Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Wat moet de PO dan wel doen? Is het zijn job niet om input te consolideren, overzicht te houden en relevante demos te geven aan relevante stakeholders? Je laat toch geen dev of tester die op 1 details focust een demo geven ? Die weet toch niet wat de gevoeligheden zijn bij wie.
Met demo bedoelen we een demo van een pas afgewerkte en door QA geteste story, niet een demo van de volledige applicatie of tool. Gewoon de demo waarbij een tester over de acceptance criteria gaat, toelicht hoe hij dat heeft getest, en dan zegt de product owner of het voldoende is getest, of hij nog fouten zien, en of het in productie mag gaan.

Bij ons is de product owner degene die de stories moet accepteren op het einde van de demo, ik vind het ook raar dat die dan zelf eerst de demo geeft. Tenzij hij ook de stories zelf exhaustief heeft getest, wat in realiteit vaak zal gebeuren omdat de QA ondermaats is. 😬
Ben ik de enige die maar half (of gewoonweg niet) doorheeft waar de hele discussie over gaat maar ondertussen daar ook verdomd blij om is!

Met demo bedoelen we een demo van een pas afgewerkte en door QA geteste story, niet een demo van de volledige applicatie of tool. Gewoon de demo waarbij een tester over de acceptance criteria gaat, toelicht hoe hij dat heeft getest, en dan zegt de product owner of het voldoende is getest, of hij nog fouten zien, en of het in productie mag gaan.
Mensen met te veel tijd. 10 screenshots in de pull request en nog 10 in testing en sign off. Gaan met banaan. Moet wat vooruit gaan.

:laugh:

Laatst bewerkt:
Bij ons is de product owner degene die de stories moet accepteren op het einde van de demo, ik vind het ook raar dat die dan zelf eerst de demo geeft. Tenzij hij ook de stories zelf exhaustief heeft getest, wat in realiteit vaak zal gebeuren omdat de QA ondermaats is. 😬
Bij ons gebeurt er enkel een demo naar stakeholders, in theorie enkel van stories die "done" zijn. Dwz in ons geval dat die al reeds functional acceptance zijn gepasseerd door de PO, na een eerdere testing fase door QA.

En dan zeggen ze dat ik cynisch ben :D
Ooit sta je naar een sterrenhemel te kijken.
Bessefende dat we niet meer dan stof zijn. Mogelijk bereikt een atoompje uit ons lichaam ooit het andromedastelsel om dan nog niets te betekenen.

Maar de voornaamste conclusie die je innerlijke geest dan maakt, terugkijkend op alles:
"ik was nog niet cynisch genoeg."

Bessefende dat we niet meer dan stof zijn. Mogelijk bereikt een atoompje uit ons lichaam ooit het andromedastelsel om dan nog niets te betekenen.

Maar de voornaamste conclusie die je innerlijke geest dan maakt, terugkijkend op alles:
Ik zal deze wijsheid brengen in een speech op de volgende begrafenis van een dierbare. Kwestie van het leed enigszins te verzachten en de koffietafel een waar feest te maken.

Ik vind het anders wel een mooie gedachte, het feit dat we niet meer zijn dan sterrenstof, vervaardigd in de nucleaire hoogovens van de sterren. Uit stof zijt gij geboren, tot stof zult gij wederkeren.

Allez, sommige mensen zal je liever willen reduceren tot sterrenschijt. :unsure:

Corporate HR heeft een nieuwe besparingspost gevonden. Ze willen alle bedrijfsauto's schrappen zonder noemenswaardige compensatie "om 1 uniform Europees beleid te hebben". Op de vraag of we ons loon of bonussen dan ook 'aligneren' met Engelse lonen, geen antwoord... Of, met Silicon Valley lonen, geen antwoord.

Anyway, ik heb een contract gevonden dat ik getekend heb waarom instaat "Werknemer krijgt een bedrijfswagen ter beschikking die in lijn is met volgende policy voor functie level xyz". Dus daar staat zwart op wit mijn lease budget.

Volgens HR/legal had niemand een contract waar in stond dat ze een auto hadden, maar was dat een 'onderhandse policy'. Keer benieuwd waar dit gaat eindigen.

Onze legal heeft blijkbaar nog proberen uit leggen dat een auto in Belgie schrappen en vervangen door iets anders niet zo verstandig is en geen besparing, but to no avail. De details komen een dezer dagen/weken eraan. We hadden al een kleine heads up gekregen in oktober of november dat er iets ging veranderen. De naieven dachten nog dat er een mobiliteitsbudget kwam, maar dat klinkt wel als heel ingewikkelde woordjes als je het gewoon kunt schrappen en daarbij laten. (Ze hebben ooit forfaitaire nettovergoedingen van 200 euro geschrapt en dan was er ook gemopper en hebben ze uiteindelijk iedereen 500 bruto extra gegeven... speciale besparingen).

....

Update van deze comedy show. Deze morgen email. Vanaf 1 mei zijn we onze auto's kwijt. Dat was het dan.

Hier is je promotie en je extra verantwoorderlijkheden. Je opslag, euh euh euh, hier is een auto. 2y later, hop, die auto afpakken.

We zijn nog aan het kijken of we met de bus of de trein naar de rechtbank trekken in colonne :laugh:

Er is nog enige hoop dat ze adequaat compenseren, maar afgaand op hun slides die ze meegestuurd hebben, zal het waarschijnlijk gewoon leasebudget --> bruto zijn. @JPV - ik vermoed dat zo'n krakkemikkelige compensatie nooit de toets van een rechter doorstaat ?

Anyway, country mgmt is buiten geflikkerd en er is geen country HR meer (ook buiten geflikkerd). Dus ze in gebreke stellen en voor de rechtbank trekken zou wel eens een aangename discussie kunnen worden. Er is basically niemand om ze te vertegenwoordigen. (Ons lokaal mgmt is zelfs hun auto kwijt, dus die gaan ook niet veel aan de company side staan).

EDIT: Fingers crossed voor mobiliteitsbudget, maar waarschijnlijk zal het dat niet zijn. Het goede nieuws is, er zijn officiele cijfers van wat een bepaalde auto waard is en in het mobiliteitsbudget kun je dat ook gewoon naar netto omzetten. In mijn geval zou dat dus 694 netto moeten zijn. Aan 56% tax, 1600 bruto erbij is goed. Stelletje debieltjes.

Laatst bewerkt:

We gaan hier lichtjes off-topic maar ik zit al in dat stadium of ben dat zelfs al voorbij, don't worry :thinking:

Update van deze comedy show. Deze morgen email. Vanaf 1 mei zijn we onze auto's kwijt. Dat was het dan.

...

EDIT: Fingers crossed voor mobiliteitsbudget, maar waarschijnlijk zal het dat niet zijn. Het goede nieuws is, er zijn officiele cijfers van wat een bepaalde auto waard is en in het mobiliteitsbudget kun je dat ook gewoon naar netto omzetten. In mijn geval zou dat dus 694 netto moeten zijn. Aan 56% tax, 1600 bruto erbij is goed. Stelletje debieltjes.

Wat een slechte klucht. In een vorig bedrijf met gelijkaardige push vanuit de VS, was ons Europees (vooral Benelux) senior management er gelukkig in geslaagd om duidelijk te maken dat de kost van die leasewagens peanuts was op de totale loonkost en voor te rekenen dat dat de meest tax-efficiënte verloning was voor BE en NL (in België zit je nog eens met 13e maand, vakantiegeld, sociale lasten zodat brutoloon extra duur uitvalt).

Is dat bij jullie niet éénzijdig aanpassen van jullie arbeidscontract? Benieuwd naar JPV's reactie & perspectief!

...

Mgmt zal wss hoog genoeg zitten om te willen blijven zitten, maar ik kan me inbeelden dat de gemiddelde WN op uitvoerend niveau ondertussen al begonnen is met solliciteren op een ander of ten minste eens informeren/vergelijken hoe 't daar zit.

K, 't is nog niet duidelijk wat de compensatie zal zijn, maar we weten allemaal dat een leasing budget van 1K waarvoor je een wagen ter beschikking krijgt NIET overeen komt komt 1K bruto er bij lappen als men uw wagen afpakt.
En ik kan mij dus inbeelden dat het ook NIET mobi-budget zal zijn, want daar is het by-design nog steeds toegelaten om mobiliteitsopties te kiezen (incl. wagens dus).

Ale soit, ik zou wss toch uit eigen beweging 't aftrappen na zo'n stunt (ale soit, niet van de ene dag op de andere, eerst ander werk regelen natuurlijk).
Nuja, als ze mij dan in de plaats 2K extra geven per maand, mss niet ... but what are the odds. :sneaky:

We gaan hier lichtjes off-topic maar ik zit al in dat stadium of ben dat zelfs al voorbij, don't worry :thinking:

Wat een slechte klucht. In een vorig bedrijf met gelijkaardige push vanuit de VS, was ons Europees (vooral Benelux) senior management er gelukkig in geslaagd om duidelijk te maken dat de kost van die leasewagens peanuts was op de totale loonkost en voor te rekenen dat dat de meest tax-efficiënte verloning was voor BE en NL (in België zit je nog eens met 13e maand, vakantiegeld, sociale lasten zodat brutoloon extra duur uitvalt).

Is dat bij jullie niet éénzijdig aanpassen van jullie arbeidscontract? Benieuwd naar JPV's reactie & perspectief!

Onze legal had keihard terug gepusht tegen US. En dus als compensatie is "legal reps" op de lijst van eligible people gekomen. Dus die mag zijn auto houden.

Ik ben ook info aan het collecteren en zal morgen met mijn legal buddy overleggen.

Er is nog een Wet Renault dingetje dat 2y geldt. Eenzijdige aanpassing triggert de Wet Renault compensatie. Moest dat eligible zijn, altijd dolle pret.

Afwachten wat hun compensatie zal zijn.

Mgmt zal wss hoog genoeg zitten om te willen blijven zitten, maar ik kan me inbeelden dat de gemiddelde WN op uitvoerend niveau ondertussen al begonnen is met solliciteren op een ander of ten minste eens informeren/vergelijken hoe 't daar zit.

5 min na de email regende het 'updating CV'. Het zat bij velen al hoog na de kut afgehandelde sluiting van de andere divisies en al de shit die naar ons gekomen is.

K, 't is nog niet duidelijk wat de compensatie zal zijn, maar we weten allemaal dat een leasing budget van 1K waarvoor je een wagen ter beschikking krijgt NIET overeen komt komt 1K bruto er bij lappen als men uw wagen afpakt.
En ik kan mij dus inbeelden dat het ook NIET mobi-budget zal zijn, want daar is het by-design nog steeds toegelaten om mobiliteitsopties te kiezen (incl. wagens dus).

Ale soit, ik zou wss toch uit eigen beweging 't aftrappen na zo'n stunt (ale soit, niet van de ene dag op de andere, eerst ander werk regelen natuurlijk).
Nuja, als ze mij dan in de plaats 2K extra geven per maand, mss niet ... but what are the odds. :sneaky:

I don't know. Ze hebben ooit nettovergoeding van 200 euro geschrapt en gecompenseerd met 500 bruto. Never know.

De nieuwe teams loopt steeds vaker vast bij mij, maakt meetings en chats echt nog chaotischer...
Hier was op een bepaald moment de link met outlook gebroken. Via outlook een meeting opzetten ging niet (en die Teams-calendar is echt traag). Ik deed dat dan toch via Teams en dat verscheen in Outlook, maar dan was er een conflict in tijdszones. 14u werd 15u in Outlook, en zelfs als ik dat verschoof, vernieuwde dat gewoon en werd het opnieuw 15u.

Soit, na de laatste update zijn we er vanaf, maar Teams blijft voor mij toch een log vehikel dat alles probeert te doen dat andere apps doen, en daardoor dat vooral slechter doet. Al de relevante info zit altijd achter 5 knoppen, en dat moet er iets vanuit de cloud geladen worden, gaat dit traag. Dan is de default plots weer om .doc in Teams te openen (serieus, wie doet dat?)

In het algemeen te veel random tooltjes met hippe namen die gepusht worden binnen Office 365 en interfaces die om de vijf botten worden omgesmeten.

Hier is je promotie en je extra verantwoorderlijkheden. Je opslag, euh euh euh, hier is een auto. 2y later, hop, die auto afpakken.

We zijn nog aan het kijken of we met de bus of de trein naar de rechtbank trekken in colonne :laugh:

Er is nog enige hoop dat ze adequaat compenseren, maar afgaand op hun slides die ze meegestuurd hebben, zal het waarschijnlijk gewoon leasebudget --> bruto zijn. @JPV - ik vermoed dat zo'n krakkemikkelige compensatie nooit de toets van een rechter doorstaat ?

Anyway, country mgmt is buiten geflikkerd en er is geen country HR meer (ook buiten geflikkerd). Dus ze in gebreke stellen en voor de rechtbank trekken zou wel eens een aangename discussie kunnen worden. Er is basically niemand om ze te vertegenwoordigen. (Ons lokaal mgmt is zelfs hun auto kwijt, dus die gaan ook niet veel aan de company side staan).

Gaan die op een bepaald moment niet gewoon de belgische afdeling sluiten? Waarom zouden die zich in de VS blijven bezighouden met die belgen die constant moeilijk doen?

Allez, sluiten.. verhuizen met de aanbieding dat je mee kan gaan

...
No way, het moet voor jou hetzelfde voordeel zijn (en niet enkel wat fiscaal als voordeel aangerekend wordt). Dus volledig mobiliteitsbudget of dergelijke. Netto moet het equivalent zijn, wat al moeilijk is om een tankkaart correct te berekenen, maar dat kan nu nog door de beugel dat men daar een gemiddelde voor neemt tenzij er mensen extreem ver wonen.

Beste optie, gezien je toch op een zinkend schip werkt:
Werkgever aangetekend in gebreke stellen. Natuurlijk op het officiële adres van het bedrijf (zie loonfiche) en in het Nederlands. In principe moet je geen kopie sturen per mail, maar ik zou het wel aanraden (eventueel kan het een verkorte reactie zijn op de mail, waardat je hen zegt kort zegt dat het afnemen van de auto zonder gelijkaardig voordeel een verbreking van de arbeidsovereenkomst vanuit hoofde van de werkgever zou inhouden.

Indien iemand aftekent, ok, indien niemand aftekent, even OK. Op 1 mei, bij de mail dat je definitief de auto moet inleveren, stel je vast dat de arbeidsovereenkomst verbroken werd.

=> verbrekingsvergoeding volledig voor jou, zonder te presteren opzegtermijn. Ondertussen kan je nu al op zoek naar nieuwe werkgever en mss al starten vanaf 1 mei.

No way, het moet voor jou hetzelfde voordeel zijn (en niet enkel wat fiscaal als voordeel aangerekend wordt). Dus volledig mobiliteitsbudget of dergelijke. Netto moet het equivalent zijn, wat al moeilijk is om een tankkaart correct te berekenen, maar dat kan nu nog door de beugel dat men daar een gemiddelde voor neemt tenzij er mensen extreem ver wonen.

Dat dacht ik al. Ik heb via de mobiliteisbudget berekening al gerekend en zou op 1700-1800 bruto uitkomen om netto het correcte te hebben. Ze gaan wsch nog afkomen met VAA heb je niet meer en je extra bruto geeft je ook extra bonus % en vakantiegeld en ladieladiela. Maar het zou toch minstens rond de 2x leasebedrag moeten zitten om een discussie te kunnen worden over waar we exact uitkomen.

Beste optie, gezien je toch op een zinkend schip werkt:
Werkgever aangetekend in gebreke stellen. Natuurlijk op het officiële adres van het bedrijf (zie loonfiche) en in het Nederlands. In principe moet je geen kopie sturen per mail, maar ik zou het wel aanraden (eventueel kan het een verkorte reactie zijn op de mail, waardat je hen zegt kort zegt dat het afnemen van de auto zonder gelijkaardig voordeel een verbreking van de arbeidsovereenkomst vanuit hoofde van de werkgever zou inhouden.

Indien iemand aftekent, ok, indien niemand aftekent, even OK. Op 1 mei, bij de mail dat je definitief de auto moet inleveren, stel je vast dat de arbeidsovereenkomst verbroken werd.

Zinkend schip is een groot woord. Vorig kwartaal was grootste winst ever. Qua mgmt in onze divisie kan het inderdaad wat beter. Maar deze beslissing is door corporate HQ genomen en heeft niks met de business te maken (lees: heel de chain of command tot aan de CEO heeft hier 0,0 mee te maken - matrix structuren, de max).

Ik zal mijn moeilijk pruttelend gedrag nog wat laten tot de info sessie. "compensation following local country assessment" "ergens in april". Maar goed, ik kan mij moeilijk inbeelden dat ze een tax efficient auto van 750/m schrappen en dan 2000 per maand bruto, wat 3000/m kost is gewoon met vreugde gaan doen. Lijkt me niet echt een besparing........

=> verbrekingsvergoeding volledig voor jou, zonder te presteren opzegtermijn. Ondertussen kan je nu al op zoek naar nieuwe werkgever en mss al starten vanaf 1 mei.

Ik heb ondertussen bij de enige work council representative (1 van de 4 niet buitengesmeten - top idee kort voor social elections...) alle info ivm de wet Renault opgevraagd (ze hebben een standstill ding ondertekend bij de sluiting van de ander divisie). Als die verbreking zoals je vermeld voldoet aan de voorwaarden in die standstill, is het nog de moeite om wat te vechten. Ik zit hier >10y (pre 2014 gestart) en dus eventueel recht op dikke sloefen geld.

Gaan die op een bepaald moment niet gewoon de belgische afdeling sluiten? Waarom zouden die zich in de VS blijven bezighouden met die belgen die constant moeilijk doen?

Allez, sluiten.. verhuizen met de aanbieding dat je mee kan gaan

Ze hebben juist heel veel moeite gedaan om alles te sluiten behalve ons. Had ons dan mee gesloten. Dat was voor iedereen gemakkelijker geweest.

De sluiting die ze overigens juist gedaan hebben, zijn ze al aan het beklagen, want ze zijn in Belgie aan het rehiren... Blijkt dat de competitor waar ze mee gingen partneren in de plaats duurder, trager en minder populair is. Volgende keer op voorhand eens kijken.

But that being said, vorige beslissing was de business. Deze HR stunt is corporate (overigens in heel Europa overal alle auto's unilateraal weg).

Morgen 7 uur opendeurdag op school, samen met de meest incapabele collega in hetzelfde lokaal. Ik ga mij zo hard moeten inhouden.

Dan is mij door de directie ook gevraagd één infosessie te geven, die normaal gegeven wordt door onze coördinator. Zij zit echter sinds vorige week thuis en heeft dat de week ervoor klaar en duidelijk laten merken dat ze naar de huisarts zou gaan.

Terug
Bovenaan