Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Wij hadden verkocht onder gesloten omslag.
Op voorhand hadden we wel meegedeeld dat als er exact hetzelfde geboden zou worden, deze personen een nieuw bod mochten plaatsen met een oneven getal.
Uiteindelijk wel niet nodig geweest.

Hoe kan de kandidaat op dat moment nog afhaken? Heeft toch al een officieel bod uitgebracht wat die niet zomaar meer ongedaan kan maken? Zijn de enige keuzes voor de kandidaat koper dan niet ofwel niets doen (huidig bod laten staan) ofwel een hoger bod doen?
Je kan gewoon jouw bod terugtrekken hé, zolang de verkoper er niet (positief) op heeft gereageerd.

Je moet sowieso een geldigheidsduur op jouw bod zetten én wanneer je pakweg ondertussen, in afwachting van reactie van de verkoper, iets anders hebt gekocht, moet je jouw bod uiteraard annuleren.

Ik herinner mij bij de appartementbouw nu niet direct dubbele muren om eerlijk te zijn.
Noch herinner ik mij dat men daar echt rekening houdt met zware eisen voor geluidsisolatie om contactgeluidoverdracht te beperken.
Dat is nogal kort door de bocht en hangt ook gewoon af van project tot project en de budgetklasse waarin de nieuwbouw zich bevindt.

Voor akoestisch comfort is er ook nog altijd zoiets als norm NBN S 01-400-1 (uit 2008), waar de bouwheer kan kiezen tussen basiscomfort of verhoogd comfort. Indien het gebouw voor die datum gebouwd is, wil ik nog wel meegaan in je stelling. Maar ik heb 2 appartementen gehad die gebouwd zijn na 2008, en daar was het akoestisch comfort erg hoog. Sinds dit jaar is die norm echter herzien, en is er nog prestigieuzere comfortklasse mogelijk. Met andere woorden: bij een nieuwbouw vraag je gewoon aan de projectontwikkelaar welke klasse ze hanteren in het project, en om enige zekerheid te krijgen kan je dit zelfs laten opnemen in het lastenboek.

Algemene info over deze norm: https://www.ainb.be/nl/artikel/137/de-impact-van-akoestiek-in-appartementsgebouwen/
Herziening 2023: https://www.architectura.be/nl/nieu...ernieuwde-akoestische-norm-voor-woongebouwen/

In afwachting van de akte ben ik beginnen tekenen, even kijken of alles wat we hebben overgehouden voor in de woonkamer netjes past en welke indeling we moeten hanteren. De rest is niet zo belangrijk, dat past sowieso. We hebben altijd een clean en steriele woonkamer gehad, dus veel meer dan de 2 standbeelden en planten komt er niet in. Wel een uitdaging om meubels zelf te tekenen, enkel de stoelen, ovens, inductievuur, wasbak en barkrukken heb ik gedownload.
Ga wel nog proberen het heel gebouw te vervolledigen, wel zonder meubels want het wordt snel traag.

52888861703_5f4c231dc0_z.jpg

52888579044_8150a66193_z.jpg

52888457991_36f6d57750_z.jpg

Je kan gewoon jouw bod terugtrekken hé, zolang de verkoper er niet (positief) op heeft gereageerd.

Je moet sowieso een geldigheidsduur op jouw bod zetten én wanneer je pakweg ondertussen, in afwachting van reactie van de verkoper, iets anders hebt gekocht, moet je jouw bod uiteraard annuleren.

Je kan een bod niet intrekken, behalve als je een geldigheidsdatum opgeeft. Als je een bod zonder meer doet kan de verkoper daar bvb 2-3 maand nadien nog altijd op ingaan. Een bod doe je dus met geldigheidsdatum, altijd.
Een verkoper kan een tegenbod dan weer niet terugtrekken.

Laatst bewerkt:
Je kan een bod niet intrekken, behalve als je een geldigheidsdatum opgeeft. Als je een bod zonder meer doet kan de verkoper daar bvb 2-3 maand nadien nog altijd op ingaan. Een bod doe je dus met geldigheidsdatum, altijd.

Dat is natuurlijk niet correct. Je kan een bod altijd intrekken behalve als de verkoper het bod al geaccepteerd heeft.

Dat is natuurlijk niet correct. Je kan een bod altijd intrekken behalve als de verkoper het bod al geaccepteerd heeft.
Heeft de verkoper los van aanvaarding dan geen recht om een schadevergoeding te vragen ook al heeft ie het bod niet geaccepteerd?

Tuurlijk kunt ge een bod intrekken, het zou maar mooi zijn anders.

Dat er mensen bestaan die zo dom zijn om een bod zonder einddatum te geven, EN dan ook nog eens vergeten het in te trekken, is een feit. En daar komen die fameuze verhalen van "en een half jaar later komt de verkoper af dat ze mijn bod aanvaardden en toen MOEST ik het huis kopen, ook al had ik net al een ander gekocht". Maar natuurlijk kunt ge (voor aanvaarding van de koper inderdaad) gewoon uw bod intrekken, zonder verder gevolg.

Zoals hierboven aangegeven, uiteraard kan je dat wel.

Vandaag mijn huis ook verkocht. 2 boden waarvan 1 5k boven de vraagprijs en zonder opschortende voorwaarden.

Ben blij met de financiële zekerheid en de beperkte tijd met het overbruggingskrediet, minder met ‘afgeven’ van mijn huis. Wel ‘zuur’ dat er 75k over schiet dat niet gratis in de nieuwe hypotheek te brengen is.

Wij zijn in de loop van de week naar een huis gaan kijken in de buurt, en de mama was meegegaan om is te zien.
Daar word wat over gepraat en uiteindelijk kwam het neer op "maar waarom pakken jullie niet gewoon mijn huis, 't is te gek dat jullie zoveel in een huis gaan steken als ik te groot woon"

Er is wel iets van te zeggen, mijn moeder woon héél ruim alleen.
In het pand zijn ook een appartement en loft die verhuurd worden, de lening loopt in september af en dan zijn de huurinkomsten ook niet per se nodig.
Dus zij zou dan het appartement nemen, en wij krijgen het woongedeelte onderaan.

Het moet wel stevig verbouwd worden, esoleren en dergelijke en serieuse m².
Dus daar is ook budget voor nodig dat geleend moet worden.
Ik kan me inbeelden dat als ik mijn huidig app verkoop dat ik niet kan zeggen "ja hou de hypotecaire lening maar lopende en met dat budget ga ik het huis van mijn moeder verbouwen"

Dus dacht ik te kijken om het te kopen/geschonken te krijgen. (voor mijn mama en mijn zus is het allemaal eender, als iedereen maar gelukkig is en goed woont)

Al naar de notaris gemaild maar niet te snel van antwoord natuurlijk.. dus ik vroeg me af of er iemand al evaring mee heeft.

-Waarde van het pand: mijn moeder heeft gekocht 20j geleden aan 225k, mijn laatste verkoop zei de notaris "reken op 2,5% meerwaarde per jaar" dan komt dat op 350k zoiets. maar als ik immoweb hun schattingstool invul, dan zeggen zij "600k - 740k" da's wel een serieus verschil.
moet dat wettelijk geschat worden of als we ons basseren op een jaarlijks percentage, of de jaarlijkse indexen van de laatste 20j, is dat OK?

-Als we het moeten laten schatten en ik strip het al van de badkamer en de keuken, dan vermoed ik dat de schatting ook wel lager zal zijn? Beiden zijn wel nog bruikbaar dus 'instapklaar' maar als we het doen willen we er wel echt óns huis van maken, en niet in haar huis gaan wonen.

-Als mijn moeder zogezegd een deel van het gebouw twv 150k aan mij schenk zodat ik 3% betaal, is het dan voldoende voor de bank om daar al een lening op te mogen nemen, of moet ik 100% eigenaar van het pand zijn (in cadaster is dat 1 adres, dus geen officieel gesplitste panden)

-Mag mijn moeder dat zomaar aan mij schenken als mijn zus zegt dat het geen probleem is?

Als er nog dingen zijn waar ik niet aan denk, zeg het me gerust.

Wij zijn in de loop van de week naar een huis gaan kijken in de buurt, en de mama was meegegaan om is te zien.
Daar word wat over gepraat en uiteindelijk kwam het neer op "maar waarom pakken jullie niet gewoon mijn huis, 't is te gek dat jullie zoveel in een huis gaan steken als ik te groot woon"

Er is wel iets van te zeggen, mijn moeder woon héél ruim alleen.
In het pand zijn ook een appartement en loft die verhuurd worden, de lening loopt in september af en dan zijn de huurinkomsten ook niet per se nodig.
Dus zij zou dan het appartement nemen, en wij krijgen het woongedeelte onderaan.

Het moet wel stevig verbouwd worden, esoleren en dergelijke en serieuse m².
Dus daar is ook budget voor nodig dat geleend moet worden.
Ik kan me inbeelden dat als ik mijn huidig app verkoop dat ik niet kan zeggen "ja hou de hypotecaire lening maar lopende en met dat budget ga ik het huis van mijn moeder verbouwen"

Dus dacht ik te kijken om het te kopen/geschonken te krijgen. (voor mijn mama en mijn zus is het allemaal eender, als iedereen maar gelukkig is en goed woont)

Al naar de notaris gemaild maar niet te snel van antwoord natuurlijk.. dus ik vroeg me af of er iemand al evaring mee heeft.

-Waarde van het pand: mijn moeder heeft gekocht 20j geleden aan 225k, mijn laatste verkoop zei de notaris "reken op 2,5% meerwaarde per jaar" dan komt dat op 350k zoiets. maar als ik immoweb hun schattingstool invul, dan zeggen zij "600k - 740k" da's wel een serieus verschil.
moet dat wettelijk geschat worden of als we ons basseren op een jaarlijks percentage, of de jaarlijkse indexen van de laatste 20j, is dat OK?

-Als we het moeten laten schatten en ik strip het al van de badkamer en de keuken, dan vermoed ik dat de schatting ook wel lager zal zijn? Beiden zijn wel nog bruikbaar dus 'instapklaar' maar als we het doen willen we er wel echt óns huis van maken, en niet in haar huis gaan wonen.

-Als mijn moeder zogezegd een deel van het gebouw twv 150k aan mij schenk zodat ik 3% betaal, is het dan voldoende voor de bank om daar al een lening op te mogen nemen, of moet ik 100% eigenaar van het pand zijn (in cadaster is dat 1 adres, dus geen officieel gesplitste panden)

-Mag mijn moeder dat zomaar aan mij schenken als mijn zus zegt dat het geen probleem is?

Als er nog dingen zijn waar ik niet aan denk, zeg het me gerust.

De enige prijs die het waard is,is die jij samen met uw zus en u ma bespreekt.

Geld,vastgoed en familie een gevaarlijke cocktail.

De enige prijs die het waard is,is die jij samen met uw zus en u ma bespreekt.

Geld,vastgoed en familie een gevaarlijke cocktail.
Niet echt want de belastingen gaan wel verschuldigd zijn op de echte waarde. Dus best ergens een schatting hebben.

Niet echt want de belastingen gaan wel verschuldigd zijn op de echte waarde. Dus best ergens een schatting hebben.
Dat is niet waar, een schenking moet niet aan de werkelijke verkoopprijs geschonken worden.

De intrinsieke waarde van het goed op het moment van de schenking, is de waarde zoals die in de akte vermeld of uitgedrukt wordt, behoudens indien die waarde manifest onredelijk is gelet op de staat en de toestand van het goed op het moment van de schenking (art. 858, §4 BW).

Maar dan moet het uiteraard om een schenking gaan. Pompi spreekt ook over kopen. Ge kunt moeilijk een huis kopen voor 400.000 euro en dat als schenking gaan registeren omdat ge de badkamer geschonken kreeg:unsure:

Laatst bewerkt:
En hoe weet je wat de redelijke waarde is? Door een schatting toch?
Het moet gewoon redelijk acceptabel zijn voor de fiscus.

Onze woning was 200/215k euro waard en werd geschonken met een waarde van 135k euro. Notaris die dat zo voorstelde en de fiscus heeft dat geaccepteerd.

Er staat letterlijk:
De intrinsieke waarde van het goed op het moment van de schenking, is de waarde zoals die in de akte vermeld of uitgedrukt wordt, behoudens indien die waarde manifest onredelijk is gelet op de staat en de toestand van het goed op het moment van de schenking (art. 858, §4 BW).

Zolang die waarde dus niet manifest onredelijk is, is het in orde. Dus ge moet uiteraard geen villa van 3 miljoen euro schenken en een bedrag van 300k euro laten opnemen in de schenkingsakte.

Laatst bewerkt:
Het moet gewoon redelijk acceptabel zijn voor de fiscus.

Onze woning was 200/215k euro waard en werd geschonken met een waarde van 135k euro. Notaris die dat zo voorstelde en de fiscus heeft dat geaccepteerd.

Er staat letterlijk:

Zolang die waarde dus niet manifest onredelijk is, is het in orde. Dus ge moet uiteraard geen villa van 3 miljoen euro schenken en een bedrag van 300k euro laten opnemen in de schenkingsakte.
Effectief gevraagd aan de fiscus of gewoon geluk gehad dat het niet gecontroleerd is?

Wij hadden een schattingsverslag, weliswaar aan de lage kant en dat was de waarde in de akte.

Effectief gevraagd aan de fiscus of gewoon geluk gehad dat het niet gecontroleerd is?

Wij hadden een schattingsverslag, weliswaar aan de lage kant en dat was de waarde in de akte.

De schenking van onroerende goederen moet gebeuren met een notariële akte. Die akte moet worden geregistreerd. Opdat de ontvanger van het registratiekantoor de akte kan registreren, moet de notaris eerst de schenkingsrechten aan de belastingadministratie overmaken. Pas dan wordt de akte geregistreerd.

Terug
Bovenaan