Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

@mac-bc , de enige waarvoor je momenteel onmisbaar bent is uw kleine (hoewel dit ook nog zal veranderen).

Ge zult toch eens moeten leren om uw prioriteiten op de juiste wijze gerangschikt te hebben, alsook ervoor te zorgen dat je als project manager ook de zaken zodanig geregeld hebt dat je niet om de 5 minuten moet ingrijpen als je eens afwezig bent. (Dat is mijn inziens de grootste troef van een goeie project manager, namelijk dat die de zaken zodanig geregeld heeft dat alles op wieltjes blijft lopen zelfs al valt er eens een schakel van tussen.)

Afsluitend nog dit: als het een klein eenvoudig project zou zijn waar je er al ettelijke soortgelijke van gedaan hebt, met een vaste ploeg die gewoon is om met elkaar samen te werken, ... is dat misschien haalbaar. Het project waarvan sprake is echter een groot complex project met mensen die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt. Intern projectteam van 10 man. Nog eens evenveel contactpersonen bij de klant. En talloze externe bedrijven en overheidsinstanties die eraan meewerken. Good luck om je in een dergelijk project "overbodig" te maken. :')

Enfin, jullie zullen allemaal vast State of The Art top-PM's zijn die jullie werk veel beter doen dan ikzelf. Dat is wel duidelijk. Zo eenvoudig dat het allemaal is.

Maar intussen lees ik van andere PM's hier ook wel dat ze toegeven dat ze ook minstens voor een gedeelte blijven doorwerken om de zaken te laten draaien. Ok, dat is dan duidelijk. Daar zal ik me dus bij moeten neerleggen om deze job verder uit te oefenen.

Afsluitend nog dit: als het een klein eenvoudig project zou zijn waar je er al ettelijke soortgelijke van gedaan hebt, met een vaste ploeg die gewoon is om met elkaar samen te werken, ... is dat misschien haalbaar. Het project waarvan sprake is echter een groot complex project met mensen die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt. Intern projectteam van 10 man. Nog eens evenveel contactpersonen bij de klant. En talloze externe bedrijven en overheidsinstanties die eraan meewerken. Good luck om je in een dergelijk project "overbodig" te maken. :')

Enfin, jullie zullen allemaal vast State of The Art top-PM's zijn die jullie werk veel beter doen dan ikzelf. Dat is wel duidelijk. Zo eenvoudig dat het allemaal is.

Maar intussen lees ik van andere PM's hier ook wel dat ze toegeven dat ze ook minstens voor een gedeelte blijven doorwerken om de zaken te laten draaien. Ok, dat is dan duidelijk. Daar zal ik me dus bij moeten neerleggen om deze job verder uit te oefenen.
Dan is het gewoon compleet fout om maar 1 SPOC te hebben. Dan dien je sowieso met 2 te zijn zodat je altijd een backup hebt.

Structureel probleem dus => Teamleader/CEO aanspreken.

We hebben de volledige backend vervangen van een applicatie.

Nu heeft Business oa een dossier geopend van maart jongstleden (toen was het nog de oude backend) waar men toen geslaagd is, iets te doen wat niet mag (maar dat ging toen blijkbaar wel) en dus krijgen we nu ne defect binnen: "Uw backend doet niet wat wij ervan verwachten want dit dossier bevat foutieve waarden." :wallbash:

Nee jij bent een SPOF: single Point of failure
Vind ik op de man spelen én tout court een walgelijke opmerking.
Hij draait mee in een groter geheel dat structureel weigert voldoende uren toe te kennen om projecten correct uit te voeren/op te volgen. Dan zeggen dat hij faalt wanneer er geen uren zijn om iets op te schuiven of back-up is om even in te springen is niet zijn schuld maar die van de organisatie.
Waar hij absoluut zo snel mogelijk weg moet omdat het simpelweg fout is.

Hij draait mee in een groter geheel dat structureel weigert voldoende uren toe te kennen om projecten correct uit te voeren/op te volgen. Dan zeggen dat hij faalt wanneer er geen uren zijn om iets op te schuiven of back-up is om even in te springen is niet zijn schuld maar die van de organisatie.
Ik zeg toch niet dat dat zijn schuld is?

Bij ons is dat 'de busfactor': wat als persoon X onder de bus beland? Dan moet je voort kunnen

HIJ faalt niet he.
Het is het punt waar het falen kan komen te zitten zonder backup. Business-wise een pijnpunt dus.

Ikzelf ben helemaal geen pm maar ik heb wel vroeger genoeg onderdeel geweest van de ganse projectketen. (Dat was voor machinebouw in de voedingsindustrie, ik deed als bedrijf de controle, opstart en finetuning. Diegene dus die kwam om de stront op re ruimen) Ik heb toch uit persoonlijke ervaring gezien dat de best lopende projecten en de (voor mij) de leukste projecten om voor te werken diegene waren waarbij de pm alles delegeerde en iedereen ruim op voorhand gebrieft was naar zijn taak/afspraken gemaakt hadden. Men lachte soms wel eens met die mannen dat die geen kloten deden maar eigenlijk wisten die perfect wat ze deden en hoe ze op efficiënte manier naar hun gewenste resultaat kwamen. Wat gij doet met hetgeen ik u vertel en wat anderen u zeggen kan me eigenlijk geen hol schelen maar stop dan ook met te doen alsof ge de waarheid in pacht hebt en alles en iedereen tegen u is. Ge oogst wat ge zaait en verwacht dan ook geen compassie.

Laatst bewerkt:
Niet nodig om zo uit te halen naar @SomeDude hoor....hij is helemaal niet op de man aan het spelen noch aan het zeggen dat @mac-bc persoonlijk aan het falen is. SPOF is een vrij veel gebruikte term om een organisatorisch (jaja) probleem te beschrijven, wat hier zeker van toepassing is.

Edit: Wat @recipe4hate dus ook al zei.
Edit2: Zelfde post dus voor u @nestorius.

Man als ge niet snapt wat een SPOF is onthoudt u dan van enig commentaar
Ik snap genoeg wat een spof is maar als ge het post zonder enige argumentatie of verduidelijking zie ik niet in waarom we het zouden moeten lezen als een letterlijke uitspraak naar mac toe.

Je kunt nooit alles van een project documenteren.
Dat hoeft ook niet, want dan ben je slecht bezig. Je documenteert wat essentieel is bij afwezigheid. Als alles essentieel lijkt, leer je de hoofdzaak van de bijzaak onderscheiden.

SPOF is een gangbare term in het business wereldje. Ik vond de uitspraak van @SomeDude absoluut niet aanstootgevend. Hij legt net de vinger op de wonde.

@mac-bc wij collega PM's zijn niet per se beter dan jij. Ik krijg wel het gevoel dat we in een meer mature organisatie werkzaam zijn. Ik zelf werk nu als PM bij een grote multinational klant, welke een volledige PMO afdeling heeft. De situaties die jij schetst gebeuren hier ook, maar de klant hier is dusdanig georganiseerd, ervaren en getraind in het aanpakken van kleine en grote complexe projecten, dat ze daar voor gewapend zijn.

Trainingen (Prince 2/ PMI/PMP certificaten), wekelijkse meetings onder PM's, bezoeken andere plants binnen het globale netwerk van de klant worden niet gezien als een kost, maar als een investering.
We werken hier trouwens ook met timesheets, maar we gaan daar op een positieve manier mee om.

Projectmanagement, dat probeert men al jaren te implementeren in onze chaotische organisatie, maar het lukt gewoon niet.
Ben zelf al eens PM geweest, na korte opleiding, en wil dat nooit meer doen (zeker niet bij ons). Heb dit ook duidelijk aan mijn baas laten weten. Ik zit veel liever in een expertentrol waar ik mijn kennis in mijn vakgebied wil en kan uitbreiden dan in een PM rol. Vind ik zelf veel relaxter (en vooral interessanter) want het is altijd wel iets binnen zo'n project. Vooral gebrek aan kennis en commitment door de stakeholders (vooral sales/marketing managers die eigenlijk hun markt niet kennen en geen idee hebben wat ze precies verkopen), maar achteraf wel komen zagen als het project is afgerond en ze plots beseffen dat het niet volledig naar hun goesting is.

Wel interessant om eens het perspectief te zien van een PM die blijkbaar effectief iets doet. Ik ben uiteraard maar het uitvoerende klein grut, maar de PMs hier hun job is meestal 'hey, dit is de klant, hier is het contract.. moet ik een opstart meeting doen of kunt ge dat zelf?' 'ik doe dat wel zelf' ' ok dan'

3 maanden later

'zeg hoe zit het met die klant?' 'Ahja, paar weken terug opgeleverd en dat is allemaal in orde' 'ok, bedankt'

Contact klant <-> PM? nul

Meer dan 30 minuten aan het wachten om binnen te geraken op een federale overheidsdienst.

Gelukkig dat ik zelf voor de Vlaamse overheid werk, heb toch niets anders te doen...

CEO heeft een nieuw kantoor neergezet en nu vraagt HR om een bijdrage te storen om hem te feliciteren met een attentie. Like wut?

haha wtf. Wat voor lef heeft jullie HR? Hebben ze geen budget meer voor een doos pralinen of wijn?

Wel een ergernis, net review met de team lead gehad. Blijkbaar zit tot een kwart vh team thuis, burned out.

Holy.shit.

"Charon, ja seg we zitten in de shit he met 25% van ons team dat thuis zit met burnout?
We moeten nu allemaal een tandje bijsteken om het werk toch nog gedaan te krijgen.
Ahja maar zonder loonsverhoging he.
ik hoop dat je de moeilijke situatie begrijpt en ik apprecieer wat je doet

grts baas
verzonden vanuit porsche"

Terug
Bovenaan