Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook dit, ja. Onderaan tracht iedereen de laatste 4 te vermijden, bovenaan probeert iedereen bij de top-6 te zijn. De meeste teams hebben altijd iets waar ze voor spelen.

Nu gaan we van 2.5/16 degradanten naar 2/18 degradanten. Minder doorstroming en degradatie naar een nog onaantrekkelijkere tweede klasse. En in plaats van beter te zijn dan de laatste 4, moet je nu enkel beter zijn dan de laatste 2. Veel clubs zullen al snel nergens meer om spelen. In het huidige format is zelfs OH Leuven (9de) nog niet veilig, met het nieuwe format zou enkel STVV (14de) zich nog zorgen moeten maken. Dat gaat het niveau en de competitiviteit ook niet ten goede komen.

Dat klinkt slecht, maar volgens mij kan dat best wel positief uitvallen want er valt voor veel clubs heel veel stress weg. Er moet niet meer tot de laatste speeldag gestreden worden. Clubs hoeven in de winter niet meer zoveel paniekaankopen te doen, trainers hoeven minder snel voor hun baan te vrezen, fouten van scheidsrechters hebben minder impact, een OHL zou in deze fase van de competitie meer op eigen jeugd kunnen inzetten, etc
En het is niet alsof de fans van vandaag salonremises zouden accepteren omdat er met nog 10 wedstrijden te gaan niets meer op het spel staat.
Trouwens, zijn er zoveel snertmatchen in de andere competities dan? Zijn de eindeseizoensmatchen van bv een Brentford, een Man United of een Crystal Palace dan niet om aan te zien ofzo?

Echt compleet belachelijk dat deze meerderheid er dus enkel is gekomen omdat Jong Genk het dit jaar slecht doet. Ik neem het Genk niet meteen kwalijk, ik snap dat ze hun B ploeg te alle koste in het profvoetbal wilt houden want anders dreigen ze veel talenten te verliezen en zowat elke ploeg denkt enkel aan zichzelf (de vraag is of het hun op de lange termijn wel ten goede komt), maar een competitieformat dat bepaald wordt op basis van de positie van een belofteploeg... Hallucinant toch? Als Jong Genk pakt 7 punten meer had op dit moment zou Genk gewoon nooit voor hebben gestemd.
En dat Genk nu richting titel had gevlogen zonder PO, zal toch ook wel mee bepalen naar hun stemming

10 November 2024

25 Februari 2025:

Blijf na zo'n succesvolle voorspelling maar eens bescheiden zeg... :cheer:

Al verliezen we waarschijnlijk wel gewoon van La Louviere...:oi22:
Probeer nu nog eens bescheiden te blijven? 😁

En dat Genk nu richting titel had gevlogen zonder PO, zal toch ook wel mee bepalen naar hun stemming

Denk ik niet..want ze zijn zelfs tot dit jaar nog voorstander geweest van de PO's terwijl we zonder PO's wellicht al kampioen waren geweest in 2023. Dit is echt puur voor de beloften gekozen. Onder de supporters is hier veel verdeeldheid over. Een deel vindt het heel erg dat Genk hun principes aan de kant gooit voor een beslissing rond de beloften en een deel snapt dit volledig gezien de club die Genk wil zijn.

Los van mijn visie zou ik alleszins perfect snappen dat hier veel kritiek op komt.

Denk ik niet..want ze zijn zelfs tot dit jaar nog voorstander geweest van de PO's terwijl we zonder PO's wellicht al kampioen waren geweest in 2023. Dit is echt puur voor de beloften gekozen. Onder de supporters is hier veel verdeeldheid over. Een deel vindt het heel erg dat Genk hun principes aan de kant gooit voor een beslissing rond de beloften en een deel snapt dit volledig gezien de club die Genk wil zijn.

Los van mijn visie zou ik alleszins perfect snappen dat hier veel kritiek op komt.
Mij maakt het niet uit waarom Genk gedraaid is hoor. Ik ben zelf heel content dat die play offs de vuilbak in gaan 😉

Vind dat nog een vrij begrijpelijke beslissing. 6 matchen minder, geeft wat ruimte voor onverwachte problemen en een wat langere winterstop.
Als het doel van de PO's was om ons, door meer topmatchen te laten spelen, Europees betere resultaten te laten halen, lijkt me dit nu een goed moment om daarvan af te stappen. Door de hervormde + nieuwe Europese competities, heb je zo'n matchen daar al en hebben we meer ploegen erin. Het enige dat ik niet begrijp is dat dazn hier mee akkoord gaat.
Let op, ik vond de PO's ook wel iets hebben. En inderdaad, 3 matchen minder dus abo mag wat goedkoper :p.

Dat lijkt me straf. Croonen is altijd ENORM voorstander geweest van de PO's (zelfs van de halvering van de punten), dat verandert niet opeens omdat ze nu de reguliere competitie als eerste afsluiten (want ook dat is niet de eerste keer). Genk is in deze gewoon opportunistisch en heeft bepaald dat voor hen de voordelen van Jong Genk in 1B belangrijker zijn dan de voordelen van PO's. Of dat zo is, laat ik in het midden omdat dat voor mij niet echt makkelijk in te schatten is (er is bijvoorbeeld wel heel veel talent doorgestroomd via de 1B ploeg de laatste jaren).

Los van hoe (on)eerlijk het hele beloftegedoe ook is of los van meningen over de PO's of welk format nu beter is, het feit dat de stemming onrechtstreeks wordt bepaald door het aantal punten dat Jong Genk dit jaar in 1B heeft gescoord is voor mij echt hallucinant, maar ok.

Ook dit, ja. Onderaan tracht iedereen de laatste 4 te vermijden, bovenaan probeert iedereen bij de top-6 te zijn. De meeste teams hebben altijd iets waar ze voor spelen.

Nu gaan we van 2.5/16 degradanten naar 2/18 degradanten. Minder doorstroming en degradatie naar een nog onaantrekkelijkere tweede klasse. En in plaats van beter te zijn dan de laatste 4, moet je nu enkel beter zijn dan de laatste 2. Veel clubs zullen al snel nergens meer om spelen. In het huidige format is zelfs OH Leuven (9de) nog niet veilig, met het nieuwe format zou enkel STVV (14de) zich nog zorgen moeten maken. Dat gaat het niveau en de competitiviteit ook niet ten goede komen.
Alsof al die teams nog voor iets spelen in het huidige format. Play-off 2 is een compleet gedrocht met lege stadions.
En die spanning in het huidige format doet die clubs financieel de nek om. Constant degradatiegevaar waardoor bestuur bij het minste de trainer ontslaat of zotte transfers doen in januari.

EDIT: alles wat Generaal hierboven zegt dus 😅

Alsof al die teams nog voor iets spelen in het huidige format. Play-off 2 is een compleet gedrocht met lege stadions.
En die spanning in het huidige format doet die clubs financieel de nek om. Constant degradatiegevaar waardoor bestuur bij het minste de trainer ontslaat of zotte transfers doen in januari.

EDIT: alles wat Generaal hierboven zegt dus 😅
De laatste vier spelen degradatie-einronde waarvan uiteindelijk 2.5 ploegen zakken. Iedereen speelt nog om daar niet bij te zijn. Met het nieuwe model zijn quasi al die ploegen nu al met verlof omdat er veel minder dalers zijn.

Ik pik af en toe nu wel zo'n match mee omdat die degradatiestrijd leuk is om volgen, zonder die context zijn dat gewoon eindeseizoensmatchen zonder inzet dus dan ga ik ook niet kijken.

Dat gebrek aan spanning vind ik eigenlijk een raar argument, ja dat is beter voor minder druk te hebben maar je kijkt toch voetbal juist omwille van de spanning? :D Anders kan je net zo goed naar een gesloten systeem als de MLS gaan. Veel liever een systeem met meer spanning en een kwalitatief betere tweede klasse met gezonde doorstroming dan wat we nu krijgen.

Persoonlijk kijk ik wekelijks alleen de volledige 90 minuten van mijn club. Van de andere hoogstens de highlights. Vaak zelfs dat niet. Onafhankelijk of die matchen spannend zijn of niet. Die andere matchen concurreren met matchen van La Liga, Serie A, Bundesliga en premier league. En dan verliest jupkes league matchen bijna altijd. Misschien ben ik daar wat atypisch in?

Ik was ook een fan van de Playoffs maar dat is voorkeur hè, ik zie hier veel mensen rationele argumenten proberen te vinden , maar het effect van de playoffs is gewoon niet duidelijk of wetenschappelijk bestudeerd.

Nu we hier zijn, ik ben voorstander van een gewone competitie met 16 en dan playoffs met Nederland. Bene playoffs dus. 4 van elk land. Absolute topwedstrijden en zeker veel geld mee te verdienen.

Dat zijn dan 30 speeldagen nationale competitie en bvb 9voor de playoffs (2 groepen van 4 daarna halve finales heen en terug en een finale afwisselend In België en Nl)

Persoonlijk kijk ik wekelijks alleen de volledige 90 minuten van mijn club. Van de andere hoogstens de highlights. Vaak zelfs dat niet. Onafhankelijk of die matchen spannend zijn of niet. Die andere matchen concurreren met matchen van La Liga, Serie A, Bundesliga en premier league. En dan verliest jupkes league matchen bijna altijd. Misschien ben ik daar wat atypisch in?
Nee, ik kijk zelden matchen van andere clubs. Of het is dat ik echt gewoon in de zetel wil zitten/liggen en denk van goh een dutje mag wel.
Ik vind wedstrijden zonder mijn club of clubs waar ik nog enige sympathie voor voel gewoon saai.
En als ik andere matchen kijk zal ik rapper op pakweg everton - southampton afstemmen dan liverpool - man u

Zonder band met een van de partijen is voetbal vaak te saai om te volgen. Ge zult afgelopen week maar eens 2 uur opzij gezet hebben om KV Mechelen STVV, Dender Beerschot of Kortrijk Cercle te zien. Om een oog uit te bleiten. En dat is dan nog met de zogenaamde "spanning" van PO3.
Mechelen had één keer op goal getrapt. Sta me toe te lachen met het argument dat het niveau gaat zakken als er geen PO3 meer op het spel staat.

Zonder band met een van de partijen is voetbal vaak te saai om te volgen. Ge zult afgelopen week maar eens 2 uur opzij gezet hebben om KV Mechelen STVV, Dender Beerschot of Kortrijk Cercle te zien. Om een oog uit te bleiten. En dat is dan nog met de zogenaamde "spanning" van PO3.
Mechelen had één keer op goal getrapt. Sta me toe te lachen met het argument dat het niveau gaat zakken als er geen PO3 meer op het spel staat.
PO1 is toch wel iets wat ik als neutrale kijker zoveel mogelijk live probeer te kijken.

Edit: ondanks dat ik voorstander ben van PO, zal het me voor de rest weinig uitmaken. Ik vind 18 ploegen wel absurd voor zo'n klein land, eveneens dat jeugdploegen niet kunnen zakken. Dan moet je een gesloten systeem doen zoals in Nederland. Daarbij denk ik dat 1B nog erger gaat worden met 18 ploegen in eerste klasse en ik vraag me af of het leefbaar gaat zijn op lange termijn, maar dat is voorlopig maar een mening.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan