Indien leerkracht afwezig, wordt er gevraagd zo veel als mogelijk een opdracht te voorzien. Wat ik dus doe: een opdracht in drie delen, eentje voor elk uur studie. de opdracht bestond uit twee ‘moet’ en één ‘mag als je tijd over hebt’ en *moest* geupload worden aan het einde van uur drie. Om te zorgen dat ze geen drie uur Netflixen en effectief werken. (Dat is de nadrukkelijke vraag van de school ook, studie moet productief ingevuld).
Ik geef dan ook duidelijk aan: er is geen excuus om niets in te dienen, het *moet* op dat moment.
Gisteren doet klas 1 het gevraagde. Er zijn twee lln die niets indienen want ‘de wifi deed raar, ze begrepen het niet, hun pagina was niet opgeslagen en ze wisten niet dat het moest ingediend worden’ (ja, al dat samen in 1 uitleg). Dat is dus een nul.
Vandaag is een andere collega ook ziek en geeft de directie echter toestemming aan klas 2 om pas om 10u20 op school te zijn. Die zijn dus zelfs nog niet begonnen aan die opdracht en werken er straks maar 1 uur aan. Ik kan niet vragen dat ze het vanavond toch thuis afwerken, ze zitten aan maximum huiswerk (SmartSchool heeft daar kleurtjes voor!) dus moeten ze donderdag indienen.
Ik vind dat dit hen in wezen een oneerlijk voordeel geeft op klas 1 die volgens andere parameters (de aangegevene) heeft gewerkt. Vooral ook omdat ik weet dat ze thuis gewoon aan de AI gaan.
Schooldag is en blijft imo een schooldag en is het toevallig twee uur studie aan de start, dan is dat maar zo. Heel die ‘oké kom maar later toe’ is complete bullshit. Ik krijg mailtjes ‘mevrouw ik neem de bus van 9u40 dus ik kan die uren niks doen’. Bon, beslissing van de directie maar mocht een leerkracht zeggen ‘weet je, twee uur studie, kijk maar een film’ het kot was te klein.