Iets niet lusten is een luxeprobleem maar wat krijg je écht niet binnen?

Ik lust ALLES. Zelfs etenswaren waar de gemiddelde mens moet van kotsen enkel bij de gedachte ervan eet ik met (relatief) smaak op. Surströmming, schapenhoofd, stierenkloten, niertjes, werkelijk alles ram ik door mijn strot. Al heb ik uiteraard voorkeuren vermits we de luxe hebben om te kiezen.
Schapenhoofd met komijn. :drool:
 
al sinds mijn tienerjaren een enorme moeilijke eter.
Van gekookte patatten kreeg ik echt kokhalsneigingen en dat lukte me enkel om op te eten met goed veel ketchup erdoor.
Ondertussen kan ik het wel al eten, maar ik vind er weinig aan.

Groenten:
Dingen waar je me helemaal geen plezier mee doet: asperges, bloemkool (gatverdekke dat stinkt ook zo als ge dat klaarmaakt), spruiten, brocolli, olijven, witloof, ... er zullen er nog wel een paar bij zijn.

Ik heb ook een heleboel groenten die ik wel eet, maar gewoon omdat ik het wel binnenkrijg, maar niet met smaak, zoals champignons.

Sommige zaken eet ik wel graag rauw, maar niet gekookt, bijv. wortelen.

Waar kan je me altijd plezier mee doen: bonen. De bruine bonen van Hak kan ik gewoon als dessert eten.

Beestjes die in het water leven:
Mosselen en schelpdieren: totaal geen fan van. Als ik van mosselen 1 of 2 stuks heb gegeten, heb ik er al genoeg van.
Vis: eet ik wel en vind het zelfs lekker, maar zal het zelf nooit klaarmaken. Geen idee hoe dat zo geëvolueerd is.
Schaaldieren: meh, zijn geld niet waard. Occasioneel kan ik wel goesting hebben in garnalen, maar ik heb toch ook altijd een beetje schrik dat ik er voedselvergiftiging van zou krijgen en ze moeten gepeld zijn, want voor dat prutswerk heb ik geen geduld. Scampi's ben ik dan weer geen fan van.
Octopus: meh. een paar keer gegeten, maar 't is niets voor mij.

Vlees:
Altijd ne vleeseter geweest, maar o.a. dankzij Tanuki is dat wel sterk geminderd, maar 100% veggie gaat me nooit lukken
Wat ik vroeger wel heel graag at, maar nu niet meer zal doen, is konijn. Ik moet dan teveel denken aan de fluffiness van die beestjes, dus dat krijg ik niet meer over mijn hart.
Vlees dat ik niet moet: bloedpenzen, orgaanvlees, hersenen, tong (maar tong is enkel omdat het een tong is, want dat is eigenlijk wel lekker), en préparé als het nen dag oud is :unsure: .

Ik ben een moeilijke eter, maar nochtans ook wel iemand die wel zal proberen als ze me iets nieuw voorschotelen. En eigenlijk vind ik me niet zo moeilijk hoor: geef me frieten, lasagna of spaghetti en ik ben tevreden :p
 
Zeer moeilijke eter, ik eet op het zicht, en moet vaak vaststellen dat ik het toch lust eenmaal ik iets probeer, maar een no go is de typische geur van champignonsaus, en nog erger de textuur wanneer je erop bijt, kokhalzen verzekerd dan
 
Koriander. Dat gaat echt niet.
Wanneer ik 1 mini stukje proef, is mijn maaltijd naar de zak (ik vermeed de uitspraak “om zeep”, want ik vind dat echt niet naar zeep smaken) en proef ik dat uren erna nog.
 
  • Haha
Waarderingen: Lint
Ik heb een intolerantie voor appels en tomaten. Nog nooit een allergische reactie gehad, maar ik word altijd direct misselijk van appels (ongeacht in welke vorm) en rauwe tomaten (in pizza's gelukkig nooit geen last van).

Voor de rest ben ik eigenlijk een vrij gemakkelijke eter, altijd al geweest. Er zijn weinig zaken die ik echt niet lust, met kaas als uitzondering (buiten zo'n beetje op de spaghetti, in een pizza of zo tussen een croque monsieur). Ik heb wel een lichte afkeer voor veel bittere zaken, gaande van spruiten en prei tot bier en (pure) vodka.
Qua keuken ben ik dus echt geen fan van Vlaamse kost (ze kunnen witloof in hun gat steken :hurrr:). Aziatische en Zuid-Amerikaanse keukens is veel meer mijne 'meug'.
 
Ik eet alles maar er zijn wel zaken die ik minder lekker vind.

Ervaring leert dat ik toch een gevoelige maag heb. Ik ben de 1e die last heeft van water in landen waarvan men zegt dat je best niet van de kraan drinkt. Er moet maar iemand op hotel groentjes slecht afgespoeld hebben en ik produceer speculaas van ‘t vat de hele nacht. Erg ongemakkelijk want voor het werk moet ik vaak reizen. Ik heb altijd Immodium Instant bij daarom.
 
Als kind een zeer moeilijke eter geweest, ik had (en heb, maar is wel al wat afgezwakt) een zéér gevoelige neus ... ik kon quasi proeven wat ik rook, en als het niet lekker rook begon ik er niet aan. Dat doe ik nu nog altijd niet.

Rond mijn 20ste wel veel meer beginnen eten, en ga nu ook veel meer proeven. Ik heb een intolerantie voor ajuin en look (en in mindere mate voor de andere zaken in die familie), dus daar ga ik zelf nooit mee koken en op restaurant ga ik ook niet snel iets met veel look of ajuin bestellen. Rode ajuin is een absolute no-go, dat proef ik 2 dagen later nog.

Qua smaak: verse koriander gaat hier echt niet binnen, daar begin ik meteen van te kokhalzen. Anijs en dragon moet ik ook nog steeds niet hebben. Bittere smaken zijn ook mijn ding niet.

En qua drank moet ik niets hebben met bubbels. Dat prikt :unsure:
 
Mijn ex heeft een aversie voor bananen. Die kon binnen komen bij mij, banaan ruiken (niet zien!) en terug weggaan tot de bron verwijderd was... Voor hem staat dat symbool voor verrotting.

Tijdens mijn zwangerschap: de geur van pitasalade. Ik herinner me dat ik om 1u wakker werd, die geur rook in mijn bed en naar beneden brulde: "Is dat pitasalade dat ik ruik?!?" Jup... De snodaard had het aangedurfd om een boterham met pitasalade te smeren en ik rook het dus op een ander verdiep. 🙈
Geen probleem meer mee sinds de bevalling.

Ik ben absoluut niet zot van gekookte aardappelen. Dus ik maak dat nooit klaar. Mijn ex ook niet dus daar moest ik niets aan veranderen.
Dochter at warm op de crèche en eet warm op school, dus moest ze het wel lusten krijgt ze daar wel genoeg aanbod.
We aten bij mijn ouders, eten word op ons bord gelegd met een klein patatje voor mij en voor haar, wat weigert de dochter te eten zonder dat ik ooit iets had gezegd? Jup, aardappelen. 🤷‍♀️
 
Zo op de man spelen hoeft niet
Amai seg, wat een triestige thread eigenlijk... :censored: iedereen problemen tussen hun 2 oren :crazy:

Sommige zaken die ik lees zijn echt wel kinderachtig en iets wat je enkel uit een kleutermond verwacht eigenlijk :unsure:... enkel orgaanvlees begrijp ik enigszins omdat daar een sterke connotatie aanvasthangt.

Ik lust tot nu toe alles (uiteraard heb ik sommige voeding liever dan andere), behalve konijn uit principe aangezien ik konijnen heb :unsure:
 
Ik heb graag de Vlaamse vlees & vis klassiekers & de klassieke Europese pasta gerechten.

Daar kan ik echt van genieten. De rest eet ik ook en vind ik meestal wel oke, maar ik zou toch altijd die eerste groep verkiezen. Voor variatie eet ik soms wel andere dingen, maar ik ga mij er nooit echt zo op verheugen zoals op een goede biefstuk-friet.

Wat ik niet echt lust is witloof, spruitjes en van die Thaise groenten brol.

Op het werk hoor je soms echt van die extreme picky eaters. Bijvoorbeeld een 45 jarige collega die niet meeging op team event Resto omdat dat naar een buitenlandse keet was (Japan-Koreaans). Quote 'ik ga toch geen rijst eten ' :p. Die eet blijkbaar dus zelfs geen pasta. Enkel patatten en afgeleide (puree).
 
Ik lust ALLES. Zelfs etenswaren waar de gemiddelde mens moet van kotsen enkel bij de gedachte ervan eet ik met (relatief) smaak op. Surströmming, schapenhoofd, stierenkloten, niertjes, werkelijk alles ram ik door mijn strot. Al heb ik uiteraard voorkeuren vermits we de luxe hebben om te kiezen.
Dat doet er mij aan denken. Mijn vader was nogal een speciale eter (genre alleen wat hij als kind leerde eten was eetbaar). Spaghetti was daar niet bij, maar lever wel. Dus de traditie was dat als mijn moeder voor haar en mij spaghetti maakte, hij lever at.

Zo had hij in een vlaag van zinsverbijstering eens nieren mee, want er was geen lever of hij had zich gemist ofzo. Maar hij had die niet uitgespoeld voor het bakken, waardoor heel de keuken naar een soort wegtoilet rook. Moet wel zeggen dat ik nieren (nog) niet meer heb geprobeerd.

Amai seg, wat een triestige thread eigenlijk... :censored: iedereen problemen tussen hun 2 oren :crazy:

Sommige zaken die ik lees zijn echt wel kinderachtig en iets wat je enkel uit een kleutermond verwacht eigenlijk :unsure:... enkel orgaanvlees begrijp ik enigszins omdat daar een sterke connotatie aanvasthangt.

Ik lust tot nu toe alles (uiteraard heb ik sommige voeding liever dan andere), behalve konijn uit principe aangezien ik konijnen heb :unsure:
Ik begrijp die echt moeilijke eters ook niet echt. En ik hoop dat mijn dochter alles leert eten. Ik heb ook zo een vriendin die eigenlijk enkel Vlaamse boerenkost lust. Leuk als je een etentje wil organiseren en alles dat niet klassieke brasserie of grill is wordt geweigerd zonder dat ze dat ooit heeft geprobeerd.

Als we destijds allemaal samen op vakantie gingen aten we sowieso eens spaghetti of lasagne (want makkelijk, goedkoop, en meer geld voor bier). Wel, zij at dat niet omdat ze als kind die urban myth was beginnen geloven dat er iemand eens in een sliert spaghetti was gestikt. Dus voor de rest van haar leven geen pasta, en zij kocht dan een kotelet en aardappelen voor zichzelf.
 
Champignons en alle aanverwanten als shitake, oesterzwam, ... de geur alleen al, als die duidelijk aanwezig is begin ik zonder overdrijven te kokhalzen.
Dit.

Er zijn bepaalde dingen die ik niet eet en ik gewoon aan de kant leg als ik dat niet moet hebben, maar champignons zijn een heel ander verhaal. Daar moet ik ook gewoon van kokhalzen. Het is zelfs zo erg dat ik bij bepaalde gerechten op restaurant steevast vraag of daar champignons inzitten, anders moet ik dat gewoon niet hebben.

Onlangs gaan eten in Leuven en ik had daar een reuzebrochette van kip besteld. Dat werd zo gereserveerd op zo'n soort staander waaraan die brochette dan hangt. Opeens merk ik op dat ze helemaal vanboven op die brochette een champignon hadden gestoken. :unsure: Gelukkig stak dat enkel tegen een stuk ajuin, dus die beide eraf gehaald en die champignon ver weg van mij gelegd.

Ook zo eens ergens stoofvlees gaan eten vroeger. Daar zaten dus champignons in. Ik wist toen niet dat men bij stoofvlees ook al eens champignons in doen, maar dat moest ik toen niet meer hebben. De gedachte dat ik toen per toeval een stuk champignon zou opeten deed mij al kokhalzen. :laugh:
 
Er zijn maar 2 dingen die ik vertik te eten en dat zijn olijven en feta. Genoeg zaken waar ik geen fan van ben en die ik niet voor mezelf zal maken (gekookte aardappelen bijvoorbeeld) maar ik zal bijna alles wel eten als ik het voorgeschoteld krijg.

Probeer mijn kinderen ook zo op te voeden, ze moeten alles proeven.
 
Ik lust alles, behalve koriander. Het smaakt voor mij gewoon naar zeep en bederft elke maaltijd.

Tien jaar geleden bezocht ik Thailand, vooral in het noorden, waar veel restaurants geen Engels spraken en je maar moest gokken wat je zou krijgen. De helft van de tijd leek het alsof ik een kom zeep met rijst voorgeschoteld kreeg.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan