Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
En zo zitten we na drie speeldagen aan een gemiddelde van 0.67 strafschoppen per match. De Premier League zat vorig jaar aan 0.26.

Een strafschop is sowieso al een veel te genereuze beloning in 95% van de gevallen, als je ze dan nog eens als Sinterklaas gaat uitdelen zoals onze referees, tja.
Ok, maar kunnen we dan wel eens meerekenen hoeveel er effectief onterecht zijn (volgens de regels, niet onze interpretatie) vooraleer we met cijfers gaan goochelen en vergelijkingen maken?

Kan even goed aantonen dat het niveau hier lager ligt en er meer domme fouten gemaakt worden of slecht verdedigd wordt.

Al die losers die voor het minste gaan liggen kan ik anders ook wel missen als de pest hoor. En maar pijn faken tot er niet gefloten wordt en doodleuk rechtspringen :laugh:

Vorig seizoen heb ik al eens opgezocht hoe het er in de andere competities aan toe gaat. Toch significante verschillen.

Premier League: 0.22
La Liga: 0.33
Bundesliga: 0.35
Serie A: 0.29
Ligue 1: 0.39
Eredivisie: 0.21
Liga Portugal: 0.36
Jupiler Pro League: 0.44
Scottish Premiership: 0.28
Austrian Bundesliga: 0.27
Ik weet niet of er een correlatie is tussen spelniveau en aantal toegekende penalties. Ik denk nu niet per se dat Schotland en Oostenrijk een kwalitatief betere competitie hebben dan de onze.

Mijn frustratie komt niet voort uit arbitrale incompetentie (individuele fouten of inconsistente beslissingen), wel uit richtlijnen van bovenaf dat de ondergrens om een strafschop toe te kennen blijkbaar heel wat lager ligt dan in andere competities.

Mijn mening is nog altijd dat een strafschop een disproportionele straf is voor de meeste overtredingen. Die grijze zone van penalty of niet-penalty mag wat mij betreft flink opgeschoven worden.

Maar wat doe je dan met fouten die buiten de 16 wel gefloten zouden worden, maar te licht zijn om effectief een penalty voor te geven? Onrechtstreeks vrije trap terug in de 16?

Want ben het voor de duidelijkheid wel eens dat er veel te veel 'kleine' fouten toch wel resulteren in een grote scoringskans die een penalty is.

Heel moeilijk lijnen in te trekken idd ... men wel zo veel mogelijk consequente beslissingen, en dus zo veel mogelijk interpretatie wegwerken, maar dan krijg je natuurlijk dat weer.
Zou ook liever de lat veel hoger leggen voor overtredingen (in de 16), maar dan wordt het weer louter interpretatie en gaat er weer nog meer steen en been geklaagd worden, zo is het helaas altijd iets.

ik ben daar niet voor. een fout die buiten de 16 gegeven wordt, is een penalty die binnen de 16 gegeven wordt. simpel, iedereen kent die basis-regel, iedereen kan daar rekening mee houden.

is dat voor veel fouten disproportioneel? jammer hoor, maak ze dan niet ín de 16.

Heel moeilijk lijnen in te trekken idd ... men wel zo veel mogelijk consequente beslissingen, en dus zo veel mogelijk interpretatie wegwerken, maar dan krijg je natuurlijk dat weer.
Zou ook liever de lat veel hoger leggen voor overtredingen (in de 16), maar dan wordt het weer louter interpretatie en gaat er weer nog meer steen en been geklaagd worden, zo is het helaas altijd iets.
Je kan de regels zo opstellen dat een overtreding in de 16 meter een indirecte vrije trap oplevert, tenzij de scheidsrechter oordeelt dat een scoringskans werd ontnomen. Dat doet men nu ook al om te bepalen of een speler een gele of rode kaart krijgt.

Natuurlijk krijg je dan discussie over "was dit een indirecte vrije trap of een strafschop?" maar 1) het zorgt er wel voor dat het aantal strafschoppen drastisch zal dalen en 2) de overteding wordt nog altijd bestraft met een vrije trap op een positie dicht bij doel. Liever meer interpretatie en minder strafschoppen dan het omgekeerde. Geklaag zal er toch altijd zijn, dat hebben we de afgelopen seizoenen uitvoerig gezien.

ik ben daar niet voor. een fout die buiten de 16 gegeven wordt, is een penalty die binnen de 16 gegeven wordt. simpel, iedereen kent die basis-regel, iedereen kan daar rekening mee houden.

is dat voor veel fouten disproportioneel? jammer hoor, maak ze dan niet ín de 16.
Mijn voetbalhart bloedt toch een beetje om zoveel wedstrijden beslecht te zien worden door strafschoppen. En de straf moet toch nog altijd in proportie staan tot de misdaad. Een speler krijgt ook enkel direct rood voor zware overtredingen of voor het afnemen van een scoringskans. Waarom is dat voor strafschoppen dan anders? Wedstrijden die beslecht worden door penalty's zoals die van ons tegen Cercle vorig seizoen of die van Union tegen Anderlecht, daar krijg ik het maagzuur van. Daar druist de toepassing van de regels echt in tegen de geest van het spel.

allez, die strafschop die wij tegen krijgen, dit weekend (hands Torunariga). dat was óók licht hoor, maar buiten de 16 zou niemand klagen dat dat gefloten wordt. in de 16 zou dat dan ineens niet meer mogen, omdat ze die penalty quasi zeker binnen trappen? ik ben daar niet mee akkoord.
misschien moeten ze diezelfde fouten dan buiten de 16 óók maar niet geven.

maar een beslissing over wat een fout is laten afhangen door de plaats op het veld? da's een beetje zoals enkele jaren geleden dat er commentaren waren "allez, rode kaart/penalty in de 2de minuut, da's de match om zeep fluiten". nee, als dat terecht is, moet dat gegeven worden.

allez, die strafschop die wij tegen krijgen, dit weekend (hands Torunariga). dat was óók licht hoor, maar buiten de 16 zou niemand klagen dat dat gefloten wordt. in de 16 zou dat dan ineens niet meer mogen, omdat ze die penalty quasi zeker binnen trappen? ik ben daar niet mee akkoord.
misschien moeten ze diezelfde fouten dan buiten de 16 óók maar niet geven.

maar een beslissing over wat een fout is laten afhangen door de plaats op het veld? da's een beetje zoals enkele jaren geleden dat er commentaren waren "allez, rode kaart/penalty in de 2de minuut, da's de match om zeep fluiten". nee, als dat terecht is, moet dat gegeven worden.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik argumenteer dat die fout ook binnen de 16 meter gefloten moet worden (want fout is fout) maar dat je niet elke fout met een strafschop moet bestraffen. Zodat de overtreding en strafmaat in verhouding staan met elkaar.

Net zoals je bij een foutieve tackle kijkt naar de intensiteit (bv. gestrekt been) en de plaats op het veld (bv. speler alleen door) om de correcte strafmaat (waarschuwing, geel, rood) te bepalen. Proportionele bestraffing.

Je kan de regels zo opstellen dat een overtreding in de 16 meter een indirecte vrije trap oplevert, tenzij de scheidsrechter oordeelt dat een scoringskans werd ontnomen. Dat doet men nu ook al om te bepalen of een speler een gele of rode kaart krijgt.

Natuurlijk krijg je dan discussie over "was dit een indirecte vrije trap of een strafschop?" maar 1) het zorgt er wel voor dat het aantal strafschoppen drastisch zal dalen en 2) de overteding wordt nog altijd bestraft met een vrije trap op een positie dicht bij doel. Liever meer interpretatie en minder strafschoppen dan het omgekeerde. Geklaag zal er toch altijd zijn, dat hebben we de afgelopen seizoenen uitvoerig gezien.

Mijn voetbalhart bloedt toch een beetje om zoveel wedstrijden beslecht te zien worden door strafschoppen. En de straf moet toch nog altijd in proportie staan tot de misdaad. Een speler krijgt ook enkel direct rood voor zware overtredingen of voor het afnemen van een scoringskans. Waarom is dat voor strafschoppen dan anders? Wedstrijden die beslecht worden door penalty's zoals die van ons tegen Cercle vorig seizoen of die van Union tegen Anderlecht, daar krijg ik het maagzuur van. Daar druist de toepassing van de regels echt in tegen de geest van het spel.

Als ik het goed heb is het net daarom dat vb. de handsregels gewijzigd werden, zodat er minder interpretatie nodig is.
Ik zeg niet dat ik daar mee akkoord ben hoor, verre van zelfs .. al vind ik jouw idee ook niet bepaald goed, ik zou liever gewoon hebben dat ze algmeen minder lichte fouten fluiten, maar mijn inziens licht er veel oorzaak bij de spelers zelf, die bij het minste zich laten vallen, terwijl er in heel wat fases echt wel nog verder gevoetbald kan worden.

Visser gaat deze match uit de hand laten lopen.
En Marc Brys heeft zoals altijd weer een sterk tactisch plannetje klaar en zijn spelers op scherp gekregen.

Dat Hoefkens en Standard een miscast zouden zijn kon zelf een blinde zien.
Ik had al gereageerd bij de bekendmaking dat Hoefkens december niet ging halen, maar zou wel eens sneller kunnen gaan.

Snap daarom ook niet dat Standard dan zo verontwaardigd was toen Deila vertrok, die zag de bui al hangen natuurlijk dat er 0 versterking zou komen.

Mss is Cercle ook wel zo sterk zodat t lijkt dat iedere ploeg zwak is tegen hen.. Alleen jammer dat we ons geen blessures kunnen permiteren (geen bank). Maar de overgave die ze telkens op de mat leggen, als supporter geniet je er wel van ook al is het niet altijd mooi.

't is toch een jaarlijks weerkerend fenomen in augustus, die verrassinkjes? er is zelfs eens een jaar geweest dat Eupen zo op kop stond in september. ik zou daar niet te veel rekening mee houden, tbh, buiten het feit dat het voor de kleinere teams extra punten zijn tegen degradatie, en de grotere teams die moeten oppassen dat ze niet te veel achterstand oplopen

Mss is Cercle ook wel zo sterk zodat t lijkt dat iedere ploeg zwak is tegen hen.. Alleen jammer dat we ons geen blessures kunnen permiteren (geen bank). Maar de overgave die ze telkens op de mat leggen, als supporter geniet je er wel van ook al is het niet altijd mooi.
Cercle, hebben die supporters? :unsure:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
296K