Kamerplanten

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
Geen idee of het hier hoort of bij bouwen/wonen maar aangezien kamerplanten hip zijn en er nog geen topic was besloten ééntje te starten!
Post hier uw vragen, uw favoriete planten of misschien kan je er hier wel ter adoptie opgeven :)

Hier in huis staan, op de kinderkamer na, in elke kamer minstens één plant. In totaal een 40 tal, in alle soorten en maten: bananenplant, monstera, calathea's, pannenkoekenplanten, orchideën. Eigenlijk alles doet het wel goed, op onze monstera nu: die hangt er triest bij en de bladeren verkleuren snel.
Ik zal straks eens een foto posten en dan zie je dat dat niet zo'n contente plant is. We hebben al op een paar plekken geprobeerd: maar nergens lijkt die het goed te doen. Qua water en voeding zitten we wel goed denk ik: lichtvochtig maar zeker niet door en door nat. Extra voeding lijkt niet veel te helpen.
 
Hier sinds kort serieus aan het uitbreiden met onze plantencollectie (Sansiverias, Calathea, Taro, Pannenkoekenplant, ...).
Door de corona-maatregelen zit ik al sinds maart vorig jaar thuis te werken, dus wat gezelschap was wel welkom 😅.
Een Monstera staat hier nog op het lijstje, die zijn enorm populair de laatste tijd heb ik de indruk.

Ik gebruik voor mijn collectie een app (plantcare, maar je hebt er zoveel) daarin steken al mijn planten met hun water- en voedingsschema.
Op die manier is het wel wat makkelijker bij te houden.
Wat ik wel heb ondervonden is dat af en toe met de plantenspuit wat water vernevelen soms wonderden doet voor de tropische soorten.
 

Bij deze de foto.
The good: er komt nog nieuw blad aan.
The bad: te dor en te slap.
The ugly: de plant zelf :D

Geen slecht idee om nog wat te verstuiven, idem met de app: zeker voor een plant die het moeilijk heeft kan dat wel handig zijn.Normaal knip ik dorre bladeren ook weg maar hij heeft er al zo weinig. Een klein jaar geleden is die verpot en dan deed het wel oké, misschien de aarde nog is verversen.
 
Met de eerste lockdown ook een monstera aangeschaft en deze heeft de afgelopen maanden ook plots afgezien. Luchtvochtigheid was te laag in huis, dus nu heb ik een luchtbevochtiger aangeschaft, maar recent een ander probleem ontdekt door die lage luchtvochtigheids: trips
Heb hem nu behandeld met een product, dus nu hopen dat dit goed komt :)
 
Als je de buurt van het Gentse woont, en je wilt goedkoop aan planten & bakken geraken, kan ik dit wel aanraden: https://www.greenagers.be/pop-up-verkoop
Is een bedrijf dat normaal groenvoorziening van bedrijven doet maar ééns in de maand een rechtstreekse verkoop aan particulieren doet. De eigenaar is ook een wandelende bibliotheek als het op plantenverzorging aankomt en neemt ook ruimschoots de tijd om je alles uit te leggen.
 
Amai, dat is zoveel erger dan ik had verwacht :p
Als mijn monstera er ongelukkig uitziet zet ik hem eens onder de douche.

Het leuke aan planten is dat elk mogelijk symptoom kan duiden op te veel licht, te weinig licht, te veel water of te weinig water. Zo frustrerend. Ik heb nu een 20-tal planten en ik haat ze allemaal. Bende dramaqueens.
Ik heb daarom een grondmeter cadeau gedaan aan mijn vriend (hij tuiniert veel):


Die monstera van op de foto heeft zijn naam niet gestolen. 👀
 
Laatst bewerkt:
kent er iemand een goede winkel/website voor fake planten? 😅


elk plantje in de badkamer (zo iets hangend op wandplank) vergaat binnen de maand in vochtige omstandigheden + hitte én op andere plaats donker hoekje zonder zon ook niet evident dus fake lijkt me mooie oplossing. Heb bij iemand fake gezien waar ik echt van onder de indruk was qua realistische benadering maar die had er ook 300euro ofzo voor neergeteld (grote plant wel).
 
Ik ken de ballen van planten, maar ik heb thuis zo een vetplant die ik in de IKEA gekocht heb, vergeet die elke keer water te geven. Waardoor die maar een keer per maand water krijgt, en da ding groeit nog. It is amazing!

Kheb er ook een paar van die dingen da in ne pot zitten en gewoon in de zon moeten staan waar ge ook niks mee moet doen. Zalig gewoon ^^

Dan moet ge ni eens fake planten doen ;D

Ma ik denk da ge in redelijk wa tuincentra wel fake plantjes kunt kopen die er redelijk echt uitzien. Ohgreen bvb heeft er zo een hele hoop waarvan ik als iemand die niets van planten af weet van dacht "Damn, das gene echte fwa?"
 
Amai, dat is zoveel erger dan ik had verwacht :p
Als mijn monstera er ongelukkig uitziet zet ik hem eens onder de douche.

Het leuke aan planten is dat elk mogelijk symptoom kan duiden op te veel licht, te weinig licht, te veel water of te weinig water. Zo frustrerend. Ik heb nu een 20-tal planten en ik haat ze allemaal. Bende dramaqueens.

Dit is zo waar :')
 
Ik weet niet of het onder kamerplanten valt, maar wat ik graag zou hebben is zo'n zelfvoorzienend ecosysteem. Om een of andere reden vind ik dat wel iets cool eigenlijk. Vraag me gewoon of hoe lang zoiets mee gaat, of ge daar effectief niks aan moet doen en of dat wel "mooi" blijft
 
Ik weet niet of het onder kamerplanten valt, maar wat ik graag zou hebben is zo'n zelfvoorzienend ecosysteem. Om een of andere reden vind ik dat wel iets cool eigenlijk. Vraag me gewoon of hoe lang zoiets mee gaat, of ge daar effectief niks aan moet doen en of dat wel "mooi" blijft
Ik heb de mijne nu sinds september op de vensterbank staan. Enige da ik zelf moet doen is af en toe die pot omdraaien zoda den andere kant ook zonlicht krijgt. It is quite pretty
 
Ik heb de mijne nu sinds september op de vensterbank staan. Enige da ik zelf moet doen is af en toe die pot omdraaien zoda den andere kant ook zonlicht krijgt. It is quite pretty
Zonlicht gaat hier het grootste probleem zijn, wij hebben veel licht binnen, maar héél weinig zonlicht eigenlijk.
 
Ik ben eerder een tuinman, maar ik heb toch wat planten binnen staan.
- Papyrus
- Peperomia (Krokodillentranen)
- enkele Phalaeneopsis (klassiek orchidee)
- Cymbidium (een andere orchidee)
- Spathiphyllum vivaldi
- er staat hier ook nog een Yucca en een Ficus benjamina

Die Spatiphyllum is een echte aanrader, zodra die wat te droog staat gaan de bladeren gewoon hangen. Geef hem dan water (en al je andere planten) en de dag erna staat hij er terug OK bij.
Hij heeft een beetje meer vocht nodig dan de andere kamerplanten, en is een goede indicator voor wanneer je alle planten water moet geven.
 
Zo'n Spatiphyllum staat hier ook, hebben we van de buren gekregen toen we hier kwamen wonen 5 jaar geleden. Die plant heeft al te droog, te nat, te donker en te licht gestaan denk ik en dat ding blijft het maar goed doen! Regelmatig nieuwe bloemen ook.

Op kantoor heb ik ook wat planten staan die nu al sinds maart niet meer zo veel aandacht krijgen...
Gelukkig zijn dat allemaal makkelijke planten met als ultieme de graslelie, die krijg je nu eens niet kapot.
 
Er bestaan er een paar die een gloeilamp erin verwerkt hebben da ook wel cool as fuck is. Of zo me soorten mossen. Waar ge dus geen zonlicht voor nodig hebt ^^

Hm, dat met die gloeilamp ga ik eens opzoeken, want dat zou hier perfect passen aangezien die aan een stopcontact staat
 
Wist niet dat dat bestond, ziet er zalig uit en perfect voor iemand als ik met veel goede bedoelingen maar helaas ook veel dode planten op mijn geweten.
 
Terug
Bovenaan