Iets niet lusten is een luxeprobleem maar wat krijg je écht niet binnen?

Hond wordt wel gegeten in Vietnam en China. In Hanoi heb ik al Fifi con carne gegeten. Maar zijn katten een delicatesse? Die worden gegeten in een oorlog, net zoals ratten. Nu ja, ergens in het Gentse was muskusrat toch ook een delicatesse?

Aap is gevaarlijk om te eten omwille van mogelijke ziektes.
 
Vooral de oudere generaties, als je er specifiek naar zoekt zal je het wel vinden. Zelf nog nooit tegengekomen in mijn 5 jaar hier en de jongere generaties zijn er ook heel hard tegen.
Er is helaas nog een markt voor blijkbaar want ik zie wekelijks wel op social media van mensen waar de hond of kat is ontvoerd en verkocht werd aan een slachter...
Dat geeft dan natuurlijk wel direct een heel andere twist aan de gebruikelijke "onze poes is al 2 dagen niet thuis gekomen"-berichtjes op de lokale "ge zijt van Hanoi als ge..."-facebook-groep.
 
Dat geeft dan natuurlijk wel direct een heel andere twist aan de gebruikelijke "onze poes is al 2 dagen niet thuis gekomen"-berichtjes op de lokale "ge zijt van Hanoi als ge..."-facebook-groep.
Het is dan ook op de Hanoi expat facebook groepen dat je zulke berichten geregeld ziet terugkomen... Seinen als er "pet-nappers" gezien zijn, in welke buurt etc.
 
Hond wordt wel gegeten in Vietnam en China. In Hanoi heb ik al Fifi con carne gegeten. Maar zijn katten een delicatesse? Die worden gegeten in een oorlog, net zoals ratten. Nu ja, ergens in het Gentse was muskusrat toch ook een delicatesse?

Aap is gevaarlijk om te eten omwille van mogelijke ziektes.
Muskusrat is eigenlijk geen echte rat maar een ander soort knaagdier. Dat was/is een invasieve exoot die de dijken beschadigde dus die als delicatesse promoten had wel nut.
 
Niet dat ik het niet zal opeten, maar sommige combinaties eet ik met heel lange tanden.

Bijvoorbeeld kip met gewoon gekookte aardappelen bij. Dat werkt niet voor mij. Dat moet met frieten of kroketten of rijst zijn. Zelfde voor stoofvlees met daarbij gekookte aardappelen. Ik eet dat ook alleen maar met frieten of kroketten.
 
Ik ben een alleseter en eet ook bijzonder graag. Er zijn natuurlijk enkele dingen die op mijn blacklist staan: savooien, schorseneren, courgettes, aubergines en waarschijnlijk nog wat brol. Maar ik eet alles op als het moet en uit beleefdheid, geen probleem mee. Ik heb hier al veel zaken zien passeren waar ik juist enorm zot van ben: champignons, witloof, konijn, etc 😁

Mijn kinderen zijn dezelfde weg aan het opgaan, best trots op 😌.
 
Hond wordt wel gegeten in Vietnam en China. In Hanoi heb ik al Fifi con carne gegeten. Maar zijn katten een delicatesse?
Hond wordt ook in Indonesië gegeten, een kat zou de smaak van konijn benaderen - vroeger zijn er zelfs in België hier en daar katten als konijn verkocht - na een tijdje had men dat door en moest de kop en de oren van het konijn nog aanwezig zijn.
 
Ik ben een alleseter en eet ook bijzonder graag. Er zijn natuurlijk enkele dingen die op mijn blacklist staan: savooien, schorseneren, courgettes, aubergines en waarschijnlijk nog wat brol. Maar ik eet alles op als het moet en uit beleefdheid, geen probleem mee. Ik heb hier al veel zaken zien passeren waar ik juist enorm zot van ben: champignons, witloof, konijn, etc 😁

Mijn kinderen zijn dezelfde weg aan het opgaan, best trots op 😌.
Gekookte patatten zijn nogal saai, al kan een hardkokende aardappel in stevig gezouten water nog wel smaken. Bloempatatten droog opeten vind ik ook maar niks, maar mijn bomma kon daar bij wijze van spreken kilo's van eten. Ik probeer meestal wel aardappelen te bakken in de pan of hasselbackaardappelen te maken of puree of fondantaardappelen. Gratin Dauphinois ook een keer gemaakt, dat is ook erg lekker.
 
Spaghetti snijden is buiten een oorlogsverklaring aan Italië volgens mij ook minder handig, je rolt dat toch gewoon met je vork?
Ach ja, ik eet ook graag pizza hawai, dat boeit mij nu eens geen hol "hoe het hoort" of wat "not done" is. Eet gewoon wat en hoe je graag eet, denk ik dan. En zoals iemand anders reeds zei, gesneden spaghetti eet net heel gemakkelijk hoor.

Wat betreft 'vreemde' dieren zoals kat en hond. Ik vind dat persoonlijk hypocriet dat we bepaalde dieren en masse kweken en slachten, en dat voor andere dieren 'not done' vinden. Ik zou zeker een stukje hond proeven, mocht dat beest op dezelfde manier behandeld zijn als onze koeien/varkens/etc. (Dieren waar je echt een emotionele band mee had, dat is iets anders natuurlijk)
 
Whut!? :wtf: Nog nooit gehoord. En hoe achterlijk moet je zijn om dat te geloven? :rofl:
Je kan je spaghetti trouwens ook gewoon snijden hé (doe ik altijd, uit gemak). :unsure:
Onze dochter van 2 heeft ons onlangs de schrik van ons leven bezorgd door bijna te stikken in een spaghettisliert. Normaal snijden we die, maar er was er eentje nog langer dan de rest. Ineens rood gezicht, geen geluid meer uit dat kind. Dan direct op de schoot genomen en enkele klappen op de rug tegen dat het er uit vloog.

Voor oudere kinderen zal dat wel geen probleem zijn, maar met jonge kinderen zijn er echt wel behoorlijk wat zaken waar je op moet letten qua verstikkingsgevaar. Grotere stukjes bladgroente, noten, etc... Niet moeilijk dat op die manier de mythe verspreidt dat er stikgevaar bestaat bij spaghetti.
 
een kat zou de smaak van konijn benaderen - vroeger zijn er zelfs in België hier en daar katten als konijn verkocht - na een tijdje had men dat door en moest de kop en de oren van het konijn nog aanwezig zijn.
Ook nog gehoord van mijn grootvader zaliger. Was beroepsmatig vaak op baan en had ergens, wat hij dacht, konijn gegeten. Nadien toonden ze hem de restanten van het beest en bleek het een kat.

Nochtans slachter van beroep en had al héél vaak konijn gegeten, kat smaakte bijna compleet hetzelfde.
 
Er zijn een paar zaken die ik écht vies vind, maar ik krijg wel alles binnen.

Preparé en paté vind ik over het algemeen heel goor, maar zelfs dat krijg ik door mijn keel. Een tijd terug had ik waanzinnig veel honger en had m'n vriendin een half broodje martino over. Ik heb dat dan met veel tegenzin opgegeten om de honger te stillen. Ik vind dat heel vies, maar het is niet dat ik dan half loop te kotsen.

Veel ingewanden vind ik ook gewoon niet lekker. Lever, nieren, hersenen, dat heb ik allemaal uit curiositeit wel meermaals geproefd, maar gewoon droog gebakken vind ik daar echt niks aan qua smaak.

Als kind (vanaf ik dat de eerste keer at, toen ik 5 jaar was), was ik dol op spruiten. Één keer ben ik ziek geworden nadat ik dat heb gegeten, en heb ik een hele nacht spruiten gekotst. Sindsdien lust ik geen gekookte spruiten meer. Doe dat in een stoofpot, en ik kan ervan genieten, maar met gekookte spruiten doe je mij geen plezier.

Sommige fake smaken (bv. wat moet doorgaan voor aardbei) vind ik vies.
Natuuryoghurt of platte kaas met (aardbeien)confituur vind ik extreem lekker. Dat eet ik regelmatig als tussendoortje. Yoghurt, ijs, grenadine, ... met 'aardbeiensmaak', smaakt voor mij helemaal niet naar aardbeien. Hier zijn ze thuis megafan van bananenijs. Dat vind ik ook meestal een gedrocht.
 
Onze dochter van 2 heeft ons onlangs de schrik van ons leven bezorgd door bijna te stikken in een spaghettisliert. Normaal snijden we die, maar er was er eentje nog langer dan de rest. Ineens rood gezicht, geen geluid meer uit dat kind. Dan direct op de schoot genomen en enkele klappen op de rug tegen dat het er uit vloog.

Voor oudere kinderen zal dat wel geen probleem zijn, maar met jonge kinderen zijn er echt wel behoorlijk wat zaken waar je op moet letten qua verstikkingsgevaar. Grotere stukjes bladgroente, noten, etc... Niet moeilijk dat op die manier de mythe verspreidt dat er stikgevaar bestaat bij spaghetti.
Ja, aan kleine kindjes had ik nu niet meteen gedacht, dat verklaart inderdaad wel waar zoiets vandaan komt. Ik blijf het gek vinden, want één sliert is toch veel te dun om je keel te verstoppen? Dan denk ik eerder aan druiven ofzo.
 
Ach ja, ik eet ook graag pizza hawai, dat boeit mij nu eens geen hol "hoe het hoort" of wat "not done" is. Eet gewoon wat en hoe je graag eet, denk ik dan. En zoals iemand anders reeds zei, gesneden spaghetti eet net heel gemakkelijk hoor.
Goh, iedereen zit er wel op een bepaald vlak mee in natuurlijk. Bij de ene is het verkeerd om je vork in je rechter hand te nemen of je elleboog op tafel te laten steunen, bij een andere is met je handen eten ok. Maar voor spaghetti denk ik gewoon dat ik vlotter eet zonder dat eerst te snijden hoor.
 
Italianen zijn puristen en foodies springen graag mee op die bandwagon. Nu, ik probeer mijn carbonara ook het liefst "volgens het boekje" te maken met guanciale en pecorino romano en ik vind de kracht van de Italiaanse keuken net de eenvoud ervan: met enkele kwalitatieve, verse producten een fantastisch lekker gerecht klaarmaken. En ik vind het grappig dat sommige culinaire influencers moord en brand schreeuwen bij reacties op ingestuurde filmpjes. Maar als iemand zijn carbonara nu liever lust met room en erwtjes, dan moet die dat weten.
 
Italianen zijn puristen en foodies springen graag mee op die bandwagon. Nu, ik probeer mijn carbonara ook het liefst "volgens het boekje" te maken met guanciale en pecorino romano en ik vind de kracht van de Italiaanse keuken net de eenvoud ervan: met enkele kwalitatieve, verse producten een fantastisch lekker gerecht klaarmaken. En ik vind het grappig dat sommige culinaire influencers moord en brand schreeuwen bij reacties op ingestuurde filmpjes. Maar als iemand zijn carbonara nu liever lust met room en erwtjes, dan moet die dat weten.
Ik vind het vaak komisch overdreven, en ik denk dat men het vaak daarom doet.

Anderzijds kan ik er nu wel inkomen dat bepaalde combinaties populair in andere landen gewoon "not done" zijn voor hen. Laat ons eerlijk zijn, je moet meestal niet lang zoeken voor er een of andere Amerikaanse "kok" afkomt met een complete verkrachting van eender wel recept. Ik heb in de VS ook dingen gegeten die volgens mij enkel werken als je een Amerikaans smakenpalet hebt en bent opgegroeid op mac&cheese uit een doos en bacon op alles.

Mijn vrouw is kok en Mexicaans, en bepaalde (Amerikaanse) ideeën rond "Mexican food" liggen daar ook nogal gevoelig bij :unsure:
 
Ik vind het vaak komisch overdreven, en ik denk dat men het vaak daarom doet.

Anderzijds kan ik er nu wel inkomen dat bepaalde combinaties populair in andere landen gewoon "not done" zijn voor hen. Laat ons eerlijk zijn, je moet meestal niet lang zoeken voor er een of andere Amerikaanse "kok" afkomt met een complete verkrachting van eender wel recept. Ik heb in de VS ook dingen gegeten die volgens mij enkel werken als je een Amerikaans smakenpalet hebt en bent opgegroeid op mac&cheese uit een doos en bacon op alles.

Mijn vrouw is kok en Mexicaans, en bepaalde (Amerikaanse) ideeën rond "Mexican food" liggen daar ook nogal gevoelig bij :unsure:
Texmex en Calimex kan nochtans best lekker zijn en er zijn fusionkeukens die terecht hooggewaardeerd worden zoals de Peruviaanse keuken. Die reactiefilmpjes zijn op hun best wanneer mensen worden opgetrommeld die écht niet kunnen koken. Zoals pasta koken in een koekenpan, bijvoorbeeld.
 
Texmex en Calimex kan nochtans best lekker zijn en er zijn fusionkeukens die terecht hooggewaardeerd worden zoals de Peruviaanse keuken. Die reactiefilmpjes zijn op hun best wanneer mensen worden opgetrommeld die écht niet kunnen koken. Zoals pasta koken in een koekenpan, bijvoorbeeld.
Ja, ik heb het niet over geslaagde fusiegerechten hoor (Korean taco's zouden bv. best lekker zijn).
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan