Huis vs. appartement

Waar woon je (liever)? In een ...


  • Totaal aantal stemmers
    114

Muñoz

Well-known member
Voor velen die willen kopen (of huren) misschien een dilemma: ga ik nu in een appartement (in de stad of (dorps)kern) wonen, of in een huis wat verder weg van de stedelijke drukte. Voor (single) stadsmensen en mensen met een groot gezin is de keuze waarschijnlijk makkelijker te maken, maar toch.

Dus in wat woon je (of wil je wonen), en waarom heb je die keuze gemaakt.
 
@munoz, ok als ik het wat ruimer zie en de poll aanpas:

"wat is momenteel je voorkeur van woning (rekening houdend met prijs):"

- appartement
- rijwoning
- halfopen bewoning
- villa
 
@munoz, ok als ik het wat ruimer zie en de poll aanpas:

"wat is momenteel je voorkeur van woning (rekening houdend met prijs):"

- appartement
- rijwoning
- halfopen bewoning
- villa

Ik denk dat je alles uiteindelijk toch wel kan onderverdelen in appartement of huis. Als je alle mogelijkheden genre loft, duplex, studio, rijwoning, halfopen bewoning, villa, gelijkvloers, dakappartement, etc. gaat moeten opnemen, dan gaat er op de helft van de categorieën wrs niemand stemmen.
 
Momenteel een (vrijstaand) huis, maar ik kom van een appartement waar ik 5 jaar in heb gewoond. Als kind heb ik de eerste 5 levensjaren in een appartement gewoond, nadien een huis (belle etage tussen twee woningen).

Voor elke levensfase een andere voorkeur, zeker? Het appartement dat ik kocht was in centrum Antwerpen (Kleine Markt) en vond ik heerlijk: dicht bij alles, altijd wat te doen, mooie jaren '30 uitstraling (hoge plafonds, prachtige parket en sierschouw).

Momenteel een vrijstaand huis in een "villawijk" in de Kempen. Niet zo duur aangekocht (en Mol is dan ook een pak goedkoper dan het Antwerpse), behoorlijk wat in gerenoveerd. We hebben nu een vrij grote tuin en als we de straat oversteken zitten we in een bos waar we al herten hebben gezien. Met een dochter van 3,5 is dit wel ideaal. Nadeel is wel dat we niets op wandelafstand hebben, dus gebruiken we de auto vaak. In Antwerpen deden we alles te voet, tenzij we uit de stad moesten.

Toch mis ik Antwerpen wel. Op weekavonden vond ik die stad nog het aangenaamst, ik ging daar vaak op wandel.
 
Wij wonen in een (huur) appartement maar zouden wel liever in een huis wonen (OB of HOB).
Echter als we iets recent zouden willen met alle comfort die we nu hebben dan valt een huis buiten ons budget.

Maar we kunnen zeker niet klagen. 2 Kamer appartement met bewoonbare opp van 123m² met terras van 20m² en garage.
 
Heb in een appartement gewoond (2 slaapkamers, 120m2, dakterras van 45m2, 300m2 tuin en 2 carports) en dat was leuk toen we kinderloos waren.
Vandaag wonen we als samengesteld gezin in een huis, een appartement is quasi niet te doen met 3 kinderen (als ze elk een kamer hebben toch niet).
 
Momenteel een (vrijstaand) huis, maar ik kom van een appartement waar ik 5 jaar in heb gewoond. Als kind heb ik de eerste 5 levensjaren in een appartement gewoond, nadien een huis (belle etage tussen twee woningen).

Voor elke levensfase een andere voorkeur, zeker? Het appartement dat ik kocht was in centrum Antwerpen (Kleine Markt) en vond ik heerlijk: dicht bij alles, altijd wat te doen, mooie jaren '30 uitstraling (hoge plafonds, prachtige parket en sierschouw).

Momenteel een vrijstaand huis in een "villawijk" in de Kempen. Niet zo duur aangekocht (en Mol is dan ook een pak goedkoper dan het Antwerpse), behoorlijk wat in gerenoveerd. We hebben nu een vrij grote tuin en als we de straat oversteken zitten we in een bos waar we al herten hebben gezien. Met een dochter van 3,5 is dit wel ideaal. Nadeel is wel dat we niets op wandelafstand hebben, dus gebruiken we de auto vaak. In Antwerpen deden we alles te voet, tenzij we uit de stad moesten.

Toch mis ik Antwerpen wel. Op weekavonden vond ik die stad nog het aangenaamst, ik ging daar vaak op wandel.

Vooral dat laatste heb ik. Wij wonen nu op zo'n 10-tal km van centrum Antwerpen, en zelfs dat voelt voor mij soms al een beetje als den "buiten". Weinig te doen, dus als ik iets wil doen in Antwerpen moet ik wel eerst de fiets/bus/OV nemen (wat vaak redelijk hard tegensteekt).
Een tante woont in een groot huis in Herentals waar ik vroeger geregeld weekends heb gelogeerd, maar na 2 dagen was ik die bossen en de "goei lucht" al zo beu als wat. 😂 Dus je zou wel kunnen zeggen dat ik van nature stadsmens ben.

Daarnaast hebben mijn vriendin en ik dezelfde voorkeuren qua woonst: liever cosy en klein wonen dan in zo'n groot, koud huis. We zijn stilaan aan het nadenken over wat we gaan doen (nu zij binnenkort ook afstudeert), aangezien we van thuis uit een heel goeie start meekrijgen en geen kinderen willen.

Heeft het te maken met de levensfase? Bwah, misschien, maar denk toch niet dat ik ooit ergens op het platteland zal kunnen aarden. Te weinig sociaal verkeer en voor alles de auto moeten nemen. Heb het gevoel dat je op het platteland toch snel wegkwijnt tenzij je een groot gezin hebt (wat ik/we niet willen).
 
Wij wonen in een rijwoning in Ieper. Slechts enkele maanden in een appartement (in Gent) gewoond, maar dat was als alleenstaande perfect. Ook als koppel zonder kinderen zou ik dit later zeker nog zien zitten.

Nu met kinderen en met noodzaak tot 2 plaatsen waar we kunnen werken, is een huis veel beter. We wonen bewust in centrum stad, op enkele honderden meters van de grote markt, waardoor we héél veel te voet of met de fiets kunnen doen. Academie/bib is aan andere kant van de straat, sportcentra is op 1,5km fietsen, station op 1,2 km (idem school van dochter).

Villa vind ik verspilling van ruimte, alleen daarom al zou ik er niet graag wonen. Vriendin zou dat wel zien zitten (heeft altijd op platteland met meer rust gewoond), maar op huidige afstand van centrum is dat quasi niet betaalbaar/veel te veel renovatie nodig.
 
Ik denk dat je alles uiteindelijk toch wel kan onderverdelen in appartement of huis. Als je alle mogelijkheden genre loft, duplex, studio, rijwoning, halfopen bewoning, villa, gelijkvloers, dakappartement, etc. gaat moeten opnemen, dan gaat er op de helft van de categorieën wrs niemand stemmen.
Nja, maar je maakt er zelf ook nog eens 'stedelijk vs landelijk' van. Dan vind ik dat je bepaalde woonvormen meer connotaties toeschrijft dan ze verdienen. Ik heb vijf jaar in een huis in de stad gewoond, en ik woon nu in een cohousing (=gebouw met vier woningen die je dus als 'appartement' kunt beschouwen) op het platteland.

Over wat gaat het eigenlijk?
op één verdieping te wonen vs een woning met verdiepingen?
stad vs verkaveling?
veel ruimte vs weinig ruimte?

Want dat zijn drie losse vragen waarvan de antwoorden niet perfect samenvallen.

Mijn favoriete woning is een cohousing met veel groen dat toch dicht genoeg is bij de stad om makkelijk van stedelijke voorzieningen gebruik te maken.
In de praktijk woon ik iets verder van de stad dan ik zou willen, al ga ik toch met de fiets (speedpedelec, 23km) gaan werken.
 
Nja, maar je maakt er zelf ook nog eens 'stedelijk vs landelijk' van. Dan vind ik dat je bepaalde woonvormen meer connotaties toeschrijft dan ze verdienen. Ik heb vijf jaar in een huis in de stad gewoond, en ik woon nu in een cohousing (=gebouw met vier woningen die je dus als 'appartement' kunt beschouwen) op het platteland.

Over wat gaat het eigenlijk?
op één verdieping te wonen vs een woning met verdiepingen?
stad vs verkaveling?
veel ruimte vs weinig ruimte?

Want dat zijn drie losse vragen waarvan de antwoorden niet perfect samenvallen.

Je kan het idd nuanceren, maar grosso modo vind je "huizen" toch vaker hoe verder je verwijderd bent van de stedelijke context en zijn appartementen eerder de norm in stedelijke context. Dus op zich loopt de discussie van stedelijk vs. landelijk(er) tamelijk parallel.
 
Je kan het idd nuanceren, maar grosso modo vind je "huizen" toch vaker hoe verder je verwijderd bent van de stedelijke context en zijn appartementen eerder de norm in stedelijke context. Dus op zich loopt dus de discussie van stedelijk vs. landelijk(er) tamelijk parallel.
Wel, dan ga ik niet stemmen op je poll, want dan worden er conclusies aan de resultaten gekoppeld die totaal niet overeenkomen met de motivatie van de stemmer.
 
Huis ! Heerlijk met een tuin, niet 3 verdiepen naar boven met de boodschappen en naar onder met het afval, voldoende parking voor bezoek voor de deur en geen zorgen over lawaai overlast 😍
 
Na >10 jaar in appartementen: nu een jaar of 7 in een huis.

Redenen:
- tuin
- minder lawaai (i.e. geen lawaai van boven- of onderburen)
- meer bergruimte door garage en zolder - al had mijn laatste appartement wel een berging die veel compenseerde
- minder in het centrum gelegen en daardoor rustiger, al is het nu ook niet echt platteland
 
Wonen op ongeveer 15km van centrum Antwerpen in een duplex appartement met degelijk groot terras.
We wonen aan/op een kleuter en lagere school. Ons terras heeft uitzicht op de speelplaats. Tijdens de speeltijden hoor je natuurlijk het geluid van spelende kinderen, maar dat stoort niet. S'avonds, weekend en vakanties is het er stil.
Enkel bij aanvang en eind van de school is het in de straat wel druk met de ouders die hun kinderen met de auto komen brengen of halen.

Voor ons groot genoeg want we hebben geen kinderen en willen er ook niet.
 
We wonen nu 12 jaar in een landelijke, halfopen bebouwing.
Ervoor woonden we in een rijhuis in een multiculturele buurt van Gent.

Centen om comfortabel een open bebouwing te kopen, wat ik leuker had gevonden, waren er niet toen we onze woning kochten.
Aangezien we nog altijd geen onbeperkt budget hebben, zou een nieuwe open bebouwing op vlak van ruimte geen verbetering zijn en om een oude open bebouwing terug op te knappen hebben we beide geen zin meer. Dit zal waarschijnlijk onze woning blijven tot de kinderen uit huis gaan.

Af en toe heb ik wel heimwee naar Gent, omdat er een ruimere keuze aan ontspanningsmogelijkheden was.
Veel boodschappen konden ook te voet, Delhaize op wandelafstand en bakker op de hoek.

Aan de andere kant wegen die voordelen niet op tegen de nadelen van een grootstad waar we 7 jaar woonden:
- Véél kleiner wonen voor hetzelfde budget.
- Niet elke avond meer op zoek naar een parkeerplaats, auto's kunnen nu gewoon op onze oprit.
- Geen onveiligheidsgevoel meer als je 's avonds op straat loopt, zeker als vrouw. (Partner is 2x achtervolgd als ze van de tram naar huis stapte.)
- In de zomer geen spelende kinderen meer in straat tot 23u à 24u waardoor je de ramen niet kon open zetten en 's nachts geen straatraces meer.
- Miserie als je u moet verplaatsen met de auto op drukkere tijdstippen, toen stond alles al potdicht, nu is het verkeer nog meer een ramp geworden. De dichtstbijzijnde gewone school (niet-Steiner en niet-Freinet) was alleen te voet (20 minuten) of met fiets bereikbaar. Wat ook perfect kan, maar auto als optie is wel leuk als het regent.

Aan een tuin hecht ik niet zoveel belang, maar als je dat wel doet dan heb je bij een normaal geprijsde woning in een grootstad meestal maar een paar vierkante meter.

Later zie ik ons nog verhuizen naar een appartement in het centrum van een stad, maar dan liefst naar een ruim appartement + ruim terras + parking in een ondergrondse, afgesloten garage.
 
In veel teveel appartementen gewoond.
De ruimte op zich is niet het probleem, genoeg leuk gewoond. Maar het grote vraagteken is natuurlijk de buren. Teveel slechte herinneringen. Nu met een huis is dat natuurlijk ook geen garantie.

Hier met een simpel goedkoop rijhuis wel belachelijk hard getroffen op dat gebied. Rechts van ons kinderopvang die vanaf 18u weg zijn en niet aanwezig in het weekend. Links ouder koppel die af en toe eens verse wafels komen droppen. Na 5j kan ik die rust niet meer afgeven.

Maar ja, auto is wel een noodzakelijk kwaad. Op latere leeftijd zie'k me nog wel afstand doen van de ruimte en het onderhoud en terugkeren naar een appartement. Tegen dan vermoedelijk toch potdoof.
 
Je kan het idd nuanceren, maar grosso modo vind je "huizen" toch vaker hoe verder je verwijderd bent van de stedelijke context en zijn appartementen eerder de norm in stedelijke context. Dus op zich loopt de discussie van stedelijk vs. landelijk(er) tamelijk parallel.
Wat zever is en ik ga dus ook niet op de poll stemmen als je die conclusies eraan wilt verbinden.
Je vindt overal appartementen, en niet enkel recente want ik ken genoeg boerendorpen waar er al jaar en dag appartementen te vinden zijn. En in steden zijn ook nog steeds genoeg (rij-)huizen aanwezig.
 
Denk dat je bij appartementen dubbel zoveel aandacht moet hebben voor het type appartement en publiek dat er woont, bepaalde nadelen komen immers veel sterker "tot hun recht" dan bij een woning. Maar verder denk ik dat het vooral persoonlijk is en dat beide vormen toelaten om je er goed te voelen. Verder zo een beetje de gekende voor en nadelen. Een leuke villa met tuin, leuke buren en toch rust, pal in het centrum is het ideaal doch zo goed als onbestaande en diegene die bestaan zijn niet te betalen of niet te koop.
 
Ik heb een dikke 10j op appartement gewoond, maar opgegroeid in een huis (halfopen) en sinds 8j woon ik in een vrijstaand huis.

Het appartement was een logische keuze toen ik in de stad (Gent) woonde, want ik was jonger (en dus stad) en het budget was beperkter.
Nu woon ik in op de buiten, met veel écht contact met de buren (op appartement was dat eens knikken, en soms een gesprekje waar sommige bewoners duidelijk niet gewoon aan waren), met meer ruimte (tijdens covid was dat toch wel een groot geluk) , minder last van burengeluiden en volledig eigen beslissingsrecht.

Ik wil hier niet meer weg,maar tegelijk was het wonen in een appartement in mijn jongere jaren toen de juiste keuze, want als 20 something zou ik mogelijks wegkwijnen waar we nu wonen...
 
Terug
Bovenaan