Pieterjan94
Well-known member
Nu ga je weer op een aantal punten volledig de mist in, wat aantoont dat je geen idee hebt waarover je praat.
1. Ik zeg dat het sportief beleid van Club de laatste 10 jaren crescendo gaat en dat er wel degelijk een visie achter schuilt. Jij haalt Genk aan dat z'n kern telkens probeert te vullen met enkele toppers uit eigen jeugd, aangevuld met scouting van bepaalde profielen. Exact wat Club de laatste jaren doet. Steeds meer spelers uit Club Nxt breken door in de A-kern en nog slechts op enkele posities moet er ingekocht worden. Dat is erg goed beleid
2. Ik zeg dat Club op z'n limieten botst door de JPL. Dat de JPL een competitie is waar spelers komen en op korte termijn een grotere uitdaging aangaan. Club weet dat en weet perfect de kern te vullen om elk seizoen te presteren volgens de visie en wat er sportief verwacht wordt. Zitten daar soms missers tussen? Uiteraard, dat is bij elk ploeg zo. Alleen valt dat bij Club extra op, omdat ze meer betalen dan andere clubs. En dat komt ongetwijfeld door hun Europese prestaties. Slaan ze soms de bal mis met trainers? Ongetwijfeld, maar dat is bij elke ploeg zo. Het overkomt zelfs het echte Bayern.
Overigens heeft Club niet Parker-Deila-Hayen in 1 seizoen versleten. Dat was Hoefkens-Parker-De Mil (ad interim). Laat zien hoe dicht je het volgt.
Je geeft een aantal terechte elementen aan (de doorstroming uit Club Nxt is bv. effectief gegroeid, eindelijk), maar het is niet omdat er een visie bestaat, dat het sportieve beleid per definitie vlekkeloos loopt. Mijn punt was niet dat er géén visie is - wel dat die zich niet altijd vertaalt in sportieve continuïteit op het veld, ondanks de structurele middelen die Club heeft.
Wat betreft je opmerking over de trainers: je hebt gelijk in de exacte volgorde - bedankt voor de correctie. Maar ook met die nuance blijft mijn punt over het hoge aantal trainers (en de gevolgen daarvan op sportieve stabiliteit) overeind. De sequentie verandert daar weinig aan.
Ik merk gewoon dat er vaak vrij emotioneel gereageerd wordt zodra iemand kritisch naar Club kijkt - en dat begrijp ik ergens ook, je leeft met je club - maar het maakt een rationeel gesprek soms lastig. Af en toe even uitzoomen, en kijken hoe andere clubs (met gelijkaardige ambities) het aanpakken, kan echt verrijkend zijn.
We zijn het waarschijnlijk eens dat Club veel goed doet, en ik betwist hun status ook niet. Maar net omdat ze die status hebben, vind ik het gerechtvaardigd om stil te staan bij wat structureel nóg beter zou kunnen - dat is geen afbreken, dat is net meedenken.
Ik vind het bijvoorbeeld echt opvallend hoe een transfer als Yaremchuk hier gewoon met de mantel der liefde wordt bedekt. Ik heb daar feiten over opgesomd - prijs, rendement, impact- en er is hier niemand die gewoon zegt: ja, dat was eigenlijk gewoon schandalig. Dat vind ik eerlijk gezegd bizar. Als ik dat vergelijk met hoe we bij Genk zijn omgegaan met Degraen–Mboyo twaalf jaar geleden...
Jullie zitten niet in de roes van een titel waarin alles vergoelijkt wordt, en toch lijkt er geen enkele ruimte voor zelfs de meest basale vaststellingen. Terwijl net dát soort eerlijke zelfanalyse essentieel is als je echt wil blijven groeien als club.
En eerlijk gezegd stel ik me ook gewoon de vraag: waarom is het zo moeilijk om bij mijn oorspronkelijke punt te blijven? Ik krijg vaak reacties op zaken die ik helemaal niet beweer. Dan gaat het plots over ‘geen visie’ of ‘Club bashen’, terwijl ik dat nergens zeg. Dat soort stropopredeneringen haalt het gesprek net weg van waar het over gaat: kritisch en eerlijk kijken naar hoe een topclub met veel middelen zichzelf structureel verder kan versterken.

de cirkel is doorbroken, we zijn geen chokers (meer). De underdog heeft het gehaald 

.