Agile way of working. Elke *** dag: Makila, John, Wim, Katrien uw beurt! Wat heb je gisteren gedaan? Wat doe je vandaag? Wat ga je morgen doen? Ik vind zo'n daily meetings echt zinloos. Want heb je door omstandigheden even een dood moment dan moet je iets beginnen te verzinnen. Zo'n meetings doe je best gewoon 1x per week en klaar anders verlies je gewoon nutteloos uw tijd er mee die je beter in echt werk steekt.
Nu moet je weten dat door een verkeerde budgetanalyse, alle budgetten vorig jaar 'plots' volledig op waren voor de rest van het hele jaar.

Het gevolg? Veel externen die mochten vertrekken (ik was er natuurlijk weer niet bij dat geluk heb ik niet) Projecten schoven steeds meer en meer op (buiten her en der een belangrijke change die er toch door moest) en finaal rond de maand oktober zaten de meeste mensen in praktijk aldus zonder werk. Officieel mocht dit echter niet gezegd worden.
Ik heb er dan goed op gelet welke zever collega's dan lagen te verkondigen op die daily meetings. Want de praktijk was dat op bepaalde ogenblikken **niemand iets aan het doen was**. Diegenen die dan wel echt bezig waren, waren dan weer aan het tijd rekken. Als een collega dan echt niks kon verzinnen dan had hij/zij "plots" problemen om in te loggen, was er wel iemand "net tijdens de daily" aan de bel (de postbode), of men was gewoon "plots" even een paar dagen 'ziekjes'. Kort gezegd: Hypocrisie tem.
Ik was dat beu en ik heb dan een gesprek gehad net voor zo'n daily meeting met de manager. Ik heb letterlijk op de man af gezegd: Ik heb 'niets' te doen. Kan je mij extra werk geven of weet jij nog wat ik extra kan opnemen? Manager: Neen er is 'niets' en ja ik weet het dat je niets aan het doen bent hoor. En de volgende weken gaat er ook niks voor u zijn dus neem maar "zoveel mogelijk" betaald of onbetaald uw verlof op tot het einde van het jaar (dat heb ik dan ook gedaan). En verder: Ja Makila Was dat alles? Ja? OK! En wij overleven ook dit wel weer hoor! Daaaaaag!
En dan 1 minuut later tijdens de daily dezelfde manager: Hey Makila! Wat heb je gisteren gedaan? Wat doe je vandaag? Wat ga je morgen doen? Alsof hij nog niet wist dat ik met de vingers zat te draaien. En echt zo voor de camera (thuiswerk) met zo'n doodserieus gezicht hé.
Ik heb dan na die beroemde meeting foert gezegd en ik ben dan aan 50% van mijn mogelijkheden beginnen presteren ipv aan 100% in de hoop dat de klant dit zou merken en zelf conclusies zou trekken. Op een bepaald moment in december kregen wij dan een excelsheetje. ALS uw naam als externe daar niet op stond wist je: Ik ben er volgend jaar niet meer bij? Zie ik toch wel mijne naam er nog op staan zeker? En meteen een verlenging tem eind 2024.
Ik weet niet of ik nu moet bleiten of blij zijn. Maar ik zal het positief bekijken: Waarom zou ik nog aan 100% van mijn mogelijkheden werken dit jaar als 50% blijkbaar ook voldoende is? En moest dit de klant toch ontevreden stemmen? Moet ik daar dan nog van wakker liggen? Neen toch?

Maar xxxx man. Ik wil (hard) werken, ik doe verwoede pogingen en ... maar het is hier gewoon echt een soep bij momenten.
En diegene die hier nu reageert met: Maak dan een afspraak met uw Sales om de mogelijkheden te bekijken. Dat heb ik gedaan eind oktober. Die meeting is steeds uitgesteld (want ie had géne tijd) en gaat nu (hopelijk) door eind deze maand (Een beetje rijkelijk laat dus maar we zullen wel zien he?)