Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga de playoffs missen, simpel. Ik ben het niet eens dat 2x per jaar een topwedstrijd beter is dan meerdere keren per jaar die wedstrijd te spelen, de wedstrijden zullen uiteraard terug iets meer geladen zijn maar ik kijk voor het voetbal in mijn zetel. Alsof ik liever naar Club - Dender zit te kijken dan naar Club - Genk. Het gaat het niveau echt niet ten goede komen.

Ons land is te groot voor een reeks van 18 en zeker nog eens voor een reeks met profclubs in 1B. Mogen we gerust vanuitgaan dat er weer veel meer clubs het moeilijk gaan krijgen de komende jaren. Gaan ze er terug een kerkhof gaan maken zoals voorheen?

Laat staan dat ze midden in het seizoen de degradatieregels nog eens willen aanpassen. Wat een klucht. Ik hoop echt dat er clubs zijn die dit voor de rechtbank brengen als ze ermee doorgaan.

Hoewel 16 clubs in 1A en 16 clubs in 1B (met evt. beloftenploegen) de beste oplossing zou zijn, is dat net het formaat dat niemand wil. Te weinig matchen zonder PO's, teveel matchen met PO's. Teveel kansen om te degraderen als je met 2 degradanten werkt, te weinig kansen om te promoveren als je met 1 degradant werkt.

Persoonlijk zou ik toch ook gewoon liever 16 clubs zonder PO's zien. En misschien zoals vele andere competities een extra bekercompetitie in het leven roepen, met enkel de hoogste 2 divisies, om wat extra matches te genereren.

ik heb dat argument "ons land is te klein voor een competitie met 18" nooit gesnapt. dat is in het verleden nooit een issue geweest, maar sinds ze met die playoffs gekomen zijn, is dat ineens dé waarheid.

voor een competitie stijl Schotland heb je max 12 ploegen in je competitie (en dat is al heel veel, 44 matchen), en dat vind ík gewoon te weinig ploegen.
16 is beter, maar zonder playoffs zijn dat maar 30 matchen.

het aantal ploegen beperken, of opdelen in playoffs, is alleen maar goed voor de G5, die hun TV-rechten en andere gedeelde inkomens dan met minder ploegen moeten delen.

plus dat ik het (ondanks ons voordeel de laatste jaren) nogal oneerlijk vind dat ge 5de kunt eindigen, en dat ge uw europees ticket aan de 7de kunt verliezen. (en dat ge als 6de niet eens in aanmerking komt)

Ach, tgaat er toch niet doorkomen precies.
De 2eklassers aant zagen (terecht imo) dat de beloftenteams niet kunnen degraderen, waardoor Genk niet zou meestemmen.

Het zou pas ingevoerd worden volgend seizoen ipv dit seizoen (ook terecht), waardoor al die ploegen op plaats 11-15 +- ook niet meer willen meestemmen, want die zagen het gewoon als een ticket om dit seizoen er toch in te blijven.

afin, weer een top lange termijnvisie dus! Allemaal navelstaren ipv te kijken hoe het op lange termijn beter zou kunnen werken. Enkel meestemmen als ge der zelf iets bij wint op dit moment, en we zien dan later wel wat het dan geeft.

De 2eklassers aant zagen (terecht imo) dat de beloftenteams niet kunnen degraderen, waardoor Genk niet zou meestemmen.

Het zou pas ingevoerd worden volgend seizoen ipv dit seizoen (ook terecht), waardoor al die ploegen op plaats 11-15 +- ook niet meer willen meestemmen, want die zagen het gewoon als een ticket om dit seizoen er toch in te blijven.

afin, weer een top lange termijnvisie dus! Allemaal navelstaren ipv te kijken hoe het op lange termijn beter zou kunnen werken. Enkel meestemmen als ge der zelf iets bij wint op dit moment, en we zien dan later wel wat het dan geeft.
Lijkt mij vooral dat ze extra druk aan het zetten zijn om nog extra zaken uit de brand te slepen. Zouden beter ook wel eens naar een eerlijker stemrecht gaan.

Deze stoelendans zou de Pro League toch aan het denken moeten zetten dat er iets grondigs organisatorisch mis is in het Belgisch professioneel voetbal? Vanaf 1e amateur tot hoger is elke club bijzonder behoudsgezind omdat men weet dat elke degradatie de club op het randje van faillissement kan brengen, terwijl vroeger een degradatie op zich geen drama hoefde te zijn. Omgekeerd krijg je dan clubs in lagere regionen (misschien Sporting Hasselt als uitzondering) die letterlijk niet willen opgaan (vb. Knokke).

Men moet 1B (die naam alleen al) gewoon aantrekkelijker maken, zowel op vlak van competitie als logistiek door de minimale licentie-eisen te herzien waardoor je niet van die toestanden hebt dat Deinze of Patro demonteerbare (en onvergunde) tribunes moeten bijplaatsen om toch maar voldoende zitplaatsen te kunnen aanbieden op papier.

De playoffs kan je voor of tegen zijn, maar dat deze het Belgisch voetbal 'beter' maken is een non-argument. Het is logisch dat er mindere affiches zijn binnen een reguliere competitie maar dat is ook de charme ervan, want dat zijn of worden ook matchen met inzet. Zoals iemand al zei, met een puur reguliere competitie telt elke drie punten voor drie punten en elk punt voor een punt.

De ploegen gaan toch niet vaker tegen laagvliegers spelen? Dat zal evenveel (2) zijn als dat nu het geval is?
Fout. Topploegen spelen nu in de reguliere competitie 2 x tegen elkaar en in de playoffs nog eens 2 x tegen elkaar. Een groter % van de wedstrijden van het seizoen worden dus tegen topclubs afgewerkt.

In een format zonder playoffs voegen we nog 2 ploegen toe aan 1A die we liever kwijt dan rijk zijn. Een substantieel groter aandeel van de wedstrijden wordt dus tegen mindere ploegen afgewerkt. Dat komt uiteraard ook deels omdat er in totaliteit minder wedstrijden zijn, maar ook binnen dat aantal wedstrijden is het aandeel toch gewoon kleiner hoor.

De playoffs kan je voor of tegen zijn, maar dat deze het Belgisch voetbal 'beter' maken is een non-argument.

Iedereen zijn mening - hunker naar nostalgie of niet, wie zal het zeggen - maar hoe je dit soort flagrante stellingen kunt poneren begrijp ik niet. Wat definieer jij onder 'beter'? Begin daar al eens mee. Gezellig cafévoetbal? Is dat het ultieme doel?

De enige objectieve maatstaf die ik mij kan inbeelden is de Europese positionering, want daar klasseer je jezelf tegen over de rest van de competities. Voor de playoffs zaten we in vrije val en stonden we 14de, erna stegen we gestaag naar plaats 8 (dat is niet te verklaren door Rusland & Oekraïne). Ook voor die nieuwe Conference League. We zitten qua puntenaantal de laatste 3 jaar op koers om met Frankrijk voor plaats 5 te knokken. 'Maar het maakt ons voetbal niet beter hoor'.

Hoe meer je uitgedaagd wordt als topsporter, hoe meer er van je vereist wordt, hoe sterker je daar op termijn uitkomt. Als je vaker topmatchen speelt groei je. Dat lijkt me elementaire wiskunde. Dat geldt niet alleen voor het selecte kransje aan topclubs maar ook voor die laag daaronder. Een Charleroi, Union, Gent of Cercle leren eruit om eens PO1 te spelen en dan vertaalt zich dat in ofwel een duurzame groei als club ofwel spelers die toptransfers maken (denk aan al die Cercleboys die uitzwierven).

Topmatchen trekken volle stadions aan en topmatchen trekken meer kijkers aan op tv. Dat verhoogt simpelweg de inkomsten. Ik weet niet of het de Pro League is die achterlijk redeneert als ze zonder gêne berichten durven uitsturen dat het voor DAZN niet uitmaakt of er playoffs zijn of niet, of dat ze gewoon liegen. Of dat het DAZN is dat in een dronken bui een contract afsloot. Maar de waarde van dat tv-contract gaat kelderen en dat gaat elke club straks in de portemonnee voelen als ze 30 topmatchen per jaar schrappen. Daar hoef je geen marketing voor gestudeerd te hebben. En op termijn zal die lagere intensiteit zich ook vertalen in een zwakkere Europese positie, iets wat de heer Verhaeghe precies niet goed beseft, of zo. Ofwel hoopt hij uitgenodigd te worden in een nakende Europese Superleague, is hij enkel bezig met de korte-termijn-sollen en zegt hij straks België vaarwel. Dat een voetbalanalfabeet als Vandenhaute hierin meegaat hoeft ook niet te verbazen. Die man heeft van voetbal weinig kaas gegeten en volgt als een schoothondje zijn grote voorbeeld uit Brugge. Heel veel respect voor de topclubs die wel verder denken dan hun neus lang is: Antwerp, Union, Gent en Standard. Chapeau heren. Op jullie moet er gerekend worden.

Het huidige format is niet perfect, maar ik zie geen beter alternatief vooralsnog. Eigenlijk wilt elke club in het profvoetbal hetzelfde: zoveel mogelijk matchen spelen tegen topclubs. De topclubs willen dat, en de middenmoot-ploegen willen dat, de 1B-clubs dromen daarvan en de degradatiekandidaten willen dat. De vraag die pakweg Union stelt scheelt niet zoveel als die die pakweg STVV stelt. Maar je moet ook ergens wel beseffen dat dit format er gekomen is door een uitgebreide, onafhankelijke, buitenlandse studie. Dit format werd academisch voorgesteld door sporteconomen die het als het beste voor ons voetbal ontwierpen. Niet door politiek gemarchandeer. En ze zijn stilaan elders ook wel delen ervan aan 't kopiëren, met alle voetbalemoties als barrières. En dan komt het antwoord: en de grote landen dan? Wel, daar kijken die topclubs ook gewoon naar de piste om de competitie te verlaten. Moeten we dat als voorbeeld nemen?

Uiteindelijk is dit gedoe van de laatste dagen weer 1 groot schabouwelijk toneeltje. Het lijkt de federale regeringsvorming wel. Een compromis à la Belge waarbij ze de grenzen van het legale opzoeken om iedereen iets te geven of af te kopen. Een paar clubs het niet degraderen, Genk het behoud van hun beloftenploeg in 1B, een paar tweedeklassers een kans op promotie. En zo krijgen we gemarchandeer en worden de regels nog tijdens het spel aangepast. Met pakweg clubs in 1B of Standard als slachtoffer. Maar ook die zet lijkt doorzien te worden. Het zal niet zomaar pakken. Ik zou haast zeggen: gelukkig is er Georges-Louis Bouchez nog. Of Stijn Stijnen. Begot.

Nu, ze doen wat ze willen. Als ze echt weer terug willen naar af en ze vinden er legaal hun meerderheid voor, moeten ze dat vooral doen straks. Niet alleen Amerikanen zijn blijkbaar hardleers.

Iedereen zijn mening - hunker naar nostalgie of niet, wie zal het zeggen - maar hoe je dit soort flagrante stellingen kunt poneren begrijp ik niet. Wat definieer jij onder 'beter'? Begin daar al eens mee. Gezellig cafévoetbal? Is dat het ultieme doel?

De enige objectieve maatstaf die ik mij kan inbeelden is de Europese positionering, want daar klasseer je jezelf tegen over de rest van de competities. Voor de playoffs zaten we in vrije val en stonden we 14de, erna stegen we gestaag naar plaats 8 (dat is niet te verklaren door Rusland & Oekraïne). Ook voor die nieuwe Conference League. We zitten qua puntenaantal de laatste 3 jaar op koers om met Frankrijk voor plaats 5 te knokken. 'Maar het maakt ons voetbal niet beter hoor'.

Hoe meer je uitgedaagd wordt als topsporter, hoe meer er van je vereist wordt, hoe sterker je daar op termijn uitkomt. Als je vaker topmatchen speelt groei je. Dat lijkt me elementaire wiskunde. Dat geldt niet alleen voor het selecte kransje aan topclubs maar ook voor die laag daaronder. Een Charleroi, Union, Gent of Cercle leren eruit om eens PO1 te spelen en dan vertaalt zich dat in ofwel een duurzame groei als club ofwel spelers die toptransfers maken (denk aan al die Cercleboys die uitzwierven).

Topmatchen trekken volle stadions aan en topmatchen trekken meer kijkers aan op tv. Dat verhoogt simpelweg de inkomsten. Ik weet niet of het de Pro League is die achterlijk redeneert als ze zonder gêne berichten durven uitsturen dat het voor DAZN niet uitmaakt of er playoffs zijn of niet, of dat ze gewoon liegen. Of dat het DAZN is dat in een dronken bui een contract afsloot. Maar de waarde van dat tv-contract gaat kelderen en dat gaat elke club straks in de portemonnee voelen als ze 30 topmatchen per jaar schrappen. Daar hoef je geen marketing voor gestudeerd te hebben. En op termijn zal die lagere intensiteit zich ook vertalen in een zwakkere Europese positie, iets wat de heer Verhaeghe precies niet goed beseft, of zo. Ofwel hoopt hij uitgenodigd te worden in een nakende Europese Superleague, is hij enkel bezig met de korte-termijn-sollen en zegt hij straks België vaarwel. Dat een voetbalanalfabeet als Vandenhaute hierin meegaat hoeft ook niet te verbazen. Die man heeft van voetbal weinig kaas gegeten en volgt als een schoothondje zijn grote voorbeeld uit Brugge. Heel veel respect voor de topclubs die wel verder denken dan hun neus lang is: Antwerp, Union, Gent en Standard. Chapeau heren. Op jullie moet er gerekend worden.

Het huidige format is niet perfect, maar ik zie geen beter alternatief vooralsnog. Eigenlijk wilt elke club in het profvoetbal hetzelfde: zoveel mogelijk matchen spelen tegen topclubs. De topclubs willen dat, en de middenmoot-ploegen willen dat, de 1B-clubs dromen daarvan en de degradatiekandidaten willen dat. De vraag die pakweg Union stelt scheelt niet zoveel als die die pakweg STVV stelt. Maar je moet ook ergens wel beseffen dat dit format er gekomen is door een uitgebreide, onafhankelijke, buitenlandse studie. Dit format werd academisch voorgesteld door sporteconomen die het als het beste voor ons voetbal ontwierpen. Niet door politiek gemarchandeer. En ze zijn stilaan elders ook wel delen ervan aan 't kopiëren, met alle voetbalemoties als barrières. En dan komt het antwoord: en de grote landen dan? Wel, daar kijken die topclubs ook gewoon naar de piste om de competitie te verlaten. Moeten we dat als voorbeeld nemen?

Uiteindelijk is dit gedoe van de laatste dagen weer 1 groot schabouwelijk toneeltje. Het lijkt de federale regeringsvorming wel. Een compromis à la Belge waarbij ze de grenzen van het legale opzoeken om iedereen iets te geven of af te kopen. Een paar clubs het niet degraderen, Genk het behoud van hun beloftenploeg in 1B, een paar tweedeklassers een kans op promotie. En zo krijgen we gemarchandeer en worden de regels nog tijdens het spel aangepast. Met pakweg clubs in 1B of Standard als slachtoffer. Maar ook die zet lijkt doorzien te worden. Het zal niet zomaar pakken. Ik zou haast zeggen: gelukkig is er Georges-Louis Bouchez nog. Of Stijn Stijnen. Begot.

Nu, ze doen wat ze willen. Als ze echt weer terug willen naar af en ze vinden er legaal hun meerderheid voor, moeten ze dat vooral doen straks. Niet alleen Amerikanen zijn blijkbaar hardleers.
Ik maak de opmerking dat je niet kan zeggen dat de playoffs het Belgisch voetbal beter maken en alle andere factoren (betere jeugdopleidingen, beter management,...) niet. Het is te kort door de bocht dat door de playoffs de inkomsten exponentieel zijn toegenomen door tv-gelden en hogere toeschouwersaantallen. Draai het om, zijn de playoffs noodzakelijk om het voetbal in België levensvatbaar te houden? In het bevestigend geval, is er iets grondigs mis met het Belgisch voetbal. Het is datgene dat ik opmerk.

Met de rest van je post ben ik het zeker eens, want hetgeen men nu voorstelt is ook niet zaligmakend (zie mijn eerdere post).

Ik maak de opmerking dat je niet kan zeggen dat de playoffs het Belgisch voetbal beter maken en alle andere factoren (betere jeugdopleidingen, beter management,...) niet. Het is te kort door de bocht dat door de playoffs de inkomsten exponentieel zijn toegenomen door tv-gelden en hogere toeschouwersaantallen. Draai het om, zijn de playoffs noodzakelijk om het voetbal in België levensvatbaar te houden? In het bevestigend geval, is er iets grondigs mis met het Belgisch voetbal. Het is datgene dat ik opmerk.

Met de rest van je post ben ik het zeker eens, want hetgeen men nu voorstelt is ook niet zaligmakend (zie mijn eerdere post).
Het Belgisch voetbal levensvatbaar houden?

Mag het iets meer zijn aub? op de 16e plek in de Uefa-ranking is het Belgisch voetbal nog steeds levensvatbaar. Het zal alleen allemaal van een lager niveau zijn en moeten gebeuren met minder middelen.

Het Belgisch voetbal levensvatbaar houden?

Mag het iets meer zijn aub? op de 16e plek in de Uefa-ranking is het Belgisch voetbal nog steeds levensvatbaar. Het zal alleen allemaal van een lager niveau zijn en moeten gebeuren met minder middelen.
Kijk eens hoeveel clubs er in buitenlandse handen zijn? Hoeveel clubs hebben de laatste jaren boekhoudkundig winst gemaakt, zonder dat een suikernonkel of buitenlandse investeerders geld moeten toestoppen?
Dit seizoen is Deinze voor de bijl gegaan, het seizoen ervoor KVO. Eendracht Aalst is ook gesneuveld. Drie clubs die jaren geleden surften tussen de drie hoogste klasses.

Jezus waarom toch, hopelijk toch ook stevige kortingen op de abonnementen dan, 5 toppers weg en 2 degradatieploegen erbij.
Meer dan 80% van de stemmers in de HLN poll zijn pro afschaffing playoffs, je kan niet voor iedereen goed doen maar dit is duidelijk een verandering die vele supporters wel goed vinden. (28,000 stemmers, dus toch wel representatief)

Meer dan 80% van de stemmers in de HLN poll zijn pro afschaffing playoffs, je kan niet voor iedereen goed doen maar dit is duidelijk een verandering die vele supporters wel goed vinden. (28,000 stemmers, dus toch wel representatief)

Het is inderdaad wat de gewone voetbalfan wilt. Hebben ze ook aangehaald net. Wel grappig dat die Bouchez kwaad is. Hij wil play offs maar zijn ploeg geraakt niet eens in eerste. Weinig recht van spreken dan :laugh:

"We nemen afscheid van de play-offs, die ons 15 jaar diensten hebben bewezen. Maar de meerderheid wilde iets anders. Niemand loopt hier supertevreden buiten. Iedereen heeft water bij de wijn gedaan. De fans krijgen een herkenbaar format waar ze naar vragen. We keren terug naar de wortels van ons voetbal."

nochtans, ze waren daar zélf vragende partij. de beloftenteams betalen elk 1 miljoen euro om in 1B te spelen, die verdeeld worden over de andere ploegen. toen Standard 16 degradeerde, zijn ze gaan protesteren, omdat dat er zo een beloftenteam minder was, en dus maar 3 miljoen te verdelen.

nu klagen ze dat, als de beloftenteams de laatste plaatsen innemen, en er geen kan promoveren, ze zelf kunnen degraderen als zij daar net boven eindigen.

elk voordeel heb z'n nadeel, maar dat zien ze blijkbaar niet in, die voorzitters.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan