6,99€ voor 5 liter (1,40€/l)

Bij Maxizoo -->
Een betere versie / kwaliteitsprodukt van hetzelfde merk --> 16,99€ voor 20 liter (0,85€/l)
(Ja we hebben beide versies reeds uitgeprobeerd)

Ik dacht dat de Maxizoo altijd wel duurder zou zijn tov de supermarkt, maar mmm in dit geval is alvast het omgekeerde waar. :unsure:
Bij de Delhaize is het dus prijs / kwaliteit het dubbele in prijs. Dan is de keuze toch snel gemaakt, zeker nu we 2 katten hebben. :tongue:

Verpakkingsgrootte doet soms belachelijk veel bij kattenbakvulling, heb ik ook al gemerkt. Net als bij katteneten trouwens...
 
Terug
Bovenaan