Nogal een populistische uitspraak.
Men kan ook gewoon de prioriteit van budgettering van de begroting verschuiven
Dat kan in theorie, maar de politieke praktijk leert dat zoiets niet snel zal gebeuren. We spreken ook niet over kleine bedragen, de bouw van nieuwe gevangenissen, de uitbreiding van huidige en al het bijkomend personeel is een werkelijk astronomisch kostenplaatje.

Justitie heeft de hoop op een plotse boost in de financiering eigenlijk al opgegeven.
Dan zou ik toch maar echt eens rond horen bij advocaten of op de rechtbank hoe licht verkrachting bestraft wordt. Dat zijn écht waar geen uitzonderingen.
Nogmaals, ik blijf bij mijn standpunt. 2 keer iemand verkracht en ge moet gewoon niet meer vrijkomen. En de eerste keer moet ge er nooit, maar dan ook nooit, vanaf komen met een straf met uitstel zoals het vb waar het mee begon met name met 2 in het toilet een meisje verkrachten, dat filmen en dan nog rondsturen.
Voor verkrachting zijn er GEEN verzachtende omstandigheden. Simpel gezegd: "ge blijft met uw poten van iemand anders zijn lijf af punt andere lijn"



Dan ga je ervan uit dat de typische verkrachter ook in staat is tot moord, dat is wel héél veel verder. Denk niet dat het een excuus zou mogen zijn om verkrachters minder zwaar te bestraffen omdat er misschien eens ene ooit het in zijn hoofd zou halen om bij strengere bestraffing ineens tot moord te gaan.
Dat er geen verzachtende omstandigheden zijn is een wens maar geen werkelijkheid.

In de overpoortzaak is de context bijvoorbeeld een verzachtende omstandigheid geweest, omdat er wel instemming leek te zijn van het slachtoffer tot ze in het toilet waren.

Dat is op zich al een groot juridisch probleem, want plots heb je getuigen die een versie van de feiten vertellen in het voordeel van de dader.
Ik heb de beelden van op het toilet natuurlijk niet gezien, maar aangezien het slachtoffer dronken of onder invloed van drugs was kan ik mij voorstellen dat dat daar ook geen duidelijke afwijzing heeft plaatsgevonden.

Het bewijs is dan vaag en vooral gesteund op de getuigenis van het slachtoffer.
Maar het slachtoffer was onder invloed, kan je daar dan op vertrouwen als bewijsstuk? Je gevoel zegt uiteraard van wel, maar juridisch is dat niet altijd zo evident.

Als gewetenloze advocaat heb je dus zonder veel moeite meteen een aantal kanonnen in stelling.
 
Als mensen geen morele bezwaren hebben tegen de doodstraf, wees u er dan wel van bewust dat het zéér duur is.


Dat dat nog steeds als argument gebruikt wordt zelfs. Dat gaat op een bepaald systeem in een bepaald land. Het is geen feit dat dit in andere landen ook zo is of zou zijn. Echt een non-argument imo.
 
Dat dat nog steeds als argument gebruikt wordt zelfs. Dat gaat op een bepaald systeem in een bepaald land. Het is geen feit dat dit in andere landen ook zo is of zou zijn. Echt een non-argument imo.
Lijkt mij dat je redelijk zeker mag zijn dat in een Westerse democratie je zo'n berg aan checks & balances moet invoeren gelijk met de doodstraf. Allez, eigenlijk mag het al gewoon niet van het EVRM.

We hebben al die mogelijkheden al voor onze straffen, dat niet doen voor de enige straf die niet kan teruggedraaid worden is toch totaal niet realistisch?
 
Ik ben nu ook geen fan van de doodstraf, is een veel te makkelijke oplossing. Ik zie een crimineel liever 40 jaar rotten in een klein kamertje (uiteraard zonder tv, etc) dan dat ze er zo makkelijk vanaf raken.
 
Ik ben nu ook geen fan van de doodstraf, is een veel te makkelijke oplossing. Ik zie een crimineel liever 40 jaar rotten in een klein kamertje (uiteraard zonder tv, etc) dan dat ze er zo makkelijk vanaf raken.
Helemaal akkoord. Ik noem het rechtvaardigheidsgevoel, anderen wraakgevoel, maar als iemand die een ernstige misdaad begaan heeft een straf "ontloopt" door te sterven, vind ik dat eigenlijk altijd vervelend, omdat die niet lang genoeg gestraft is kunnen worden. :unsure:
 
Ik ben nu ook geen fan van de doodstraf, is een veel te makkelijke oplossing. Ik zie een crimineel liever 40 jaar rotten in een klein kamertje (uiteraard zonder tv, etc) dan dat ze er zo makkelijk vanaf raken.
De hel van Tanger is eigenlijk hoe het zou mogen zijn voor zware criminelen.
Leven op water en brood. Wil je nutella op uw booke, dan moet uw familie het maar betalen
 
conclusie, just roofie her up en je bent safe.
Uiteraard niet. Als dat wordt bewezen zal de straf niet mals zijn. Er is een enorm juridisch verschil tussen uzelf zat drinken en gedrogeerd worden.

Probleem is bv. bij overpoortslachtoffer dat ze pas na 1 maand aangifte is gaan doen waardoor dat sowieso niet meer traceerbaar is. Daardoor wordt dat quasi onbewijsbaar en dus onbruikbaar in de rechtbank.
 
Ik stel mij altijd de vraag hoe men dit denkt af te dwingen. En hoever je dit moet interpreteren...

 
Dat dat nog steeds als argument gebruikt wordt zelfs. Dat gaat op een bepaald systeem in een bepaald land. Het is geen feit dat dit in andere landen ook zo is of zou zijn. Echt een non-argument imo.
In een liberale democratie zou het morele argument inderdaad moeten volstaan om te beseffen dat de doodstraf invoeren not done is. Jammer genoeg zie ik hier meer posts die gaan over wraak dan over een rechtspraak gebaseerd op het verbeteren van de samenleving en ervoor zorgen dat mensen niet meer geradicaliseerd uit de gevangenis komen dan ze er in kwamen. Enerzijds snap ik volledig dat mensen boos worden van verhalen bv. over verkrachting of moord, anderzijds is het ook bewezen dat rehabilitatie een significante impact heeft op het verlagen van recidivisme, en dat is toch wat je uiteindelijk in de samenleving wil bereiken.

Mensen twintig jaar lang in een donker kamertje op water en brood zetten, dat is pas een goede manier om nog meer geweld en miserie in de samenleving te brengen.
 
Uiteraard niet. Als dat wordt bewezen zal de straf niet mals zijn. Er is een enorm juridisch verschil tussen uzelf zat drinken en gedrogeerd worden.

Probleem is bv. bij overpoortslachtoffer dat ze pas na 1 maand aangifte is gaan doen waardoor dat sowieso niet meer traceerbaar is. Daardoor wordt dat quasi onbewijsbaar en dus onbruikbaar in de rechtbank.
Ja als je zodanig gedrogeerd wordt dat je het u zelfs ni herinnert, kan je moeilijk aangifte doen natuurlijk de dag nadien.
En waar ligt de grens voor u?
In ieder geval maak je wel meteen komaf met al die rechtszaken waar de vrouw tientallen jaren later aangifte doet.

mss maar weinstein vrijlaten dan
 
Ik stel mij altijd de vraag hoe men dit denkt af te dwingen. En hoever je dit moet interpreteren...

Simpel: iedereen laagste loon :)
 
Ja als je zodanig gedrogeerd wordt dat je het u zelfs ni herinnert, kan je moeilijk aangifte doen natuurlijk de dag nadien.
En waar ligt de grens voor u?
In ieder geval maak je wel meteen komaf met al die rechtszaken waar de vrouw tientallen jaren later aangifte doet.

mss maar weinstein vrijlaten dan
Uiteraard begrijpelijk op menselijk vlak dat ze geen aangifte gaan doen is de dag na de feiten, maar dat betekent op juridisch vlak wel dat forensisch onderzoek hier geen rol kon spelen.

Dat betekent niet dat een serieuze veroordeling onmogelijk wordt, maar zonder forensisch onderzoek wordt het al snel een woord tegen woord verhaal wat in het voordeel van de daders speelt.

Dit alles louter om te schetsen hoe complex het is om zo'n zaak voor de rechtbank op te bouwen, van mijn part vliegen ze ook 10 jaar in de gevangenis he.
 
Uiteraard begrijpelijk op menselijk vlak dat ze geen aangifte gaan doen is de dag na de feiten, maar dat betekent op juridisch vlak wel dat forensisch onderzoek hier geen rol kon spelen.

Dat betekent niet dat een serieuze veroordeling onmogelijk wordt, maar zonder forensisch onderzoek wordt het al snel een woord tegen woord verhaal wat in het voordeel van de daders speelt.

Dit alles louter om te schetsen hoe complex het is om zo'n zaak voor de rechtbank op te bouwen, van mijn part vliegen ze ook 10 jaar in de gevangenis he.
Aldus de rechter: daaruit blijkt een onbezonnenheid en een verkeerde ingesteldheid, maar niet zozeer een louter criminele ingesteldheid
Als dat niet genoeg zegt, idk what to tell ya.

het zal je dochter maar wezen.
Gegarandeerd dat de verkrachter van mijn dochter, veiliger in de gevangenis is als erbuiten.
 
Uiteraard begrijpelijk op menselijk vlak dat ze geen aangifte gaan doen is de dag na de feiten, maar dat betekent op juridisch vlak wel dat forensisch onderzoek hier geen rol kon spelen.

Dat betekent niet dat een serieuze veroordeling onmogelijk wordt, maar zonder forensisch onderzoek wordt het al snel een woord tegen woord verhaal wat in het voordeel van de daders speelt.

Dit alles louter om te schetsen hoe complex het is om zo'n zaak voor de rechtbank op te bouwen, van mijn part vliegen ze ook 10 jaar in de gevangenis he.
Om even een praktijkvoorbeeld te geven waarom het zo complex is:
  • een kennis is tijdens het uitgaan ook even de wc ingedoken met een meisje, alle twee goed gedronken en naar wat voor hem leek met wederzijdse toestemming. Nadien terug hun eigen weg gegaan.
  • Een week later staat opeens de politie aan de deur, die hem oppakt wegens verkrachting, inclusief foto's van die bewuste avond.
  • Bijna 2 jaar later blijkt tijdens een kruisverhoor van het meisje op het proces dat er wel wederzijdse toestemming was, en ze de verkrachting verzonnen had uit schrik voor haar vriend en familie.
  • Verhaal in de pers: verkrachter gaat vrijuit, en tot vandaag wordt hij hier nog regelmatig mee geconfronteerd.
-> als je de redenering van sommigen hier moet volgens, moest die gast dus voor de rest van z'n leven de vergeetput in, gecastreerd worden, of geëxecuteerd worden...

Hiermee wil ik de Overpoortzaak niet goedpraten hé, alleen aantonen dat rechtspraak geval per geval bekeken moet worden, en kort door de bocht de boel veralgemenen vaak evenveel slachtoffers maakt als het voorkomt.
 
Hiermee wil ik de Overpoortzaak niet goedpraten hé, alleen aantonen dat rechtspraak geval per geval bekeken moet worden, en kort door de bocht de boel veralgemenen vaak evenveel slachtoffers maakt als het voorkomt.
Je hebt volledig gelijk. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om zaken waar de verkrachting effectief bewezen is. Daarbij is de strafmaat gewoon veel te laag. Dat is de grond van deze discussie. Dat er degelijke rechtspraak nodig is in elke zaak dat lijkt mij zeer duidelijk.
 
Je hebt volledig gelijk. Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om zaken waar de verkrachting effectief bewezen is. Daarbij is de strafmaat gewoon veel te laag. Dat is de grond van deze discussie. Dat er degelijke rechtspraak nodig is in elke zaak dat lijkt mij zeer duidelijk.
Akkoord dat de strafmaat herzien dient te worden. Mijn tegenvoorbeeld was eerder gericht naar de reacties hier die nog net niet opriepen tot publiek lynchen van iedereen die voor verkrachting voor de rechter moet komen, daarmee los je evenmin het probleem op.
 
Ik ben nu ook geen fan van de doodstraf, is een veel te makkelijke oplossing. Ik zie een crimineel liever 40 jaar rotten in een klein kamertje (uiteraard zonder tv, etc) dan dat ze er zo makkelijk vanaf raken.
Maar dat gebeurt in de praktijk niet. Het gros van die gasten worden vroeg of laat vrijgelaten na x jaar staatshotel. Dat zijn zelden straffen die decennia's duren of in barre omstandigheden moeten worden doorgebracht.
 
Er is een land met een "three strikes" wetgeving, waar gevangenissen bijbouwen geen probleem is, en de doodstraf in verschillende staten nog kan. Maar of de VS nu zo'n voorbeeld is weet ik niet, grootste % van de bevolking in het gevang, gevangenisbedrijven, ...
Be careful what you wish for.
Daar gaat het er wel rechtvaardiger aan toe richting criminelen. Daar kom je als verkrachter, moordenaar, pedofiel, ... niet binnen de kortste keren op vrije voeten alsof je maar een stommiteit hebt begaan. Ik zou onmiddellijk voor dat systeem kiezen in plaats van voor onze straffeloosheid.
 
Maar dat gebeurt in de praktijk niet. Het gros van die gasten worden vroeg of laat vrijgelaten na x jaar staatshotel. Dat zijn zelden straffen die decennia's duren of in barre omstandigheden moeten worden doorgebracht.
Omdat er geen enkel (geen enkel!) bewijs is dat een straf van 40 jaar beter zou werken dan een straf van 10 jaar. Niet als afschrikking, niet preventief, niet voor rehabilitatie, niet voor loutering voor het slachtoffer...
 
Terug
Bovenaan