NFL: Pythagoriaanse Voorspellingen 2021 + Bold Predictions

Nog heel even achteromkijken naar 2020

In een vorige (lange) post heb ik de Pythagoriaanse Verwachting als formule helemaal uit de doeken gedaan. Dat kunnen we vanaf nu dus overslaan, maar toch zou ik nog heel graag even terugkijken naar 2020 voor we beginnen aan de voorspellingen voor 2021. Want de tabel van vorig seizoen geeft nog wel iets heel interessants aan wat betreft het aantal te verwachten wins.

Pyth2021_2.JPG


Als je de resultaten van 2020 sorteert op aantal te verwachten wins, hadden de Ravens de Super Bowl moeten winnen volgens de tabel. Dat zou een kostelijke bet geweest zijn... Maar de Browns hadden niet eens in de play-offs mogen staan, terwijl de Cardinals er dan weer wél hadden moeten spelen.

Pythagoriaanse Voorspelling 2021

Maar 2020 ligt nu voorgoed achter ons. 2021 is het enige wat telt. En dan zien we dit als resultaat:

Pyth2021_1.JPG


Wat hier meteen opvalt, zijn de donkerrode cijfers voor drie play-offteams: De Chiefs, de Bills en de Browns. De Chiefs waren heel wat minder dominant dan in 2019, en Pythagoras is onverbiddelijk. Ze hadden "maar" tien wins mogen hebben. De Browns zelfs maar zeven, wat past in hun seizoen: Het meest hot-and-cold team ooit, ofwel 30 punten scoren en winnen, ofwel geen zeven en verliezen. Geen gulden middenweg voor hen. En zoiets is uiteraard niet herhaalbaar. Eens zien of de coach dat krijgt rechtgetrokken.

De Falcons staan daarentegen wel keihard te blinken bovenaan. Die hadden dubbel zo veel wedstrijden moeten winnen. De geruchten waren dat ze Matt Ryan zouden traden, maar volgens deze tabel is dat misschien een groter risico dan hem houden. Jammer van Julio, maar zelfs dat moet wel te overleven zijn. Voor de rest valt er over het groene blok echter weinig te zeggen. De Jags hebben duidelijk getankt, en dat is aan alles te zien. Maar zij, de Texans en de Eagles wisselen van quarterback, dus kunnen de voorspellingen de prullenmand in.

Wat vooral moet opvallen in zo’n voorspellende lezing, zijn de teams die hoog scoren en niet in het rood staan. Dat zijn de teams die goed scoren, en toch niet overgepresteerd hebben. Dan springen de Buccaneers toch weer in het oog, samen met de Dolphins als veiligste inzetten in Vegas. De Rams lijkt - niet erg verrassend - de beste plek voor een nieuwe quarterback. Stafford moet maar gewoon even ‘goed’ spelen als Goff, en ze staan weer in de play-offs.

Beide voorspellingen kloppen niet met mijn gevoel. Dus weiger ik ze te maken.


Vroege voorspellingen

Voorspellingen uit de tabel hierboven zijn dus zware concurrentie voor de Chiefs. De Falcons halen die echter makkelijk, samen met de Jaguars en de Steelers. En de 49'ers staan ook hoog, en gaan met Trey Lance er ook wel komen. Volgens de tabel zullen de Ravens niet volledig instorten en zullen de Browns hun kunststukje niet herhalen, maar beide voorspellingen kloppen niet met mijn gevoel. Dus weiger ik ze te maken. En de NFC South wordt eindelijk weer eens één van de zwaarst bevochten divisies.

Maar naast de cijfers zijn er natuurlijk ook nog gewoon de bold predictions. En ik kan al niet wachten om er weer totaal naast te zitten :D:
  • drie rookie QB's halen de play-offs (49ers, Patriots, Jaguars);
  • Garappolo speelt geen vijf wedstrijden;
  • een wedstrijd zal worden uitgesteld wegens COVID-19 bij een ongevaccineerde speler;
  • de rushing leader van dit jaar zal niet in de top tien gestaan hebben van rushing leaders vorig jaar;
  • de Broncos winnen de divisie;
  • de Saints mogen volgend jaar als eerste draften.

Tijd voor jullie voorspellingen in de comments, al dan niet gebaseerd op de tabellen hierboven. Dan sta ik straks niet alleen voor paal.
 
@Loser uw 2 tabelen zijn hetzelfde?
Je bold predictions zijn wel heel bold:
de NFL gaat nooit een match uitstellen door covid bij 1 speler ( de broncos(?) speelden zelfs verplicht zonder QB vorig seizoen.

De broncos winnen nooit de divisie boven de Chiefs en de chargers.

Zelf voorspel ik als divisiewinnaars:
Browns
Bills
Titans
Chiefs
Packers
Cowboys (bij gebrek aan beter)
Buccaneers
Rams

Bold predictions
Watson zien we niet alleen dit jaar niet in actie,maar ook volgend jaar
Buccaneers gaan ongeslagen
Detroit met Goff gaat zwaar teleurstellen
 
@Loser uw 2 tabelen zijn hetzelfde?
Je bold predictions zijn wel heel bold:
de NFL gaat nooit een match uitstellen door covid bij 1 speler ( de broncos(?) speelden zelfs verplicht zonder QB vorig seizoen.

De broncos winnen nooit de divisie boven de Chiefs en de chargers.

Zelf voorspel ik als divisiewinnaars:
Browns
Bills
Titans
Chiefs
Packers
Cowboys (bij gebrek aan beter)
Buccaneers
Rams

Bold predictions
Watson zien we niet alleen dit jaar niet in actie,maar ook volgend jaar
Buccaneers gaan ongeslagen
Detroit met Goff gaat zwaar teleurstellen

Klopt! Beide tabellen zijn hetzelfde, maar de bovenste is gerangschikt op aantal te verwachten wins, kwamen de Ravens helemaal vanboven uit. Dus met hun puntentotaal zou je 12 wins verwachten in 2020, terwijl het er "maar" 11 waren. En Football Outsiders zegt dat van 1988 tot 2004 11 van de 16 Super Bowls gewonnen zijn door het team met de hoogste PE (= Ravens hier).

Dus Ravens hadden de SB moeten winnen ;)
Daarna is het gerangschikt op verschil tussen "te verwachten" wins en werkelijk behaalde wins.

En de wedstrijd van de Patriots is uitgesteld voor Cam, toch? Ik vind het nog een redelijk brave prediction tussen al de rest. Zeker naast jouw undefeated Bucs! 🤯
 
Laatst bewerkt:
De tabel van vorig jaar is toch niet te gebruiken naar dit jaar toe? De NFL van 1988 tot 2004 is ook totaal niet te vergelijken met de huidige NFL. Hoe doet die ranking het te laatste 10 jaar?

Ik dacht dat er bij de pats wedstrijd vorig seizoen meerdere besmettingen waren?

PS: waarom krijg ik geen melding dat ik gequoted was in deze thread?
 
De tabel van vorig jaar is toch niet te gebruiken naar dit jaar toe? De NFL van 1988 tot 2004 is ook totaal niet te vergelijken met de huidige NFL. Hoe doet die ranking het te laatste 10 jaar?

Ik dacht dat er bij de pats wedstrijd vorig seizoen meerdere besmettingen waren?

PS: waarom krijg ik geen melding dat ik gequoted was in deze thread?
Mogelijk heb ik een foutje gemaakt met het quoten :p Had ik erin geëdit, ik denk dat het nu wel moet lukken.

Maar je moet wel de tabel van Wins, Losses, Points For en Points Against van vorig jaar gebruiken, die van dit jaar bestaat nog niet :D Maar met de Pythagoriaanse formule kun je die wel een beetje voorspellend gebruiken. En vaak klopt het ook wel min of meer. Er zijn toch belangrijke resultaten vorig jaar die overeenkomen met de voorspellingen van het jaar ervoor in de vorige post: De sprong van de Bucs, het feit dat de Ravens niet zouden instorten (zoals veel dachten), dat de Packers weer bovenaan zouden staan en dat de Bears de PO's zouden halen. Aan de negatieve kant dat de Rams last zouden hebben.

In het kort kun je ze wel gebruiken omdat er wel sprongen in zitten, maar iedereen min of meer terugvalt naar wat "klopt". Heb je veel wins gehaald vorig jaar door telkens héél nipt te winnen, is de kans groter dat daar terugval in zal zitten. Of is je defense zo lek als een zeef, dan is de kans groter dat je niet meer elke shootout gaat winnen.

Over die Super Bowl: 11/16 SB's tussen 1988 en 2004 zijn correct voorspeld door de PythWins van de bovenste tabel, slechts 7 door "actual wins". De NFL is inderdaad erg veranderd, maar het gaat in het algemeen om dat die Pythagorean Wins (wedstrijden die je "had moeten winnen" met die punten voor en die punten tegen) een betere voorspeller zijn dan echte wins. Enfin, als je wilt, wil ik die gerust voor de jaren erna ook eens bekijken. Ze zeggen zelf dat het tussen 2005 en 2008 minder is, maar daarna weer beter.

Maar het is natuurlijk niet heel veel meer dan een folietje, en zéker die SB-voorspelling. Maar in de jaar-tot-jaarvoorspellingen zijn er toch altijd dingen die ik zeker meeneem. Ook in Fantasy!
 
Ik vind er eerlijk gezegd maar niets aan, het vinden van een nieuwe QB of het verbeteren van het roster heeft mijn inziens veel meer invloed dan deze tabel.
 
Terug
Bovenaan