Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Echt, fuck it. Niet normaal. Mag een mens nog op zijn gemak ziek zijn?!
Uiteraard mag een mens op zijn gemak ziek zijn.

Als ik een telefoontje of mailtje zie passeren van iemand van mijn team, is mijn boodschap steevast: "Veel beterschap!". Hier en daar zijn er nog mensen die zaken beginnen opsommen van hun to do list en dan zeg ik: "Ziek zijn is ziek zijn. We nemen je taken wel verder op. Maak je maar geen zorgen. We bespreken alles wel wanneer je je terug beter voelt. Veel beterschap!".

Voor sommige zaken versta ik uw frustratie hoor mac, dat de crèche staakt is natuurlijk brute pech. Maar je blaast sommige dingen ook wel vrij fel op.

Je baas en HR bellen om te melden dat je ziek bent + uw papiertje uploaden. Jij noemt dat een carousel alsof je er 2 uur mee bezig gaat zijn terwijl dat pak 15 minuten werk is?

Je brengt beiden op de hoogte en daarmee is de kous af. Desnoods mute je gewoon uw baas tijdens uw ziektedagen als hij u blijft lastigvallen. Voor iemand die hier zo fel kan reageren zal je op dat vlak ook wel op je strepen kunnen staan zeker?

OoO instellen, wie doet daar zelfs de moeite voor als je maar 1-2 dagen ziek bent? Doet me een beetje denken aan mijn collega die op het eind van zijn werkdag elke dag zijn OoO inschakelt.

Voor de rest lijkt het mij dat veel zaken bij u op het werk vrij ruk geregeld zijn als jij voor bepaalde taken een SPOF bent. Dat bepaalde taken niet kunnen uitgevoerd worden als 1 persoon er niet is zegt veel over de manier van werken op uw werk.

Maar zoals anderen hier ook al aanhalen lijkt het mij dat je niet bepaald actief naar oplossingen zoekt. Met uw diploma kan je makkelijk elders aan de slag. Dat je voor je huidige werksituatie blijft kiezen heb je enkel aan jezelf te danken.

Managers en directors die terug allemaal gaan lunchen op kosten van bedrijf. Maar voor personeel is er voor niks budget. Zal overal hetzelfde zijn zeker...
Hier waren er toch wat feestjes op een maandje tijd, dus je kan niet elk bedrijf over dezelfde kam scheren ;)
Het hangt dus af van bedrijf tot bedrijf, maar globaal genomen, is er inderdaad wel wat meer budget voor managers en directors. (uit eigen ervaring)

Viering nummer 1 - Eten en drank zelf betalen, maar de opbrengst was 100% voor het goede doel. OK bon ..
Viering nummer 2 - Gratis drank, inclusief alkohol om met de hele firma, het einde van de goede release te vieren.
Viering nummr 3 - Gratis drank met het team, maar géén budget voor het eten, dus het eten was volledig zelf betalen. Het was wel lekker.

Ik weet dat ik ergens gewerkt heb waar nooit iets gratis was, maar er werd dan wel verondersteld, steeds mee te gaan eten.
Dat ik dan na een tijdje mijn kat stuurde, daar werd dan verontwaardigd op gereageerd.

Ik zit er niets mee in dat je het deels zelf moet betalen, of soms zelfs volledig. Maar als dit altijd het geval is en die vieringen zijn nogal vrij dicht op elkaar --> No thanks, dat ik dan telkens kom opdagen.

Ge doet het ook vooral uzelf aan he. Als ge ziek zijt, zijt ge ziek. Blijf in uw nest tot ge genezen zijt. Nu raakt ge alleen maar gefrustreerd, is uw werk niet deftig gedaan en kan je niet deftig rusten.

Wat ga je doen als je morgen je beide armen breekt? Met uw neus leren typen? Laat den boel eens in het honderd lopen en laat uw collega's eens hun plan trekken. Misschien leren ze er nog iets uit.

Dat verhaaltje heb ik al van veel mensen in mijn omgeving gehoord. "Wat als je morgen in coma ligt?" Enzovoort. En inderdaad, theoretisch gezien kan die situatie zich ook voordoen, en zal men dan ook zijn plan moeten trekken. Dat klopt. Tot zover de theorie.

Daarnaast heb je de praktijk:
- Er moest een expertise gebeuren op de dag dat ik ziek was. Partij A moest fysisch naar partij B. Ik ben voor beiden hun SPOC. Partij B had mij (nog vóór ik mijn out-of-office kon instellen) laten weten dat er iets was tussengekomen en dat het geen zin heeft dat partij A zou afkomen, heeft daarna ook nog gebeld. Wat moet ik dan doen? Doen alsof mijn neus bloedt en partij A de helft van België laten doorkruisen om voor een gesloten deur te staan? "Want ziek = ziek"? Ik bedoel: ik moet sowieso mijn mailbox opendoen om HR op de hoogte te brengen. Moet je dan echt je hand voor uw inbox houden? Of lees je de mail en trek je je er werkelijk geen hol van aan? Want dan ga je wél rustig in je bedje kunnen kruipen ofzo, wetende dat die kerel de Antwerpse Ring in de spits aan het trotseren is om voor een gesloten deur te staan? Sorry, zo zit ik niet in elkaar.
- Die input waar ik tot 11u30 aan gewerkt heb moest klaar zijn voor een meeting waarbij het een maand heeft geduurd voor we alle nodige partijen aan tafel hebben gekregen. Zonder die input zou het een nutteloze meeting zijn. Met het aankomend zomerverlof zou een nieuwe meeting pas in september mogelijk zijn. Dat zijn + 2 maanden tijdverlies met potentieel enorme gevolgen.
- ...

Voor dergelijke zaken vind ik het eigenlijk "logisch" dat je de voor- en nadelen in de balans gooit.
- Met 1 telefoontje van 2 minuten kan je iemand 4 uur tijd besparen.
- Met 2 uur werk tijdens mijn ziekte kan je 2 maanden delay besparen op uw project met alle negatieve gevolgen vandien. Dus wat ga je doen? Uw kop uitwerken en lekker in je bed kruipen terwijl de komende 2 maanden elke dag gaat afvragen waarom je niet gewoon die 2 uurtjes werk hebt gedaan tijdens uw ziekte. Ga je dan wél op uw gemak kunnen uitrusten en slapen, wetende wat voor miserie je aan het creëren bent? De keuze is toch ook snel gemaakt?!
- ...

Benieuwd naar jullie mening over deze concrete cases. Er is toch een verschil tussen een uitslover die zijn werk absoluut niet kan laten vallen omdat hij zichzelf te belangrijk waant (zoals sommigen hier suggereren dat van toepassing is op mij) en anderzijds met een relatief kleine gerichte effort tijdens uw ziekte heel wat nodeloze miserie uitsparen voor je werkgever, je klanten en jezelf.
En hoe langer hoe meer begin ik te beseffen dat die laatste situaties zich nu eenmaal vaak voordoen in mijn job. Jammer genoeg. Niemand verplicht mij, maar door de situatie en de aard van de job word je eigenlijk "gedwongen" om tijdens uw ziekte nog zaken af te handelen.

Laatst bewerkt:
- Er moest een expertise gebeuren op de dag dat ik ziek was. Partij A moest fysisch naar partij B. Ik ben voor beiden hun SPOC. Partij B had mij (nog vóór ik mijn out-of-office kon instellen) laten weten dat er iets was tussengekomen en dat het geen zin heeft dat partij A zou afkomen, heeft daarna ook nog gebeld. Wat moet ik dan doen? Doen alsof mijn neus bloedt en partij A de helft van België laten doorkruisen om voor een gesloten deur te staan? "Want ziek = ziek"? Ik bedoel: ik moet sowieso mijn mailbox opendoen om HR op de hoogte te brengen. Moet je dan echt je hand voor uw inbox houden? Of lees je de mail en trek je je er werkelijk geen hol van aan? Want dan ga je wél rustig in je bedje kunnen kruipen ofzo, wetende dat die kerel de Antwerpse Ring in de spits aan het trotseren is om voor een gesloten deur te staan? Sorry, zo zit ik niet in elkaar.
Ooit gehoord van SMS? Ik stuur sowieso een mail / SMS / chat / Whatsapp wanneer ik ziek ben, mijn rechtstreekse medewerkers doen dat ook. Ik zie niet in waarom ik zou moeten telefoneren
Let wel, ik lees ook nog enkele mails indien ik me goed genoeg voel, omdat ik weet dat ik er anders toch mee in mijn hoofd zit, maar ik ga er niet over klagen.
- Die input waar ik tot 11u30 aan gewerkt heb moest klaar zijn voor een meeting waarbij het een maand heeft geduurd voor we alle nodige partijen aan tafel hebben gekregen. Zonder die input zou het een nutteloze meeting zijn. Met het aankomend zomerverlof zou een nieuwe meeting pas in september mogelijk zijn. Dat zijn + 2 maanden tijdverlies met potentieel enorme gevolgen.
Tsja, als jij je echt niet goed voelt, is dat zo
Voor dergelijke zaken vind ik het eigenlijk "logisch" dat je de voor- en nadelen in de balans gooit.
- Met 2 uur werk tijdens mijn ziekte kan je 2 maanden delay besparen op uw project met alle negatieve gevolgen vandien. Dus wat ga je doen? Uw kop uitwerken en lekker in je bed kruipen terwijl de komende 2 maanden elke dag gaat afvragen waarom je niet gewoon die 2 uurtjes werk hebt gedaan tijdens uw ziekte. Ga je dan wél op uw gemak kunnen uitrusten en slapen, wetende wat voor miserie je aan het creëren bent? De keuze is toch ook snel gemaakt?!
Dus waarom klaag je er dan over?
Het probleem is en blijft hetzelfde, ik zie je hier iedere keer opnieuw klagen, maar doe je zelf iets aan de situatie? Want dat is echt de enige manier om vooruit te komen hoor.
Benieuwd naar jullie mening over deze concrete cases. Er is toch een verschil tussen een uitslover die zijn werk absoluut niet kan laten vallen omdat hij zichzelf te belangrijk waant (zoals sommigen hier suggereren dat van toepassing is op mij) en anderzijds met een relatief kleine gerichte effort tijdens uw ziekte heel wat nodeloze miserie uitsparen voor je werkgever, je klanten en jezelf.
Nu zeg je dat het een kleine effort is, waarom dan de rant?
Ik ben trouwens een uitslover, maar ik klaag er niet over. Tijdens mijn covid besmetting iedere dag van 07h30-24h00 gewertk, omdat ik me anders toch maar zou vervelen in isolatie.
En hoe langer hoe meer begin ik te beseffen dat die laatste situaties zich nu eenmaal vaak voordoen in mijn job. Jammer genoeg. Niemand verplicht mij, maar door de situatie en de aard van de job word je eigenlijk "gedwongen" om tijdens uw ziekte nog zaken af te handelen.
Neen, je wordt daar niet toe gedwongen, jij kiest daar zelf voor.

Ik heb als manager nog nooit iemand kwalijk genomen dat hij/zij ziek was. Ik heb ook nog nooit iemand opgebeld/gecontacteerd tijdens zijn/haar ziekenverlof om die met werk op te zadelen. En indien jouw manager dat wel doet, is dat een red flag.

Ik heb zonet nog even mijn mailbox geopend: van mijn grootste project zie je al onmiddellijk parallelle communicatielijnen ontstaan. Met bijhorende misverstanden uiteraard. Mensen die elkaar actiepunten gaan opsommen zonder coördinatie, terwijl er heel goede redenen waren om bepaalde acties nog niet te nemen. Ziek of niet ziek, dat zal sowieso al opnieuw moeten gecorrigeerd worden. Is het niet door mezelf, dan wel door mijn collega mocht ik nog ziek zijn. Maar de uitleg die ik aan mijn collega zou doen, zou exact even lang duren als dat ik het rechtstreeks naar de betrokkenen zou doen.
-> Opnieuw een voorbeeld van hoe je eigenlijk gedwongen wordt om toch nog semi door te werken.

Ooit gehoord van SMS? Ik stuur sowieso een mail / SMS / chat / Whatsapp wanneer ik ziek ben, mijn rechtstreekse medewerkers doen dat ook. Ik zie niet in waarom ik zou moeten telefoneren
Let wel, ik lees ook nog enkele mails indien ik me goed genoeg voel, omdat ik weet dat ik er anders toch mee in mijn hoofd zit, maar ik ga er niet over klagen.

Tsja, als jij je echt niet goed voelt, is dat zo

Dus waarom klaag je er dan over?
Het probleem is en blijft hetzelfde, ik zie je hier iedere keer opnieuw klagen, maar doe je zelf iets aan de situatie? Want dat is echt de enige manier om vooruit te komen hoor.

Nu zeg je dat het een kleine effort is, waarom dan de rant?
Ik ben trouwens een uitslover, maar ik klaag er niet over. Tijdens mijn covid besmetting iedere dag van 07h30-24h00 gewertk, omdat ik me anders toch maar zou vervelen in isolatie.

Neen, je wordt daar niet toe gedwongen, jij kiest daar zelf voor.

Ik heb als manager nog nooit iemand kwalijk genomen dat hij/zij ziek was. Ik heb ook nog nooit iemand opgebeld/gecontacteerd tijdens zijn/haar ziekenverlof om die met werk op te zadelen. En indien jouw manager dat wel doet, is dat een red flag.

Omdat er een spanningsveld is tussen het feit dat je eigenlijk gewoon in bed wil liggen en anderzijds je met een laatste krachtsinspanning je jezelf en anderen heel wat miserie kan besparen?

Mijn manager vraagt dat niet. De situatie vraagt dat.

“Doe je iets aan de situatie?” Ik zou er graag iets aan doen, heb je tips? Of is het bij iedereen al 100 jaar geweten dat PM’s eigenlijk geen normaal ziekteverlof kunnen nemen? In dat geval: excuses, die vergadering heb ik dan gemist. Dan zal ik ontslag nemen.

Omdat er een spanningsveld is tussen het feit dat je eigenlijk gewoon in bed wil liggen en anderzijds je met een laatste krachtsinspanning je jezelf en anderen heel wat miserie kan besparen?
Met je laatste krachtinspanning. Djeezes.
Neen, jij denk dat .
“Doe je iets aan de situatie?” Ik zou er graag iets aan doen, heb je tips? Of is het bij iedereen al 100 jaar geweten dat PM’s eigenlijk geen normaal ziekteverlof kunnen nemen? In dat geval: excuses, die vergadering heb ik dan gemist. Dan zal ik ontslag nemen.
Ik ben de voorbije jaren meerdere keren PM geweest. Ook Program Manager. Van projecten van > 10 000 mandagen. Ik heb toen wel mijn ziekteverlof genomen wanneer ik echt ziek .
Dus ja ontslag nemen, en in een andere organisatie gaan werken.

Ik heb meerdere mensen gezien, die net als jij door de stress overmand werden. Sommige van die mensen zijn zo hard gecrasht dat het niet echt goed meer gekomen is.

“Doe je iets aan de situatie?” Ik zou er graag iets aan doen, heb je tips? Dan zal ik ontslag nemen.
Door het stukje tekst weg te nemen heb ik je helpen die vraag te beantwoorden.

Nog nooit gehoord van back ups bij jullie? Als er iemand uitvalt dat die direct kan inspringen en het voor een groot deel kan overnemen? Dan moet die ene een weekje een tandje bij steken.

En om op je andere vraag te antwoorden. Als de klant iets last weten dat een meeting niet kan doorgaan of je dan moest doen of je neus bloed. Moest je je mails niet eens bekeken hebben dan zou je het niet weten. Daar moest je al mee begonnen hebben.

Als die klant je totaal niet zou kunnen bereiken dan had hij wel naar een vast nummer op je werk gebeld en ging die boodschap ook wel aangekomen zijn bij de juiste persoon.

-> Opnieuw een voorbeeld van hoe je eigenlijk gedwongen wordt om toch nog semi door te werken.
Nee, opnieuw een voorbeeld van hoe belangrijk jij je voelt, terwijl dit eigenlijk echt niet zo is.

Als jij morgen verlof neemt, ontstaan er die dag dan ook parallelle communicatielijnen die je moet corrigeren? Zoja, dan loopt er iets fundamenteels mis met de manier waarop jij je werk regelt en maak je je elke dag onmisbaar (let op de "maak"). Zonee, dan zijn er echt geen drama's die gebeuren als je er een dag niet bent.

Dusja: neem ontslag. Je kan het werk duidelijk niet aan OF het werk is heel slecht georganiseerd.

@mac-bc je hebt duidelijk last van een overdreven loyaliteitsgevoel naar je werk of je klanten toe.
En dat kan heel mooi zijn, maar NIET wanneer het ook een grote invloed begint te krijgen op het leven buiten je werk om.
Ik heb een heel zware burn-out gehad, ook omwille van dat loyaliteitsgevoel (maar ik werkte dan nog met kwetsbare kinderen, niet met cijfers. 🙈) En de kost is gigantisch. Op financieel vlak ook, maar vooral op menselijk vlak.

Eigenlijk is er maar 1 vraag:
Wanneer is voor jou genoeg echt genoeg?

Ik heb zonet nog even mijn mailbox geopend: van mijn grootste project zie je al onmiddellijk parallelle communicatielijnen ontstaan. Met bijhorende misverstanden uiteraard. Mensen die elkaar actiepunten gaan opsommen zonder coördinatie, terwijl er heel goede redenen waren om bepaalde acties nog niet te nemen. Ziek of niet ziek, dat zal sowieso al opnieuw moeten gecorrigeerd worden. Is het niet door mezelf, dan wel door mijn collega mocht ik nog ziek zijn. Maar de uitleg die ik aan mijn collega zou doen, zou exact even lang duren als dat ik het rechtstreeks naar de betrokkenen zou doen.
Scheelt er niet iets met de documentatie over uw project als er al direct parallelle lijnen ontstaan? Zo is het mij ook onduidelijk waarom jij per se zelf partij A moet contacteren en niet gewoon de contactinfo kan doorgeven (of verwijzen naar waar die terug te vinden is)

En fysiek ipv fysisch btw

@mac-bc , de enige waarvoor je momenteel onmisbaar bent is uw kleine (hoewel dit ook nog zal veranderen).

Ge zult toch eens moeten leren om uw prioriteiten op de juiste wijze gerangschikt te hebben, alsook ervoor te zorgen dat je als project manager ook de zaken zodanig geregeld hebt dat je niet om de 5 minuten moet ingrijpen als je eens afwezig bent. (Dat is mijn inziens de grootste troef van een goeie project manager, namelijk dat die de zaken zodanig geregeld heeft dat alles op wieltjes blijft lopen zelfs al valt er eens een schakel van tussen.)

Nee Mac, als ik u was zou ik de goede raad van hier ter harte nemen, want het is echt hele goed raad.

Je bent ziek: telefoon op niet storen en meldingen dempen. Voila. Daar is NIETS egoïstisch aan.

En vooral zoekt u een andere job.

Dat verhaaltje heb ik al van veel mensen in mijn omgeving gehoord. "Wat als je morgen in coma ligt?" Enzovoort. En inderdaad, theoretisch gezien kan die situatie zich ook voordoen, en zal men dan ook zijn plan moeten trekken. Dat klopt. Tot zover de theorie.

- ...

- ...

Het enige wat je eventueel zou kunnen doen bij ziekte is 1 communicatie (mail/whatsapp/sms/bellen) met de laatste stand van zaken naar je leidinggevende en/of je back-up.
Dus heel concreet communiceren naar je leidinggevende en/of back-up (max. 10min werk):
  1. Kan je partij A en B bellen aub voor 9h om de meeting vandaag te cancellen? Hier zijn hun contactgegevens: xxx.
  2. Kan je meeting X vandaag voorbereiden met al die partijen? Het gaat om xxx en je moet hiervoor yyy voorbereiden. Indien niet, kan je hen op de hoogte stellen en een nieuw moment laten inplannen? Ik stuur de meeting door.
Ik ben zelf ook PM en ook redelijk "belangrijk", budgetten van enkele €M. Ik ben nu toevallig weinig tot nooit ziek, maar als het moest voorvallen, dan bel ik gewoon mijn leidinggevende en bekijk ik samen met haar naar welke collega PM welk type werk/project het best tijdelijk overgedragen wordt.
Als alle collega PM's overladen zitten met hun eigen werk, dan neemt de leidinggevende het over en herschikt ze haar agenda. Ik zit dan ook in een organisatie met competente collega's die relatief eenvoudig het project van een ander kunnen overnemen, zelfs al kennen ze niet alle details.

Onder de PM's hebben we ook een wekelijkse meeting waar we info uitwisselen en elkaar adviseren over bepaalde topics uit onze projecten. Dus we zijn ook redelijk op de hoogte van elkaar en de project folders zijn voor iedereen gemakkelijk bereikbaar.

Ik kan dus concreet de meeting minutes van één of andere meeting en de planning over project X van collega Y ten alle tijde raadplegen.

Laatst bewerkt:
Onder de PM's hebben we ook een wekelijkse meeting waar we info uitwisselen en elkaar adviseren over bepaalde topics uit onze projecten. Dus we zijn ook redelijk op de hoogte van elkaar en de project folders zijn voor iedereen gemakkelijker bereikbaar.
En dat is mss het probleem bij Mac-BC: dat hij ofwel niet maakt dat men op de hoogte KAN zijn van de stand van zijn projecten (zie @Tha_nOn ) ofwel dat de werkgever het niet toelaat dat daar tijd voor genomen wordt.

In het eerste geval moet hij daar leren tijd voor te voorzien (tijd nemen om te documenteren en ja, daardoor minder tijd hebben voor andere zaken) ofwel ontslag nemen als de werkgever niet inzit met de mogelijkheid dat mensen uitvallen.

Lukt dit niet omdat er te weinig tijd is of toegelaten wordt door de werkgever? Dan moet je in beide gevallen ingrijpen en werk weigeren. En ja, dat kan.

OoO instellen, wie doet daar zelfs de moeite voor als je maar 1-2 dagen ziek bent? Doet me een beetje denken aan mijn collega die op het eind van zijn werkdag elke dag zijn OoO inschakelt.
Voor een centrale (al dan niet PM) functie vind ik dat wel normaal hoor... bij ziekte he, elke avond is :wtf:.

- Er moest een expertise gebeuren op de dag dat ik ziek was. Partij A moest fysisch naar partij B. Ik ben voor beiden hun SPOC. Partij B had mij (nog vóór ik mijn out-of-office kon instellen) laten weten dat er iets was tussengekomen en dat het geen zin heeft dat partij A zou afkomen, heeft daarna ook nog gebeld. Wat moet ik dan doen? Doen alsof mijn neus bloedt en partij A de helft van België laten doorkruisen om voor een gesloten deur te staan? "Want ziek = ziek"?
  1. Waarom hebben partij A en elkaars contact info niet? Lees: Waarom zorg jij als PM niet dat 2 partijen die moeten samenwerken elkaar kunnen bereiken?
  2. In de suboptimale situatie (en die zullen er altijd zijn) dat dit niet is => mail naar beide partijen + een collega: "He ik ben ziek maar partij A geeft aan dat ze er niet geraken, A (tel nr) en B (tel nr) gelieve met elkaar af te stemmen. Collega graag ASAP opvolgen. Het is belangrijk dat dit snel herpland geraakt. Eventueel stuurt ge ze alledrie nog nen sms met "zie mail, belangrijk"

Mail naar beide partijen + een collega EN uwe baas: "He ik ben ziek maar hier is de input voor de meeting van 11u30. Deze punten moeten nog aan gevuld worden: A, B en C.
Het is niet ideaal, maar deze meeting moet absoluut doorgaan, anders hebben we een delay van 2 maanden. Doel van de meeting is X, Y en Z, zoals beschreven in de invite en de prep acties opgelijst in deze mail.
Collega/baas graag ASAP dit op te pikken. Het is belangrijk dat deze zo goed als kan doorgaat.

En dan doet ge een kort telefoontje (wanneer het U past) naar uwe collega/baas om de key points toe te lichten.

Daarlangs: Als gij en enkel gij als PM de kritische content voor een meeting moet aanleveren, dan klopt er iets niet...

Benieuwd naar jullie mening over deze concrete cases.
Zie hierboven, komt heel vaak voor. Ja soms moet ge een kleine effort doen om veel werk erna te besparen.
Maar die effort is veel kleiner dan gij komt ranten. En ge kunt die effort nog veel kleiner maken als de PM op voorhand zijn werk goed heeft gedaan om het project te strucureren.

alsook ervoor te zorgen dat je als project manager ook de zaken zodanig geregeld hebt dat je niet om de 5 minuten moet ingrijpen als je eens afwezig bent. (Dat is mijn inziens de grootste troef van een goeie project manager, namelijk dat die de zaken zodanig geregeld heeft dat alles op wieltjes blijft lopen zelfs al valt er eens een schakel van tussen.)
Dit dus... heel hard dit dus.

Nee, opnieuw een voorbeeld van hoe belangrijk jij je voelt, terwijl dit eigenlijk echt niet zo is.

Als jij morgen verlof neemt, ontstaan er die dag dan ook parallelle communicatielijnen die je moet corrigeren? Zoja, dan loopt er iets fundamenteels mis met de manier waarop jij je werk regelt en maak je je elke dag onmisbaar (let op de "maak"). Zonee, dan zijn er echt geen drama's die gebeuren als je er een dag niet bent.

Dusja: neem ontslag. Je kan het werk duidelijk niet aan OF het werk is heel slecht georganiseerd.

Ik heb al meermaals aangegeven dat ik deze problemen enkel ervaar bij een ongeplande afwezigheid zoals bij sociaal verlof om voor de kleine te zorgen of zelf ziek te vallen.

Bij een geplande afwezigheid zoals mijn verlof kan ik inderdaad mijn back-up inlichten van de laatste stand van zaken, alle stakeholders zijn tijdig op de hoogte, enzovoort. Ik kan mezelf heus wel tijdelijk overbodig maken.

Scheelt er niet iets met de documentatie over uw project als er al direct parallelle lijnen ontstaan? Zo is het mij ook onduidelijk waarom jij per se zelf partij A moet contacteren en niet gewoon de contactinfo kan doorgeven (of verwijzen naar waar die terug te vinden is)

En fysiek ipv fysisch btw

Of er iets scheelt met de documentatie?

Een overheidsinstantie is al 2 à 3 weken over hun eigen deadline aan het gaan. Iemand van mijn projectteam (extern bedrijf, persoon A) is daar dus al 2 weken mee bezig om druk te zetten. Ik heb begin deze week aan persoon A opdracht gegeven om te escaleren. Daar zijn actiepunten uit voortgevloeid die besproken werden met de klant, persoon B. Iedereen weet dat bedrijf C die actiepunten zal moeten aanpakken. Persoon B wou dit eerst bespreken met mij, zoals het hoort. Ik heb mijn telefoon niet opgenomen omdat ik ziek was. Dus persoon B heeft dan maar rechtstreeks contact opgenomen met bedrijf C (en mij in CC) om de zaken te doen vooruitgaan. Goed bedoeld. Echter, bedrijf C had een bepaalde opdracht nog niet gegund gekregen van mij omdat ze plots last-minute anderhalve maand extra rekenden voor hun planning. Die gunning moest dus last-minute on hold gezet worden om te kijken voor snellere alternatieven, ook al was de klant principieel al akkoord gegaan met partij C. Omdat die twee mij nu gepasseerd zijn, en rechtstreeks begonnen praten met elkaar denkt partij C nu dat hij die opdracht heeft, vraagt de klant zich af waarom ik dat nog niet gegund heb, enzovoort.

Dus sorry maar door te doen alsof de oplossingen altijd zo simpel zijn, bewijs je eigenlijk dat je nog nooit project management hebt gedaan. Of toch niet van een complexer project. Stop dus met te doen alsof mijn werk niet goed gedaan is. Je kunt hier perfect zagen op de overheid die zijn deadlines niet nakomt, bedrijf C die plots zijn planning helemaal veranderd, ... Maar het probleem die hier heeft opgetreden kun je onmogelijk voorzien.

En dat is mss het probleem bij Mac-BC: dat hij ofwel niet maakt dat men op de hoogte KAN zijn van de stand van zijn projecten (zie @Tha_nOn ) ofwel dat de werkgever het niet toelaat dat daar tijd voor genomen wordt.

In het eerste geval moet hij daar leren tijd voor te voorzien (tijd nemen om te documenteren en ja, daardoor minder tijd hebben voor andere zaken) ofwel ontslag nemen als de werkgever niet inzit met de mogelijkheid dat mensen uitvallen.

Lukt dit niet omdat er te weinig tijd is of toegelaten wordt door de werkgever? Dan moet je in beide gevallen ingrijpen en werk weigeren. En ja, dat kan.

Je kunt nooit alles van een project documenteren.

Terug
Bovenaan