@mac-bc , de enige waarvoor je momenteel onmisbaar bent is uw kleine (hoewel dit ook nog zal veranderen).
Ge zult toch eens moeten leren om uw prioriteiten op de juiste wijze gerangschikt te hebben, alsook ervoor te zorgen dat je als project manager ook de zaken zodanig geregeld hebt dat je niet om de 5 minuten moet ingrijpen als je eens afwezig bent. (Dat is mijn inziens de grootste troef van een goeie project manager, namelijk dat die de zaken zodanig geregeld heeft dat alles op wieltjes blijft lopen zelfs al valt er eens een schakel van tussen.)
Afsluitend nog dit: als het een klein eenvoudig project zou zijn waar je er al ettelijke soortgelijke van gedaan hebt, met een vaste ploeg die gewoon is om met elkaar samen te werken, ... is dat misschien haalbaar. Het project waarvan sprake is echter een groot complex project met mensen die nog nooit met elkaar hebben samengewerkt. Intern projectteam van 10 man. Nog eens evenveel contactpersonen bij de klant. En talloze externe bedrijven en overheidsinstanties die eraan meewerken. Good luck om je in een dergelijk project "overbodig" te maken. :')
Enfin, jullie zullen allemaal vast State of The Art top-PM's zijn die jullie werk veel beter doen dan ikzelf. Dat is wel duidelijk. Zo eenvoudig dat het allemaal is.
Maar intussen lees ik van andere PM's hier ook wel dat ze toegeven dat ze ook minstens voor een gedeelte blijven doorwerken om de zaken te laten draaien. Ok, dat is dan duidelijk. Daar zal ik me dus bij moeten neerleggen om deze job verder uit te oefenen.