Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

En weer hebben er 3 zorgmedewerkers hun ontslag ingediend, en er zijn er nog die hune CV naar andere instellingen hebben gestuurt.
Het is hier echt een leegloop aan het worden, En nog valt un € niet dat ze fout bezig zijn tegenover hun personeel.
Zelfs de interims die hier komen zeggen dikwijls van hier kom ik niet meer.

Een klein project (1 dag) op bij een grote klant.

Ik ga s'morgens mee om de arbeiders op te starten. (normaal 1 uurtje dat ik ter plaatse blijf)
06.00 materiaal inladen op onze vestiging + kleine heftruck die ik gehuurd heb.
07.00 "Ah jullie zijn niet aangemeld!" => Ik heb de afgeprinte mail bij met alle namen+ nummerplaten bij want ik weet wat een retards daar zitten..
07.15 "Ahja het is hier vergeten dan" (kan wel even duren)
08.00 "Jullie zijn aangemeld, en mogen binnen (ik ga te voet eerst 800m wandelen voor werkvergunningen)
08.15 "Jullie badges zijn oke, maar jullie voertuigen mogen niet zomaar binnen, dat moet iemand anders goedkeuren.
09.10 "Jullie voertuigen mogen binnen.
09.20 we komen tot de ontdekking dat de heftruck die ik meeheb, en volgens de verhuurcataloog 2.06m Hoog is, 2.19m hoog is en dus niet binnen geraakt... (en de opening die zeker 2.15 was volgens klant, ook maar 2.10 is.)
11.30 Ik kom terug on site, met een andere heftruck die wel maar 2.06 is...
11.50 zijn aan het werk geraakt, ik heb besloten om mijn werfronde te vergeten en gewoon mee te helpen.
17.00 mijn arbeiders rijden naar huis, de werf is klaar.
19.00 Oxbow1 rijdt ook naar huis, hij heeft nog 2 uur voorbereiding gedaan voor het volgende werfje voor maandag..

Dus voor de 100ste keer, gedoe, gedoe,gedoe..

Troostende gedachte is dat die f*ckers mij 8K betalen voor die dag waarvan 50% winst is..

Goed weer op vrijdag en toevallig 2/8 weekendshifters die zich ziek bellen. Toevallig woont er eentje op 1 km van bij mij en moet ik door huidige omleidingen langs zijn thuis rijden. Voor iemand die zogezegd ziek is stond die toch hard aan zijn oprit te werken.

Ik vraag me soms af of je zo’n mensen niet anoniem kan melden voor fraude. Al kan er wss toch niets tegen gedaan worden.

Goed weer op vrijdag en toevallig 2/8 weekendshifters die zich ziek bellen. Toevallig woont er eentje op 1 km van bij mij en moet ik door huidige omleidingen langs zijn thuis rijden. Voor iemand die zogezegd ziek is stond die toch hard aan zijn oprit te werken.

Ik vraag me soms af of je zo’n mensen niet anoniem kan melden voor fraude. Al kan er wss toch niets tegen gedaan worden.
Controlearts laten sturen.

Ze hebben juist heel veel moeite gedaan om alles te sluiten behalve ons. Had ons dan mee gesloten. Dat was voor iedereen gemakkelijker geweest.

De sluiting die ze overigens juist gedaan hebben, zijn ze al aan het beklagen, want ze zijn in Belgie aan het rehiren... Blijkt dat de competitor waar ze mee gingen partneren in de plaats duurder, trager en minder populair is. Volgende keer op voorhand eens kijken.

But that being said, vorige beslissing was de business. Deze HR stunt is corporate (overigens in heel Europa overal alle auto's unilateraal weg).

Zit jij daar echt in een gouden kooi? Ik hoor elke week van u dat er 100 man zijn ontslagen. Om dan de week erop weer volk aan te werven?
Je verschiet toch niet van dat nieuws dan?

Ga je iets anders zoeken ?

Update van de verhalen van op mijn werk. Verhalen die collega's meegemaakt hebben.

Verhaal 1:
Een collega begint 30min eerder dan het "officiële" startuur. Zij heeft een dochter die chronisch ziek is (en vrij erge aandoening en ze ligt in het ziekenhuis). Haar bedoeling was dan ook 30min vroeger te eindigen.
Ze gaat aan de CEO melden dat ze hierdoor ook 30min vroeger vertrekt, omdat haar dochter zwaar ziek is..
Antwoord "Nee dit gaat niet. Dat is niet de bedoeling hé"
Onlangs bij ons ook een schrijnend verhaal gehoord van een collega.

De meeste werknemers hebben hier een planning voor een maand, dus je moet voor veel zaken op voorhand je off-dagen en/of congé doorgeven. Natuurlijk zijn er ook onvoorziene zaken waarbij je dus op goodwill moet rekenen bij de planning.

Een familielid van een collega (waarvoor zij de zorg draagt) was opgenomen in het ziekenhuis en een paar dagen later mocht ze naar huis. De moment dat ze naar huis mocht viel juist tijdens haar shift, dus ze vraagt in eerste instantie een dag verlof. Afgewezen. Dan vroeg ze of ze twee uurtjes vroeger mocht stoppen omdat ze dan aanwezig kon zijn, ook afgewezen. :unsure: Nochtans had ze de hele situatie piekfijn uitgelegd zei ze, nee hoor... Snap je toch niet. Ze moeten maar onderlinge wissels regelen, ja zeg ... Alsof je daar soms zin en tijd voor hebt.

En dat is dus voor een gewone werknemer wiens werk perfect overgenomen kan worden.

Als je al deze verhalen hoort, blijkt dat het in realiteit nogal meevalt als het gaat over: “we vinden geen volk”.

Anders zou men wel soepeler zijn,
Maar blijkbaar werkt het zo. Werknemer vraagt iets: “neen”.
Werknemer neemt ontslag: “oei en waarom?”.

Ergernissen op het werk liggen vaak in kleine dingen, die perfect vermeden kunnen worden.
Maar dat leren ze niet op Vlerick, daarvoor heb je gezond boerenverstand nodig…

Langs de andere kant is het ook wel niet aan de werknemer om eenzijdig beslissen om andere uren te werken. Zoiets bespreek je toch eerst met je baas lijkt me.

Hangt er ook vanaf van wie.
Ik merk hier ook (niet op mijn afdeling), dat men vaak soepeler is voor de luide roepers en underperformers dan voor de mensen waar men wel erg tevreden van is, maar amper misbaar maken als ze eens een “neen” krijgen.

Langs de andere kant is het ook wel niet aan de werknemer om eenzijdig beslissen om andere uren te werken. Zoiets bespreek je toch eerst met je baas lijkt me.
Goh, het was onze boekhouder. Dus niet dat ze een winkel moest openhouden/een bepaalde shift had.
Haar collega's gingen unaniem akkoord btw. Haar afwezigheid had geen gevolgen voor de werking.
Bij ons gaat het vaak over debiele zaken.

Ik had vorige week meeting met de vrouwelijke CEO.
Ik had een hele planning opgemaakt met mn plan van aanpak. Speciaal met de kolommen en rijen die zij specifiek wil (en het zijn er heel wat). Had hier verschillende dagen aan gewerkt.
Zij "druk je het even op A3 af?"..ik doe dit dus.
Zij "oeioei..dat is echt te klein, kan dat niet groter? Want dit ga ik niet lezen"..ja nee, anders had ik het gedaan.

Ge moet weten, in die meeting had ze het bestand ook digitaal. Denkt ge dat ze die daar geopend heeft? Nowp.. heel de meeting werd mn plan van aanpak niet meer bekeken. Dus zo goed als heel mn plan van aanpak werd genegeerd en er zal wss ook nooit meer over gesproken worden.

En wat later in de meeting "seg maar hier had ik u wel antwoord op gegeven"
Ik "nee hoor.."
Zij "maar jawel" en ze gaat door haar mails en merkt dat het dus niet zo is. "Ja seg! Ik krijg zoveel mails en berichten. Ik kan er soms zelf niet meer aan uit"... Ja mens, gij wilt micro-managen eh..ni ik..deal with it als ge vindt dat het de juiste manier is

En wat het vroegtijdig naar huis gaan betreft/halve dag verlof te moeten nemen om de deur op een werf te openen.

Mijn klote collega mag dan gedurende de werkuren naar de dokter en gyneacoloog...zonder daar verlof voor te hoeven nemen. Gewoon omdat ze close/een goede relatie heeft met de eigenares. Dat is toch ook geen faire manier van werken als de ene wel meer mag dan de rest. Komt de werksfeer ook niet ten goede

En wat het vroegtijdig naar huis gaan betreft/halve dag verlof te moeten nemen om de deur op een werf te openen.

Mijn klote collega mag dan gedurende de werkuren naar de dokter en gyneacoloog...zonder daar verlof voor te hoeven nemen. Gewoon omdat ze close/een goede relatie heeft met de eigenares. Dat is toch ook geen faire manier van werken als de ene wel meer mag dan de rest. Komt de werksfeer ook niet ten goede
Er is natuurlijk een verschil tussen ziekteverlof en normaal verlof hé...

Niet dat je ongelijk hebt maar de discussie van collega's die tijdens de uren naar de tandarts gaan en hier een halve dag voor 'krijgen' is een verloren discussie lijkt me.

Zij "druk je het even op A3 af?"..ik doe dit dus.
Zij "oeioei..dat is echt te klein, kan dat niet groter? Want dit ga ik niet lezen"..ja nee, anders had ik het gedaan.

Dan had je het toch op 2 A3's kunnen afdrukken die je dan langs elkaar legt ?
Allez als iemand mij vraagt om het op een A3 af te drukken, dan ga ik er toch ook vanuit dat die dat gaat willen lezen.

En ik begrijp dat ook nog wel voor een stuk, zo op een blad papier waar je dan rond zit is soms gewoon makkelijker dan op een scherm te blijven staren.

Zeker als ik er een paar dagen aan gewerkt had, zou ik het toch wel meh vinden als men het dan gewoon straal negeert. En uiteindelijk moet je uw pappenheimers een beetje kennen (en de wijze van communicatie of het gebruik ervan ook aanpassen)

Hier ook wel zo een vrouwelijke micromanager. Van zodra ik eens zit en niets productief doe, staat die naast mij te roepen om mee te komen doen. Wanneer ik eens een grens stel en 'neen' zeg, volgt een ongeziene crisis. Ronduit toxisch eigenlijk.
Helpt ook wel niet dat ze in mijn huis woont, ongeveer een meter groot is en heel schattig (al is dat een subjectief gegeven). Maakt wel dat ik mijn job nog steeds met de glimlach doe!
;)

Hier ook wel zo een vrouwelijke micromanager. Van zodra ik eens zit en niets productief doe, staat die naast mij te roepen om mee te komen doen. Wanneer ik eens een grens stel en 'neen' zeg, volgt een ongeziene crisis. Ronduit toxisch eigenlijk.
Helpt ook wel niet dat ze in mijn huis woont, ongeveer een meter groot is en heel schattig (al is dat een subjectief gegeven). Maakt wel dat ik mijn job nog steeds met de glimlach doe!
;)
Let wel goed op hé, jong geleerd is oud gedaan !!!!

Nu is ze met haar 1m nog schattig,... of je dat binnen 20 jaar nog gaat zeggen is een ander paar mouwen.

Ik snap het echt niet.

Ze werven iemand nieuws aan die dezelfde job zal moeten doen als ik. Het is een vrij specifieke job waar je ofwel het juiste diploma voor moet hebben of toch op zijn minst 5 jaar evaring in moet kunnen voorleggen om iets zinnens te kunnen betekenen.

Die nieuwe, die toch de gebruikelijke examens heeft doorlopen (gesprekken en assessment) heeft nu géén van beide. Dit terwijl ik een ex-collega die vacature had doorgestuurd en die ook heeft gesolliciteerd, maar er niet door is voor duistere redenen. Die mens had 25+ jaar ervaring in de sector.

En dan is die nieuwe zijn 'opleiding': halve dag uitleg van de leidinggevende en dan "volg maar mee met uw collega's". Krijg dat over de vloer dan.

Nu ja, nog eventjes werken en we kunnen aan de grote verlofshow beginnen. In april neem ik paasvakantie, in mei werk ik slechts 1 week. Dan nog een week congé in juni en vervolgens van de week van 11/7 - tem week van 15/8 genieten van de zomer.

Dan had je het toch op 2 A3's kunnen afdrukken die je dan langs elkaar legt ?
Allez als iemand mij vraagt om het op een A3 af te drukken, dan ga ik er toch ook vanuit dat die dat gaat willen lezen.

En ik begrijp dat ook nog wel voor een stuk, zo op een blad papier waar je dan rond zit is soms gewoon makkelijker dan op een scherm te blijven staren.

Zeker als ik er een paar dagen aan gewerkt had, zou ik het toch wel meh vinden als men het dan gewoon straal negeert. En uiteindelijk moet je uw pappenheimers een beetje kennen (en de wijze van communicatie of het gebruik ervan ook aanpassen)
Ahja, had ik nog niet verteld..maar ze wil het op 1 blad hebben, niet op 2 :shutup: .

Opzicht geen ergernis, maar een constatatie.
We hebben tweewekelijks een salesmeeting met de eigenaars, de verkopers en nog een deel van het personeel.
Ikzelf moet die meeting voorbereiden met de meest actuele cijfers (dagcijfers). Blijkbaar zijn de eigenaars met verlof. Denkt ge dat er iets gecommuniceerd wordt "Hey, de meeting zal morgen niet doorgaan".. nee..NIEMAND wist dat ze weg waren. Was dus al een deel van de presentatie voor niks aan het maken (aangezien de cijfers niet meer accuraat zijn voor de volgende meeting)

Terug
Bovenaan