Iets niet lusten is een luxeprobleem maar wat krijg je écht niet binnen?

Avondland

Well-known member
Ik ben een alleseter en leef met de boutade dat iets niet lusten een luxeprobleem is. Uiteraard verdienen boutades een disclaimer: je kan ergens allergisch voor zijn, je kan er fysiek onpasselijk van worden of je lust het gewoon écht niet. Ik kan moeilijk in het hoofd van een moeilijke eter kruipen, want ik vind dat er zoveel ontdekkingsplezier is aan eten. Dat mensen in het buitenland op zoek gaan naar McDonnalds is iets wat ik maar niet kan begrijpen. Er zijn ook mensen die elke dag hetzelfde eten en daar niet van willen afwijken.

Toch zijn er zaken die me tegensteken. Pasta afkoken en niet meteen mengen met saus, maar het zwieren in een vergiet zodat het lauw en klammig wordt en helemaal aan elkaar begint te plakken. Of een saaie vol-au-vent (ik heb nog nooit een vol-au-vent gegeten die me van mijn sokken blaast). En leverpaté of foie gras is ook niet echt mijn ding, daar doe je me geen plezier mee. Maar ik eet het wel gewoon op wanneer ze het opdienen. Een gegeven paard kijk je niet in de bek, toch? Ik ben allesbehalve een moeilijke eter, maar soms zucht ik wel wanneer het mijn ding niet is of gewoon saai is. Zoals het typische patatje-vleesje-groentje, nochtans een combinatie waar je wél leuke dingen mee kan toen, maar wie wordt er blij met een opgewarmde blik erwten, een kapotgebakken droog stuk kipfilet en een hoop droge patatten zonder saus?

Maar wat krijg je echt niet binnen? Wat is een echte marteling voor jou? Of schuif je gewoon alles zonder verpinken naar binnen?
 
Maar wat krijg je echt niet binnen? Wat is een echte marteling voor jou? Of schuif je gewoon alles zonder verpinken naar binnen?
Russische propaganda :oi22:

Nee, graptje hé.

De klassiekers zoals pruitjes en witloof, vind ik echt niet lekker. Voor de rest kan ik wel alles eten of het moest speciaal en exotisch zijn zoals Durian ofzo.
 
Hier kan je mij ook geen plezier doen met een vol au vont of een macaroni.

Door allergische reactie de rode/gele/groene paprika groenten.

Voor de rest eet ik alles, zelfs een Dorian
 
Champignons en alle aanverwanten als shitake, oesterzwam, ... de geur alleen al, als die duidelijk aanwezig is begin ik zonder overdrijven te kokhalzen.

Voor de rest weinig tot niks wat ik niet zal opeten, komkommer vind ik snel overheersen en zal ik in een broodje vaak vragen om er niet bij op te doen, paprika is best lekker maar niet te puur, gevulde paprika ofzo meh. Maar ik zal alles opeten behalve de dingen in men eerste alinea.
 
Ik eet alles, niet alles even graag maar er is tot hiertoe niet echt iets geweest dat ik echt niet binnenkreeg. Mieren, krekels, sprinkhanen, ... vond ik best lekker.

Vroeger vond ik schorseneren (in witte saus) walgelijk maar nu ik ouder ben blijkt dat goed mee te vallen.

Nanche, een tropisch fruit, vond ik ook maar mottig, omdat die textuur op een veel te rijpe, bloemige appel lijkt.

Taco's met hersenen, die textuur was ook niet alles. Vaak is het een mentale klik gewoon om iets als voedsel te zien.
 
Laatst bewerkt:
Durian stinkt, maar is best wel lekker vind ik.

Koriander verdeelt ook enorm. Ik hou ervan en vind het een erg interessante smaak toevoegen aan een gerecht, maar ik ken veel mensen die het vinden smaken naar afwaswater.
 
Quinoa, couscous, zeewier, hummus.
Ik kan daar wel een hap van eten als het echt moet, maar als maaltijd... :sick:

Het is in deze thread precies niet populair, maar klassiekers zoals stoofvlees of vol-au-vent vind ik fantastisch lekker.
Of een Oostends vispannetje... :woohoo:

Dat mensen in het buitenland op zoek gaan naar McDonnalds is iets wat ik maar niet kan begrijpen.
Ik versta dat ook niet in België. :tongue:
 
Nu als volwassene kan ik me niet echt iets voor de geest halen dat ik niet lust, toch niet van plantaardige ingrediënten. Ik geloof wel dat je je smaakpapillen kan trainen en veel met gewenning te maken heeft.

Ik heb het sinds mijn jeugd niet meer gegeten, maar ossentong vond ik als kind echt vreselijk.
 
De eerste keer dat ik een pintje dronk vroeg ik me af waarom het zo graag werd gedronken. Ik moest toch wel even wennen aan die smaak. Wijn ging wel vlotter binnen, maar dat is dan ook wat zoeter.
 
Ik eet wel zo goed als alles dat plantaardig is, maar van sommige vlees bereidingen ben ik wel vies. Ik ben niet vegetarisch maar wel kieskeurig als het op vlees aan komt. Bereidingen zoals tong, hersenen, orgaanvlees… als me dat wordt voorgeschoteld zal ik het zoals mister bean gaan verstoppen denk ik :unsure:

Een van mijn kinderen heeft autisme wat zich voornamelijk toont bij haar voeding. Als ik haar zeg dat het wortelen zijn ’s avonds zit die rond de middag al letterlijk mijn huis onder te kotsen van het idee alleen al. Op reis leeft die op brood en bananen.
 
Koriander! En pompelmoes ( en ander héél bittere dingen eet/drink ik echt niet graag). Maar beiden zouden mij wel lukken moest het nodig zijn. Verder ben ik de minst moeilijke eter die ik ken buiten dan dat ik geen vis en vlees eet maar dat is niet omdat ik het niet lekker vind.
 
Het ene eet ik al liever als het ander natuurlijk. Iets echt niet binnenkrijgen valt bijna niet voor bij mij.

Behalve 1 ding: mosselen. Vroeger vroeger at ik dat. Maar een goeie 20 jaar geleden op vakantie in Baskenland paella gegeten met redelijk wat mosselen. 's Avonds ziek van geworden en verschillende keren moeten overgeven. De volgende dag nog redelijk mottig van en het ergste was dan de geur van die mosselen die aan mijn handen hing waarvan ik nog mottiger werd. Die dag het wereldrecord handen wassen op 1 dag verbroken denk ik maar het ging er niet uit. Sindsdien geen mosselen meer gegeten.
 
Het ene eet ik al liever als het ander natuurlijk. Iets echt niet binnenkrijgen valt bijna niet voor bij mij.

Behalve 1 ding: mosselen. Vroeger vroeger at ik dat. Maar een goeie 20 jaar geleden op vakantie in Baskenland paella gegeten met redelijk wat mosselen. 's Avonds ziek van geworden en verschillende keren moeten overgeven. De volgende dag nog redelijk mottig van en het ergste was dan de geur van die mosselen die aan mijn handen hing waarvan ik nog mottiger werd. Die dag het wereldrecord handen wassen op 1 dag verbroken denk ik maar het ging er niet uit. Sindsdien geen mosselen meer gegeten.
Mijn vrouw heeft dat met gehakt. Die is een keer enorm ziek geworden van besmet gehakt en sindsdien wil die dat niet meer eten. Als ik dan eens zien heb in een gehaktgerecht neem ik een aparte pan.

Mijn moeder heeft 15 of 20 jaar geleden een epilepsieaanval gehad en sindsdien heeft die moeite om vette vis zoals zalm te verdragen, terwijl ze daarvoor daar geen problemen mee had.
 
Ik lust ALLES. Zelfs etenswaren waar de gemiddelde mens moet van kotsen enkel bij de gedachte ervan eet ik met (relatief) smaak op. Surströmming, schapenhoofd, stierenkloten, niertjes, werkelijk alles ram ik door mijn strot. Al heb ik uiteraard voorkeuren vermits we de luxe hebben om te kiezen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan