Je portie dagelijkse ergernissen op het werk

Als ze echt "economische reden" inroepen dan neem ik aan dat het bedrijf ook niet in super goede papieren zit? Het is natuurlijk niet dat er 10 dikke bakken zijn dat het bedrijf goed bezig is... Als het bedrijf goed draait en ze roepen economische reden in (wat me al niet mogelijk lijkt) ben ik niet mee...

Zijn die mensen die ontslagen worden ook de "minderen" van de collega's?
Volgens mij moet je minstens 6 maand wachten met iemand nieuw aan te nemen in dezelfde functie als je een vast personeelslid ontslaat wegens economische redenen.

Altijd die zever van ziekteattesten.

Je zit je longen uit te hoesten maar de dokter is volzet (vergeten te reserveren dag voorhand en nu zijn quasi alle dokters in Gent volzet voor vandaag.)

Enkel en alleen maar zodat die dokter een afwezigheidsattestje kan maken en tegen mij kan zeggen. "Veel water drinken".
Mag je in jouw bedrijf geen 3x per jaar 1 dag ziek zijn zonder attest?

Altijd die zever van ziekteattesten.

Je zit je longen uit te hoesten maar de dokter is volzet (vergeten te reserveren dag voorhand en nu zijn quasi alle dokters in Gent volzet voor vandaag.)

Enkel en alleen maar zodat die dokter een afwezigheidsattestje kan maken en tegen mij kan zeggen. "Veel water drinken".

Ik heb het al vaker gedacht: een partner die in een huis- en tandartsenpraktijk werkt is wel de beste lifehack die mij ooit overkomen is. 😁

Van wat ik hoor is het in 3 van de 4 gevallen "Er is minder werk/De verkoop is minder, we hebben u niet meer nodig".
Ik zit bij de bron en zie de cijfers. Ja de omzet is minder, maar echt nog zeer goed tegenover de concurrentie. We spreken over hooguit 5-10% minder.

1 van de 4 was het "ge voldoet niet". Alleen is het "probleem" daar dat ze een beginner aangenomen hebben om iemand te vervangen die al JAREN ervaring had. En ze die beginner vergelijken met de vorige en haar dan afschilderen als "slecht". Ik hoorde een naaste collega het nog zeggen vandaag "Hah, Als ge A met B vergelijkt is het normaal dat ge geen genoegen neemt met haar geleverde werk. Maarja, B werkte wel als een beest en was helemaal geroutineerd. A werkt hier nog maar 5 maanden en is een beginner"
Tjah omzet is 10% minder zegt niks natuurlijk... Wat zijn/waren de marges, wordt er winst of verlies gemaakt, hoe gaat het met de cashflow, etc...

Als ze u buiten willen krijgen ze u wel buiten in zo'n kleine kmo. De shit die ik heb moeten flikken kwa exit..
Ooit is een mail gekregen dat ik maar een manier moest verzinnen om iemand in onderling akkoord te ontslagen. Puur omdat hij slecht lag bij MT, kwa werk maakte hij geen fouten.

Nog even en tis hier gedaan se 😁

Volgens mij moet je minstens 6 maand wachten met iemand nieuw aan te nemen in dezelfde functie als je een vast personeelslid ontslaat wegens economische redenen.
Ze kunnen dit perfect omzeilen bij ons. Er zijn bijna meer ondernemingsnummers dan personeelsleden.
Een deel werkt onder nummer A, een ander deel B enzovoort

Ze kunnen dit perfect omzeilen bij ons. Er zijn bijna meer ondernemingsnummers dan personeelsleden.
Een deel werkt onder nummer A, een ander deel B enzovoort
Maar met zo een wagenpark moet het hier toch ook niet over een "kleine" kmo gaan? Over wat voor omzetcijfers/winst praten we als ik mag vragen?

nog nooit gehoord van deze regel. Zou het niet kunnen zijn dat dit een interpretatie is van inspectie om iets verdacht te vinden?

Het zou me héél sterk verbazen dat bedrijven die beslisten om op de vooravond van Corona-lockdown 30% van het personeel te ontslaan, 3 maand later bij een post-lockdown scenario niet weer volk opnieuw kunnen aanwerven in dezelfde functie.

nog nooit gehoord van deze regel. Zou het niet kunnen zijn dat dit een interpretatie is van inspectie om iets verdacht te vinden?

Het zou me héél sterk verbazen dat bedrijven die beslisten om op de vooravond van Corona-lockdown 30% van het personeel te ontslaan, 3 maand later bij een post-lockdown scenario niet weer volk opnieuw kunnen aanwerven in dezelfde functie.
Zou dat niet gewoon een "aanvaarde" afkoelingsperiode zijn om niet hieronder te vallen ? Al blijft het allemaal moeilijk bewijsbaar.

AHA.
Lijkt mij eerder de nederlandse wetgeving te zijn : https://parkeradvocaten.nl/reorganisatie/reorganisatie-qa/qa-bedrijfseconomische-reden/

Jawel, een kmo < 35 werknemers. En een omzet van +-40 miljoen waarvan de voorbije jaren +-1 miljoen winst/jaar.
Mooie omzet met dat aantal werknemers! Winst is dan wel relatief laag, al is er misschien een mooi deel naar hun managementvennootschappen gegaan zodat de winst van de zaak lager ligt? Want zo een wagenpark bouw je toch niet op met 1 miljoen/jaar zou ik denken.

Ik had het hier gevonden: https://ondernemingsdatabank.indica...n_om_te_vervangen__/VLTAPSAR_EU100805/search?

De functie. Een nieuwe werknemer voor exact dezelfde functie aannemen als die van de ontslagen werknemer, is natuurlijk wel gevaarlijk. Een arrest (Arbeidshof Brussel, 21 maart 1983) stelt zelfs letterlijk : “De werkgever kan geen gebrek aan werk of personeelsinkrimping inroepen als reden voor het ontslag als nadien een andere werknemer voor dezelfde functie werd aangeworven.”. Hieruit kunt u dus afleiden dat u wel iemand mag aanwerven voor een andere functie of afdeling.

Corona was alles veel soepeler naar wat ik weet en eerder een overmacht situatie.
Het gaat ook meer over willekeurig ontslag en kan de werknemer zes maanden loon opeisen

Ik had het hier gevonden: https://ondernemingsdatabank.indica...n_om_te_vervangen__/VLTAPSAR_EU100805/search?

De functie. Een nieuwe werknemer voor exact dezelfde functie aannemen als die van de ontslagen werknemer, is natuurlijk wel gevaarlijk. Een arrest (Arbeidshof Brussel, 21 maart 1983) stelt zelfs letterlijk : “De werkgever kan geen gebrek aan werk of personeelsinkrimping inroepen als reden voor het ontslag als nadien een andere werknemer voor dezelfde functie werd aangeworven.”. Hieruit kunt u dus afleiden dat u wel iemand mag aanwerven voor een andere functie of afdeling.

Corona was alles veel soepeler naar wat ik weet en eerder een overmacht situatie.
Het gaat ook meer over willekeurig ontslag en kan de werknemer zes maanden loon opeisen
6 maand loon opeisen is natuurlijk iets anders dan 6 maand moeten wachten :). Het gaat ook over wetgeving die voor bijna elke werknemer ondertussen niet meer van toepassing is.

Het artikel zegt het ook dat het eigenlijk nooit zo was.

Duidelijke communicatie. Mensen a.u.b. als ik vraag: "kan je me a.u.b. de naam van het certificaat geven?" Geef dan de freaking naam! Als ik vraag "om uitleg over hoe de NGINX in jullie team is opgezet op netwerkniveau" verwacht ik een uitleg over hoe die is opgezet, niet waarom jullie daarvoor verantwoordelijk zijn.

Ik heb echt vaak het gevoel dat ik Chinees praat voor sommigen. Ik doe nochtans mijn best om duidelijk te articuleren en geen assumpties te maken, maar dan doen anderen extra veel moeite om zo vaag mogelijk te blijven.

Nadien steen en been klagen dat niets vooruit gaat en dat team x of y nooit doet wat we vragen ...

COM-MU-NI-CEER!

Jawel, een kmo < 35 werknemers. En een omzet van +-40 miljoen waarvan de voorbije jaren +-1 miljoen winst/jaar.
Met winst van 1 Mio. zie ik niet goed in hoe ze een ontslag vanwege economische redenen kunnen inroepen... Dan moeten ze toch gans die afdeling bij wijze van spreke sluiten en ook aantonen dat het effectief is vanwege de slechte cijfers?

Soit, lijkt me dat de ontslagen werknemers hier nogal gemakkelijk een zaak van zouden kunnen maken moesten ze dat willen.

Met winst van 1 Mio. zie ik niet goed in hoe ze een ontslag vanwege economische redenen kunnen inroepen... Dan moeten ze toch gans die afdeling bij wijze van spreke sluiten en ook aantonen dat het effectief is vanwege de slechte cijfers?

Soit, lijkt me dat de ontslagen werknemers hier nogal gemakkelijk een zaak van zouden kunnen maken moesten ze dat willen.

jaarrekeningen met einde 2023 zijn nog niet gepubliceerd dus dat kan zijn dat de situatie verslechterd is tijdens 2023? Type auto heeft daar niet echt een rol in :p.

Mooie omzet met dat aantal werknemers! Winst is dan wel relatief laag, al is er misschien een mooi deel naar hun managementvennootschappen gegaan zodat de winst van de zaak lager ligt? Want zo een wagenpark bouw je toch niet op met 1 miljoen/jaar zou ik denken.
De personen die puur de omzet binnen halen (personen binnenhalen + verkopen) zijn maar met 5. Al de rest is zorg na verkoop of zit in het proces na de verkoop.

Dat wagenpark is ook niet op 1-2-3 uitgebouwd, maar op 20-30 jaar tijd :).

Het is dus dat dat ik ook niet snap. En dan hoort ge werknemers dit echt verdedigen "Ja, zij runnen het bedrijf en weten wat het beste is".
Tuurlijk gaat het niet goed in de sector, i get it. Maar hier is het niet "We maken gigantische verliezen, dus er moet volk weg". Hier is het naar mijn gevoel "Wij streven naar winst maximalisatie en dit kan door X en Y te ontslaan" (maar bedoel genre "we zouden 1 miljoen winst kunnen maken ipv 500.000 indien we A, B en C ontslaan).

En weet ge wat het meest dégoutante is? We hadden enkele weken een Kerstdiner en daar waren ze dan aan het speechen "Er is ook slecht nieuws, we gaan helaas moeten meedelen dat er in 2024 veel werk zal zijn..nog meer werk dan in 2023..dus jullie gaan niet kunnen uitrusten."

Ik zat hier vaak van 9u tot en met 20u te werken, omdat ik mijn werk niet gedaan krijg in een 9-5 schema. En dan hoor ik nog gedurende meetings "oe en dit en dat is nog niet gedaan. Komaan, tandje bijsteken eh". Dit heb ik nog nooit gehoord bij al mijn vorige werkgevers.

Terug
Bovenaan