"Ik reed terstraks rond en ik kwam tegen…"

Met het vorige model Mercedes CLA bvb was het bij een groot deel van de vluchtheuvels niet mogelijk om die zonder schuren te nemen, behalve als je er stapvoets overreed. Ik stoor me zelf altijd mateloos aan mensen die een drempel stapvoets nemen, dus dat doe ik zelf niet. Nu heb ik een SUV en kan ik de meeste drempels nemen tegen 70 zonder problemen (ja, ik weet dat de wettelijke max. snelheid maar 30 is, maar dat ging zelfs niet op veel drempels met die CLA). Als je met een auto drempels niet tegen 30 kan nemen, is het geen bruikbare auto in Vlaanderen imo.
Dus je hebt een SUV nodig om gemakkelijker de wet aan je laars te kunnen lappen?

Nou, wat fijn.
 
Idd
Alleen de onderspoilertjes aan de voorwielen (als je begrijpt wat ik bedoel)die heb ik eraf gevezen.
Wat nut dat heeft vraag ik me eigenlijk ook af?? Voor waterspray van voorgangers ofzo?
Je moet remmen als je de drempel nadert, maar een toef gas geven net voor de drempel. Gewichtverplaatsing naar achteren, neus lift een beetje. Dan raak je zelf met een TypeR geen drempels.

Anders duikt je neus. Beter van 20 naar 30 aan het accelereren dan van 40 naar 25 aan het remmen wanneer je de drempel bereikt.
 
Wel, de iX3 heeft een bodemvrijheid van 18cm, dus 2cm meer dan een CLA. SUV's hebben eigenlijk helemaal niet zo grote bodemvrijheid hoor.
bmw-x3-2017-suv-vs-bmw-3-2011-sedan.jpg

Het laatste punt van de bumpers is daar op dezelfde hoogte...
iX3 is lager dan de gewone door het gewicht van de batterijen.
 
iX3 is lager dan de gewone door het gewicht van de batterijen.
Maar, op de foto zie je een gewone x3 en daar zie je dat er onder de bumper nog een verlaging zit waardoor die totale rijhoogte echt amper hoger is dan van een gewone sedan. écht niet het verschil tussen elke snelheidsremmer raken en tegen 70 er over kunnen vliegen...
 
iX3 is lager dan de gewone door het gewicht van de batterijen.

Ik zou vermoeden dat je ook meer belasting op je vering krijgt als je met een iX3 een drempel oprijdt omwille van dat extra gewicht?
Ze kunnen die ook niet eindeloos hard afveren om die paar 100 kg extra te compenseren, dus moet je bij zwaardere auto's (bv. typisch EV's en al helemaal elektrische SUV's) in verhouding zo'n drempel trager nemen.
 
I stand corrected, ground clearance tussen ix3 en x3 is hetzelfde, zijnde 179 mm. Ik mee me nogtans een review te herinneren waar ze zeiden dat er een verschil was🤔

BYD in het wild!
 
Laatst bewerkt:
Je moet remmen als je de drempel nadert, maar een toef gas geven net voor de drempel. Gewichtverplaatsing naar achteren, neus lift een beetje. Dan raak je zelf met een TypeR geen drempels.

Anders duikt je neus. Beter van 20 naar 30 aan het accelereren dan van 40 naar 25 aan het remmen wanneer je de drempel bereikt.
Remmen doe ik altijd voor de drempel. Als ik aan de drempel ben, bol ik uit of geef ik gas bij. Werkt dus zeker niet bij elke auto. Met mijn Audi A4's bvb. nooit problemen gehad, maar met CLA en Passat wel.
Dus je hebt een SUV nodig om gemakkelijker de wet aan je laars te kunnen lappen?

Nou, wat fijn.
Ja, want een drempel tegen 30 nemen is de wet aan je laars lappen. 🤦‍♂️
Lezen is ook een kunst natuurlijk:

(ja, ik weet dat de wettelijke max. snelheid maar 30 is, maar dat ging zelfs niet op veel drempels met die CLA). Als je met een auto drempels niet tegen 30 kan nemen, is het geen bruikbare auto in Vlaanderen imo.

Soit, laten we terug on-topic gaan. Ik wil hier niemand overtuigen om een SUV te kopen hoor, ik win daar niets bij en dat lijkt me ook niet nodig gezien de aantallen SUVs die tegenwoordig verkocht worden. De meeste mensen zien het nut van SUVs dus wel in. :p
 
Laatst bewerkt:
ik-reed-terstraks-rond-en-ik-kwam-tegen

Paul Michiels - toen ik met de wagen voorbij een restaurant reed in Putte. Hij ziet er nog altijd hetzelfde uit zoals vroeger.
Alleen zijn 'echte' haren zijn grijs geworden - ik schrok daarvan. Maar ja 74 jaar. Dat begint al.

Ik heb nog even gewuifd, maar ik denk niet dat hij mij gezien heeft. :unsure:
 
Het is inderdaad wel een mix van verschillende stijl elementen van andere wagens.
Zie hier net een filmpje van die Han hier, over hoe zijn hun "motorisatie" aanduiden (wij hebben maar 1 versie voorlopig).
Itt Audi en BMW (random nummers die min of meer gelijk moeten lopen met hun ICE), Mercedes en Jaguar (waar PK de typeaanduiding is), hebben ze bij BYD ervoor gekozen om ... de 0-100 tijd te gebruiken :p
 
Ik heb nog maar 1x ooit mijn auto geschraapt op een vluchtheuvel. Dat was met mijn eerste auto met veringen van 20 jaar oud en ik reed als een debiel. En ook met redelijk sportieve modelletjes over vluchtheuvels gegaan jaar en dag... Ik ken diegene hier in de buurt waar je over kan kletsen tegen 70 ook, maar dat doe ik dan weer zelden (nooit), want die liggen meestal ook in een straat waar ze willen dat je de kinderen in één stuk laat. :unsure:
 
Ik heb nog maar 1x ooit mijn auto geschraapt op een vluchtheuvel. Dat was met mijn eerste auto met veringen van 20 jaar oud en ik reed als een debiel. En ook met redelijk sportieve modelletjes over vluchtheuvels gegaan jaar en dag... Ik ken diegene hier in de buurt waar je over kan kletsen tegen 70 ook, maar dat doe ik dan weer zelden (nooit), want die liggen meestal ook in een straat waar ze willen dat je de kinderen in één stuk laat. :unsure:
Itt de straten waar ze willen dat je ze plat rijdt? :D
 
Terug
Bovenaan