"Jetset"-leven in België

Mijn rechtstreekse collega in mijn vorige job had al wel eens verteld over hoe haar vader op jonge leeftijd "de zaak" had moeten overnemen omdat haar grootvader vroeg overleden was. Ik had er nooit echt veel aandacht aan besteed en dacht dat het ging om een kleine papierhandel of drukkerij of zoiets.
Mijn collega was ook doodnormaal, je zag helemaal niks aan haar. Ze woonde samen met een vriendin in een huurappartement in Antwerpen, en buiten haar voorliefde voor reizen en het feit dat haar broer en zus prestigieuze jobs in het buitenland deden, had ze echt geen bijzondere uitgaven of levensstijl en droeg ze heel gewone kleren. Ze werkte altijd lange dagen, van 8u tot minstens 18u30, en klom dankzij haar inspanningen, intelligentie en leergierigheid dan ook snel op de consultancypiramide.

Mijn verbazing was dan ook groot toen ik na 3 jaar te weten kwam dat het niet om een kleine papierhandel ging, maar dat haar familie (3e generatie) eigenaar is van een hele reeks fabrieken in binnen- en buitenland. Haar vader staat op DeRijksteBelgen.be met een familiaal vermogen van +100 miljoen euro, en de jaarrekening van een van de Belgische vennootschappen toont al 33,5 miljoen euro overgedragen winsten.

Haar vader zal ondertussen bijna 65 jaar zijn, en ik verwacht dat zij en haar broer en zus de 4e generatie bedrijfsleiders zullen worden, mét de juiste diploma's en werkervaring, en een heel grote dosis bescheidenheid. Of ze haar huidige Audi A4 bedrijfswagen dan inruilt voor een Lambo of een Bentley, ik betwijfel het.
 
Hier 2 leden uit de familie die in de top 100 rijkste Belgen staan. 1 oud geld, 1 nieuw geld. Beide even bescheiden. Veel zal van de opvoeding afhangen IMO. Die lopen ook niet rond met LV handtassen ofzo zoals de vriendin van de lokale drugsdealer. Ga maar eens kijken wat voor volk in de wachtrij staat aan LV in Antwerpen of BXL, daar zie je zelfs niemand onder de 35.
Top 100 of top1000? Want top100 is wel stevig, denk dat Gert Verhulst daar bijvoorbeeld maar net binnen valt als ik mij niet vergis.
Ale dan moeten dat toch 2 succesvolle Belgische gekende zaken zijn (y)

Edit: na even te bekijken is top1000 ook belachelijk want dat stelt dan al niet veel meer voor 😂
 
Top 100 of top1000? Want top100 is wel stevig, denk dat Gert Verhulst daar bijvoorbeeld maar net binnen valt als ik mij niet vergis.
Ale dan moeten dat toch 2 succesvolle Belgische gekende zaken zijn (y)

Edit: na even te bekijken is top1000 ook belachelijk want dat stelt dan al niet veel meer voor 😂
Top 75 zelfs.
Maar alles na top 400 lijkt me toch niet te kloppen, of op z’n minst veel namen die er niet instaan.
 
Hier 2 leden uit de familie die in de top 100 rijkste Belgen staan. 1 oud geld, 1 nieuw geld. Beide even bescheiden. Veel zal van de opvoeding afhangen IMO. Die lopen ook niet rond met LV handtassen ofzo zoals de vriendin van de lokale drugsdealer. Ga maar eens kijken wat voor volk in de wachtrij staat aan LV in Antwerpen of BXL, daar zie je zelfs niemand onder de 35.
Verdomme man da moest geheim blijven !
 
In de top 1000 staan mijn ouders ook in dan :scream:

Overlaatst nog een klant hier gehad die enorm aan het bashen was op zijn kinderen die zijn "imperium" helemaal laten verloederen.
Eigen vermogen van meer dan 100 miljoen... raar dat die kinderen liever gaan golfen dan agressief de markt veroveren..

De nieuwe generatie ondernemers is wel helemaal anders merk ik.... bedrijf opbouwen en na 10 jaar 10-20 miljoen incasseren bij de verkoop en vrij jong gaan genieten. De volgende generatie mag hun eigen weg zoeken.
 
Ik sport wekelijks met iemand die in de top-100 staat 🤗 ik ken ook een paar miljonairs die al lang niet meer moeten werken

En toch houden die zich bezig met vanalles. Terecht, want een leven zonder inhoud (zoals een werkloze of invalide) is niet echt top te noemen.
 
Het gaat hier misschien niet geapprecieerd worden, maar bij dat soort verwende snotjong is er ook altijd een beetje natuurlijke selectie. Wanneer je je 18-jarige zoon een pk-bom onder zijn gat schuift, durven die nog wel eens tegen een boom te 'parkeren'
Zou dat gekocht zijn met de gedachte "das goedkoper als hem tot zijn 40 onderhouden" ?
 
In de top 1000 staan mijn ouders ook in dan :scream:

Overlaatst nog een klant hier gehad die enorm aan het bashen was op zijn kinderen die zijn "imperium" helemaal laten verloederen.
Eigen vermogen van meer dan 100 miljoen... raar dat die kinderen liever gaan golfen dan agressief de markt veroveren..

De nieuwe generatie ondernemers is wel helemaal anders merk ik.... bedrijf opbouwen en na 10 jaar 10-20 miljoen incasseren bij de verkoop en vrij jong gaan genieten. De volgende generatie mag hun eigen weg zoeken.
Elk zijn keuze? Moest ik in dat geval zijn zou het toch proberen verder zetten en proberen voor opvolging te zorgen als het een familiebedrijf is. Tenzij het een branche is die mij totaal niet interesseert.
Grootvader had een zaak opgericht maar met 3 dochters die geen interesse hadden en kleinkinderen te laat voor opvolging is de zaak overgenomen geweest.
 
Ik kende wel zo iemand. Een typisch voorbeeld van 'Legally blonde' waarmee ik een jaar of 2 op school heb gezeten. Die had toen wel een serieus oogske op mij, maar dat was niet heel erg wederzijds. Ze had nochtans wel een schoon lichaam ze (da's het belangrijkste als 18-jarige puber) maar het gezicht zat niet mee. :unsure:

Nu, al bij al wisten we daar ook vrij weinig over. Wij zaten op een doodnormale school en die kwam er pas bij in de laatste jaren. Dat was wel een hele toffe, paar schoolreizen mee gedaan ook. Maar telkens als het over haar thuis ging kwam er niet veel meer uit dan dat haar vader 'iets met export' deed en haar moeder had een bloemenwinkel om zich wat mee bezig te houden. Eenmaal afgestudeerd heb ik daar nog wel even contact mee behouden, maar dat bleef steeds wel erg 'vaag'. Ik ben haar nadat we eens iets gaan drinken waren gaan afzetten bij haar thuis, en ik had wel een villa verwacht. Maar ik verwachtte me niet aan een kasteel met poortwachter inclusief. Verder dan de inkomhal ben ik dan ook nooit geweest.

Achteraf zag ik van haar enkel nog foto's passeren op Facebook. De ene week in Japan, de week erna in Dubai en twee weken daarna in Venetië ofzo. Ook kreeg ik wel wat foto's te zien dat ze met vriendinnen in privéjets aan't rondvliegen was. Dan een jaar niets meer van vernomen, en onlangs terug tegengekomen en blijkt dat ze nu volop aan de plastische chirurgie is begonnen en heel haar gezicht heeft laten bijwerken. En het zag er slechter uit dan voordien. :unsure:

Die was altijd ook wel voorzichtig met wat ze zei en wat ze op sociale media plaatste. Ik denk niet dat ze zelf persé zo slim was, maar dat haar vader wel slim genoeg was om ze daarmee in toom te houden ofzo.
 
En nog zo eentje, al is daar weinig jetset aan. Maar ik heb een nonkel die een jaar of 15 getrouwd is geweest met een vrouw waar we nu nog steeds veel contact mee hebben. Die is geboren in (wat me verteld is) een van de rijkste families van België. Familie bezit ook enorm veel vastgoed (o.a. in Knokke) en bestaat vooral uit professoren, burgi's en ander zogenaamd slim volk. Zelf is ze wel een vrouw, da's in zo'n milieus nog steeds een pak minder waard dan een man. Heel haar jeugd heeft die dus privé onderwijs gehad en opgevoed geweest door nanny's.

De nonkel heeft er gedurende het huwelijk een collectie oldtimers op nagehouden die, op het hoogtepunt, meer dan 20 stuks bevatte. Had (en heeft nog steeds) ook een gigantische platencollectie met collectable's die heel wat waard zijn en had destijds ook gitaren gebruikt door Lennon en McCartney, gewoon omdat 'm dat tof vond. Allemaal met geld van de toenmalige vrouw natuurlijk.

De vrouw zelf is, excuse my words, gatachterlijk en wordt redelijk hard gebannen uit die familie. Maar die heeft dus in heel haar leven nog geen dag moeten werken en bezit nog steeds verschillende stukken grond op haar naam van hier tot in Spanje. Ondertussen woont ze wel in een huis dat zo goed als onbewoonbaar is, kuist ze nooit en laat ze eten komen door het OCMW. Hier zeggen ze 'Ge zou ze zo 5 frank geven'.

Ondertussen zijn die ook al een jaar of 10 gescheiden en schiet en van beiden hun 'fortuin' nog weinig over. Al heeft de vrouw zelf wel nog serieus wat achter de hand, maar gelukkig voor die familie is ze zelf niet slim genoeg om er iets mee te doen.
 
interessant topic, Vraagje, vanaf hoeveel euro ben je een jet-setter ;) ?
Ik vermoed dat die lijst op derijkstebelgen.be niet volledig is ?
Ik vroeg me op die lijst af is dat hun budget om hun spaarrekening of zitten ook al hun panden daarbij die reeds afbetaald zijn ? (ik vermoed het laatste).
Want er zijn toch tal van eigenaars van bedrijven die niet op de lijst staan die zeker meer geld hebben dan kristel verbeke (2 000 000), maar er dan niet te koop mee lopen.
 
interessant topic, Vraagje, vanaf hoeveel euro ben je een jet-setter ;) ?
Ik vermoed dat die lijst op derijkstebelgen.be niet volledig is ?
Ik vroeg me op die lijst af is dat hun budget om hun spaarrekening of zitten ook al hun panden daarbij die reeds afbetaald zijn ? (ik vermoed het laatste).
Want er zijn toch tal van eigenaars van bedrijven die niet op de lijst staan die zeker meer geld hebben dan kristel verbeke (2 000 000), maar er dan niet te koop mee lopen.
ah maar ik denk dat jetset en rijkdom twee aparte zaken zijn. Bij jetset associeer ik zo een beeld van posers die zich verheven voelen boven de rest en dat met uiterlijk vertoon willen aantonen. Daar gaat het een beetje om zien en gezien worden. Rijkdom is vermogend zijn. Iemand vermogend zoals bvb. Hans Bourlon associeer ik niet echt met een jetsetter. Andersom vind ik een type zoals Tanja Dexters dan wel weer jetset trekjes hebben en ongetwijfeld veel minder vermogend als Bourlon. Een jetsetter zal niet altijd rijk zijn maar dat vooral willen uitstralen. Het verschil: een jetsetter spuit een magnum Cristal leeg tijdens een feestje. Een vermogende liefhebber heeft een collectie uitmuntende champagne.

En die lijst is aan de onderkant zeker niet volledig lijkt me... Er zullen best wel veel meer mensen zijn die hetzelfde vermogen hebben als Piet Goddaer (onderaan op de lijst) maar omdat die niet bekend zijn staan ze er niet tussen. Denk dat het anders een lijst van 10.000'n personen zou zijn. Ook is de lijst samengesteld op basis van de resultaatrekeningen van vennootschappen, die je kan terugvinden in het Staatsblad. Als daar niets wordt gepubliceerd (omdat het een buitenlandse vennootschap zou zijn bvb.) dan beland je niet op die lijst. De samensteller is een ex-journalist van De Tijd geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
interessant topic, Vraagje, vanaf hoeveel euro ben je een jet-setter ;) ?
Ik vermoed dat die lijst op derijkstebelgen.be niet volledig is ?
Ik vroeg me op die lijst af is dat hun budget om hun spaarrekening of zitten ook al hun panden daarbij die reeds afbetaald zijn ? (ik vermoed het laatste).
Want er zijn toch tal van eigenaars van bedrijven die niet op de lijst staan die zeker meer geld hebben dan kristel verbeke (2 000 000), maar er dan niet te koop mee lopen.
Op de website staat wel aangegeven dat het vermogen dat wordt vermeld niet noodzakelijk geld op een rekening is, maar ook geïnvesteerd vermogen betekent. En als je straks de euromillions wint met 210 miljoen euro wil dat ook niet zeggen dat je morgen op de lijst komt te staan. Dat wil je écht niet, tenzij je met (een deel van) dat geld effectief een vennootschap gaat oprichten waarbij je in het Belgisch Staatsblad komt.
 
Hans Bourlon is best nen toffe kerel. Heeft ook een prachtige private collectie kunst, schoon in een apart gebouw dat er helemaal aan aangepast is.
 
Ons kent ons (of Hans gelijk ge het wilt bekijken) , blijkt des te meer uit deze draad :p

Ik ken alvast niemand uit de (uitgebreide) lijst, en ik denk dat dit voor de meesten wel het geval zal zijn...
 
Terug
Bovenaan