Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk eens hoeveel clubs er in buitenlandse handen zijn? Hoeveel clubs hebben de laatste jaren boekhoudkundig winst gemaakt, zonder dat een suikernonkel of buitenlandse investeerders geld moeten toestoppen?
Dit seizoen is Deinze voor de bijl gegaan, het seizoen ervoor KVO. Eendracht Aalst is ook gesneuveld. Drie clubs die jaren geleden surften tussen de drie hoogste klasses.
Ja succes om dit te verbeteren met nog wat meer keuterploegen in 1A.

Dramatische beslissing is dit. Wat een kortzichtigheid.

Jong Genk staat ook laatst in 1B.

Werk dit seizoen gewoon de relegation playoff af in 1A en de promotion in 1B. Laatste van 1A speelt dan tegen de winnaar van de playoff in 1B. Iedereen content.

Dubbel gevoel ben nooit voorstander geweest van die play offs dan vooral die halvering, maar anderzijds je hebt wel 30 top matchen of toch stress matchen kwijt.

Ik kijk er eerlijk gezegd wel naar uit om weer een competitie te hebben waar elke match quasi even belangrijk is en de ploeg die over het hele seizen de beste is (of in ieder geval de meeste punten pakt) kampioen wordt.

Ik kijk er eerlijk gezegd wel naar uit om weer een competitie te hebben waar elke match quasi even belangrijk is en de ploeg die over het hele seizen de beste is (of in ieder geval de meeste punten pakt) kampioen wordt.
Dit. Nu kijk ik naar Club, bij winst: hoera, bij gelijkspel: oh well, bij verlies: komt wel goed. En ze spelen er ook naar, het niveau in de competitie ligt 5 klasses lager dan Europees of bv tegen Genk in de halve finale, gewoon omdat het er eigenlijk niet toe doet. Ik wil terug een volledig jaar inzet.

Dit. Nu kijk ik naar Club, bij winst: hoera, bij gelijkspel: oh well, bij verlies: komt wel goed. En ze spelen er ook naar, het niveau in de competitie ligt 5 klasses lager dan Europees of bv tegen Genk in de halve finale, gewoon omdat het er eigenlijk niet toe doet. Ik wil terug een volledig jaar inzet.
Dat gaat echt niet veranderen. Er zijn genoeg ploegen die wat meer kunnen Europees of in de beker.

Vind dat toch een bizarre kijk op die verliesmatchen na Europees voetbal. Want in Nederland heeft men daar ook gewoon last van na Europese matchen.

Alleen gaan die verliesmatchen nu net veel zwaarder doorwegen. Goed, het is al die ploegen die per se geen playoffs meer wouden gegund.

In het oude format had Club geen last te weinig inzet tegen de kleintjes, dat is echt iets nieuw dat er is bijgekomen door die playoffs met puntenhalvering.

Playoffs zonder puntenhalvering daar zou ik ook nog mee hebben kunnen leven, maar om één of andere dwaze reden lagen ploegen zoals antwerp, gent, union daartegen dwars. Bon, dan gewoon zonder playoffs, prima voor mij: nu kan je tenminste niet meer de stenen uit de grond zuigen voor enkele maanden en alsnog kampioen worden.

Vanaf maart heeft bijna de helft van de ploegen niets meer om voor te spelen.
Nu zal er tot de laatste speeldag gebikkeld worden.

18 ploegen is gewoon te veel.
Ik begrijp de logica niet.
Je verzwakt uw eigen competitie door 2 extra ploegen van 1B te halen.

En dat belofteploegen niet kunnen zakken is ook dikke zever.
Weer puur eigenbelang, van iedereen.

Vanaf maart heeft bijna de helft van de ploegen niets meer om voor te spelen.
Nu zal er tot de laatste speeldag gebikkeld worden.
Ook dit, ja. Onderaan tracht iedereen de laatste 4 te vermijden, bovenaan probeert iedereen bij de top-6 te zijn. De meeste teams hebben altijd iets waar ze voor spelen.

Nu gaan we van 2.5/16 degradanten naar 2/18 degradanten. Minder doorstroming en degradatie naar een nog onaantrekkelijkere tweede klasse. En in plaats van beter te zijn dan de laatste 4, moet je nu enkel beter zijn dan de laatste 2. Veel clubs zullen al snel nergens meer om spelen. In het huidige format is zelfs OH Leuven (9de) nog niet veilig, met het nieuwe format zou enkel STVV (14de) zich nog zorgen moeten maken. Dat gaat het niveau en de competitiviteit ook niet ten goede komen.

Echt compleet belachelijk dat deze meerderheid er dus enkel is gekomen omdat Jong Genk het dit jaar slecht doet. Ik neem het Genk niet meteen kwalijk, ik snap dat ze hun B ploeg te alle koste in het profvoetbal wilt houden want anders dreigen ze veel talenten te verliezen en zowat elke ploeg denkt enkel aan zichzelf (de vraag is of het hun op de lange termijn wel ten goede komt), maar een competitieformat dat bepaald wordt op basis van de positie van een belofteploeg... Hallucinant toch? Als Jong Genk pakt 7 punten meer had op dit moment zou Genk gewoon nooit voor hebben gestemd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan