Jupiler Pro League 2023-2024

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    187
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
We gaan dit seizoen 6x tegen Brugge, 5x tegen Anderlecht en 5x tegen Antwerp spelen.
Maar joepie, er is spanning! Allemaal een abo'tje kopen op DAZN!

aan de Brugge & de Anderlecht sups oprecht vraagje: keken jullie vroeger niet harder uit naar die topmatchen, toen er maar 2x tegen elkaar gespeeld werd?
Natuurlijk. Maar hier is toch weinig volk pro-play offs?

We gaan dit seizoen 6x tegen Brugge, 5x tegen Anderlecht en 5x tegen Antwerp spelen.

aan de Brugge & de Anderlecht sups oprecht vraagje: keken jullie vroeger niet harder uit naar die topmatchen, toen er maar 2x tegen elkaar gespeeld werd?
Ik heb dat hier al meermaals aangegeven dat die overdaad aan speciale matchen ze niet meer speciaal maakt. Idem bij zo'n super league enzo.

Ik denk dat er heel weinig supporters pro PO's zijn. Maar wij caren dan ook niet (of veel minder) over inkomsten, enkel het sportieve interesseert ons.

Ja sowieso. Ook tegen de kleintjes was er toen veel meer te doen. Een nederlaag tegen bijvoorbeeld de laatste wilde zeggen dat je de punten ergens anders moest gaan halen. Naar die toppers keek iedereen uit, al lang op voorhand. Nu is dat allemaal weg. Je speelt soms 6 keer tegen elkaar waarvan dikwijls 5 keer op 2 maanden tijd als het halve finale beker betreft. Voor mij persoonlijk hoeft dat niet. Door die halvering geeft het meer suspense de laatste matchen voor de tv maar de eerste 30 lijken meer een verplicht nummer om erbij te zijn.

Er zijn al zoveel enquetes en rondvragen gebeurd bij de gewone fan. Telkens komt daaruit dat niemand die PO willen hebben. Maar tv is baas en er gebeurd gewoon niks mee. Het is jammer dat ze niet naar het volk luisteren. Maar ook de teams zijn hier schuldig aan. Die ploegen hebben het liefste dat de gewone fan afhaakt en ze van die plaatsen VIP Seats kunnen maken. Dat brengt veel meer op. En dat is jammer genoeg de drijfveer geworden

Gewoon meer ploegen terug , gene PO , kampioen gekend wanneer alle wedstrijden zijn afgehandeld .
Back to the old days

16 teams en zonder PO. Dan kan het geklaag over te veel matchen ook ineens de vuilbak in.
Idd.
Wel grappig, ze willen meer po's en "toppers" vanwege de portefeuille maar dan ieder jaar opnieuw gemelk van "teveel wedstrijden".

Zelfde met spelers die ieder seizoen opnieuw janken over kerstvoetbal maar dan wel dromen van de Premier League....

Zeker. Maar in de plaats komt een extra spannings periode met het halen van de playoffs, en dan nog eens een meestal spannende titelrace.

Er zijn zeker argumenten contra playoffs, maar net zo goed pro playoffs argumenten. Alle begrip dat mensen daar minder fan van zijn. Maar ik vind het een meerwaarde. Als fan van Noord Amerikaanse sporten sta ik daar mss meer voor open.

Ik wil gewoon altijd winnen tegen Anderlecht, Standard, Genk of Gent. En nu dat vaak 4x of 6x per seizoen is, creëert dat toch extra spanning. Los van't feit hoe we er op dat moment voor staan. Dus neen, geen verminderde spanningsboog voor mij.

Zeker. Maar in de plaats komt een extra spannings periode met het halen van de playoffs, en dan nog eens een meestal spannende titelrace.
Die extra spanning is natuurlijk wel kunstmatig en zorgt voor een pak minder spanning tijdens de reguliere competitie.
Als neutrale kijker is voor mij de spanning van een Club-Anderlecht, of andere affiche tussen 2 toppers quasi onbestaande tijdens het reguliere seizoen. Want het resultaat tijdens die reguliere competitie maakt geen ene sikkepit meer uit, zolang je maar in de top 6 eindigt.
Genk is er de laatste speeldag ingesukkelt, had 23 punten achterstand op Union en kan binnen 2 weken bovenaan staan, hallucinant eigenlijk. Voor de ene is dat spanning, voor de andere is dat al randje bedrog.

Er zijn zeker argumenten contra playoffs, maar net zo goed pro playoffs argumenten. Alle begrip dat mensen daar minder fan van zijn. Maar ik vind het een meerwaarde. Als fan van Noord Amerikaanse sporten sta ik daar mss meer voor open.
Ik kan alleen maar kijken vanuit het standpunt van de NFL maar dat is toch niet te vergelijken? De competitie duurt daar maar 17 speeldagen en je plaats in het reguliere klassement zorgt voor oa thuisvoordeel en een lager geplaatste tegenstander in de PO's. Je speelt dan ook nog eens 6 van die 17 matchen tegen rechstreekse concurrenten in je divisie, die je eigenlijk moet winnen wil je zeker zijn dat je in de PO's zit. Die combo zorgt ervoor dat elke misstap beslissend kan zijn voor je seizoen. Dat gevoel heb ik in onze pintjesliga veel minder.

Soit, uiteraard is het nu wel spannender maar voor mij is de competitie maar een speeldag of 13-14 interessant. De laatste 3-4 voor de PO's omdat daar beslist wordt wie mee mag doen en dan de uiteindelijke PO's...

Laatst bewerkt:
In de NBA, en al zeker in het NMa tournament al vaak de ploeg met het beste record zien sneuvelen in de eerste ronde van de playoffs. Zou dan ook zogezegd “oneerlijk” zijn. Terwijl dat gewoon het competitie format is.

Genk is er de laatste speeldag ingesukkelt, had 23 punten achterstand op Union en kan binnen 2 weken bovenaan staan, hallucinant eigenlijk. Voor de ene is dat spanning, voor de andere is dat al randje bedrog.
Het blijft natuurlijk ook een feit dat zowel Union als Anderlecht in dat geval niet goed gewerkt hebben. Als je een bonus van 11 punten te grabbel gooit mag je het ook gewoon gaan zoeken bij jezelf.

Gewoon meer ploegen terug , gene PO , kampioen gekend wanneer alle wedstrijden zijn afgehandeld .
Back to the old days

Al dat romantische gedoe...

Speel je dan liever tegen betonploegen uit de onderste regionen van het professionele voetbal? En toptalenten die dan maar kiezen voor een andere competitie

Als het aan mij lag: 10 ploegen en 4 keer tegen elkaar spelen. Of nog beter, een beneliga die kan concurreren met de Ligue 1.

In de NBA, en al zeker in het NMa tournament al vaak de ploeg met het beste record zien sneuvelen in de eerste ronde van de playoffs. Zou dan ook zogezegd “oneerlijk” zijn. Terwijl dat gewoon het competitie format is.
Haal anders eens meer dan 2 woorden uit heel mijn uitleg om te counteren.
Ik zeg nergens dat het voor mij randje bedrog is, wel dat het voor sommigen zo kan overkomen.
Ik beweer gewoon dat de spanning die er nu is eigenlijk gewoon gestolen is van die van tijdens de reguliere competitie aangezien het resultaat daar niet echt belangrijk is, zolang je de eerste maar in je vizier houdt :)

Supporters hebben natuurlijk het recht om te klagen, want die hebben geen inspraak gehad, maar die clubs daarentegen. Ze willen zelf altijd maar meer en beter en een paar "grote" clubs dringen dan hun zin door, vaak ten koste van de kleinere ploegen en zelfs dan willen ze nog klagen.

Haal anders eens meer dan 2 woorden uit heel mijn uitleg om te counteren.
Ik zeg nergens dat het voor mij randje bedrog is, wel dat het voor sommigen zo kan overkomen.
Ik beweer gewoon dat de spanning die er nu is eigenlijk gewoon gestolen is van die van tijdens de reguliere competitie aangezien het resultaat daar niet echt belangrijk is, zolang je de eerste maar in je vizier houdt :)
Was niet op u bedoeld hoor. :) Was niet echt duidelijk.

Was een respons op mensen die steeds gaan opperen dat het oneerlijk zou zijn.

Ben het zeker niet oneens dat de playoffs de topmatchen enigszins devalueren.

Speel je dan liever tegen betonploegen uit de onderste regionen van het professionele voetbal? En toptalenten die dan maar kiezen voor een andere competitie
Alsof toptalenten nu blijven omdat we PO's hebben... Huidige format wordt kunstmatig opgepompt door de clubs en tv-rechten houders, maar vraag het aan de fans en je vindt geen 10% voorstander. Allemaal goed en wel dat de clubs op het einde van de rit wat meer centjes overhouden, maar dat wordt in België dan weer royaal verscheten aan makelaars en middelmatige transfers.

Heel dat PO-gedoe wordt amper door de fans gedragen, schaf dat boeltje toch gewoon af. So what dat er dan 2 ploegen van minder niveau bij komen, alsof de G5 zo'n sprankelend champagnevoetbal brengt... De eerste 6 matchen van deze PO's alles in totaal misschien een uur goed voetbal gezien, is dat dan zo'n graadmeter?

Schotland, Albanië, MLS, Australië, Bulgarije, Colombia, Cyprus, Denemarken, Griekenland, IJsland, Israël, etc hebben allemaal play-offs. Technisch gezien Thé Championship ook nog. Dus echt wel genoeg andere, ook kleinere landen, die het play-off systeem hanteren.

Ik heb me verkeerd verwoord: met play-offs op zich heb ik geen probleem, maar wel met die puntenhalvering. Ik weet niet hoe het exact verloopt in irrelevante competities van landen à la Albanië, Ijsland en Israël, maar het is en blijft een domme, onlogische regeling. Heel het seizoen goed spelen, en dan krijg je op het einde te horen dat je voorsprong gehalveerd wordt want anders ween ween bij de andere clubs die in de top 6 zijn geëindigd. De enige manier waarop je die regel kan verdedigen is door te zeggen dat anders geen kat meer kijkt naar die wedstrijden (want zonder die halvering ging het nu sowieso enkel maar tussen Anderlecht en Union; de rest liepen al te veel punten achter ongeacht of ze nu alles winnen). Maar dan draait het niet meer over voetbal, sportiviteit of weet ik wat, maar gewoon enkel over de olifant in voetbalkamer: geld.

Wat is er mis met: degene die na al de speeldagen het meeste punten heeft, wint? Nee, we gaan nog eens foefelaré doen, de punten halveren en de top 6 nog is allemaal tegen elkaar laten spelen. :ROFLMAO:

Het is wat het is, en het zal vermoedelijk niet snel verdwijnen, maar ik rol toch elk jaar opnieuw met m'n ogen als ik ze weer hoor beginnen zeveren over de play-offs en dat de 5e of 6e in ranking nog kampioen kan worden.

Laatst bewerkt:
Ik kan alleen maar kijken vanuit het standpunt van de NFL maar dat is toch niet te vergelijken? De competitie duurt daar maar 17 speeldagen en je plaats in het reguliere klassement zorgt voor oa thuisvoordeel en een lager geplaatste tegenstander in de PO's. Je speelt dan ook nog eens 6 van die 17 matchen tegen rechstreekse concurrenten in je divisie, die je eigenlijk moet winnen wil je zeker zijn dat je in de PO's zit. Die combo zorgt ervoor dat elke misstap beslissend kan zijn voor je seizoen. Dat gevoel heb ik in onze pintjesliga veel minder.
Neem dan de NBA waar ze 82 (!) games spelen in regular season. En ja, na die 82 games heeft de top 8 van elke conference theoretisch evenveel kans om kampioen te spelen. En in de MLB 162 games of hoeveel het ook is, dat volg ik niet echt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
297K
Deleted member 14