Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat idee kreeg ik ook. Maar ik heb al te veel miserie verhalen gehoord.
Ik zit met een huis van 2010, enige waar ik eventueel kosten aan moet doen is afwasmachine en frigo.
Ik zie hier huurprijzen voor +/- hetzelfde van tussen de 1800 en 2200 euro., dat is zo goed als de volledige aflossing van beide woningen en de lening voor het huidig huis loopt nog maar 10 jaar.

Moeilijk, of onze reserves terug aantikken met de verkoop of risico van verhuren nemen en geleidelijk assieve inkomsten genereren.

Ik zit met een huis van 2010, enige waar ik eventueel kosten aan moet doen is afwasmachine en frigo.
Ik zie hier huurprijzen voor +/- hetzelfde van tussen de 1800 en 2200 euro., dat is zo goed als de volledige aflossing van beide woningen en de lening voor het huidig huis loopt nog maar 10 jaar.

Moeilijk, of onze reserves terug aantikken met de verkoop of risico van verhuren nemen en geleidelijk assieve inkomsten genereren.
Ik zou verhuren, 1800 is wel zeer veel. Mij lijkt 1200 realistischer. Een 90's villa met 3 kamers op 700m2 wordt hier voor 1150 vehuurd( Nieuwpoort).

Ik zou verhuren, 1800 is wel zeer veel. Mij lijkt 1200 realistischer. Een 90's villa met 3 kamers op 700m2 wordt hier voor 1150 vehuurd( Nieuwpoort).
Ik vond het ook veel, maar zijn precies de prijzen hier. Binnen paar maand is een Immo laten schatten.
Huis 220m², 4 kamer op 1e verdiep en nog een hele afgewerkte open zolder.

We zien wel.

Heeft iemand hier een idee of en hoe het KI van een pand kan worden aangepast?

Ik weet hier een aantrekkelijk appartement, maar dat KI is los bijna driedubbel van wat het zou mogen zijn. Dat is het KI wat zou overeenkomen met het handelspand dat er onder zit. Een identiek app in dezelfde blok heeft ook een veel lager KI.

Momenteel wonen we in een half open bebouwing, 3 slaapkamers, +- 140m² bewoonbare oppervlakte en klein tuintje. We gaan stilaan iets anders beginnen zoeken (nog niet echt actief, eerder regelmatig de immo's in de buurt eens bekijken) omdat er een 2e kindje onderweg is en ik 3d per week thuiswerk. Momenteel "bezet" ik de derde slaapkamer, maar na een half jaar/jaartje is het dus de bedoeling dat het 2e kindje ook een eigen kamer krijgt. Ik heb een aparte bureau nodig, we zouden wat extra opslagruimte kunnen gebruiken (geen kelder/zolder), en de living/keuken/tuin mag gerust iets groter.

We hebben momenteel een lening lopen met extreem gunstige interestvoet (vast 0.82%, +- 220k openstaand, 14,9 jaar resterend), met geïntegreerde woonbonus. We zouden deze lening omwille van de interestvoet en fiscaal voordeel natuurlijk willen houden, en ik vroeg onlangs wat info bij de bank. Daar was de conclusie: pandwissel, overbruggingskrediet en stukje extra bijlenen.

Ik ben hier nu wat aan het opzoeken en vind online dat eigenlijk verkoop oud / aankoop nieuw op zelfde dag zou moeten gebeuren (maar notaris dit tot 2 maand kan rekken). In de praktijk is dat toch eigenlijk niet haalbaar?
- Ofwel koop je woning en moet je dan binnen de 2 maand een koper voor je oude woning gevonden hebben (waar dan ook niks mee mag misgaan), en je door tijdsdruk waarschijnlijk onder de prijs moet verkopen.
- Ofwel verkoop je je woning, maar dan moet je binnen de 2 maand een nieuwe woning kopen (dus ook weer tijdsdruk).

Hoe ik het uit dat gesprek met de bankmedewerker begreep was gewoon: je koopt nieuwe woning (met overbruggingskrediet en kleine bijkomende hypothecaire lening). Je zet dan huidige woning te koop. Verkoop je die dan pas na 9 maand ofzo, dan los je overbruggingskrediet daarmee af, zet je oude lening over via pandwissel op de nieuwe woning. Die sprak nooit over tijdsdruk met de pandwissel, enkel "hoe langer het duurt om te verkopen, hoe langer je natuurlijk de interest van het overbruggingskrediet moet betalen.

Ik kan er van meespreken. Verhuis binnenkort naar mijn eigen gekochte appartement en heb een regeling getroffen met de huisbaas waar ik nu van huur in Schaarbeek. In ruil voor minder huur te betalen de laatste maand, regel ik het zoekertje en de bezoekjes voor de toekomstige huurders. Staat nog geen 3 dagen op immoweb en facebook en ik heb al 140 (!) berichten in totaal met aanvraag tot een bezoek. Een serieus werkje, met helaas veel filtering. Ik heb maar tijd voor een 15-tal bezoekjes in totaal en moet dus 90% van de verzoeken laten varen. Dat is even met natte vingerwerk vlug kijken hoe serieus die mensen zijn en op goed geluk afgaan.

Ondertussen nog eens geteld, en zit ondertussen aan de 176 bezoeksaanvragen voor het huurappartement waar ik nu woon in Schaarbeek. 119 via Facebook en 57 verzoeken via immoweb. Dat is toch écht absurd?

Dus de werkelijke prijs van dat huis zou dan zijn 450k + 300k voor een afbraak/heropbouw of grondige renovatie. Aangevuld met een 100k voor allerhande kosten als notaris en taksen. Dan ben je klaar met ergens rond 850k en hierbij de hoop stres die er ongetwijfeld bijkomt even buiten beschouwing gelaten :)

Max 200K waard, eigenlijk zelf maar het slopen waard.
Dat is toch ook overdreven, het blijft wel De Haan natuurlijk. Niet de mooiste kant, maar toch.

Die woning kan je imo in orde stellen voor 150k-200k. Volledig in orde zou die woning toch zeker 450k - 500k waard moeten zijn.

Een vraagprijs van +-300k lijkt me dan eerder correct.

Dus de werkelijke prijs van dat huis zou dan zijn 450k + 300k voor een afbraak/heropbouw of grondige renovatie. Aangevuld met een 100k voor allerhande kosten als notaris en taksen. Dan ben je klaar met ergens rond 850k en hierbij de hoop stres die er ongetwijfeld bijkomt even buiten beschouwing gelaten :)

Een huis bouwen voor 300k? Gaat dat vandaag de dag niet meer naar 500k excl grond?
Denk dat je voor 300k zelfs geen HOB meer zet,

Ik spreek niet tegen dat dat huis extreem overpriced is voor die oppervlakte en leeftijd,
maar wat is er zo mis mee dat je een volledige heropbouw rekent ?
Lijkt mij allemaal nog in goede staat, en dat EPC dat ze daar geven ook.

Of zijn mijn standaarden te laag :p ?

Overigens 300k voor grondige renovatie + 100k allerhande lijkt mij ook ferm overdreven.
Ma bon, dat 450k meer dan genoeg is (en de prijs is al gezakt :unsure:), daar kunnen we het over eens zijn. Let wel dat huizen in De Haan, zelfs deze, best wel gegeerd zijn ivm andere kustgemeentes of zelfs buitenwijken van De Haan.

Al zijn sommige aldaar nu echt wel knettergek:

Of zijn mijn standaarden te laag :p ?
Ik denk dat er veel mensen de standaard ook wel wat te hoog leggen. :D

Gisteren in de showroom van de deuren zei de verkoopster het ook nog. (is nu wel een extreem voorbeeld)
Komt een koppel binnen en vragen achter een budgetvriendelijke deur.
Volgende eisen waren.
-Deuropening 2900mm x 1000mm
-Verborgen scharnieren
-Scharnieren en klinken in het zwart
-zo klein mogelijke omlijsting

Tja, daar kan ik geen budgetvriendelijke deur voor aanbieden hé.

Veel mensen zijn denk ik niet meer realistisch in wat nu eigenlijk de standaard is.

Terug
Bovenaan