Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Werklaptop, 3,5 jaar oud, plots hardware-kuren. Uiteraard geen on-site garantie meer. Ik kan voorlopig mijn plan trekken met een oud type docking met native poort (oa USB-C werkt niet meer) maar het is toch weer gedoe, ook qua thuiswerk. Geen zin in de installatie en het op punt stellen van een nieuwe machine. Eerst al eens beginnen met offerte opvragen want ik heb wel wat anders nodig dan de standaardtoestellen die we hier hebben liggen.

Meetings, meetings en meer meetings, agile en idiote managers.
Mijn passie voor IT op het werk is volledig verdwenen, maar het betaalt goed voor wat ik moet doen. En privé kan ik nog altijd dingen uitzoeken en mij technisch bezig houden.
Ik denk er meer en meer aan om richting data te gaan.
Dat zit ook nog wel in die IT-wereld.
Maar die pure low level technische pruts is toch al minder, de koppelingen met 101 externe systemen. Veel meer met bestaande tools werken, en databanken.
(En op zich doe ik sowieso al veel met data. Query's kloppen, lijstjes maken, data visualiseren,....)

(En men heeft hier een datateam. Die kunnen ook wel een hoofdprijs verdienen voor de meest gezapige mensen ooit.
Mss moet ik daarbij zien te geraken.
Die trekken ook bij het minste paraplu. "Te veel programmeerwerk, kunnen we niet, gooi terug."
"Rechten niet in orde wsl, gooi terug."

Dikwijls komt men al naar mij als men een lijstje nodig heeft.
5 min. werk -> resultaat overpompen naar excel.
Want als dat via het datateam moet passeren -> "oh lala, zeker een week werk hoor, gosh.")

Laatst bewerkt:
De dooddoener.

Klaag je over iets in uw huidige job? -> Zoek een andere job!
Klaag je excessen aan in bepaalde andere beroepen? -> Wordt het dan ook!

Terwijl men ook gewoon inhoudelijk kan reageren natuurlijk. :unsure:
Ik kan inhoudelijk moeilijk meegaan in die discussies omdat ik dus niet snap dat de koffie überhaupt een frustratie kan zijn...

Dus al wat ik dan kan zeggen is "vreemd dat je voor de minste scheet zodanig gefrustreerd bent" en vragen of het niet beter zou zijn dat je van job verandert (als je van het minste of geringste gefrustreerd geraakt is het toch teken dat je daar niet goed in je vel zit?) of als je altijd over de meest banale zaken gefrustreerd geraakt, met een profesisonal praten die je daarmee kan helpen omgaan.

Eerlijk, wat voor leven is dat als je dagelijks uw hart moet luchten dat iets u frustreert? Mag allemaal hé... Maar ik zou er precies toch iets aan doen want dat loopt meestal niet goed af op lange termijn...

Mijn frustratie is momenteel meerdaags & wekelijks. Wetende dat ik tegenwoordig al voor 7u 's ochtends sta aan te schuiven voor de Kennedy tunnel vanaf Kruibeke. 't Wordt er gelijk niet beter op met de jaren eh.

Dan straks op weg naar huis ben ik nog meer tijd kwijt want ik mag hier niet echt 'over werken' (e.g. wat schuiven met de uren om zo de spits wat te vermijden). 't Moet & 't Zal die 8u/d zijn + Verplicht 30 min pauze die er automatisch afgetrokken wordt (of je ze nu neemt of niet) & oh wee als ge 9u gaat inboeken want dan komt dat systeem al lastig doen.

Dat het blijkbaar nog verspreid zit over verschillende systemen om uren in te boeken helpt uiteraard ook niet mee om het vlot te laten verlopen.
Zucht.

Anyway, straks om half 5 dus stoppen, inpakken, wagen in & sta je gegarandeerd in volle spits weer aan te schuiven op de E313. 😑
Herkenbaar, maar dan in het Brusselse. Mijn reistijd is sinds kort van +-30 minuten naar meer dan het dubbele gegaan. We zitten nu in een nieuw kantorenpark in Diegem. Deze week stond ik al in de file 50m van ons gebouw. Daarna nog eens naar de oprit van de ring. Dan aan de werken in Vilvoorde om af te sluiten met aanschuiven ter hoogte van Wemmel. Al een sjans dat het vlot ging op de E40.

Tijd voor iets nieuws, voor er ongelukken gebeuren.

Deze week een mailke dat een ander team mij twee dagen mag "lenen".
Mag ik plots een heleboel CV's beginnen nalezen voor een bid op een project.
Die CV's moeten ook herleid worden tot 2 pagina's :sop: Die worden ook gegenereerd uit zo'n interne tool die op geen hol trekt waardoor die documenten echt een rommeltje zijn.

Ge hebt dan ook kwieten die elke scheet daar in gooien waardoor hun CV 16 pagina's lang is -_-
Als al die CV's klaar zijn mag ik alle relevante info mbt dat project per persoon in een Excel gieten.
Natuurlijk vult niet iedereen die relevante info goed in waardoor ik nog achter iedereen zijn gat mag gaan lopen om dat te vragen.

Zou nog liever ganse dagen terug die poort open en dicht gaan doen :sop:
Toch echt aan het denken om mijn ontslag te geven en elders te gaan werken. Moest ik nu iets van ervaring hebben was ik al lang weg.

Nieuwe software voor al onze distributie centers. Eerst land aan de beurt: UK.
Project is quasi rond, roll out is volgende maand gepland. Toen we daar mee begonnen werd er ne VPN tunnel voorzien tussen die leverancier en ons warehouse.
Nu komen die mannen af: ah, we kunnen per klant maar één VPN voorzien, dus kan die naar jullie datacenter verlegd worden? En jullie routeren dat dan naar alle landen.
Sure, op zich geen probleem.

Plan: volgende week nieuwe tunnel in het DC opzetten, traffiek via BGP naar on WHS in UK sturen. Huidige tunnel afbreken. Geen rocketscience.
Maar nu blijkt niemand te weten hoe die huidige tunnel is opgezet. En of er meer aan is dan gewoon die tunnel deactiveren. Noch bij die supplier, noch bij onze telecompartner in UK.
Nochtans de 2 partijen die het hele ding hebben opgezet.

Allez, ik verwacht niet dat daar extra zotte dingen bij zitten maar ik wil gewoon wat zekerheid en 't irriteert me mateloos dat niemand dat weet.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je daar zo veel stress van krijgt dat er nog maar 1 operationele collega bezig is met de Nederlandse markt? Jij bent niet het management, en je bent niet verantwoordelijk voor de omzet van het bedrijf. Je zou beter wat meer cege-attitude kweken dan alles persoonlijk op te nemen.

Ik wist niet dat "cege attitude" een ding was.

Ik heb het ook moeten leren al doende. In een kleine startup kun je relatief goed overzicht houden over wie wat doet en spring je elkaar bij en help je elkaar.

6 mnd multi-national is een make or break. Of je trekt je alles aan en wordt zoals mac-bc. Of je denkt gewoon 'it's not my money'. Ik ben een uber opportunist geworden. Als de hierarchy mij tegen steekt, negeer ik ze of werk ik ze tegen. Als ik ze kan gebruiken, dan gebruik ik ze. Veel principes heb ik niet meer.

Ik heb het al gezegd, het voordeel van deze boite is dat er heeeeeeeeeeeel weinig strategisch inzicht is bij heel veel. Je kunt 2 weken op voorhand zaadjes planten en 2 weken later rollen ze bijna over de grond om het goede idee naar het mgmt te presenteren. Cege staat erbij en kijkt ernaar en denkt 'wel, als dit goed loopt, ik heb mijn gedacht. Als het slecht loopt, ik fret de bonen niet'.

a) In de veronderstelling dat je nabije collega's en je baas content over je zijn, moet je je over het idee kunnen zetten dat je erkenning moet krijgen van ergens anders. Als je dat kunt, heel veel stress die verdwijnt. Je moet niet te veel willen beslissen of aantrekken. Duw de moeilijke beslissingen naar het mgmt, ze worden ervoor betaald. Dwing ze tot keuzes door ze voor A of B te laten kiezen ipv je kas op te fretten. En voor dat dan gewoon uit. Als je het wegduwt, moet je het loslaten.
b) Je kunt niet alles oplossen. Flag it once, flag it twice. Daarna heb je je best gedaan en negeer je het gewoon. Je niet opjagen in dingen die je niet onder controle hebt. Je moet niet blijven sleuren aan het dode paard. Er zijn er hier bij ons die al 3-4y een broken proces proberen te fixen. It ain't gonna happen. Stop met energie te verspillen.
c) Ter amusement af en toe iemand onder de bus flikkeren of ambras maken op een objectieve manier. Gebaseerd op feiten en geen emotionele toestanden. Het creeert veel wiggle space voor je. Mensen zitten niet te bullshitten met je, want anders worden ze onder de bus geflikkerd. En ja, je zal ook onder de bus geflikkerd worden door anderen dan. But it's just a game, get over it. Niks persoonlijk nemen. S avonds naar huis gaan en wat met je kinderen spelen.

Ik snap de weerstand tegen verplichte kantoordagen niet goed tbh. Iedereen doet alsof 5 dagen thuiswerk een verworven recht is, terwijl ik het eigenlijk normaal vind dat een bedrijf verwacht dat je toch af en toe op kantoor bent. Bij mijn vrouw is het twee dagen verplicht op kantoor, waarvan één zelf te kiezen en één teamdag. Vind ik eigenlijk een perfect evenwicht.

Als ze verplicht gaan opleggen om terug fulltime op kantoor te zijn snap ik het wel dat daar weerstand tegen is.

Bij ons sluiten ze continue kantoren om te besparen en smijten ze sites van 100-200 man volledig op thuiswerk. Maar andere sites moeten dan plots wel 3-4-5d op kantoor zijn wegens, ja, waarom ?

De enige constante is dat de dure regio's thuis moeten werken en de goedkope op kantoor. Ik ga niet naar kantoor omdat de CEO een bonus wil verdienen. Ik ga een andere reden nodig hebben.

Of misschien moet je gewoon een andere job zoeken als je gemiddeld per dag 2 frustraties kan posten in dit topic (of indien de job het probleem niet is, met een professional gaan praten).
Hij kan beter ook bij de overheid (terug) komen werken.

Dan kom je hier je verveling luchten. :coolbrows:

(En als je echt helemaal niets te doen hebt. Ga je de hele dag maar wat op P&A hangen.)

Laatst bewerkt:
Deze week een mailke dat een ander team mij twee dagen mag "lenen".
Mag ik plots een heleboel CV's beginnen nalezen voor een bid op een project.
Die CV's moeten ook herleid worden tot 2 pagina's :sop: Die worden ook gegenereerd uit zo'n interne tool die op geen hol trekt waardoor die documenten echt een rommeltje zijn.

Ge hebt dan ook kwieten die elke scheet daar in gooien waardoor hun CV 16 pagina's lang is -_-
Als al die CV's klaar zijn mag ik alle relevante info mbt dat project per persoon in een Excel gieten.
Natuurlijk vult niet iedereen die relevante info goed in waardoor ik nog achter iedereen zijn gat mag gaan lopen om dat te vragen.

Zou nog liever ganse dagen terug die poort open en dicht gaan doen :sop:
Toch echt aan het denken om mijn ontslag te geven en elders te gaan werken. Moest ik nu iets van ervaring hebben was ik al lang weg.

Ah fun, last minute ingezet worden op zo'n bid of proposal om het vuile werk op te knappen... :confused2:
Meestal het resultaat van iemand die heeft liggen slapen waardoor het ineens dringend wordt (aan de kant van de klant of jullie bedrijf zelf, of beide)

Ik wist niet dat "cege attitude" een ding was.

Ik heb het ook moeten leren al doende. In een kleine startup kun je relatief goed overzicht houden over wie wat doet en spring je elkaar bij en help je elkaar.

6 mnd multi-national is een make or break. Of je trekt je alles aan en wordt zoals mac-bc. Of je denkt gewoon 'it's not my money'. Ik ben een uber opportunist geworden. Als de hierarchy mij tegen steekt, negeer ik ze of werk ik ze tegen. Als ik ze kan gebruiken, dan gebruik ik ze. Veel principes heb ik niet meer.

Ik heb het al gezegd, het voordeel van deze boite is dat er heeeeeeeeeeeel weinig strategisch inzicht is bij heel veel. Je kunt 2 weken op voorhand zaadjes planten en 2 weken later rollen ze bijna over de grond om het goede idee naar het mgmt te presenteren. Cege staat erbij en kijkt ernaar en denkt 'wel, als dit goed loopt, ik heb mijn gedacht. Als het slecht loopt, ik fret de bonen niet'.

a) In de veronderstelling dat je nabije collega's en je baas content over je zijn, moet je je over het idee kunnen zetten dat je erkenning moet krijgen van ergens anders. Als je dat kunt, heel veel stress die verdwijnt. Je moet niet te veel willen beslissen of aantrekken. Duw de moeilijke beslissingen naar het mgmt, ze worden ervoor betaald. Dwing ze tot keuzes door ze voor A of B te laten kiezen ipv je kas op te fretten. En voor dat dan gewoon uit. Als je het wegduwt, moet je het loslaten.
b) Je kunt niet alles oplossen. Flag it once, flag it twice. Daarna heb je je best gedaan en negeer je het gewoon. Je niet opjagen in dingen die je niet onder controle hebt. Je moet niet blijven sleuren aan het dode paard. Er zijn er hier bij ons die al 3-4y een broken proces proberen te fixen. It ain't gonna happen. Stop met energie te verspillen.
c) Ter amusement af en toe iemand onder de bus flikkeren of ambras maken op een objectieve manier. Gebaseerd op feiten en geen emotionele toestanden. Het creeert veel wiggle space voor je. Mensen zitten niet te bullshitten met je, want anders worden ze onder de bus geflikkerd. En ja, je zal ook onder de bus geflikkerd worden door anderen dan. But it's just a game, get over it. Niks persoonlijk nemen. S avonds naar huis gaan en wat met je kinderen spelen.
Wel goede tips. Ik zit op een veel lager niveau maar trek het mij ook teveel aan met frustraties en ergernissen tot volg. Deels in eigen team en de rest andere diensten.
Omdat ik geen vooruitgang zie op 2j tijd.
Maar als dat int karakter zit, moeilijk af te leren Wss...
Al gedacht om te wisselen naar technieker, dan minder last van iedereen.

Meetings, meetings en meer meetings, agile en idiote managers.
Mijn passie voor IT op het werk is volledig verdwenen, maar het betaalt goed voor wat ik moet doen. En privé kan ik nog altijd dingen uitzoeken en mij technisch bezig houden.
Toch ook bij voorsprong mijn grootste frustratie. Een paar jaar geleden veranderd naar een groter bedrijf en over alles moet oeverloos gepalaverd worden. In een meeting met 10 man moet iedereen zijn zegje kunnen doen, ook al is het eigenlijk al gezegd toch nog eens het woord nemen om het reeds gemaakte punt in andere woorden te formuleren.
Denk dat mijn effectief technisch uitvoerend werk nog geen 50% van mijn tijd is. Vroeger is kleiner bedrijf was dat eerder 90% ( al lag de werkdruk daar eigenlijk wel te hoog)

Ik snap de weerstand tegen verplichte kantoordagen niet goed tbh. Iedereen doet alsof 5 dagen thuiswerk een verworven recht is, terwijl ik het eigenlijk normaal vind dat een bedrijf verwacht dat je toch af en toe op kantoor bent. Bij mijn vrouw is het twee dagen verplicht op kantoor, waarvan één zelf te kiezen en één teamdag. Vind ik eigenlijk een perfect evenwicht.

Als ze verplicht gaan opleggen om terug fulltime op kantoor te zijn snap ik het wel dat daar weerstand tegen is.
Moesten ze bij ons deftig materiaal voorzien om op kantoor te werken, dat zou al een start zijn. Zit je daar met een oud 19 inch scherm en een vettig keyboard op een slechte stoel. Die landschapsdesks waar iedereen ook luidop zit te bellen, fun zeg.

Ik ga nu 1 dag in de week naar kantoor om wat voeling met collega’s te houden en eens buiten te zijn. Ik vind het persoonlijk niet erg om niet thuis te kunnen werken. In mijn vorige rol zat ik 5/5 bij de klant. Maar daar had ik wel twee 27” schermen, een dock en een deftige bureau die van mij was.

Moesten ze bij ons deftig materiaal voorzien om op kantoor te werken, dat zou al een start zijn. Zit je daar met een oud 19 inch scherm en een vettig keyboard op een slechte stoel. Die landschapsdesks waar iedereen ook luidop zit te bellen, fun zeg.

Ik ga nu 1 dag in de week naar kantoor om wat voeling met collega’s te houden en eens buiten te zijn. Ik vind het persoonlijk niet erg om niet thuis te kunnen werken. In mijn vorige rol zat ik 5/5 bij de klant. Maar daar had ik wel twee 27” schermen, een dock en een deftige bureau die van mij was.
Hier eigenlijk ook.

Plus dat er op onze dienst ettelijke dinosaurussen verblijven die godganse dagen wandelingetjes doen om overal te gaan tetteren over banale feiten.

Een collega haalde eens aan bij zijn evaluatie dat hij de schaarse dagen dat hij op kantoor is, geen ruk gedaan krijgt door het slechte materiaal, de babbelzieke collega's en vooral, de belabberde akoestiek. Het antwoord was : "je moet niet altijd productief zijn". Da's dezelfde die na enkele weken aan mij vroeg "ben je het tempo al gewoon?". De sector waar ik werk, kunt ge wel al raden.

Hier eigenlijk ook.

Plus dat er op onze dienst ettelijke dinosaurussen verblijven die godganse dagen wandelingetjes doen om overal te gaan tetteren over banale feiten.

Een collega haalde eens aan bij zijn evaluatie dat hij de schaarse dagen dat hij op kantoor is, geen ruk gedaan krijgt door het slechte materiaal, de babbelzieke collega's en vooral, de belabberde akoestiek. Het antwoord was : "je moet niet altijd productief zijn". Da's dezelfde die na enkele weken aan mij vroeg "ben je het tempo al gewoon?". De sector waar ik werk, kunt ge wel al raden.
Een sterk vermoeden. Het woordje 'werk' zorgde wel voor enige twijfel.

"Da's dezelfde die na enkele weken aan mij vroeg "ben je het tempo al gewoon?"
Ooit zei me ene: "ik kan nu goed achteruitwandelen."

Laatst bewerkt:
Gelukkig zijn er nog de zekerheden in de vrijdagse Teams chats. Zucht...

giphy.gif

Terug
Bovenaan