Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
@Meerkat, proficiat, maar 3 slaapkamers en badkamer op die oppervlakte boven? Dat lijkt me erg krap niet? Je moet alles achter elkaar doen want je hebt maar 3,3m in de breedte. Of ga je nog een dakkapel ed steken?

De muren op de bovenverdieping zijn volledig recht opgemaakt, wat in feite inhoudt dat je aan weerszijden nog 1m20 minstens overhoudt. Heb het niet perfect nagemeten maar je kon in feite naast die muren onder de nok doorlopen. Het grondplan met de afmetingen geeft in feite een zeer verkeerd beeld van de mogelijkheden boven.

In combinatie met een dakkapel kan je daar veel extra ruimte creëren. Die dakkapel is geen must, zonder lukt het ook :)

Bedankt voor de reacties. En inderdaad, Vinderhoute is op fietsafstand van de Korenmarkt op een mooie zomerdag, maar je zit wel echt in het groen en we zitten in een doodlopende straat. Na heel mijn leven in het centrum gewoond te hebben, zal dit eens iets anders zijn. En thuiskomen en elke keer gewoon voor je deur of op je oprit kunnen parkeren, dat heb ik nog nooit gehad.

Hoe gevoelig ben jij voor lawaai van bovenburen etc? 🙈 Want geluidsisolatie zal een ramp zijn...
Waarom een ramp? Ziet er een oudere woning uit, dus iets vaker met stevige muren en dus beter geluidsgeisoleerd.

Waarom een ramp? Ziet er een oudere woning uit, dus iets vaker met stevige muren en dus beter geluidsgeisoleerd.
Onderste appartement in een oudere woning = heel vaak het "gestamp" boven jou waar je gek van wordt. 😉 En ik heb nog nooit een recent huis gehad maar de woningen waar ik heb gewoond (tussen 1940 en 1960 gebouwd) was standaard 1 steen geschieden van de buren, alles behalve geluidsisolerend kan ik je wel zeggen. 🙈

Voor de verkoop van ons huis zijn er al enkele biedingen binnen.
Sommige vragen in hun mail effectief: laat aub iets weten indien er een hoger bod is.

Mag dit? Ik weet dat live of via website laten opbieden enkel mag door een notaris.
Maar stel bod van 200k en 1 van 190k, mogen we die van 190k een mail sturen met de melding: er is al een hoger bod namelijk 200k?
Jaren geleden liet de immomakelaar bij de verkoop van mijn broer zijn huis de 2 hoogste nog 1 bod doen onder gesloten omslag, maar of dit reglementair is...

Of veiligheidshalve gewoon hoogste bod aanvaarden zonder poespas.

Geef ze die informatie telefonisch.

Wij hebben ooit es een huis bezocht en daar werd gezegd: de hoogste X aantal bieders laten we weten wat het hoogste bod was, en dan kan je nog 1 keer hoger bieden. Dan is de verkoop sowieso gedaan. Dat zou je kunnen doen. Ik zou de kans tot overbieden eindig maken. Of het helemaal koosjer is.

Voor de verkoop van ons huis zijn er al enkele biedingen binnen.
Sommige vragen in hun mail effectief: laat aub iets weten indien er een hoger bod is.

Mag dit? Ik weet dat live of via website laten opbieden enkel mag door een notaris.
Maar stel bod van 200k en 1 van 190k, mogen we die van 190k een mail sturen met de melding: er is al een hoger bod namelijk 200k?
Jaren geleden liet de immomakelaar bij de verkoop van mijn broer zijn huis de 2 hoogste nog 1 bod doen onder gesloten omslag, maar of dit reglementair is...

Geef ze die informatie telefonisch.

Wij hebben ooit es een huis bezocht en daar werd gezegd: de hoogste X aantal bieders laten we weten wat het hoogste bod was, en dan kan je nog 1 keer hoger bieden. Dan is de verkoop sowieso gedaan. Dat zou je kunnen doen. Ik zou de kans tot overbieden eindig maken. Of het helemaal koosjer is.

Enkel een notaris mag een openbare verkoop organiseren. Je mag laten bieden onder gesloten omslag (dus je mag geen kandidaten tegen elkaar uitspelen). Je mag ook laten opbieden als de biedingen niet-bindend zijn voor de koper, én dat dit bovendien zeer duidelijk is in de communicatie. Maar dat wil dus wel zeggen dat dit voor alle kandidaten duidelijk is (jij mag niet selectief 1 of enkele kandidaten het recht geven) en dat jij niemand kan houden aan zijn bod.

Zeker tijdens de verhitte huizenmarkt was het nochtans schering en inslag om mensen illegaal tegen elkaar te laten opbieden.

Als je het doet, loop je het risico dat één van (of meerdere) van de teleurgestelde kandidaten rechterlijke stappen ondernemen. Ik weet niet exact wat je boven het hoofd hangt, maar je kijkt alleszins al aan tegen een potentieel zeer gepeperde afrekening voor je overbruggingskrediet en/of een schadevergoeding aan de koper afhankelijk van hoe het exact loopt. Los van de straffen gekoppeld aan het organiseren van een openbare verkoop hoewel je geen notaris bent.

De kans is natuurlijk zeer klein dat iemand de tijd en middelen investeert in een procedure. Je moet al iemand tegenkomen die voor het principe een procedureslag wil aangaan.

En ja telefonisch alles regelen om een papierspoor te vermijden dat werkt zeer goed, tot iemand de gesprekken opgenomen blijkt te hebben. Ze hoeven jou daarvan niet te verwittigen om rechtsgeldig te zijn trouwens.

Onderste appartement in een oudere woning = heel vaak het "gestamp" boven jou waar je gek van wordt. 😉 En ik heb nog nooit een recent huis gehad maar de woningen waar ik heb gewoond (tussen 1940 en 1960 gebouwd) was standaard 1 steen geschieden van de buren, alles behalve geluidsisolerend kan ik je wel zeggen. 🙈
Idd een ramp mbt geluidsisolatie. Heb daar in het verleden ook ervaring mee gehad. Ik vraag mij eigenlijk af of het in nieuwbouw appartementen zoveel beter zal zijn? Ik vermoed toch nog altijd wel wat last van geluidsoverlast ook in nieuwbouw?

Idd een ramp mbt geluidsisolatie. Heb daar in het verleden ook ervaring mee gehad. Ik vraag mij eigenlijk af of het in nieuwbouw appartementen zoveel beter zal zijn? Ik vermoed toch nog altijd wel wat last van geluidsoverlast ook in nieuwbouw?
Nieuwbouw is pakken beter -- dubbele muren zijn de shit. Natuurlijk kan je altijd hard genoeg op de grond stampen en roepen om voor overlast te zorgen. Het verschil is dat je in een oud appartement de buren hoort op de koffieklets, in nieuwbouw niet.

Je hoeft zelfs het hoogste bod niet te aanvaarden.
Kennissen hadden een bod van 2k minder dan het hoogste aanvaard omdat het een jong koppel was en het andere bod een investeerder die er koten van wou maken. Zij zagen dan liever iemand een leven opbouwen in hun ex-huis.

Zoals @Diatonico aanhaalt, je mag zelf geen openbare verkoop organiseren. Er is wel nog de grijze zone...
Je kan aan kandidaat kopers aangeven ik heb al 'x' aantal boden ontvangen, je kan nog één finaal bod doen. Waarbij je dan ook niet mag aangeven of deze hoger/lager dan de vraagprijs zijn.
Belachelijke truc en volgens onze notaris zwaar op het randje maar niet illegaal.

Zoals @Diatonico aanhaalt, je mag zelf geen openbare verkoop organiseren. Er is wel nog de grijze zone...
Je kan aan kandidaat kopers aangeven ik heb al 'x' aantal boden ontvangen, je kan nog één finaal bod doen. Waarbij je dan ook niet mag aangeven of deze hoger/lager dan de vraagprijs zijn.
Belachelijke truc en volgens onze notaris zwaar op het randje maar niet illegaal.
Zeg/vraag je dit dan ook aan de kandidaten die op dat moment het hoogste bod hebben?

Want je kan dit dan inderdaad ook altijd gaan toepassen in het geval dat je maar 1 bod hebt ontvangen van 1 mogelijke kandidaat ("ja ik heb hier nog 8 andere biedingen liggen, je mag nog een hoger bod doen als je wilt").. Dat gaat dan toch inderdaad richting "uitpersen" in mijn ogen :tongue:

Zeg/vraag je dit dan ook aan de kandidaten die op dat moment het hoogste bod hebben?

Want je kan dit dan inderdaad ook altijd gaan toepassen in het geval dat je maar 1 bod hebt ontvangen van 1 mogelijke kandidaat ("ja ik heb hier nog 8 andere biedingen liggen, je mag nog een hoger bod doen als je wilt").. Dat gaat dan toch inderdaad richting "uitpersen" in mijn ogen :tongue:
Met het risico dat deze afhaakt natuurlijk en dan heb je geen bod.
Je hoeft zelfs het hoogste bod niet te aanvaarden.
Kennissen hadden een bod van 2k minder dan het hoogste aanvaard omdat het een jong koppel was en het andere bod een investeerder die er koten van wou maken. Zij zagen dan liever iemand een leven opbouwen.
Uiteraard kies je zelf en voor 2k verschil zou ik ook de meest sympathieke nemen.

Met het risico dat deze afhaakt natuurlijk en dan heb je geen bod.
Hoe kan de kandidaat op dat moment nog afhaken? Heeft toch al een officieel bod uitgebracht wat die niet zomaar meer ongedaan kan maken? Zijn de enige keuzes voor de kandidaat koper dan niet ofwel niets doen (huidig bod laten staan) ofwel een hoger bod doen?

Hoe kan de kandidaat op dat moment nog afhaken? Heeft toch al een officieel bod uitgebracht wat die niet zomaar meer ongedaan kan maken? Zijn de enige keuzes voor de kandidaat koper dan niet ofwel niets doen (huidig bod laten staan) ofwel een hoger bod doen?
Geen idee eigenlijk, hij accepteert uw bod niet in eerste instantie, geen idee of het dan nog blijft gelden.
Als verkoper maak je u natuurlijk wel zeer belachelijk moest de enige geïnteresseerde niet toehappen.

Nieuwbouw is pakken beter -- dubbele muren zijn de shit. Natuurlijk kan je altijd hard genoeg op de grond stampen en roepen om voor overlast te zorgen. Het verschil is dat je in een oud appartement de buren hoort op de koffieklets, in nieuwbouw niet.
Ik herinner mij bij de appartementbouw nu niet direct dubbele muren om eerlijk te zijn.
Noch herinner ik mij dat men daar echt rekening houdt met zware eisen voor geluidsisolatie om contactgeluidoverdracht te beperken.

Aan de andere kant, bij nieuwbouwrijhuizen en HOB ben ik dubbele muren alsook 4 - 6cm partywall al wel veelvuldig tegengekomen. En daar moet ik echt zeggen dat dat dag en nacht verschil is tov de oudere rijhuizen en HOB. Waar in sommige woningen je er zelfs hebt waarbij men daar vroeger soms gewoon een muur van 0.5 tot 1 steen breed heeft gebruikt. Al is dat van 0.5 steen breed zeer uitzonderlijk. Ben ik tijdens mijn zoektocht tegengekomen op het dak tussen de buren. Omdat men snel snel dat had opgedeeld en die muur geen steunmuur was of zo. Gewoon als functie van een barrière.

Die isolatie is 1 van de redenen waarom ik eerder een rijhuis zou kiezen dan een appartement. Altijd.

Ik vind het zelf een walgelijke praktijk en heb het tijdens mijn zoektocht meer dan eens meegemaakt. Wij deden dan vaak 1€ bij het huidige bod. Ons eerste bod was bij bieding onder gesloten omslag vaak gewoon hetgeen wij eraan wouden geven.
Je zit al in een competitie dus dan wat gaan lowballen is gewoon u eigen ruiten ingooien.

Terug
Bovenaan