Intercontinentale reizen in Coronatijden

Wij zitten op hete kolen om opnieuw naar ons geliefde plekje voor wat winterzon te gaan (Arambol in Goa India). Vraag me af wanneer dat terug mogelijk zal zijn, nu al 2 jaar niet meer geweest bijna :/
 
Wat is jullie ervaring met dit? Kan KLM moeilijk doen over de Maxi-Cosi Leona dat eigenlijk te groot is? Of kunnen we het riskeren? We willen echt de buggy mee op het vliegtuig nemen omdat we een 5 uur-durende overstap hebben op Schiphol.
Mijn ervaring is dat luchtvaartmaatschappijen daar zeer moeilijk over doen, zelfs als het binnen de maten valt. Bij Brussels Airlines is het ondertussen zelfs formeel verboden om nog een buggy van welk formaat dan ook mee te nemen als handbagage.
 
Dit is niet echt een coronareisvraag, maar we gaan eind dit jaar naar Zuid-Amerika om familie te bezoeken en we zijn op zoek naar een buggy. We hebben er twee op het oog:
Maar enkel de Cybex is klein genoeg om formeel als handbagage beschouwt te worden door KLM (limiet is 25x35x55cm). Wat is jullie ervaring met dit? Kan KLM moeilijk doen over de Maxi-Cosi Leona dat eigenlijk te groot is? Of kunnen we het riskeren? We willen echt de buggy mee op het vliegtuig nemen omdat we een 5 uur-durende overstap hebben op Schiphol.

volgens mij gaan ze daar inderdaad lastig over doen en vragen om het in te checken.
Dat is wel al een groot volume en een lastige vorm die zeker moeilijk in de overhead space gaat geraken.

Nu heel domme vraag en/of voorstel : vliegen vanuit schiphol geen mogelijkheid?
 
Ik begin echt wel te vermoeden dat gans EU zoveel mogelijk mensen ontraad om buiten de EU hun geld te gaan opsouperen, en ons zoveel mogelijk moeilijk maakt om zodoende buiten de EU te gaan met die nog steeds verplichte testen en dergelijke. Ahja, alles om het EU spaarboekje te vullen om die corona put op te vullen zeker?
Sterke redenering alweer, wat kan de EU er nu aan doen dat andere landen al dan niet een test verplichten? :sarcastic:
 
Mijn ervaring is dat luchtvaartmaatschappijen daar zeer moeilijk over doen, zelfs als het binnen de maten valt. Bij Brussels Airlines is het ondertussen zelfs formeel verboden om nog een buggy van welk formaat dan ook mee te nemen als handbagage.
Dat zou me verbazen. Ik heb gisteren uiteindelijk nog iemand van KLM aan de lijn gehad. Mede op basis van hun feedback zijn we voor de Cybex Libelle gegaan. De buggy past perfect binnen de maten en het gewicht van carry-on. Voor onze dochter gaan we zelfs geen extra carry-on meepakken dus deze kan daar mooi in de plaats van komen.

Nu heel domme vraag en/of voorstel : vliegen vanuit schiphol geen mogelijkheid?
Het was merkelijk goedkoper om eerst city hopper van BRU naar AMS te nemen.
 
Tja, normaal zou ik zeggen: bel naar dat nummer daar van de Vlaamse overheid. Ik heb dat ook gedaan, en dan krijg je een officieel document in kleur , in de 3 LANDSTALEN van BE.

Echter, Engels staat daar weer niet bij. weer zo'n typische belgenmop dus. Fr Nl Du kan wel, waarom dan toch dat engels er niet bij vermelden. Ging zoveel mensen geholpen hebben....

Ik begin echt wel te vermoeden dat gans EU zoveel mogelijk mensen ontraad om buiten de EU hun geld te gaan opsouperen, en ons zoveel mogelijk moeilijk maakt om zodoende buiten de EU te gaan met die nog steeds verplichte testen en dergelijke. Ahja, alles om het EU spaarboekje te vullen om die corona put op te vullen zeker?
Hmm ik vrees dat sri Lanka voor volgend jaar gaat zijn.. waarschijnlijk gaan we nu naar de Canarische Eilanden. Daar een beetje warmte opzoeken.
 
Tja, normaal zou ik zeggen: bel naar dat nummer daar van de Vlaamse overheid. Ik heb dat ook gedaan, en dan krijg je een officieel document in kleur , in de 3 LANDSTALEN van BE.

Echter, Engels staat daar weer niet bij. weer zo'n typische belgenmop dus. Fr Nl Du kan wel, waarom dan toch dat engels er niet bij vermelden. Ging zoveel mensen geholpen hebben....

Ik begin echt wel te vermoeden dat gans EU zoveel mogelijk mensen ontraad om buiten de EU hun geld te gaan opsouperen, en ons zoveel mogelijk moeilijk maakt om zodoende buiten de EU te gaan met die nog steeds verplichte testen en dergelijke. Ahja, alles om het EU spaarboekje te vullen om die corona put op te vullen zeker?

Ik woon in Azië en heb na vaccinatie in België gewoon online een Engelstalig vaccinatiecertificaat kunnen krijgen hoor. Dat kan iedereen gelijk dowloaden via onder andere burgerprofiel.be

En zoals iemand het aanhaalde, die pre-vlieg testen worden opgelegd door het land van bestemming, niet door de Europese landen.
 
Wij zitten op hete kolen om opnieuw naar ons geliefde plekje voor wat winterzon te gaan (Arambol in Goa India). Vraag me af wanneer dat terug mogelijk zal zijn, nu al 2 jaar niet meer geweest bijna :/
Vanaf 15 november terug mogelijk, en geen quarantaine voor mensen afkomstig uit België :)
Voor mij betekent dit een bezoekje aan India op het einde van dit jaar.
 
Hier aftellen naar onze reis naar Zuid-Afrika. Vorig jaar uitgesteld wegens gekende redenen, maar nu zondag dan toch de vlieger op. Enige pretbederver is dat je er niet echt kan uitkijken omdat je in je achterhoofd toch steeds met die schrik zit voor een positieve coronatest net voor afreizen (we moeten verplicht ene afnemen ondanks dubbele vaccinatie)

Eenmaal ginder maak ik me weinig zorgen, safari en kleine b&b's, we gaan daar niet in de massa gaan zitten.

Aftellen 😍
 
Misschien is de vraag hier al gesteld maar. Ik heb ook meerdere verre reizen achter de rug en Z.Afrika is in 2019 voor 200% meegevallen maar nu blijf ik binnen Europa, zelfs al ben je volledig ingeënt dan weet je nog steeds niet op voorhand hoe het virus je gaat aantasten als je ginder besmet geraakt. Je test ginder positief, bijv in India of Zuid Afrika of in Brazillie of Peru? En dan? Een keer je getest en positief bevonden bent ga je de mallemolen van de administratie in en begint er iets waar jij meestal machteloos tegenover staat. Je zal daar maar vast te komen zitten....hoe graag ik er ben en hoe mooi sommige landen zijn, het zal nog effe op de bucket list blijven vrees ik...
 
Laatst bewerkt:
Hier wagen we het er toch op en gaan naar Brazilië, anders is het pas winter 2022 ten vroegste.
nu is het mij niet volledig duidelijk of we ons kunnen laten testen bij de apotheek of moet dat testcentra zijn? vanaf 1/11 zou dat veranderen?
Een code aanvragen via Mijngezondheid.be en dan laten testen?
 
Hier wagen we het er toch op en gaan naar Brazilië, anders is het pas winter 2022 ten vroegste.
nu is het mij niet volledig duidelijk of we ons kunnen laten testen bij de apotheek of moet dat testcentra zijn? vanaf 1/11 zou dat veranderen?
Een code aanvragen via Mijngezondheid.be en dan laten testen?
Ik ben van plan om in april naar Peru te gaan. In begin 2020 was ik daar net toen de lockdown begon dus is een groot deel van mijn reis in 't water gevallen. Is misschien een risico om terug te gaan maar ok ik heb er goesting in. Ga wel nog een maand of 2 wachten voor vliegtickets.
Verregaande maatregelen als grenzen sluiten zal hopelijk niet gebeuren.
 
Na behoorlijk wat papierwerk vertrek ik morgen met een vriend naar Thailand weekje Phuket, 10 dagen Bangkok. Ik heb daar behoorlijk wat vrienden en die ga ik opzoeken.
Fingers crossed om ginder niet positief te testen :)

Ik reis al jaren de wereld rond, soms maar voor een week, soms voor een maand. Voor mij persoonlijk was het reisverbod toch het moeilijkste om te dragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Net terug van een week zuidamerika.
Hier getest voor vertrek, negatieve test en lokale PLF in charles de gaulle gecheckt.
Alles vlot daar toegekomen, zonder problemen rond kunnen reizen en alles kunnen doen, bij vertrek daar vaccinatiebewijs moeten voorleggen om terug naar europa te mogen.
Op de vlieger "plf" van FR moeten invullen, ook al bleven we er dus niet, ook onze PLF gedaan en onze codes ontvangen voor tests, gisteren de eerste negatieve bij Apotheek afgenomen, volgende week opnieuw.

Het enige "ongemak" was dus dat je niet zonder de balie te passeren kon vliegen, je moest altijd gaan inchecken omdat ze je papieren controleerden.

Heel blij dat we het gedaan hebben!
 
Net terug van een week zuidamerika.
Hier getest voor vertrek, negatieve test en lokale PLF in charles de gaulle gecheckt.
Alles vlot daar toegekomen, zonder problemen rond kunnen reizen en alles kunnen doen, bij vertrek daar vaccinatiebewijs moeten voorleggen om terug naar europa te mogen.
Op de vlieger "plf" van FR moeten invullen, ook al bleven we er dus niet, ook onze PLF gedaan en onze codes ontvangen voor tests, gisteren de eerste negatieve bij Apotheek afgenomen, volgende week opnieuw.

Het enige "ongemak" was dus dat je niet zonder de balie te passeren kon vliegen, je moest altijd gaan inchecken omdat ze je papieren controleerden.

Heel blij dat we het gedaan hebben!
Kreeg jij na het invullen van je plf spontaan extra instructies toegestuurd? Heb gisteren de onze ingevuld voor zuid-afrika en behalve een "bedankt voor het invullen, we wensen u een prettig verblijf in België" - mailtje krijg ik niets extra :unsure:
 
Kreeg jij na het invullen van je plf spontaan extra instructies toegestuurd? Heb gisteren de onze ingevuld voor zuid-afrika en behalve een "bedankt voor het invullen, we wensen u een prettig verblijf in België" - mailtje krijg ik niets extra :unsure:
niet veel later inderdaad een SMS gekregen met de 2codes voor dag 1 en dag 7 getest worden zonder iets extra te moeten doen.
 
Ik heb ook gisteren 2 codes gehad voor testing.
Wat een klucht. teveel gevallen! teveel corona, testcenters onder druk! Maar als ge uit een land met minder coronagevallen komt en volstrekt geen symptomen hebt moet ge u 2 keer laten testen.
Roverheid!

Anyways, mijn Thai trip was very fun. Veel gechilled, expats ontmoet en oude vrienden. Buiten de mondmaskers was het bijna zoals vroeger.
 
Terug
Bovenaan