"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

De mens die dat filmpje gemaakt heeft is zo biased, dat ik zelfs niet de tijd neem om het uit te kijken. Ik ben gestopt bij het zinnetje: "SUVs are oversized, ridiculous, unnecessary death machines that are litteraly killing people." :rolleyes:

Ben zelf niet voor of tegen SUV's, maar SUV's hebben echt wel voordelen, zelfs in Vlaanderen. Met al die (onreglementaire) drempels in Vlaanderen, is een SUV bv. de enige garantie dat je over de Vlaamse wegen kan rijden zonder bumperschade op te lopen.
Ik rij met een hothatch die best laag bij de grond ligt. Nog nooit een drempel tegengekomen waarbij ik bumperschade op heb gelopen... Je moet je snelheid gewoon aanpassen he.

SUV's hebben zeker hun nut als werkpaard. Hogere instap ook leuk. Voor de rest zie ik weinig argumenten.
 
Ik rij met een hothatch die best laag bij de grond ligt. Nog nooit een drempel tegengekomen waarbij ik bumperschade op heb gelopen... Je moet je snelheid gewoon aanpassen he.

SUV's hebben zeker hun nut als werkpaard. Hogere instap ook leuk. Voor de rest zie ik weinig argumenten.
Bumperschade, dat gebeurt enkel op van die "worsten" volgens mij. Als je al schuurt, dan is het uw onderplaat (die daar wel op voorzien is). Of met van die extreem verlaagde auto's, maarja, dan zoek je het zelf.
 
Als ik echt wil kan ik met mijn A6 ook schuren. Gewoon efkes rap komen aanrijden aan een korte en/of iets steilere drempel en het is van dat.
Maar dan ben je nogal idioot bezig en in realiteit ken ik geen enkele plaats op ons wegennet waar ik schuur als ik gewoon rij.

In het buitenland wel al plaatsen gehad waar ik niet op raakte met de A6 zonder te schuren. Kijk maar even naar deze lovely oprit naar dakparking: https://www.google.be/maps/@43.3541...4!1sfP1uy4Ek9QecXoEnwhMeMw!2e0!7i16384!8i8192
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Als ik echt wil kan ik met mijn A6 ook schuren. Gewoon efkes rap komen aanrijden aan een korte en/of iets steilere drempel en het is van dat.
Maar dan ben je nogal idioot bezig en in realiteit ken ik geen enkele plaats op ons wegennet waar ik schuur als ik gewoon rij.

In het buitenland wel al plaatsen gehad waar ik niet op raakte met de A6 zonder te schuren. Kijk maar even naar deze lovely oprit naar dakparking: https://www.google.be/maps/@43.3541...4!1sfP1uy4Ek9QecXoEnwhMeMw!2e0!7i16384!8i8192
Ja, parkings/opritten is een ander verhaal, daar schuurt de Boxster ook wel. Maar ik heb me eigenlijk nog nooit zorgen gemaakt dat mijn bumper er af zou liggen, het is de bedoeling dat je remt voordat je zoiets raakt he :p
 
Ben zelf niet voor of tegen SUV's, maar SUV's hebben echt wel voordelen, zelfs in Vlaanderen. Met al die (onreglementaire) drempels in Vlaanderen, is een SUV bv. de enige garantie dat je over de Vlaamse wegen kan rijden zonder bumperschade op te lopen.
Overdrijven is ook een kunst. Mijn Civic is lichtjes verlaagd (-3cm) en ik raak geen enkele drempel.
Nee, het enigste voor de hand liggend voordeel van een SUV is dat je een beter overzicht hebt over de baan maar dat wordt ook teniet gedaan als bijna iedereen een SUV zou hebben.
 
Overdrijven is ook een kunst. Mijn Civic is lichtjes verlaagd (-3cm) en ik raak geen enkele drempel.
Nee, het enigste voor de hand liggend voordeel van een SUV is dat je een beter overzicht hebt over de baan maar dat wordt ook teniet gedaan als bijna iedereen een SUV zou hebben.
Er zijn nog een paar voordelen:
kinderen in hun kinderstoel zetten is makkelijker in een hogere auto
De batterij van een EV is makkelijker weg te stoppen

Maar de bodemvrijheid in België is er echt geen van :p
 
Er zijn ook mensen die al remmen de vluchtheuvel op en afrijden.
Remmen = extra neus omlaag ,dus schuren.

Mijn manier is op tijd remmen voor de vluchtheuvel en lichtjes gas geven bij op en afrijden.
Gas geven = uiteraard neus omhoog.
 
Met het vorige model Mercedes CLA bvb was het bij een groot deel van de vluchtheuvels niet mogelijk om die zonder schuren te nemen, behalve als je er stapvoets overreed. Ik stoor me zelf altijd mateloos aan mensen die een drempel stapvoets nemen, dus dat doe ik zelf niet. Nu heb ik een SUV en kan ik de meeste drempels nemen tegen 70 zonder problemen (ja, ik weet dat de wettelijke max. snelheid maar 30 is, maar dat ging zelfs niet op veel drempels met die CLA). Als je met een auto drempels niet tegen 30 kan nemen, is het geen bruikbare auto in Vlaanderen imo.
 
Met het vorige model Mercedes CLA bvb was het bij een groot deel van de vluchtheuvels niet mogelijk om die zonder schuren te nemen, behalve als je er stapvoets overreed. Ik stoor me zelf altijd mateloos aan mensen die een drempel stapvoets nemen, dus dat doe ik zelf niet. Nu heb ik een SUV en kan ik de meeste drempels nemen tegen 70 zonder problemen (ja, ik weet dat de wettelijke max. snelheid maar 30 is, maar dat ging zelfs niet op veel drempels met die CLA). Als je met een auto drempels niet tegen 30 kan nemen, is het geen bruikbare auto in Vlaanderen imo.
De wetgeving is dat de maximum snelheid op de drempel 30km/u is, dat zegt niks over hoe de drempel moet liggen.
Als je met een CLA zoveel vluchtheuvels schuurt, dan rij je gewoon slecht. Die heeft 16cm, dat is 6cm hoger(!) dan de Boxster en ik heb daar geen last van.
 
Het is niet enkel de hoogte die een rol speelt, maar ook vaak de lengte voor de wielen. Bij een CLA is dit vrij lang. zowel vooraan als achteraan.
 
De wetgeving is dat de maximum snelheid op de drempel 30km/u is, dat zegt niks over hoe de drempel moet liggen.
Als je met een CLA zoveel vluchtheuvels schuurt, dan rij je gewoon slecht. Die heeft 16cm, dat is 6cm hoger(!) dan de Boxster en ik heb daar geen last van.
Als je denkt dat de bodemvrijheid het enige aspect is dat ervoor zorgt of je tegen een drempel schuurt of niet, dan klopt je uitleg idd. Vering, schokdempers, etc. doen er uiteraard ook toe.
 
Het is niet enkel de hoogte die een rol speelt, maar ook vaak de lengte voor de wielen. Bij een CLA is dit vrij lang. zowel vooraan als achteraan.
Maar die overhang is bij de Boxster nog veel langer...
porsche-model.png

vs
image;s=1080x719

Als je denkt dat de bodemvrijheid het enige aspect is dat ervoor zorgt of je tegen een drempel schuurt of niet, dan klopt je uitleg idd. Vering, schokdempers, etc. doen er uiteraard ook toe.
Uw vering/schokdempers/... hebben daar niks mee te maken, aangezien je schuurt voordat uw wielen uberhaupt de drempel raken. En ga je nu zeggen dat een CLA zodanig zacht is afgeveerd dat die cm's naar beneden zakt bij het oprijden van een helling?

Interpreteer het hoe je zelf wil, maar als je met een CLA bijna alle drempels raakt, dan overdrijf je, of rij je gewoon veel te snel verkeerdrempels op.
 
Met mijn verlaagd Johnny VW Poloke schuurde ik vroeger toch ook soms tegen de vluchtheuvels met mijn dubbele Remus achteraan zulle. :unsure::tongue:
 
Maar die overhang is bij de Boxster nog veel langer...
porsche-model.png

vs
image;s=1080x719


Uw vering/schokdempers/... hebben daar niks mee te maken, aangezien je schuurt voordat uw wielen uberhaupt de drempel raken. En ga je nu zeggen dat een CLA zodanig zacht is afgeveerd dat die cm's naar beneden zakt bij het oprijden van een helling?

Interpreteer het hoe je zelf wil, maar als je met een CLA bijna alle drempels raakt, dan overdrijf je, of rij je gewoon veel te snel verkeerdrempels op.
Je kan ook schuren wanneer je de drempel afrijdt en daar spelen vering en schokdempers wel een rol. Geen idee meer waar een CLA exact last had (voor/midden/na drempel), maar met een CLA is het alleszins onmogelijk om een gemiddelde drempel tegen 30 te nemen (en ik was niet de enige die dit ondervond, m'n collega's met CLA's toendertijd klaagden er allemaal over) en zal zeker niet de enige wagen zijn. Ik huur dikwijls kleine auto's en ze hebben praktisch allemaal schade onderaan de bumper. Bij een SUV nog niet tegengekomen.

Ik ga verder niet blijven discussiëren over hoe jij denkt dat ik lieg of niet kan rijden, want ik ben niet zo van op de man spelen. Daarbovenop zijn er wél regels hoe drempels aangelegd moeten worden, dus ook dat statement is incorrect.

Hoedanook is het een groot voordeel dat je bij SUVs geen schrik moet hebben om je bumper onderaan te beschadigen (waarvoor je achteraf dik betaalt bij leasingwagens), want die hebben voldoende bodemvrijheid waardoor ze bij inveren of grote overhang zelfs de weg niet raken.
 
Hoedanook is het een groot voordeel dat je bij SUVs geen schrik moet hebben om je bumper onderaan te beschadigen (waarvoor je achteraf dik betaalt bij leasingwagens), want die hebben voldoende bodemvrijheid waardoor ze bij inveren of grote overhang zelfs de weg niet raken.
Wel, de iX3 heeft een bodemvrijheid van 18cm, dus 2cm meer dan een CLA. SUV's hebben eigenlijk helemaal niet zo grote bodemvrijheid hoor.
bmw-x3-2017-suv-vs-bmw-3-2011-sedan.jpg

Het laatste punt van de bumpers is daar op dezelfde hoogte...
 
Wel, de iX3 heeft een bodemvrijheid van 18cm, dus 2cm meer dan een CLA. SUV's hebben eigenlijk helemaal niet zo grote bodemvrijheid hoor.
bmw-x3-2017-suv-vs-bmw-3-2011-sedan.jpg

Het laatste punt van de bumpers is daar op dezelfde hoogte...
Twee cm is niet veel, maar kan wel het verschil maken hè. Ik heb er nog nooit een bumper afgereden, dat was altijd schrapen. Eén cm kan dan zeker het verschil betekenen, laat staan twee (en nu ben ik praktisch zeker dat dit in het "uit de context getrokken" (of hoe heet het) topic zal komen 😅 ). Ik kan alleen maar zeggen wat mijn ervaring is met hatchbacks/sedans vs SUVs.
 
Je moet remmen als je de drempel nadert, maar een toef gas geven net voor de drempel. Gewichtverplaatsing naar achteren, neus lift een beetje. Dan raak je zelf met een TypeR geen drempels.

Anders duikt je neus. Beter van 20 naar 30 aan het accelereren dan van 40 naar 25 aan het remmen wanneer je de drempel bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan