Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

verantwoordelijk voor een afdeling van 20tal collega's die zéér uiteenlopende zaken behandelen.

Als leidinggevende probeer ik overal wel wat interesse te tonen en wil ik tot op een zeker niveau betrokken worden (afhankelijk van de dienst of medewerker al wat meer of minder).

Ik doe echter de hele week niet anders dan van hot naar haar rennen en terug. Het ene overleg na het ander. Het ene brandje na het ander.

Als ik dan eens een zeldzaam moment heb waarin mijn agenda niet compleet volgeboekt staat en ik eindelijk eens even een uurtje of twee de tijd zou hebben om zélf een paar inhoudelijke taken op te nemen ben ik compleet opgebrand en zit ik wat doelloos naar mijn scherm te staren op zoek naar een streepje energie/motivatie om eraan te beginnen.

Het lijkt hoe langer hoe meer dat een normale werkweek te kort is om mijn takenpakket uit te voeren.
Een dag inplannen in de week zonder vergaderingen om die inhoudelijke taken te kunnen uitwerken.
Het is namelijk niet omdat er een vergadering is, dat je er daarom altijd moet bijzijn.

Zou het een idee zijn om rustmomenten voor jezelf in te boeken in je agenda zodat je die momentjes gewoon hebt?
Ik moet daar meer aandacht voor hebben. Dat in combinatie met het intomen van een doorgedraaide vergadercultuur. Afgelopen dinsdag 6 vergaderingen. Woensdag 7 vergaderingen. Gisteren rustigste dag van de week met slechts 5 vergaderingen.
Een dag inplannen in de week zonder vergaderingen om die inhoudelijke taken te kunnen uitwerken.
Het is namelijk niet omdat er een vergadering is, dat je er daarom altijd moet bijzijn.
Een ganse dag is uitgesloten bij ons. Ik tracht wekelijks minimum ergens een halve dag (of een hele dag indien mogelijk maar die keren tel ik op één hand) van thuis te werken. Tijdens dat thuiswerk dan ook geen teamsvergaderingen of soortgelijk. Die halve dag schiet er al vaak op in.

Daarnaast heb ik op 3 (!) verschillende fysieke locaties een bureau waar mijn aanwezigheid op wekelijkse basis gewenst is. Vanaf het moment dat ik mijn hoofd daar laat zien zuig ik ook alle miserie aan op de diensten.

Ik probeer te waken over nuttig vergaderen. Je moet daar idd niet altijd zijn. Maar vanuit mijn functie heb ik zelf ook nood aan veel overleg. Een redelijk % van die vergaderingen waar ik het over heb worden dan ook door mij zelf belegd.

Er zijn veel debielen in de wereld. Ik heb mijn agenda op vrijdag 'meetingless day' hele dag geboekt. Nog altijd debielen die daarin boeken want 'er was veel plek en het is belangrijk'. Yes, genius, er was veel plek. Decline decline decline, dan wordt dat geescaleerd 'cege wil niet meeten'. Geestig is ook anders.

Ik heb ook tegenwoordig al 6-8 's avonds geblokkeerd in de agenda met 'family time - hard block'. Nog altijd debielen die daar meetings in flikkeren. Decline decline decline. Maar als je dan 1x een meeting plant om 7h smorgens Europe time (dus 10PM US time) dan is het 'WTF cege, work/life balance'.

Iedereen denk natuurlijk dat zijn meeting het belangrijkste van de wereld is en die van een ander debiel is.

Mijn truuc is om 90% van het inhoudelijke werk naar mijn reports te duwen en die overal van de radar te doen verdwijnen zodat ze in bijna geen enkele debiele meeting terecht komen en niet rechtstreeks door jan en alleman gecontacteerd worden. En ik spendeer mijn tijd bijna fulltime aan meetings en dringend inhoudelijk werk dat mijn reports niet kunnen of gedaan krijgen doe ik als de kinderen in bed liggen tussen 8 en 10 (1 of 2x per week). Ook sandwich ik apenwerk (meeting minutes opkuisen of zo) soms tussen prive computer werk. Ik weet dat ik A B C moet doen maar weet ook dat dat 0 mentale inspanning vereist. Dan doe ik dat niet tijdens de werkdag maar speel ik een half uurtje computer spel, dan dat werk als break en dan verder werken.

Volgende week zie ik dat mijn kalender al 19.5h meetings heeft. Dat is na schrappen van alle zinloze/dubbele meetings. Ik zal hoogstwaarschijnlijk de overige 20h bezig zijn met slides maken, meeting notes maken, oplijsten actiepunten uit de meetings, mensen contacteren etc. Ik leg me er bij neer dat er die week waarschijnlijk niks anders zal gebeuren.

Wat ik ook probeer te doen is om back-to-back meetings in te plannen. Niks zo hatelijk als 9.00-9.30 10.00-11.00 11.30-12.00 meetings te hebben. Je hele ochtend is om zeep terwijl je eigenlijk maar 2h bezig geweest bent. Dat gecombineeerd met een report of iemand anders die af en toe eens meeting minutes maakt 'want ik heb back-to-back meetings'. Ipv dat je 9-12 bezig bent en dan nog eens na lunch tot 1.30 meeting minutes etc doet, kun je om 11h klaar zijn.

Nog zoiets debiel. Meetings recorden. Wie heeft er nu in godsnaam tijd om een volledige meeting van 1h te herluisteren nadien. Als je geen tijd hebt om dat uur aanwezig te zijn, ga je toch geen meeting recording herluisteren. Waarom hebben we meeting minutes uitgevonden ? :laugh:

Een meetingvrije dag inboeken zou bij mij recept zijn voor nog langere werkdagen op de andere dagen. Dan liever iedere dag quasi de hele namiddag meetings dan 4 dagen per week tot laat in de avond eraan vasthangen. Als je met 3 tijdszones zit, kan je niet heel erg gaan beknabbelen op beschikbare meetingtijd die binnen aanvaardbare uren vallen...

Meetings zijn hier wel nodig om dingen gedaan te krijgen. Veel mensen die gewoon schriftelijke communicatie laten liggen/negeren terwijl je beslissingen of input van hen nodig hebt. Complexe zaken die brainstorming vereisen gaan ook niet via email/chat, of dat is toch veel omslachtiger en dan blijft het ook weer aanslepen.

Ik zou wel veel liever een extrovert zijn. Al die interactie vreet mijn energie weg.

Ik slaap terug weinig van de stress en het piekeren. Ik kan me daar zo ziek over voelen als ik iets over het hoofd heb gezien.
Als ik één tip kan geven zoek professionele hulp! ik had dezelfde problematiek een paar jaar terug en de tijd die ik heb verloren, gecombineerd met druk op relaties is belachelijk voor woorden.Dankzij die hulp heb ik geleerd zaken te relativeren en achter mij te laten, de impact op mijn persoonlijk leven was gigantisch (hoe dom het ook mag klinken).

Laatst bewerkt:
Er zijn veel debielen in de wereld. Ik heb mijn agenda op vrijdag 'meetingless day' hele dag geboekt. Nog altijd debielen die daarin boeken want 'er was veel plek en het is belangrijk'. Yes, genius, er was veel plek. Decline decline decline, dan wordt dat geescaleerd 'cege wil niet meeten'. Geestig is ook anders.

Ik heb ook tegenwoordig al 6-8 's avonds geblokkeerd in de agenda met 'family time - hard block'. Nog altijd debielen die daar meetings in flikkeren. Decline decline decline. Maar als je dan 1x een meeting plant om 7h smorgens Europe time (dus 10PM US time) dan is het 'WTF cege, work/life balance'.

Iedereen denk natuurlijk dat zijn meeting het belangrijkste van de wereld is en die van een ander debiel is.

Nog zoiets debiel. Meetings recorden. Wie heeft er nu in godsnaam tijd om een volledige meeting van 1h te herluisteren nadien. Als je geen tijd hebt om dat uur aanwezig te zijn, ga je toch geen meeting recording herluisteren. Waarom hebben we meeting minutes uitgevonden ? :laugh:
Eerste deel -> superherkenbaar -> Ik word er ook zot van, vooral als je van je rechtstreekse baas whatsapp krijgt om 21u30 om dringend een call te joinen... andere mensen ignore ik, maar rechtstreekse baas ligt lastig.

deel 2 van je post snap ik niet goed -> ik decline avond-meetings maar vraag wel om te recorden en beluister die dan (versneld) 's morgens vroeg op mijn gemak, werkt eigenlijk wel prima voor mij.

Zó veel vergaderingen en dan toch nog veel tijd om in dit topic te komen ranten dat het druk druk druk is... En dat allemaal tijdens werktijd dan nog :nono:

j/k :unsure:

Zó veel vergaderingen en dan toch nog veel tijd om in dit topic te komen ranten dat het druk druk druk is... En dat allemaal tijdens werktijd dan nog :nono:

j/k :unsure:
ik weet dat het voor te lachen is, maar om toch maar te antwoorden: als je strikt 9-5 zou werken dan heb je een punt, maar als standaard-werkdag van 7u 's morgens tot 18u 's avonds is dan mag er wel eens wat (BG)pauze tussenzitten hé :wink:

Eerste deel -> superherkenbaar -> Ik word er ook zot van, vooral als je van je rechtstreekse baas whatsapp krijgt om 21u30 om dringend een call te joinen... andere mensen ignore ik, maar rechtstreekse baas ligt lastig.
In de week neem ik de telefoon meestal op tem 22u. Maar in het weekend? Tenzij ik support heb en dit op voorhand is aangekondigd kan ik 'niks' garanderen.

Gegarandeerd als de big pief toch uitzonderlijk eens belt (of whatsappt) dan ben ik net bezig in de tuin of zo en ligt mijne GSM op de salontafel.
En dan merk ik dit pas uren later op. Of als ik ga lopen in het weekend: Ik heb dan echt mijne GSM niet bij.

Ik probeer er rekening mee te houden maar er zijn grenzen, zeker vanaf vrijdag 22 uur tem maandag 6u loop je het risico dat ik tijdelijk onbeschikbaar ben.

Voor mijn verlenging aan te kondigen voor de mensen waar ik nauw mee samenwerk vind de verantwoordelijke er nodig een mail te sturen met het goede nieuws met dan in bijlage voor iedereen de werkaanvraag met het tarief erin… :unsure:

“Gij zijt wel ne dure hè gamer5” :wallbash:

Een meetingvrije dag inboeken zou bij mij recept zijn voor nog langere werkdagen op de andere dagen. Dan liever iedere dag quasi de hele namiddag meetings dan 4 dagen per week tot laat in de avond eraan vasthangen. Als je met 3 tijdszones zit, kan je niet heel erg gaan beknabbelen op beschikbare meetingtijd die binnen aanvaardbare uren vallen...
Ik zit gelukkig niet met tijdzones, maar ik heb elke werkdag ofwel de voormiddag geblokkeerd tussen 8.30-12.00 of de namiddag tussen 13.00-16.00. Tussen 16.00 en 7.30 staat OoO (zonder reply) aan, en auto-declined die alle meetings. Zo zou je ook tussen tijdzones kunnen vallen, voor US meet ik om 15h op dag X,Y en das dan morgens voor hun, of azie in de voormiddag op W,Z? Ik heb Effectief men agenda een "busy" meeting staan die uren, en auto-decline want er is al een meeting.

Ik heb dat ook moeten doen, omdat ik merkte dat veel collega's van het moederbedrijf maar meetings na meetings bleven inschieten. Of altijd om 16.00-17.00 meeting inschieten, maar ik werk van 7.30-16.00.
Samen met HR dat zo ingesteld, en dat werkt goed!

Natuurlijk werkt dat niet voor iedereen, maar ik merkte wel dat ik uitgeblust was na een tijdje en dat heb ik nu niet meer, ik kan het alleen maar aanraden om tijd te blokkeren voor jezelf / eigen werk.

deel 2 van je post snap ik niet goed -> ik decline avond-meetings maar vraag wel om te recorden en beluister die dan (versneld) 's morgens vroeg op mijn gemak, werkt eigenlijk wel prima voor mij.

Er is echt een zieke meeting cultuur bij ons. Die late night dingen zijn met de USA people. Telkens 'working sessions' met 20-25 man. 22 die niks zeggen, om de 10 min afwijken naar 'hoe is het met de kinderen', 'het sneeuwt', 'blablablala' (dan worden die 22 andere ook wakker). Allemaal veel tijd precies. Naar die onzin ga ik niet luisteren, ik lees de meeting minutes van 3 regels dan wel.

Onze interne meetings zijn 15 of 30 min. Met voorbereiding en om 'links of rechts' af te kloppen. Als we na 10 min klaar zijn, zijn we klaar. Met USA is dat telkens een uur vollullen over niks. Liefst met nog een 'follow up' een week later waar dezelfde nonsense nog eens herhaald wordt omdat er 6 nieuwe in de groep van 22 gesmeten zijn. verschrikkelijk. Maar soms moet je er in zitten omdat ze anders je onder de bus flikkeren omdat je er niet bent, "jaja, ik heb met de belgen gesproken, ze gaan ABC doen tegen juni met 3 frank budget" (niemand heeft met ons gesproken dan en dat helemaal naar boven als belofte...)

Gaat inderdaad niet, zelfs niet met 3rd party tools. Daarom is het aangeraden om geen forms op user niveau aan te maken, maar in een groep bv via Teams. Dan worden de resultaten en de form zelf bijgehouden op groepsniveau ook al verlaat de user de firma.
oh deze moet ik onthouden.

verantwoordelijk voor een afdeling van 20tal collega's die zéér uiteenlopende zaken behandelen.

Als leidinggevende probeer ik overal wel wat interesse te tonen en wil ik tot op een zeker niveau betrokken worden (afhankelijk van de dienst of medewerker al wat meer of minder).

Ik doe echter de hele week niet anders dan van hot naar haar rennen en terug. Het ene overleg na het ander. Het ene brandje na het ander.

Als ik dan eens een zeldzaam moment heb waarin mijn agenda niet compleet volgeboekt staat en ik eindelijk eens even een uurtje of twee de tijd zou hebben om zélf een paar inhoudelijke taken op te nemen ben ik compleet opgebrand en zit ik wat doelloos naar mijn scherm te staren op zoek naar een streepje energie/motivatie om eraan te beginnen.

Het lijkt hoe langer hoe meer dat een normale werkweek te kort is om mijn takenpakket uit te voeren.
Ik spendeer meer dan 20h per week in meetings. En dat zijn dan alleen de vooraf belegde vergaderingen. Ik slaag er toch in om ook inhoudelijk werk te doen door slots te reserveren in mijn agenda met de titel "GTD". Alleen mijn direct reports en mijn manager weten dat dat tijd is waarin ze me mogen boeken, dat is de tijd waarin ik structurele verbeteringen probeer op te zetten.
Indien andere mensen me boeken in die slots, zal het al iets moeten zijn dat me heel fel interesseert om me te overtuigen van deel te nemen.

Indien ik echt nood heb aan een halve dag concentratie, werk ik van thuis uit.

Dat is durven.
Waar ik werk is er ook een brasserie waar wafels, pannekoeken, taart enz. verkopen.
Komt daar een man of 10 binnen, oke geen probleem. Maar, zeg meneer heb jij 10 bordjes en vorkjes, wij hebben onze eigen taart mee genomen. Dat doe je toch niet? Ik ga toch ook mijn eigen eten niet meebrengen in een restaurant of zo?

Zoektocht naar een nieuwe job gestart omdat 90% buiten ligt op 4 maart.
Élke dag :

"En al iets nieuws"
"Jammer da ge moet stoppen he"
"En hoeveel gade verdienen?"

Jezus mens

Dat is durven.
Waar ik werk is er ook een brasserie waar wafels, pannekoeken, taart enz. verkopen.
Komt daar een man of 10 binnen, oke geen probleem. Maar, zeg meneer heb jij 10 bordjes en vorkjes, wij hebben onze eigen taart mee genomen. Dat doe je toch niet? Ik ga toch ook mijn eigen eten niet meebrengen in een restaurant of zo?

Bij ons is het nog erger. Wij werken in een coworkin gebouw. Meeting rooms moet je boeken via de app a rato van 50 euro per uur of zo voor een kot voor 4 man.

Dat gebouw is gewoon vrij toegankelijk. Heel de lobby zit vol met freeriders die daar geen kantoor hebben. Beetje wifi pakken, koffies slurpen, microgolf smiddags om te eten. Ok, so far so good, want daar doen ze niemand lastig mee behalve de landlord.

Maar de helft van die meeting rooms worden niet gesloten na het aflopen van die meeting, dus daar zitten ook free Riders in. Stek je binnen in je geboekte meeting room "buiten". "Nog 2 minuutjes". Euh, ik dacht het niet. Moet je daar altijd dezelfde letterlijk na 5 min wachten en staren door het glas semi buiten borstelen...

Wij hebben zelfs in onze privé kantoor ruimte een 3 tal kleine meeting rooms voor ons zelf, die dus niet publicly bookable zijn. Is zelfs al gebeurd dat er zo'n free Rider meeglipt in ons kantoor en dan een halve dag in die meeting room zit. Na 4h stek ik daar binnen. Ik ken je niet, mag ik onze meeting room eens gebruiken. "Ja, ik werk hier niet, maar zag er een vrije ruimte uit". Some people have big cojones.

^ Heel vriendelijk dan dat je nog mooi blijft wachten; ik zet me daar in zo'n geval gewoon naast, wat ze ook bezig zijn. Maar bon, ik smijt iedereen, C-level incluis, uit mijn meetingzaal als ik die gebooked heb. Die mannen hebben daar zelden een issue mee; anderen des te meer :biglaugh: .

Terug
Bovenaan