Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Ik denk dat gumball zijn bedrijf wordt geleid door een koppel. Een mannelijke en vrouwelijke CEO dus, en dat hij zo gewoon wilt verduidelijken over wie van de twee hij het hier heeft 🙂
Ja klopt, daarmee dat ik het onderscheid maak :tongue:. Dus zeker niet de bedoeling seksistisch te zijn ofzo.

Zit jij daar echt in een gouden kooi?

Ja, eigenlijk wel. Voor 5 digit per maand verdraag je veel. Vooral omdat elk jaar dat ik er werk, ik een kwart van mijn uitstaande hypotheek kan sparen... Als ik hier nog 3-4y rond hang, dan hoef ik eigenlijk niet veel meer te werken in mijn leven. Dan ik deeltijds in de Colruyt werken of gewoon in een VZWtje werken voor de fun. Niet dat ik dat wsch ooit ga doen, maar het is wel comfortabel om te weten dat het kan.

Los van de nonsense doe ik mijn werk wel graag. Het is is de nonsense die van boven/links/rechts/onder (vooral van over de plas) komt die niet aangenaam is. Maar ik laat me niet van mijn job wegduwen omdat anderen ambetant doen. Ik zie ze ook nooit he, altijd via de telefoon over de plas. Ik doe mijn computer toe en de problemen zijn weg.

Ik hoor elke week van u dat er 100 man zijn ontslagen.

We zitten beetje in "double whammy" wereld. De bio lab sector zit beetje in vies weer na jaren van (excessieve) groei (covid te ver geextrapoleerd en China troubles). Het overgrote deel van het bedrijf haalt daar zijn omzet. Maar ze houden wel market share. Daar moeten ze terecht wat gas terug nemen en herstructureren/cutten. Hier doen ze strategisch wel goede dingen, lang op voorhand aangekondigde herstructureringen etc. Je kunt je vragen stellen bij execution efficientie, want het lijkt altijd te laat (6 mnd nadat competitors cutten), niet hard genoeg ("wij doen geen naakte ontslagen", shit hit the fan en dan wel) etc. Maar goed, vroeg of laat komen ze op hun bestemming uit. We hebben net een nieuwe CEO, dus dat gaat wel voor nieuwe wind zorgen.

In specifiek zit onze divisie in een stukje van de sector waar we wel markt aandeel verliezen bovenop de (tijdelijk) krimpende markt. Dus daar moet de business bovenop nog extra inspanningen doen. De enige oplossingen die het mickey mouse management kan zien is kosten knippen (what about omzet groeien... ?). Dus dat zorgt elk kwartaal voor paniek op het einde en salami salami salami om kosten te cutten (of naar 'non-recurrent' in de boekhouding te krijgen). Dus ja, inderdaad. Dat is knip knip knip zonder veel plan.

Om dan de week erop weer volk aan te werven?

Als je knip knip knip knip zonder plan doet, kom je kluchten tegen.
Dat je vb je hele benelux support hebt weggeknipt omdat je iedereen in gebouw X in de vuilbak kiepert.
Of dat je voor product ABC geen support meer hebt omdat je 1 van de 2 wegknipt en nummber 2 het pissig aftrapt omdat hij niet al de shit alleen wil doen.
Of je smijt vaste jimmy weg omdat er een consultant is die het werk doet, maar je hebt niet gecheckt dat die consultant maar een 6 mnd contract heeft. Woopsie na 3 mnd.

Etc etc etc.

Je verschiet toch niet van dat nieuws dan?

Ik verschiet van niks meer. Op een dag gaan ze onze bureau stoelen of tafels nog verkopen omdat het 3 frank opbrengt.

En dat allemaal omdat we "maar" 33% marge hadden.

De vorige CEO heeft zijn margin expansion beetje (veel) te ver doorgeduwd. Je kunt nu eenmaal niet je marge van ~15% naar 30% duwen op 7-8-9y zonder te veel pijn te doen. Originele target was 24%, maar daar zijn ze niet gestopt. Al onze competitors zitten op 22 24%, wij zitten los door de 30. En dit terwijl we al 1-2y kwakkelen qua omzet. Vorig jaar 6-7% omzet drop, maar wel nog altijd 1% meer winst. Dat is pijnlijke marge expansion in een moeilijke periode. Als de omzet weer aantrekt, gaat het overal piepen en kraken dat het niet meer mooi is en gaan ze weer acher de feiten aanlopen met hiring en gaat de omzet naar de competitie lopen...

Maar goed, nieuwe CEO, nieuwe approach waarschijnlijk.

Ga je iets anders zoeken ?

Ik heb informeel dingen lopen, maar het is altijd tricky. De sector ligt beetje op zijn gat. Veel heel grote ontslag rondes. In Vlaanderen veel biotech gekwakkel (Galapagos, Biocartis, Mithra, veel startups op de fles, ...). Er is een beetje vraag/aanbod mismatch op de market momenteel.

En je weet nooit of het beter is ergens anders. Ik zie zoveel zo obvious kut beslissingen op hoger niveau (niet alleen bij ons) dat ik telkens mijn broekje volkak van 'zijn er zoveel debs overal en hoe raken die op die stoelen'. Naar ergens veranderen is geen garantie op verbeteringen...

Recent was er nog het faillisement van Invitae... Koopt Archer voor honderden miljoenen cash. 2y later afgeboekt naar paar miljoen, verkocht en Invitae failliet. Een blinde zag het gebeuren. Of Agilent zet een 700M oligo fabriek expansion terwijl de naaste competitor (euroAPI) 2x in de maanden ervoor een waarschuwing geeft van 'er is excess capacitity in de wereld'. Dan denk ik 'dude, press release niet gezien' ? En dan in de Q results 6mnd later moeten ze bekennen dat 'capacity is filled with non-revenue generating projects' - no shit sherlock. En zo is de lijst met echt crap (but obvious crap) executive beslissingen zo lang, om je broekje telkens vol te kakken dus.

En last but not least. Ik zit hier al 10+y. Mij buiten flikkeren is >100k opzegvergoeding. Ik heb weinig principes, maar het zelf afbollen omdat ze me ambeteren, not going to happen. Als ze me buiten willen, dokken. Als we rationeel dollars uitpersen zonder veel gevoel, dan doe ik lustig mee.

Moest ik het nu gistere niet zelf voorgehad hebben zou ik ermee kunnen lachen

Collega die me zaterdagnamiddag vraagt of ik zondag een halve dag mee wil gaan werken. Sure, men vrouw wou toch gaan shoppen + dat zijn easy overuren.
Op onze parking staat een dienstwagen die we ten alle tijden kunnen/mogen gebruiken dus ik zeg hem "ik zal de dienstwagen halen en doen we onze tour daarmee". Ik heb die wagen eigenlijk nog nooit gebruikt en ze hameren er nu een beetje op want die staat mos te verzamelen op de parking

Zaterdag dan toch nog maar ingelogd op pc om te zien of die niet gereserveerd was. Niet het geval dus ik reserveer hem dan maar (bureaucratie dus het moet geregistreerd zijn)
Mijn vrouw zet me zondag af aan kantoor en vertrekt. De auto staat er dus oef
Stap 1: mail openen en 6 cijferige code zoeken voor de (kleine) toegangspoort waar je te voet door kan.
Stap 2: toegangsbadge nemen en de afgesloten fietsberging binnengaan - let op! uw badge moet geactiveerd zijn voor de fietsenberging. Dit moet op voorhand gebeuren of je kan enkel binnen in het gebouw maar niet bij de fietsen.
Stap 3: mail openen voor de 4 cijferige code te zoeken van het kluisje met de sleutels dat er op hangt
Stap 4: Neem de sleut.. Fuck gene sleutel te zien. Enkel een sleutel voor de grote toegangspoort

Vreemd.. Zondag dusja ik ben er alleen
Ik bel N+1, die neemt uiteraard niet op
Ik bel N+2, not amused. Ik doe mijn uitleg en vraag "waar is die sleutel?"

"Aahja de autosleutel zelf ligt binnen in een kast bij HR"
Oké, ik kan toch binnen met mijn badge, ik zal hm daar halen
"Oeioei, nee hé! Het alarm staat op! en trouwens die kast gaat afgesloten zijn hoor"

Huh? Hoe? Waarom dat al die stappen om hier binnen te geraken en die sleutelkluis als die sleutel binnen ligt?!
"Dat is voor als je zelf met je eigen wagen na de uren op de parking zou willen parkeren"
Waarom zou ik dat willen??

Hoe kan ik dan vertrekken met die auto vandaag?
"Ja je had die vrijdag al moeten komen halen op kantoor"

FFS! ik heb dan maar mijn collega gebeld om mij op kantoor te komen halen
Zondag dus dat is uren aan 200% dat ik daar sta draaien, ze gaan lachen :D

Net N+2 toch maar eens opgebeld dat het geen manier van doen is
"Ja je moet dus die auto vrijdag kom ophalen en dan maandag/dinsdag op kantoor terug zetten"
Dus ik moet met mijn auto vrijdag naar kantoor komen, die hier op de parking laten staan?
"Ja klopt!"
Maar wij mogen geen privé km doen met die dienstwagen?
"Nee inderdaad, enkel dienstverplaatsingen"
En hoe ga ik mij in het weekend verplaatsen als mijn privé auto op het werk staat?
"Kan niemand u op vrijdag naar kantoor brengen voor die auto te halen?"
In mijn/hun vrije tijd zonder dat het telt als werkuren?
"euhm, ja"
Hier viel ergens een € munt
"Misschien moeten we inderdaad de workarround even herbekijken en aanpassen naar de toekomst toe"

Dat denk ik gvd ook ja. 2 codes nodig en een badge + je moet het kastje weten hangen
Niemand, maar dan ook niemand geraakt aan die auto of weg met die auto hoor. Allé ja als ze ermee weggeraken zijn ze wss sneller zonder sleutel. en het is zo'n armzalig ding dat niemand het zou willen

Ik heb ééntje, ik moest aan boord in Scheveningen, en gezien ik geen zin had om door te rijden naar kantoor, daar m'n auto te zetten en met een bedrijfswagen terug te rijden, had ik het lumineus idee mijn auto in den Haag te laten staan voor een week (meteoorstraat).

Toen ik terug kwam was mijn bumper ervan getrokken en zijruit ingeslagen. Ik had beter moeten weten met m'n belgische nummerplaat, maarja. Ik had geen zin om om 3u 's ochtends te vertrekken.

Het volledige management van onze Nederlandse divisie is een paar maanden geleden integraal buitengesmeten na compleet mismanagement. Vele operationals volgden uit eigen beweging. Sneeuwbaleffect.

Nu teren we nog op één laatste operationele collega om de kennis van de Nederlandse markt in-house te houden. Ook voor enkele van mijn projecten is die nu superbelangrijk.

Mocht ik het management zijn; ik zou daar een gesprek mee voeren, alles uitleggen en die instant 10 à 20% opslag geven.
Maar zijn laatste signalen zijn weinig hoopgevend. Hij lijkt niet meer geëngageerd, niet meer betrokken. Je moet er alles uitsleuren. Ik vrees dus dat ze daar niets mee gedaan hebben.
Ik hou nu al mijn hart vast voor het moment waarop hij vertrekt. Weer een hele hoop miserie op onze schouders. Ik zie het al helemaal voor me: vervolgens overal wat stukjes kennis proberen ontfutselen uit uw netwerk (zonder te willen zeggen dat je hopeloos bent) om dan hopelijk de puzzel te kunnen leggen. Bah.

Het volledige management van onze Nederlandse divisie is een paar maanden geleden integraal buitengesmeten na compleet mismanagement. Vele operationals volgden uit eigen beweging. Sneeuwbaleffect.

Nu teren we nog op één laatste operationele collega om de kennis van de Nederlandse markt in-house te houden. Ook voor enkele van mijn projecten is die nu superbelangrijk.

Mocht ik het management zijn; ik zou daar een gesprek mee voeren, alles uitleggen en die instant 10 à 20% opslag geven.
Maar zijn laatste signalen zijn weinig hoopgevend. Hij lijkt niet meer geëngageerd, niet meer betrokken. Je moet er alles uitsleuren. Ik vrees dus dat ze daar niets mee gedaan hebben.
Ik hou nu al mijn hart vast voor het moment waarop hij vertrekt. Weer een hele hoop miserie op onze schouders. Ik zie het al helemaal voor me: vervolgens overal wat stukjes kennis proberen ontfutselen uit uw netwerk (zonder te willen zeggen dat je hopeloos bent) om dan hopelijk de puzzel te kunnen leggen. Bah.
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je daar zo veel stress van krijgt dat er nog maar 1 operationele collega bezig is met de Nederlandse markt? Jij bent niet het management, en je bent niet verantwoordelijk voor de omzet van het bedrijf. Je zou beter wat meer cege-attitude kweken dan alles persoonlijk op te nemen.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je daar zo veel stress van krijgt dat er nog maar 1 operationele collega bezig is met de Nederlandse markt? Jij bent niet het management, en je bent niet verantwoordelijk voor de omzet van het bedrijf. Je zou beter wat meer cege-attitude kweken dan alles persoonlijk op te nemen.

Ik leg het toch net uit?

Als ik met een Nederland-gerelateerd probleem zit kan ik vandaag nog gewoon mijn telefoon nemen en naar hem bellen. Als die kerel weg is, zal dat niet meer lukken. Dan moet ik dat Googlen, of proberen afleiden uit andere projecten, of die kennis gaan stelen bij mijn netwerk die dat van kilometers voelt aankomen.

Het is net zoals met die IT-shit hé:
Is dat allemaal onmogelijk? Neen.
Maar vormt dat overal voor extra tijd, extra hindernissen, extra onzekerheid, ... ? Jazeker.
En krijg je daar extra budget voor? Neen. (En zelfs met extra budget is dat heel ambetant werken op die manier)

Laatst bewerkt:
Een aantal weken geleden hebben ze hier van die nieuwe fancy Nespresso-bakken neergezet op kantoor. Of die "oude" (van 2 jaar oud) dan kapot waren? Neen, natuurlijk niet.
Maar die nieuwe hebben extra grote schermen waar een gans besturingssysteem op draait, waar niemand om gevraagd heeft. En nog 2 kleine schermpjes op elk van de twee koffie-uitlaten, waar uw koffiepad nog eens gescand wordt zodat je niet alleen op het keuzescherm en op de koffiepad zelf het type koffie kan aflezen maar ook nog eens op het kleine scherm. Een tripple-check als het ware.
En ze heten u welkom als je een koffie wil nemen. Hartverwarmend.
En ze glimmen langs alle kanten, dat het pijn doet aan uw ogen.
En ze hebben overal touch-screen knoppen.
En een prachtig design. Werkelijk uniek.

Alleen jammer dat ze om de 5 botten in panne vallen. Net zoals nu. Die bakken zijn zo groot als A2-printers en hebben genoeg rekenkracht om aan videobewerking te doen, maar hun bakje zit vol, er komt een foutmelding op de schermpjes en niemand weet hoe de foutmelding eraf moet. Wellicht zal er een Nespresso-team van Brussel moet komen om de foutmelding eraf te halen. :sarcastic:

Ik krijg goesting om mijn oude percolateur van op zolder te halen en ernaast te zetten bij wijze van statement.

Dat krijg je dus wanneer de wereld gerund wordt door sales- en marketingmensen i.p.v. door ingenieurs. What a time to be alive. Soms heb ik het gevoel om live in een satire-sitcom te zitten.

Update van de werkgever.
De werkdruk is zo enorm dat één van de twee verkopers volledig out is. Is iemand die mij de voorbije weken verschillende keren al wenend belde omdat ze het beu was: te grote druk, teveel aanvragen, niet meer kunnen volgen. Maar intussen de eigenaars altijd maar meer en meer willen. Om jullie maar een idee te geven, als we dezelfde periode vorig jaar met dit jaar vergelijken, hebben we omzet x3 gedaan..en dan horen we de eigenaars nog zeggen dat het meer moet zijn.

Reacties van collega's: die vallen wat uit de lucht. Zelfs één opmerking "Alé ik had verwacht dat die meer aankon"
En intussen de andere verkoper "zie dat al die aanvragen maar niet naar mij gaan, want ik val dan binnen een week ook uit".
Hoe kan het toch dat een deel van de collega's daar helemaal niets van die werkdruk lijkt te voelen?
Zit er nog familie in dat bedrijf buiten de CEO's?

Hoe kan het toch dat een deel van de collega's daar helemaal niets van die werkdruk lijkt te voelen?
Zit er nog familie in dat bedrijf buiten de CEO's?
Jawel hoor, iedereen voelt het (op enkelen na). Ikzelf had een redelijk dichte relatie met die verkoopster (dagelijks 4-5x contact mee om dingen af te stemmen). Gesprekken die vaak meer diepgang hebben dan met andere collega's en dan durft ge makkelijker zeggen hoe ge u voelt bij bepaalde zaken. Ik was de enige die wist dat ze deze week naar de dokter zou gaan en ze twijfelde om zich thuis te laten zetten.

Maar 90% van het personeel klaagt over het gebrek aan people management. De grootste groep mensen binnen ons bedrijf zijn -35 jaar oud. En het lijkt precies of ze denken dat deze manier van werken "de norm" is. En daarnaast hebben ook velen, ondanks het geklaag, zoiets van "de bazen zijn multimiljonair..daar gaan we toch niet teveel tegenin gaan zeker?"

Een aantal weken geleden hebben ze hier van die nieuwe fancy Nespresso-bakken neergezet op kantoor. Of die "oude" (van 2 jaar oud) dan kapot waren? Neen, natuurlijk niet.
Maar die nieuwe hebben extra grote schermen waar een gans besturingssysteem op draait, waar niemand om gevraagd heeft. En nog 2 kleine schermpjes op elk van de twee koffie-uitlaten, waar uw koffiepad nog eens gescand wordt zodat je niet alleen op het keuzescherm en op de koffiepad zelf het type koffie kan aflezen maar ook nog eens op het kleine scherm. Een tripple-check als het ware.

Alleen jammer dat ze om de 5 botten in panne vallen. Net zoals nu. Die bakken zijn zo groot als A2-printers en hebben genoeg rekenkracht om aan videobewerking te doen, maar hun bakje zit vol, er komt een foutmelding op de schermpjes en niemand weet hoe de foutmelding eraf moet. Wellicht zal er een Nespresso-team van Brussel moet komen om de foutmelding eraf te halen. :sarcastic:

Ik krijg goesting om mijn oude percolateur van op zolder te halen en ernaast te zetten bij wijze van statement.

Dat krijg je dus wanneer de wereld gerund wordt door sales- en marketingmensen i.p.v. door ingenieurs. What a time to be alive. Soms heb ik het gevoel om live in een satire-sitcom te zitten.

Terechte klacht. De overengineering van basic gebruikstoestellen. Wellicht dat deze ook nog wel een wifi verbinding heeft zodat je van op afstand kan monitoren of de drasbak al vol zit?

Wit wijntje?

Of misschien moet je gewoon een andere job zoeken als je gemiddeld per dag 2 frustraties kan posten in dit topic (of indien de job het probleem niet is, met een professional gaan praten).

Ik wou ook een nieuw toestel voor 20 personen. Wat bleek: wordt bijna in uw strot geduwd via huurcontracten.

Dus uw baas betaald helemaal niets meer voor die nieuwe bakken.

De formule bij die Nespresso is trouwens nog iets anders. Daar betaal je weinig tot niets voor de machine, maar de koffie die er uit komt is extra duur.
Leuk als je niet al teveel koffie schenkt. Anders wordt zo iets onbetaalbaar en lease je beter een bonen machine waar je zelf bonen in gooit.

Ik heb nu wel nog een gekocht. Maar het toestel moet al langer als 3j kostenloos blijven, anders was ik goedkoper geweest van contract aan te gaan.

Op het werk presenteren ze een roadmap van welke nieuwe technologieën mijn team dit jaar gaat aanbieden aan klanten.
Ik zeg dat technologie-x mij wel interesseert en dat ik dat graag zou leren om te doen. Teamlead ging het noteren en er nog op terugkomen.

2 maanden later krijg ik dan op een woensdagavond een bericht dat ik tussendoor mag beginnen met de Microsoft Learning er van te volgen, op voorwaarde dat mijn ander werk gedaan is. Er wordt dan ook gezegd dat dé expert van die technologie mij onder zijn vleugels gaat nemen vanaf maandag. Nu werd het mij niet echt in dank afgenomen dat ik vrijdagnamiddag een halve dag recup wou nemen omdat ik die week overgewerkt had. "Ah, ben je al klaar met alles? Kan je vanaf maandag dan alles van de expert overnemen?"

Blijkbaar had die zijn ontslag gegeven en was het komende week zijn laatste week :sop: Die Microsoft Learning tracks zijn echt wel stevig dus natuurlijk was ik niet klaar na een halve dag. Op maandag spreek ik die kerel en die zegt gewoon "Zet tegen woensdag eens een omgeving op en dan bekijken we dat eens samen". Op woensdag hebben we daar dan 25 minuten naar gekeken en dat was het.

Nu krijg ik dan een mail dat ik alle "knowledge" van de intussen vertrokken expert moet doorgeven aan de rest van het team adhv een presentatie :unsure: Dat gaat plezant worden.

Laatst bewerkt:
IT sucks gewoon dezer dagen.

Het verandert elke 5 voet. Simpeler wordt het niet.
Begrip krijg je niet.

En het zal nog vluchtiger worden met die AI op komst.

Een domme gebruiker zijn, is zo slecht nog niet, al moet je financieel (goed) inleveren.

"IT is een passie." Dat geldt toch voor een absolute minderheid vermoed ik.
Zeker na enkele jaren werkervaring.

Terug
Bovenaan