Huurwaarborg vorige eigenaar

Dogo Argentino

Well-known member
Ik trek binnenkort uit mijn huurappartement. Het appartement is tijdens mijn verblijf verkocht. Nu heb ik via de vorige eigenaar al mijn volledige huurwaarborg teruggekregen (ik moest het zelf regelen van huidige eigenaar).

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als huidige eigenaar vergoedingen eist voor bepaalde zaken. Sta niet echt te springen om te dokken, vooral omdat ik met aanslepende rioleringsproblemen heb gezeten die hij maar recent heeft opgelost.

Heeft hij eigenlijk een poot om op te staan?Aangezien huurwaarborg nooit op zijn naam is gezet en het geld nu gewoon al op mijn rekening staat?
 
Ik trek binnenkort uit mijn huurappartement. Het appartement is tijdens mijn verblijf verkocht. Nu heb ik via de vorige eigenaar al mijn volledige huurwaarborg teruggekregen (ik moest het zelf regelen van huidige eigenaar).

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als huidige eigenaar vergoedingen eist voor bepaalde zaken. Sta niet echt te springen om te dokken, vooral omdat ik met aanslepende rioleringsproblemen heb gezeten die hij maar recent heeft opgelost.

Heeft hij eigenlijk een poot om op te staan?Aangezien huurwaarborg nooit op zijn naam is gezet en het geld nu gewoon al op mijn rekening staat?
Wat zegt je huurcontract met de huidige eigenaar daarover?
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt met de huidige eigenaar?

Na de verkoop van mijn huis vroeg de eigenaar aan de notaris, waar ik bij zat, hoe dat ging. (Ik huurde mijn huis nog enkele maanden langer aan marktconforme prijs)
De notaris zei: "je hebt het pand gisteren nog bezichtigd, je koopt het in de staat zoals het is. Een plaatsbeschrijving kan, maar lijkt me in dit geval weggegooid geld".

Enige wat jij dus moet doen volgens mij, is het pand achterlaten in de staat waarin het was toen hij het kocht. Maar informeer eens met de juiste gegevens (huurcontract/nagaan of het huurcontract is geregistreerd/plaatsbeschrijving) bij de huurdersbond. Kost je veel minder dan wat een slechte eigenaar je eventueel zal aanrekenen.
 
Indien uittredende plaatsbeschrijving ondertekend is door toenmalig eigenaar en door jouzelf, lijkt er mij geen enkel probleem te zijn. Jij overhandigt de sleutels toch niet aan de nieuwe eigenaar veronderstel ik.
 
Ik trek binnenkort uit mijn huurappartement. Het appartement is tijdens mijn verblijf verkocht. Nu heb ik via de vorige eigenaar al mijn volledige huurwaarborg teruggekregen (ik moest het zelf regelen van huidige eigenaar).

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als huidige eigenaar vergoedingen eist voor bepaalde zaken. Sta niet echt te springen om te dokken, vooral omdat ik met aanslepende rioleringsproblemen heb gezeten die hij maar recent heeft opgelost.

Heeft hij eigenlijk een poot om op te staan?Aangezien huurwaarborg nooit op zijn naam is gezet en het geld nu gewoon al op mijn rekening staat?
Begrijp het niet helemaal, waarom werd de huurwaarborg reeds voor de uittrede en dus de plaatsbeschrijving vrijgegeven?

Het hangt af hoe de waarborg werd vastgelegd, maar normaal staat in de verkoopakte dat de nieuwe eigenaar in de rechten treedt van de vorige eigenaar, ook wat betreft de waarborg. Dit zou in principe voldoende moeten zijn voor de vrijgave hiervan na afloop van de huur.

Ik denk nu niet dat het feit dat je de waarborg hebt teruggekregen van de vorige eigenaar betekent dat er geen huurdersaansprakelijkheid meer is en je dus geen schade gaat moeten vergoeden bij uittrede. Maar helemaal zeker ben ik niet, het is in elk geval niet echt logisch hoe dat is gebeurd.
 
Terug
Bovenaan