Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
De schenking van onroerende goederen moet gebeuren met een notariële akte. Die akte moet worden geregistreerd. Opdat de ontvanger van het registratiekantoor de akte kan registreren, moet de notaris eerst de schenkingsrechten aan de belastingadministratie overmaken. Pas dan wordt de akte geregistreerd.
maar dat wil niet zeggen dat er controle is geweest.

Wow, dit is gewoon 100% wat ik zoek en dan ook nog eens ruim binnen mijn budget....maar wel meer dan 100 km buiten de straal waarin ik zoek :cry:
Particulier die verkoopt via gesloten omslag. Sure :sarcastic:

Ik heb ook heel veel twijfels bij een EPC van 62 voor een huis waar de bovenverdieping grotendeels niet gerenoveerd is. Ik weet niet waarom, maar in mijn hoofd gaan er veel alarmbellen af bij dat zoekertje.

Particulier die verkoopt via gesloten omslag. Sure :sarcastic:

Ik heb ook heel veel twijfels bij een EPC van 62 voor een huis waar de bovenverdieping grotendeels niet gerenoveerd is. Ik weet niet waarom, maar in mijn hoofd gaan er veel alarmbellen af bij dat zoekertje.
Ik ben zeer curieus naar dat EPC... 20230415-0002866402-RES-1

Enigste wat ik mij momenteel kan inbeelden is dat die grote hoeveelheid zonnepanelen serieus wat compenseert. Al lijkt het mij wel te zijn dat dat dak serieus wat isolatie heeft en ik ga er vanuit dat de spouwmuur met isolatie geïnjecteerd is. Als je de breedte van die gyprocafwerking ziet aan die dakramen dat is niet dun. Al is mijn eerste gedacht dat dit glaswol gaat zijn.

Nu bon, in functie van wat het is valt de richtprijs wel mee. Al zou ik er wel niet te zot voor doen met dat gesloten omslag principe...

EPC is toch nog steeds een cowboy-wereldje? Vraag aan 5 EPC-“experten” een attest en je hebt 5 verschillende waarden.
Gebeurt alles steeds eerlijk?

EPC is toch nog steeds een cowboy-wereldje? Vraag aan 5 EPC-“experten” een attest en je hebt 5 verschillende waarden.
Familie net een huis gekocht en toevallig kenden we de persoon die dat EPC attest had opgemaakt voor de verkoop. Natte vinger werk tot en met :) Dat geeft dus eigenlijk gewoon een goede schatting van hoe slecht het wel niet mogelijks is.

Familie net een huis gekocht en toevallig kenden we de persoon die dat EPC attest had opgemaakt voor de verkoop. Natte vinger werk tot en met :) Dat geeft dus eigenlijk gewoon een goede schatting van hoe slecht het wel niet mogelijks is.
Of ook enkele euro’s doen wonderen…

Je moet dan ook niet kijken naar het cijfertje, maar naar hetgeen er in het attest staat. Uiteindelijk geeft het EPC attest een idee. Je moet dat idee nog altijd factchecken of verifiëren of het correct of à la louche is opgesteld.

Je moet dan ook niet kijken naar het cijfertje, maar naar hetgeen er in het attest staat. Uiteindelijk geeft het EPC attest een idee. Je moet dat idee nog altijd factchecken of verifiëren of het correct of à la louche is opgesteld.

Het zijn vooral de attest op de grens die nogal geknutseld worden. Die gast hier zei als je op bvb 105 uitkomt, dan zorg ik wel dat ge onder de 100 uitkomt voor A label. Maar aan 120 bvb kan ik niks doen.

Nu, EPC 62 is wel knap, mijn woning zit aan 51 (2016 gebouwd). Tellen zonnepanelen mee in het EPC? Dacht dat dat erbuiten stond.

Probleem is dat dit bij een gemiddelde verkoop van een woning niet mogelijk is. Allez, je kan een aantal zaken controleren, maar of er nu 6,12,18cm isolatie zit, is vaak héél moeilijk af te checken. Behalve bij nieuwere woningen, waar je met een PID zit en je hopelijk de facturen hebt van de woning.

Enkel op de plannen afgaan is niet ok. Bij onze eigen woning zat er zogezegd een regenwaterput op de plannen. De verkopers waren wel zo eerlijk om te zeggen dat dit niet het geval was (is gewoon nooit gestoken geweest wegens quasi onmogelijk in de grond te krijgen.

Nu, EPC 62 is wel knap, mijn woning zit aan 51 (2016 gebouwd). Tellen zonnepanelen mee in het EPC? Dacht dat dat erbuiten stond.
Telt mee (anders was het geen optie in de simulatie lijkt mij :p).

Volgens mijn simulatie : -12
Volgens mij correct ingevuld, maar het blijft een imperfecte calculator. Zonder de zonnepanelen eindig ik bij 90.

Probleem is dat dit bij een gemiddelde verkoop van een woning niet mogelijk is. Allez, je kan een aantal zaken controleren, maar of er nu 6,12,18cm isolatie zit, is vaak héél moeilijk af te checken. Behalve bij nieuwere woningen, waar je met een PID zit en je hopelijk de facturen hebt van de woning.

Enkel op de plannen afgaan is niet ok. Bij onze eigen woning zat er zogezegd een regenwaterput op de plannen. De verkopers waren wel zo eerlijk om te zeggen dat dit niet het geval was (is gewoon nooit gestoken geweest wegens quasi onmogelijk in de grond te krijgen.

Kijken naar de muur. Destructieve test uitvoeren na de verkoop, en verborgen gebrek claimen. Je gaat er daarmee niet alles uithalen, zeker niet de zaken op de grens. Maar de grens is niet zo erg.

Maar of men 6, 12 of 18 cm isolatie heeft gebruikt ga je toch al sneller er kunnen uithalen - maar niet gegarandeerd neen, zeker niet als men "vals" speelt.
Belangrijkste is gewoon kritisch zijn, En vragen stellen aan de eigenaar. Echt liegen van er zit zeker 18 cm pur in heb ik nog nooit echt van gehoord om eerlijk te zijn.

Over EPC attesten gesproken: er staat vaak op zoekertjes "Referentie van het EPC-rapport" met een nummer daarachter. Is het mogelijk om aan de hand van dat nummer het rapport ergens online op te roepen?

Over EPC attesten gesproken: er staat vaak op zoekertjes "Referentie van het EPC-rapport" met een nummer daarachter. Is het mogelijk om aan de hand van dat nummer het rapport ergens online op te roepen?
Bij mijn weten niet. Enkel de eigenaar, na toevoegen bewijs van eigendom, van de woning kan hij bij VEA dit opvragen en daarna dit door de EPC deskundige dit laten handtekenen zodat je een geldig certificaat kan voorleggen. Weet je al wie de deskundige was, dan kon je daar een duplicaat krijgen.

Telt mee (anders was het geen optie in de simulatie lijkt mij :p).

Volgens mijn simulatie : -12
Volgens mij correct ingevuld, maar het blijft een imperfecte calculator. Zonder de zonnepanelen eindig ik bij 90.
Imperfect lijkt me nog een understatement? Voor mijn woning in de staat dat ik ze kocht in 2020 (toen EPC 410) kom ik nu op 149... 1979, vrijstaande woning, nul isolatie, niet-condenserende stookolieketel, geen renewables.
Lijkt me iets niet te kloppen 😛

Imperfect lijkt me nog een understatement? Voor mijn woning in de staat dat ik ze kocht in 2020 (toen EPC 410) kom ik nu op 149... 1979, vrijstaande woning, nul isolatie, niet-condenserende stookolieketel, geen renewables.
Maak eens een screenshot van hoe je het hebt ingevuld ;).

De schenking van onroerende goederen moet gebeuren met een notariële akte. Die akte moet worden geregistreerd. Opdat de ontvanger van het registratiekantoor de akte kan registreren, moet de notaris eerst de schenkingsrechten aan de belastingadministratie overmaken. Pas dan wordt de akte geregistreerd.
Een notariële akte bewijst niet dat het huis maar X euro waard is ofzo hè. De registratie bewijst alleen dat de rechten betaald zijn op de waarde die in de akte staat.

Ik ben blij dat je een paar duizend euro aan rechten hebt kunnen uitsparen, maar in geval van een controle zou je niet teveel argumenten hebben gehad. Zowat 50% meer waard valt echt wel onder manifest onredelijk. Het is eerder om discussies over bv 300k of 310k te vermijden dat het zo omschreven is

Voor mijn woning zoals ik ze kocht, valt het mee, schatting 175 tegenover EPC rapport 189. Al heb ik van redelijk wat parameters moeten gokken (bv. diktes of materialen), al was dat in het EPC rapport niet altijd beter - of vrij vaag ingevuld.

Iemand hier een mening over? Ik heb helemaal geen ervaring met het kopen van een woning en buiten de prijs weer ik helemaal niet waar ik op moet letten…

Waaaaaaaw, da's mooi! 😍
Ik zou absoluut navragen in Stekene of je daar gedomicilieerd mag staan. Aangezien het recreatiegebied is, kan het zo een half - half situatie zijn waarin je wél gans het jaar rond er mag verblijven, maar niet gedomicilieerd mag staan.

En dat is ineens ook het nadeel: met wat pech zijn de bewoners rondom jou marginalen die elk weekend een zuipfestijn houden met de maten "op hun buitenverblijf". Maar kan evengoed zijn dat je omringd zou zijn door superbrave bejaarden of zo hoor! 😇

Maar dus EERST de situatie uitzoeken wat betreft domicilie!

Terug
Bovenaan