Super Bowl LVII in tien verhaallijnen

The Big Game komt eraan, het is weer Super Bowl-tijd. Niet helemaal mee met de teams nu jouw favoriet niet meer meedoet? Nog niemand gekozen om voor te supporteren? Wij helpen je op weg met X verhaallijnen voor Super Bowl LVII.

Super_Bowl_LVII_logo.png


De Philadelphia Eagles keren nog eens terug
Na een heel lange afwezigheid, hebben de Eagles zes jaar geleden de Super Bowl al eens binnengehaald. Toen met Wentz die het reguliere seizoen voor z’n rekening nam, gekwetst raakte en het stuur overliet aan Foles voor de Super Bowl. Knappe prestatie van de coaches, en een GM die zich op de borst kon kloppen nadat hij kort roemloos opzij was geschoven.

De stad van Rocky Balboa kon weer fier zijn en was de underdog waar iedereen voor supporterde. De Philly Special is in die wedstrijd ook geboren. Nu met de opvolger van Wentz en na een complete rebuild staan ze eigenlijk heel snel weer aan de top.

De Kansas City Chiefs-dynastie
De laatste echte dynastie moet wel die van de Patriots zijn geweest. Daar zitten een paar spelbrekers bij, maar de laatste jaren werden wel gedomineerd door Brady & co. Maar de nieuwe oppergod onder de QB’s is toch al een paar jaar Mahomes. De beste passer en een steengoeie scrambler. Met een geweldige coach natuurlijk.

Mahomes heeft al de meeste play-off wins voor z’n 28ste allertijden, namelijk tien. Brady heeft er negen. In zijn vijf jaar als starter, heeft hij al vijf keer de Championship Game behaald en nu drie keer de Super Bowl. Hij kan z’n tweede winnen en laten zien dat hij nu al bij de grootsten hoort.

Welkom terug in Philadelphia, Andy Reid
Andy Reid is één van de beste coaches ooit. Hij heeft verschillende topteams op het veld gebracht, en als Head Coach lag hij ontegensprekelijk aan de basis van een goed Eagles-team van 1999 tot 2012. 9x play-offs, 6 divisietitels, 5 NFC Championship Games en 1 Super Bowl.

Sindsdien heeft hij Kansas City naar het hoogste schavot geleid, met Alex Smith en Chase Daniel, en een tanende Jamaal Charles. De break-up met de Eagles was niet de mooiste, op het einde kreeg hij de schuld van veel van de problemen. Terugkeren zal dus wel met gemengde gevoelens zijn. Ik verwacht alvast een paar hoogstandjes en speciallekes om de Eagles te pakken.

De Kelce-broertjes
Jason Kelce, Center en sterkhouder van de O-line bij de Philadelphia Eagles, zal het deze zondag opnemen tegen kleinere broertje Travis Kelce, Tight End en favoriete target van Mahomes. De twee broers nemen geen blad voor de mond en zijn allebei mondige en plezante voorvechters van hun team, in die mate dat ze bijna eerder in de WWE thuishoren. Twee broers die elkaar constant plagen, dat kan niet anders dan toffe fragmenten opleveren.

De enkel van Mahomes
Al van voor de Championship Game was het een ding. Zal de enkel van Mahomes het houden? Een zogenaamde high ankle sprain is altijd giswerk. Deze keer leek het mee te vallen, al liep Mahomes wel wat hinkelend en pikkelend van het plein. Het zou er vaak ook niet beter op worden met meer rust, integendeel, tot het volledig genezen is.

Zelfs als de mobiliteit weg is, blijft Mahomes een van de beste passers van de NFL. Maar in een wedstrijd waarin het zo dicht bij elkaar belooft te liggen, wil je niet plots over een belangrijk wapen minder beschikken.

patrick-mahomes-ankle.jpg

foto: Fox New

De bouw van de teams
Iets speltechnischer dan: Het lijkt erop dat de Eagles erop gebouwd zijn om de Chiefs tegen te houden. Offensive en Defensive Line die dominant kunnen zijn, zonder echte supersterren. Maar daarmee kunnen ze Mahomes in ellenlange drives van het veld houden. 15 play drives zie ik nog gebeuren. En de defense kan Mahomes van zijn plek jagen. Met zijn manke enkel kan dat misschien gaan opspelen, maar sowieso is pressure door het midden iets wat Quarterbacks niet graag hebben. En laat de Eagles daar nu net sterk in zijn. En met Hurts, Devonta Smith en AJ Brown hebben ze ook nog eens een heel grote quick score ability als het nodig is.

De Chiefs hebben dan weer hun superster aan QB, die dan wel de snelste speler van de NFL kwijt is dit seizoen, maar nog altijd kan rekenen op TE Kelce in bloedvorm en een herboren Smith-Schuster. Dit jaar heeft Reid het allemaal wat omgegooid, om te reageren op defenses die hen uitdagen diep te gooien: ze zijn nu 100% bereid om in een wedstrijd alleen de ondiepe passes te gebruiken, of alleen te rushen.

Jalen Hurts is een superster
De Kansas City Chiefs hebben dan misschien hun koning, Hurts laat zich niet zomaar aan de kant schuiven. Zijn seizoen was zo goed begonnen, dat hij de gedoodverfde favoriet was om MVP te worden. Tot zijn schouder het begaf in de laatste wedstrijden. Geen twijfels meer over die schouder nu, en hij loopt ook weer als vanouds. En dat zegt al iets, want vorig jaar voerde hij de NFL aan op het vlak van rushing yards en rushing touchdowns. Op zondag hebben ze het record verbroken van meeste touchdown runs in één seizoen, en liep Hurts zijn 15de van het seizoen binnen. Ook een record.

Het geheime wapen van de Eagles
Het geheime wapen is niet meer zo geheim. De QB sneak is een compacte formatie waarbij de QB de bal houdt voor een heel kleine gain meestal stal op 4th down. Maar de versie van de Eagles, de zogenaamde Double Cheek Push, zal ofwel generfd worden komend seizoen, ofwel door alle teams gekopieerd. Iedereen weet dat het gaat gebeuren, iedereen weet wie wat gaat doen, en toch is het onmogelijk tegen te houden. Ze doen het dan ook véél meer dan andere teams: 24 keer dit seizoen, terwijl de tweede het 18 keer doet. Hun versie heeft volgens The Athletic een success rate van 93%.

Screenshot-2423-e1669647321954-832x447.jpg

foto: Awful Announcing

Nick Siria-wie?
Net als voor Jalen Hurts, kan dit weleens de Super Bowl van de echte break-out zijn voor coach Nick Sirianni. Een coach met het hart op de tong, wat soms wat rare interviews kan opleveren die een mediatrainer toch even zouden doen fronsen. Maar wat vooral emotie naast het veld oplevert. En oprechte emotie. Er werd dus weleens met hem gelachen, maar een degelijke win hier, zet hem ineens op de kaart als topcoach.

(toemaatje) Haasan Reddick wint in z'n eentje
Toen hij gedraft werd door de Cardinals, werd er veel van hem verwacht. Ik vond toen al dat we wat weinig geduld hebben getoond met hem, nadat we hem van positie hadden doen veranderen. Daarna is hij naar de Panthers gegaan, en nu bij de Eagles beland. En ofwel past hij er extreem goed, ofwel is het spel hem allemaal duidelijker geworden, want wat hij daar in de Championship Game doet, is onvoorstelbaar. Eentje om in het oog te houden.
 
Misschien nog wel leuk: Predictions? Ik denk ga supporteren voor Mahomes, maar ik denk dat de Eagles het hier halen.
 
Nee, ik verander mijn keuze! Ik heb me laten overtuigen door een paar interviews op Media Row! Een heel goeie uitspraak vond ik: de Eagles zijn het beste van 2 tot 53.

Chiefs winnen. Reid gaat het fiksen!
 
Tijd om de loftrompet te steken :D

Vier van de verhaallijnen zijn van de grootste van de wedstrijd geworden.
- Enkel van Mahomes: die is echt stampvol morfine gespoten in de helft, toch? Dat zag er zooo pijnlijk uit.
- Kelce was in de eerste helft zowat de enige receiver van de Chiefs
- De merry-go-round zat er zelfs letterlijk in!
-de double-cheek-push was ook een keer of vier te spotten. Voor een enorm slaagpercentage.

En de lines waren wel de sleutel. De Oline van de Chiefs heeft ongelofelijk gespeeld.
 
Terug
Bovenaan