Heb jij een kat?


  • Totaal aantal stemmers
    215
Ik ken het gevoel. Na het overlijden van onze vorige poes is er vrij snel nadien ook terug een nieuwtje gekomen.

Je hoeft zeker geen 2 katten te nemen. Katten hebben niet speciaal behoefte om een kameraadje te hebben maar het kan zeker geen kwaad.

Ik heb de indruk dat onze drie katten eigenlijk liefst van al alleen zouden zijn. Onze oude kat sowieso (die is ook jaren alleen geweest), en onze jongere katten hebben precies weinig aan elkaar, ondanks dat het zusjes zijn.
Maar ik ben wel jaloers als ik ergens kom en je ziet dan meerdere katten die echt met elkaar spelen of naast elkaar slapen, of elkaar liggen te wassen. Zit er bij ons echt niet in, ik ben al blij als ze elkaar negeren in plaats van ruzie te maken.
 
Bij kittens raden ze er twee aan, ja. Da's echt leuker voor de kittens. Als je een oudere kat ergens vandaan haalt, heb je grote kans dat het eentje is die niet met anderen kan.

Mijn vriend heeft twee katertjes, broertjes, die komen supergoed overeen en zijn dus ook samen opgegroeid. Ik heb een kater en een katinnetje, ze schelen twee jaar maar gaan supergoed samen, zijn echt twee liefjes. De twee duo's samen (dus niet samen opgegroeid) is wisselend succes. Mijn kater matcht absoluut niet met zijn dominantste kater, en mijn katinnetje is er ook niet zot van. 't Ligt aan zijn kater dus :unsure: Met het andere katertje zijn ze dikke vriendjes geworden (vooral mijn kater).

Ik heb niks gezien van mij negeren. Zijn katten zijn wel veel zelfstandiger en komen minder snel naar je toe of knuffels vragen, maar dat is misschien ook omdat ze ook al hun hele leven buiten mogen (die van mij waren tot een paar jaar terug binnenkatten).
 
Nu ik deze thread toch tegen kom: wat denken jullie?

Wij hebben destijds 2 katjes die beste vriendjes waren geadopteerd. De ene is 2 maand geleden overreden. We zitten te twijfelen om een 2e in huis te nemen als vriendje, maar twijfelen of dat wel gaat klikken met onze huidige.
Onze huidige was de nederige van de 2, tov zijn maatje. Langs de andere kant is hij wel degene met het felste karakter. Hij is degene die muizen vangt, en ook die die vorige week nog zijn territorium stond te verdedigen in onze tuin tegenover een andere kat.
Hij was er echt het hart van in toen zijn maatje stierf.

We willen natuurlijk niet een vriendje zoeken en dan tegen komen dat ze constant vechten.
 
Nu ik deze thread toch tegen kom: wat denken jullie?

Wij hebben destijds 2 katjes die beste vriendjes waren geadopteerd. De ene is 2 maand geleden overreden. We zitten te twijfelen om een 2e in huis te nemen als vriendje, maar twijfelen of dat wel gaat klikken met onze huidige.
Onze huidige was de nederige van de 2, tov zijn maatje. Langs de andere kant is hij wel degene met het felste karakter. Hij is degene die muizen vangt, en ook die die vorige week nog zijn territorium stond te verdedigen in onze tuin tegenover een andere kat.
Hij was er echt het hart van in toen zijn maatje stierf.

We willen natuurlijk niet een vriendje zoeken en dan tegen komen dat ze constant vechten.
Ik denk dat dat echt gokken wordt. Ik weet ondertussen dat mijn kater supersociaal is met andere katten en zot is van kittens. Maar hij is wel 17 nu, dus genoeg katten en situaties gehad waaruit dat bleek. Met een kat die enkel één andere kat gekend heeft, valt er eigenlijk weinig over te zeggen, behalve dat in ieder geval heel sociaal was met één andere kat.

Sowieso zal het wennen zijn en er zal er misschien zelfs ff koude oorlog in je huis zijn, tot ze elkaar uiteindelijk wel accepteren (en misschien wel beste vriendjes worden) of niet (en dan kunnen ze elkaar nog tolereren ook, ipv als een bolletje te liggen vechten).
 
Die mogen precies ook wel veel vroeger weg van de moeder dan hier, dacht minimum 12 weken in België.
 
Bij kittens raden ze er twee aan, ja. Da's echt leuker voor de kittens.
Aanraden is gemakkelijk zo als ze er dubbel kunnen verkopen :p
Het is wel een meerwaarde als je zelf veel van huis bent maar zelfs dan is het nog geen vereiste. Katten zijn in principe zelfs solo dieren.
Bij ons is er bijna altijd iemand thuis, onze poes heeft zeker geen kameraadje nodig.
Die mogen precies ook wel veel vroeger weg van de moeder dan hier, dacht minimum 12 weken in België.
Idd, 12 tot 14 weken. Beter voor het kitten dat ze langer bij de moeder en het nest kan blijven.
 
Prijzen zijn ook serieus gestegen, 9 jaar geleden was dat 70 of 90 euro ofzo, ondertussen zie ik overal al 200 euro of meer.. Maar blijkbaar zijn ze nu wel al, gesteriliseerd zo jong? Vroeger was dat pas vanaf 6 maand dacht ik. Kan wel prijsverschil verklaren
 
Laatst bewerkt:
Omdat er een heel groot katvormig gat in mijn hart zit, ben ik eens aan het rond kijken om te adopteren. Maar blijkbaar is dat nu op veel plekken de bedoeling om er direct 2 te nemen. Heb geen ervaring met 2 katten samen te houden, vraag mij dan af gaan die dan mij niet straal negeren buiten als ze honger hebben? Hier mensen die er ook 2 genomen hebben en hier ervaring mee hebben?

Mijn partner en ik werken full-time en wij hebben vier katten. Paar jaar terug twee geadopteerd en bijna een jaar geleden ook weer twee. En ik ben heel blij dat we dit zo gedaan hebben.
Een van de jongste heeft zoveel energie... Zonder een speelkameraadje denk ik dat het een heel irritante kat zou worden omdat ze geen blijf heeft met haar energie. Door dat wij allebei full-time werken kunnen wij enkel 's ochtends en in de late namiddag/'s avonds met haar spelen en dat is voor niet genoeg.
Onze andere kat is niet super speels en speelt niet zo graag met speeltjes maar af en toe houdt hij wel van een goede worstel match met de andere.
Natuurlijk hangt dit erg af van het karakter van de kat
Ook is het erg leuk om de katten met elkaar te zien spelen.

Of de kat jouw veel aandacht geeft, hangt geheel van het karakter af. Al onze vier katten komen op hun eigen manier aandacht vragen. De ene is al wat meer aanhankelijk dan de andere. Soms willen ze gewoon in onze buurt zijn, op andere momenten willen ze echt geaaid worden of vragen ze om te spelen.
We hebben er zelf eentje die soms begint te klagen als ik naar een andere kamer ga.

Nu ik deze thread toch tegen kom: wat denken jullie?

Wij hebben destijds 2 katjes die beste vriendjes waren geadopteerd. De ene is 2 maand geleden overreden. We zitten te twijfelen om een 2e in huis te nemen als vriendje, maar twijfelen of dat wel gaat klikken met onze huidige.
Onze huidige was de nederige van de 2, tov zijn maatje. Langs de andere kant is hij wel degene met het felste karakter. Hij is degene die muizen vangt, en ook die die vorige week nog zijn territorium stond te verdedigen in onze tuin tegenover een andere kat.
Hij was er echt het hart van in toen zijn maatje stierf.

We willen natuurlijk niet een vriendje zoeken en dan tegen komen dat ze constant vechten.

Moeilijke vraag. Dit hangt echt af van de kat zelf. Als je tweede kat wilt introduceren moet je proberen om een kat te vinden die qua karakter en energie/speelsheid bij jouw kat past. Bv. Een heel speelse kat bij eentje zetten die totaal niet wil spelen is meestal niet zo'n goed idee.
Ook is het introduceren van een nieuwe kat is een process dat best wel tijd in beslag neemt. Dit kan van dagen tot weken gaan. Je kan je best even inlezen hierover. Katten. Ineens gewoon samen zetten kan verkeerd aflopen. Een introductie die slecht gaat kan ervoor zorgen dat de katten nooit overeen gaan komen. En katten ook nooit laten vechten. Moest dit gebeuren moet je ze direct uit elkaar halen en minstens 24 uur uit elkaar houden.

Ik heb een kat, Lilith,die super aanhankelijk is aan mij, maar niet veel moet hebben van andere dieren. Toen wij nieuwe kittens mee naar huis brachten, hebben de kittens een hele tijd in een andere ruimte geleefd en stap voor stap aan elkaar geïntroduceerd (niet zo simpel op een twee slaapkamer appartement). Uiteindelijk mochten ze samen en het heeft nog maanden geduurd voor Lilith de nieuwe katten echt geaccepteerd had. Nu is zo nog steeds geen goede vriendjes met een van de kittens (ondertussen zijn het geen kittens meer) maar ze kunnen wel samen op de kattenpaal liggen. Zolang de andere maar niet te dicht bij Lilith komt.

Het boek "I love happy cats" van Anneleen Bru is trouwens een goed boek om wat meer te leren over katten en hun gedrag.
 
Onze kattin is vanmorgen aangereden.

Tand gebroken, een hoofdwonde en ze mankt. Maar gelukkig geen andere schade volgens de röntgen.

De andere kat die betrokken was bij dezelfde aanrijding had minder geluk. De dierenarts is nog ol zoek naar de eigenaars want de andere kat was niet gechipt.

Chapeau voor de bestuurder die direct naar de dierenarts is gereden. Iets wat velen helaas niet doen.
 
Ik heb de indruk dat onze drie katten eigenlijk liefst van al alleen zouden zijn. Onze oude kat sowieso (die is ook jaren alleen geweest), en onze jongere katten hebben precies weinig aan elkaar, ondanks dat het zusjes zijn.
Maar ik ben wel jaloers als ik ergens kom en je ziet dan meerdere katten die echt met elkaar spelen of naast elkaar slapen, of elkaar liggen te wassen. Zit er bij ons echt niet in, ik ben al blij als ze elkaar negeren in plaats van ruzie te maken.
We hebben na het overlijden van onze hond, 2 katten van net een jaar oud in huis gehaald. 2 broertjes. (Ik rouw nog steeds om onze hond, dus een nieuwe hond gaat er niet snel meer komen, het zijn nu katten geworden)

Je ziet duidelijk dat 1 van de 2 (Loki) extravert is, de andere is introvert (Magic). Loki is duidelijk de baas en zijn broertje volgt hem. Ze komen wel erg goed overeen en ze slapen samen achter de gordijnen van de boekenkast. (We hebben er ondertss ook een dekentje gelegd)

Na amper 2 dagen (wat toch erg snel is) komt onze "stoere" kater al mij en vrouwlief bespioneren, en hij komt zelfs langs tot op een metertje afstand. Hij heeft duidelijk niet snel schrik. Hij heeft ook mijn lederen schoenen besnuffelt en erop geplast. Bah .. :S hij is nochtans globaal genomen erg zindelijk maar als hij 'leer' ruikt dan .. dat hebben we ook alweer geleerd.

Gisteren lag hij plots in de zetel, dus ik ga naar hem toe en roep: Blijf van mijn zetel! Denk je dat hij wegliep? Nope! Hij kijkt mij streng aan vanop ne halve meter, en zegt precies: Wat ga jij doen kerel? Ik blijf hier gewoon liggen :biglaugh:

De andere blijft na een kleine week, nog steeds heel de dag achter de gordijnen. Als broerlief hem niet zou aansporen dan zou hij echt nooit te voorschijn komen. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Onze kattin is vanmorgen aangereden.

Tand gebroken, een hoofdwonde en ze mankt. Maar gelukkig geen andere schade volgens de röntgen.

De andere kat die betrokken was bij dezelfde aanrijding had minder geluk. De dierenarts is nog ol zoek naar de eigenaars want de andere kat was niet gechipt.

Chapeau voor de bestuurder die direct naar de dierenarts is gereden. Iets wat velen helaas niet doen.
Vroeger zei men hier in de familie altijd: Als een trein een kat raakt is die 'altijd' dood! De nek is dan altijd gebroken en dan is de kat eraan.
Dat is een mythe en dus niet correct

De poes van mijn ouders vroeger was dan op een dag, aangereden door een trein. Al haar ribben gebroken en haar neus zwaar bebloed maar ze was dus niet dood. De dierenarts heeft er werk aan gehad, maar ze heeft dit toen overleefd en ze is daarna volledig hersteld. Nadien, elke keer als er een trein aankwam, liep ze zo hard als ze kon, weg van de trein richting onze tuin. (van mijn ouders, maar ik heb daar nog zelf gewoond)
 
Ik heb ook een Loki 😁 Als kitten was hij echt heel ondeugend. Nu gaat hij soms languit op de tafel liggen (wat hij niet mag) als wij niet kijken. We hebben hem samen geadopteerd met een poesje die we Mazikeen hebben genoemd naar een demoon uit een tv serie. En ze doet haar naam alle eer aan. Maar wel in op een leuke manier en niet het cat from hell type.

Mazikeen loopt trouwens graag achter speeltjes aan (liefst knisperballetjes) en ze brengt ze dan ook terug zodat we ze weer kunnen gooien 😍. Wij hebben haar dat nooit geleerd maar het is zo gemakkelijk.

In September gaan wij een week op vakantie en ik moet toch zeggen dat ik er een klein beetje tegen op zie om een volledige week zonder de katten te zijn. De laatste keer dat we dit zolang hebben gedaan is dan alweer twee en een half jaar geleden en toen handen we er nog maar twee. Nu zijn het er vier.
Gelukkig kunnen ze gewoon thuisblijven en moeten ze niet naar een dierenhotel.
 
Mazikeen loopt trouwens graag achter speeltjes aan (liefst knisperballetjes) en ze brengt ze dan ook terug zodat we ze weer kunnen gooien 😍. Wij hebben haar dat nooit geleerd maar het is zo gemakkelijk.
Onze Beli doet dit ook af en toe. Hij heeft zo'n speeltje uit echt dierenpels en daar loopt hij soms heel het huis mee rond in zijn bekske en brengt hij ook soms naar ons, zelfde met zo'n spiraalveertje.
 
Onze kater heeft sinds een tijdje last van heel platte stoelgang. Zit er ook continu met zijn poten in in de kattenbak. We hebben nochtans niets veranderd qua natvoer/brokken. Zijn nu een tijdje geen natvoer aan het geven maar hij zaagt er heel hard achter... Heeft dus wel honger en is niet vermagerd... Iemand tips of ideeën?
 
Wat een absolute topdag voor Huub gisteren. Door zijn afmetingen, luiheid, te opvallende kleuren voor onze tuin en het jachtvermogen van een luie binnen-kat, is het voor Huub vooral dromen van iets te vangen na de vele pogingen. Nu gisteren ochtend kwam hij heel fier met een vogel in zijn mond naar ons toe gelopen. Helemaal trots en terecht ook na al die pogingen. Uiteraard opgepeuzeld van kop tot teen, want het was al een halfuur geleden dat hij al gegeten had. Maar dat was nog niet alles. 's Avonds had hij ook een muis gevangen. Of toch mee gespeeld. Heb het beest niet meer teruggevonden, dus of hij is ontsnapt of een prooi geworden van Huub zijn absolute topdag. Hopelijk is hij zo wat frustratie kwijt, want de laatste dagen was hij niet te genieten. Begon wat arrogant en vervelend te doen. Al blijft het natuurlijk mijn grote vriend :love:. Ben toch wel een beetje fier op zijn 2 prooien.

Ahja, en vannacht zat hij ook wat van zijn oren te maken tegen de buurkat die aan de andere kant van het raam stond. Dat was ook aangenaam met dat gekwaak.
 
Terug
Bovenaan