Iets niet lusten is een luxeprobleem maar wat krijg je écht niet binnen?

Ik ben een gemakkelijke eter. Ik ben ook altijd al heel nieuwsgierig geweest naar eten en wilde als kind al altijd alles proberen. Mijn lievelingsgerecht als kleuter was escargots in lookboter. In die tijd kon je dat op restaurant vaak als voorgerecht krijgen en gezien ik geen fan was van de doorsnee kindermenu's heb ik dat dan ook heel vaak gegeten, vaak met keukenpersoneel die vanachter een hoek kwamen kijken naar dat rare kind dat persé 'slakjes' wilde.

Ik heb een allergie aan kreeft, ananas en kiwi. Dus die mijd ik om logische redenen.

En uiteraard zijn er dingen die ik liever en minder graag eet. Zo snap ik bijvoorbeeld niet waarom iemand vrijwillig prei zou klaarmaken. Dingen die ik echt niet lust hebben altijd met textuur eerder dan met smaak te maken: shiitake's of andere glibberige paddestoelen en dingen alles jello pudding. Daar moet ik echt van kokhalzen, dat gaat er niet in.

@Avondland
Tip: vervang dat blik erwten door erwtjes uit de diepvries. Die blikjes heb ik ook nooit gesnapt, maar sinds ik diepvries erwten ontdekt heb, staan erwtjes en (verse) worteltjes hier wel regelmatig op het menu. Wel wat meer werk bij het koken, maar niet te vergelijken qua smaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Moet wel zeggen dat ik nieren (nog) niet meer heb geprobeerd.
Ik eet dit enkel als het op de Noord-Afrikaanse manier is gekruid (kurkuma, gember, paprika, komijn, peterselie, geplette tomaten, look,...). Ik moest er als kind niet van weten maar nu vind ik dit heel lekker als het op die manier is gekruid. Inderdaad wel afspoelen anders is de goesting snel weg😅.
 
Ik eet geen orgaanvlees (tenzij in de vorm van een paté), en alles waar geitenkaas aan te pas komt, loop ik in een grote boog omheen. Voor de rest ben ik totaal niet kieskeurig.

Mijn dochter is wel een moeilijke eter, zodra iets enigszins afwijkt van hetgeen ze kent, moet ze het niet meer hebben. Ook gerechten waarin de onderscheiden elementen moeilijk nog te ontwaren zijn, heeft ze moeite mee. En ze heeft een voorkeur voor koude groenten boven warme, omwille van de textuur. Haar broer heeft (aangetoonde) ASS, maar onder meer door haar eetvoorkeuren hebben we een sterk vermoeden dat ook zij op het spectrum zit...
 
Ik eet dit enkel als het op de Noord-Afrikaanse manier is gekruid (kurkuma, gember, paprika, komijn, peterselie, geplette tomaten, look,...). Ik moest er als kind niet van weten maar nu vind ik dit heel lekker als het op die manier is gekruid. Inderdaad wel afspoelen anders is de goesting snel weg😅.
Kruiding doet natuurlijk veel. En in de typische gerechten van hier is die vaak afwezig heb ik de indruk. Mijn vader destijds had ook zo een afkeer van look, terwijl werkelijk alles lekkerder is daarmee. Mijn vrouw kookt in een grootkeuken, en vaak krijgt ze dan reacties dat iets veel lekkerder is dan vroeger: gewoon goed kruiden.

In de Mexicaanse keuken kan je ook niet rond koriander heen, dat is zowat per kg aan te kopen als je wil koken. En daar waar ik dat de eerste keren niet lekker vond, is dat nu wel het geval.
 
Haver, havermoutpap, muesli. Ik heb er geen degout van, maar ik krijg het niet binnen. Er is iets wat me letterlijk tegenhoudt om dat in te slikken. Bij ander eten hoef je eigenlijk niet na te denken over het binnenlepelen an sich, maar bij havermout lijkt het wel alsof ik iedere spier in mijn keel bewust moet activeren om het binnen te te krijgen. Ik eet haver zonder probleem in granola, koeken, smoothies... Maar zet een kom havermout voor me en ik ben 40 minuten bezig om het binnen te werken.
 
Kruiding doet natuurlijk veel. En in de typische gerechten van hier is die vaak afwezig heb ik de indruk. Mijn vader destijds had ook zo een afkeer van look, terwijl werkelijk alles lekkerder is daarmee. Mijn vrouw kookt in een grootkeuken, en vaak krijgt ze dan reacties dat iets veel lekkerder is dan vroeger: gewoon goed kruiden.

In de Mexicaanse keuken kan je ook niet rond koriander heen, dat is zowat per kg aan te kopen als je wil koken. En daar waar ik dat de eerste keren niet lekker vond, is dat nu wel het geval.
Inderdaad, kruiding maakt een wereld van verschil.
 
Mijn vrouw heeft dat met gehakt. Die is een keer enorm ziek geworden van besmet gehakt en sindsdien wil die dat niet meer eten. Als ik dan eens zien heb in een gehaktgerecht neem ik een aparte pan.
Dat heb ik met prepare, paar jaar terug slechte prepare gegeten en de eerste maanden kon ik dat echt niet meer eten. En nu koop ik het nog zelden eigenlijk. Of het moet de dag zelf/dag erna zéker op.

Ik ben zo'n moeilijke eter :unsure: Maar ik ben de laatste jaren wel geëvolueerd daarin. Ik probeer nu af en toe eens dingen die ik vroeger niet lustte en ik ben al uitgebreid. Champignons is zo'n moeilijke bij mij, voornamelijk met textuur te maken dus afhankelijk welke. Maar verwerkt in sommige gerechten kan ik het wel smaken. Tomaten ja .. zo van die grote en dan rauw, krijg ik niet binnen. Kerstomaten ofzoiets ga ik zelf niet kopen maar zou het wel eten als je het ergens bijkrijgt of in een slaatje.
Verder zijn er nog wel een hoop dingen maar ga niet alles opnoemen. Mensen moeten me ook niet dwingen dingen te proeven, ik doe dat wel op men eigen tempo. Maar op resto ga ik nooit een compleet nieuw gerecht bestellen. Als er hier en daar iets inzit dat ik minder mag, sure :p (wat ik vroeger niet deed)
 
Heel gemakkelijke eter hier, behalve paling en het meeste orgaanvlees eet ik zo goed als alles.
O ja, geen stinkende zaken zoals surströmming of stinkkaas, voor mij smaken zo'n dingen exact zoals ze ruiken :p

Wat McDonalds in het buitenland betreft: toch 2 "plaatsen" waar ik daar resoluut voor zou gaan:
- veel of zelfs de meeste Engelse wegrestaurants, wat die serveren is niet voor menselijke consumptie geschikt :devilish:
- Disneyland Parijs, vroeger een paar keer geweest en er waren echt veel slechte zaken bij die dan nog eens overpriced waren, zelfs naar pretpark-normen... de McDonalds daar was ook niet denderend en gruwelijk traag & inefficiënt qua personeel maar het eten in een aantal echte Disney zaken was van het niveau van een Engels wegrestaurant
 
Wat rauwe tomaten betreft: ik eet dat wel graag, maar er is wel een immens verschil tussen een Everyday kerstomaat en een duurdere, maar immens veel smaakvollere honingtomaat. Dat is zoals het verschil tussen smakeloze margarine en verse hoeveboter. Het is maar wat je aan eten wil uitgeven. Ik ben een meerwaardezoeker, maar andere mensen denken véél functioneler: zolang het maar goedkoop is en de buik vult.
 
Wat rauwe tomaten betreft: ik eet dat wel graag, maar er is wel een immens verschil tussen een Everyday kerstomaat en een duurdere, maar immens veel smaakvollere honingtomaat. Dat is zoals het verschil tussen smakeloze margarine en verse hoeveboter. Het is maar wat je aan eten wil uitgeven. Ik ben een meerwaardezoeker, maar andere mensen denken véél functioneler: zolang het maar goedkoop is en de buik vult.
Ik ga daar grotendeels mee akkoord, ik geef redelijk wat geld aan voedingswaren als dat niet verwerkt wordt in iets.

Het is gewoon niet zo eenvoudig om lekkere, zongerijpte tomaten te vinden in de supermarkt. Ga je naar pakweg Spanje, dan serveren ze je schijfjes tomaat met enkel goede olijfolie en zout, en is dat hemels. Doe dat hier met standaard zaken uit de supermarkt en het is heel wat minder. Eigenlijk is dat (en evoluerende smaak) denk ik ook een van de redenen dat ik als kind bepaalde zaken niet lustte, zoals veel groenten in béchamel: dat was melk met maizena grotendeels. Maak zo'n zaken beter klaar en dat is iets helemaal anders.

Margarine is natuurlijk ook gewoon geen boter.
 
Zalm .. gerookt, gebakken, rauw ... nope
Als er maar een stukje in een vispannetjes ofzo zit, smaak ik het meteen.
En al vaak geprobeerd/geproefd

& kruidenkaas/feta.

Zéér plezant op recepties :unsure:
 
Ik ga daar grotendeels mee akkoord, ik geef redelijk wat geld aan voedingswaren als dat niet verwerkt wordt in iets.

Het is gewoon niet zo eenvoudig om lekkere, zongerijpte tomaten te vinden in de supermarkt. Ga je naar pakweg Spanje, dan serveren ze je schijfjes tomaat met enkel goede olijfolie en zout, en is dat hemels. Doe dat hier met standaard zaken uit de supermarkt en het is heel wat minder. Eigenlijk is dat (en evoluerende smaak) denk ik ook een van de redenen dat ik als kind bepaalde zaken niet lustte, zoals veel groenten in béchamel: dat was melk met maizena grotendeels. Maak zo'n zaken beter klaar en dat is iets helemaal anders.

Margarine is natuurlijk ook gewoon geen boter.
Goh, ze kweken in tegenwoordig hier (en in Nederland) toch ook tomaten die behoorlijk kwalitatief zijn maar dat is natuurrlijk niet hetzelfde als een Spaanse of Italiaanse tomaat. Het helpt ook wel wat je in het zuiden op vakantie bent en dat je geniet van een mooi uitzicht.
 
Een goed varken eet alles.

Dat gezegd zijnde als ik zo snel iets moet bedenken wat ik niet binnen krijg :
- rauw witloof ( gestoofd met een beetje suiker of rolletjes met ham en kaassaus krijg ik wel binnen )
- elke vorm van zalm ( gekookt, gerookt, etc )
- Wild eet ik niet, te uitgesproken smaak en die smaak vibed niet met me.
- Spruiten niet zot van maar in een roomsaus krijg ik ze nog binnen.

Andere dingen ben ik dan weer te zot van, bv champignons kan ik met Bakken eten als ze gestoofd zijn met wat zout peper en een beetje room ( geen saus hoeveelheid van room )
Of champignons zoals op de kerstmarkt, maak ik soms thuis en vreet de hele pan uit.

ne goeie prepare zou ik elke dag op een verse pistolet kunnen kletsen, maar is niet zo gezond ( rauw vlees )
En mijn liefde voor zout is te groot, gekookte patatten moeten voor mij naar zout proeven.
Frieten van de frituur zout ik halverwege nog eens bij omdat het enkel boven op ligt.

Ik heb ook altijd zo een mini potje zout op zak voor als ik eens onverwacht ergens op locatie eet in een frituur of een plek waar geen zout en peper op tafel staat of beschikbaar is.
 
smeuïge puree. Ik gruwel van de textuur.

Gaat gepaard met fysiek kokhalzen ook. In een ver verleden in een deftig restaurant niet het klein kindje willen uithangen onder het oog van de schoonouders en er aan begonnen met het idee van "gewoon in de mond en doorslikken". Ik had het nog maar in de mond en ik begon al ongemakkelijk te worden, proberen doorslikken, dat ging maar half uiteraard. Schoonvader zat me daar nu toch raar aan te kijken. Opgestaan en naar de wc gelopen en alles daar in de pot gedeponeerd.

Ik eet ondertussen ongeveer alles maar gepureerde toestanden. "Nope , nope, nope"
 
Hier een moeilijke eter, maar in mijn ogen gemakkelijk.
Ik eet eigenlijk nog altijd als een klein kind , met mijn ogen en mijn neus.

Er zijn wel dingen die ik binnenkrijg maar als ik mag kiezen kies ik altijd hetzelfde.

---------------
Ik ben lid van de patatjesclub , met daarbij een vlees/kip en iets van fruitig eten (appelmoes, peertjes,) of een lekker pastagerecht.
Ik zou zonder problemen en smakelijk 6/7 WAP (worst appelmoes puree) kunnen eten of lekkere lasagne bvb.
Frituurdag is dan de laatste dag ;) .

Maar ik heb wel een vrij lange lijst van dingen die ik eigenlijk niet zo graag eet.
Ik kan het wel eten maar het brengt me geen plezier waardoor ik eigenlijk nog met honger van tafel zou gaan om dan in de avond iets meer boterhammen zou eten in de plaats.
----------
Gruwel:
  • Kolen (zeker rode kool , ik heb dat al zeker 20 jaar niet meer gegeten, in het lager moest ik daar letterlijk van overgeven (was nog met een nonnetje die je verplichte alles op te eten, ik bleef dus vaak zitten tot de les weer begon of met een dweil de refter opruimen), misschien zou ik het nu wel binnenkrijgen want smaken veranderen zeggen ze, maar ik vind de geur nog altijd verschrikkelijk en aangezien ik de meeste groentjes niet zo lekker vind probeer ik het niet eens

    Liever niet:
  • Groenten: ik zal ze wel opeten als het echt moet.
    Met een koude schotel doe je me zeker geen plezier en zou ik het eten durven overslaan.
    Om een of andere reden kan ik warme groenten dan wel makkelijker binnenkrijgen.
    Koude wortels vind ik niet zo lekker maar warm vind ik dat doenbaar.
    er zijn natuurlijk wel enkele groentjes die ik wel lekker vind.
  • Sommige populaire vlaamse gerechten vind ik de saus verschrikkelijk
    (stoofvlees / vol-au-vent)
 
Champignons, eender welke soort, categoriek niet. Die structuur moet ik letterlijk van kokhalzen.

Voor de rest geen grote fan van desserts en taarten e.d.

Spijtig genoeg eten wij thuis ook veel hetzelfde. Ik probeer er soms eens iets anders tussen te gooien maar laten we zeggen dat dat me niet in dank afgenomen wordt door de rest van het gezin. :unsure:
 
Zoals meerdere hier lust ik ook geen champignons of andere schimmels alsook geen rauwe tomaten.
Zeevruchten in schelpen zoals bv mossels en oesters en dergelijke lust ik ook niet.
Verder is er niet echt iets dat ik echt niet lust.
 
Ik proef alles en eet eigenlijk zo goed als alles en ik kan genieten van simpele boerenkost maar evengoed van een hoogstaand zalfje geïnfuseerd met god weet ik veel.

Iets waar ik niet van kan genieten en wat ik eigenlijk zeer jammer vind zijn mosselen en oesters (tenzij bewerkt tot een 'hapje' en niet rauw uit de schelp).

Als kind at ik mosselen met de kilo's en rond mijn 20 ineens een degout van gekregen. Ik probeer dat elk jaar wel is opnieuw te eten maar ik krijg het niet meer binnen.

Als wij gaan eten op restaurant dan laat ik mijn kinderen ook altijd alles proeven van hetgeen wij bestellen en eten.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan